Castreren of hengst laten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Re: Castreren of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 23:09

Thanxx joyce! Das echt fijn hoe je de info vertelt hebt. Ik ga hem ruinen heb ik besloten.w

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:10

Graag gedaan.

Verstandig besluit.

Ik kan je de kliniek in Hellendoorn van harte aanraden. Mijn volwassen shethengst is daar ook gecastreerd, paar jaar geleden. Liggend, onder volledige narcose, in zo'n box. Dit omdat het met die kleine pony's vaak toch lastig blijkt om staand te castreren. Werd super gedaan, we mochten er de hele tijd bij blijven, heb foto's/filmpjes gemaakt en alles werd goed uitgelegd e.d. Echt erg netjes. Daarna nog pijnstillers voor een aantal dagen meegekregen, en goed advies qua na verzorging.

Heeft toen ong. € 90,= gekost.

Een stuk goedkoper dan sommige horrorbedragen die je hier wel eens ziet langskomen; je hoort soms bedragen van wel € 300,= :oo En dan hebben we het nog steeds over een 'standaard' castratie, dus niet via de lies en/of een klophengst castratie.

Dus kan je Hellendoorn van harte aanraden. Het is aan te raden om, als je hem laat castreren, dit zowiezo niet in de zomer te doen ivm. temperatuur en vliegen, dus grote kans op ontstekingen.
Begin voorjaar (ik zou de echte kou even afwachten, tot dat die is geweest. Dus zeg maar rond april of iets) of begin herfst is altijd een goede periode. Belangrijk is wel dat beide zaadballen dan wel ingedaald zijn. Maar daar over kunnen de DA's je meer vertellen, je kan ze altijd even bellen voor meer info en een precieze prijsopgave. Zo gek is rondshoppen namelijk helemaal niet tegenwoordig.....

Mocht je er tegen kunnen en mocht het je interesseren; hier is het topic van de castratie van mijn shethengst toen der tijd, mét alle bijbehorende foto's:
[ITP] Shethengst Cup(ido) verliest z'n mannelijkheid...

Overigens hebben we hem puur vanwege praktische redenen gecastreerd. Qua gedrag was het een échte lieverd, had net zo goed merrie of ruin kunnen zijn. Totaal geen hengstenstreken. Maar ken hem dan ook al vanaf z'n geboorte en heb hem dan ook heel strikt en consequent opgevoed. (bij wandelen ---> kijken en brullen naar andere paarden = meteen flink corrigeren) Van zichzelf had hij trouwens ook een heel zachtaardig karakter.

Zijn volle broer, ook door ons gefokt, (zelfde vader, zelfde moeder) was echter qua omgang een échte hengst, hoewel hij dezelfde consequente opvoeding had genoten. Die is uiteindelijk als hengst verkocht en bij de nieuwe eigenaresse ook geruind en dat heeft hem toch wel flink goed gedaan; die is wel echt omgeslagen in z'n gedrag en was een stuk makkelijker te hanteren.

xAnnouk

Re: Castreren of hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 09:14

Als we hem laten castreren doen we dat zowiezo al bij hellendoorn. Daargaan we standaard heen altijd. :)
Bedankt voor de uitleg en hulp.
Heb het topic even bekeken. Kan ik wel tegen.