Wie weet of mijn verzorgpaardje n Knabstrupper is ???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

buksbunny

Re: Wie weet of mijn verzorgpaardje n Knabstrupper is ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 00:07

Ok Sjolvir hartelijke dank voor je uitleg ......ja ook al heeft hij geen papieren het blijft n GEWELDIG PAARD :D /3 xxx

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:22

Wat een gaaf paard!!!!

buksbunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:19

mooney1 schreef:
Wat een gaaf paard!!!!

Oh heel hartelijke dank daarvoor ...ja vind ik zelf ook <3

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:29

mijn Knabstrupper heeft het officiele rode paspoort en papieren van het Deense KNN en het is absoluut geen kruising.
er is inderdaad op de vaderlijn veredelt met duits bloed. en dat is gedaan om meer stokmaat en ras in te fokken.
niet iedereen past op een paardje van 1.50/1.55-60.
en ik ben inderdaad degene die op zoek is gegaan naar een sportgefokt paard (dus niet heel erg barok) met een apart jasje.
zijn vader, Conetti Lynghoj is echter wel een Knabstrupper GP dressuurhengst!
met een gouden medaille die hij heeft gekregen op afstamming. en een zeer gewilde dekhengst.
dus het is wel erg kort door de bocht om mijn knabstrupper een kruising te noemen.
wat ook nog eens nergens op slaat. bij o.a. het KWPN wordt ook duits en engels etc. erdoor gefokt???
dan zijn dat ook allemaal kruisingen.

ik wil dus wel het kleurtje maar grote maat en meer sportgefokt.
net als mijn merrie, die heb ik uit Schotland gehaald. dat is een Apaloossa waarvan de vader van de moeder engels volbloed is. weer hetzelfde verhaal, vereldelt dit keer via de moederlijn.
hopelijk wordt ook zij groot, vader is 1.68, moeder 1.76!!!!

als je wel het jasje wilt maar meer rassig type dan zul je concessie moeten doen. en dat was voor mij juist de reden om ze aan te schaffen.
dus ieder zijn ding!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:02

pvdbosch schreef:
mijn Knabstrupper heeft het officiele rode paspoort en papieren van het Deense KNN en het is absoluut geen kruising.
er is inderdaad op de vaderlijn veredelt met duits bloed. en dat is gedaan om meer stokmaat en ras in te fokken.
en ik ben inderdaad degene die op zoek is gegaan naar een sportgefokt paard (dus niet heel erg barok) met een apart jasje.
met een gouden medaille die hij heeft gekregen op afstamming. en een zeer gewilde dekhengst.
dus het is wel erg kort door de bocht om mijn knabstrupper een kruising te noemen.
wat ook nog eens nergens op slaat. bij o.a. het KWPN wordt ook duits en engels etc. erdoor gefokt???

net als mijn merrie, die heb ik uit Schotland gehaald. dat is een Apaloossa waarvan de vader van de moeder engels volbloed is. weer hetzelfde verhaal, vereldelt dit keer via de moederlijn.

als je wel het jasje wilt maar meer rassig type dan zul je concessie moeten doen. en dat was voor mij juist de reden om ze aan te schaffen.
dus ieder zijn ding!

Ik probeerde aan alle knabstrupper leken uit te leggen dat er een verschil is in knabstruppers en knabstruppers.
Aangezien het appels met peren vergelijken is, hoewel ze beiden knabstrupper genoemd worden.

Zou als ik jou was mijn post nog een keer goed doorlezen en dan anders interpreteren.

buksbunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:37

pvdbosch schreef:

dus ieder zijn ding!

Zo Hallo zeg hier word ik zelf wel heel erg verdrietig om hoor ...... ik heb het zelf menige xren doorgelezen en snap wel wat ze bedoeld .....geen APPELS MET PEREN vergelijken :j en miss had ze beter er niet bij kunnen neer zetten ( als je zo n Knapstrupper als die van pvdbosch zou KRUISEN met n KWPNer zou je nog geen knapstrupper er tegen mogen zeggen ) zo heb ik het begrepen !!!!! En dit wordt dus heel duidelijk VERKEERD begrepen ja ........MAAR HE ZEG MAAK JE FF NIET ZO DIK ( Dun is de mode hoor ) .......dat er zo gesteggeld moet worden over zoiets ....kom nou er zijn wel andere dingen waar je je druk over kan maken TOCH !!!!!! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:56

Ach... ik had bijna papierloze knabstrupper gekocht...
En dan ook nog vermoedelijk kanbstrupper x warmbloed (kwam uit Denemarken). _O-
Had mij dan geen snars geintresseerd wat de wereld er van vond,
ik vond het een prachtig paard met heerlijk karakter.
(overigens had ik nog nooit over knabstruppers nagedacht als paard voor mij, voor ik dat paard tegen kwam)

En je kan die 2 soorten knabstruppers niet vergelijken, zit een wereld van verschil tussen.
Is niet erg, maar je moet je dat wel realiseren.

Trouwens in NL geen kip die weet op wat voor paard je rijdt als je een knabstrupper rijdt :D
want dat ras kennen ze toch niet.
(toen ik zei wat ik gekocht had, vroegen ze of het een oostenrijks koekje was 8-) )

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:15

Als aanvulling op het verhaal van Sjolvir: er zijn inderdaad knabstruppers en knabstruppers. Er is veel vraag en weinig aanbod. Sommige fokkers kiezen ervoor te kruisen met andere rassen, andere fokkers kiezen voor het behoud van het originele zuivere ras. Gevaar hierbij is inteelt. Heel veel zuivere knabstruppers bevatten tegenwoordig helaas een behoorlijke hoeveelheid inteelt. Voor beide keuzes valt dus iets te zeggen...
Neemt niet weg dat het fantastische paarden zijn :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:17

Het zijn net Friezen :+ ;) (die van mij al helemaal :D :Y) 't kleurtje he?!)

buksbunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:20

Sjolvir schreef:
Ach... ik had bijna papierloze knabstrupper gekocht...
En dan ook nog vermoedelijk kanbstrupper x warmbloed (kwam uit Denemarken). _O-
Had mij dan geen snars geintresseerd wat de wereld er van vond,
ik vond het een prachtig paard met heerlijk karakter.
(overigens had ik nog nooit over knabstruppers nagedacht als paard voor mij, voor ik dat paard tegen kwam)

En je kan die 2 soorten knabstruppers niet vergelijken, zit een wereld van verschil tussen.
Is niet erg, maar je moet je dat wel realiseren.

Trouwens in NL geen kip die weet op wat voor paard je rijdt als je een knabstrupper rijdt :D
want dat ras kennen ze toch niet.
(toen ik zei wat ik gekocht had, vroegen ze of het een oostenrijks koekje was 8-) )

Ja joh dat klopt ...hier in deze omgeving hebbe ook veel mensen nog nooit van n Knapstrupper gehoord
en dat vind ik af en toe best geinig .......maar hoe kom je erachter dan dat het n papierloze knapstrupper is ..... want heb ook al
vernomen dat er ook gewoon knappie zijn zonder stippeltjes ............maar sommige mensen gaan er wel erg diep op in
ja en dat vind ik vaak wel jammer !!!!! *\o/* nee dat klopt over dat mensen niet weten over het hoe en wat met sti[pjes ( gewoon n PIPI Langkous paard :P :(:) hahaha of STRACIATELLA paard zeiden ze in Duitsland

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:24

@Solvir: Alleen het kleurtje dan, verder is Tobago toch echt een prachtige knabbi hoor ;)
Maar het gevaar van de Friezen dreigt inderdaad wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:37

Hi als ik die andere die afgekeurd werd gekocht had, had ik hem omgedoopt tot
Strattiatella... want ik ben echt een vreselijke ijsliefhebber!!!!!

Overigens als ze vragen wat hij is noem ik het ras, zie dan de vragende blik en zeg dan....
Een pipilangkaus paard, maar dan in het zwart!
Dan snappen ze het!

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:43

sca, ja precies, heb je vol papier KNN zit ie vol inteelt (meeste gevallen), alsof dat soms wenselijk is?
maar papier of geen papier, of inteelt papier, wat boeit het als het een leuk paard is inderdaad.

bucksbunny,
maak me er niet druk over maar je moet wel de juiste info geven uiteraard.
in het verhaal komt heel duidelijk naar voren dat mijn KNN niet een 'echte' zou zijn. ook dat kan me niet boeien.
ik vind m geweldig en het zal me echt niet interesseren wat een ander er van vindt.
echter,
als het KNN het niet wenselijk zou vinden dat er gekruist werd werd dit vast ook niet toegelaten voor volpapier KNN, en dat is dus niet het geval.
en omdat er juist veel mensen zijn die groter, sportgefokt of zonder inteelt willen, is kruising een optie en in heel veel rassen wordt kruising juist gebruikt om het ras te verbeteren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:55

Helaas is het ras mede zo zeldzaam geworden door datzelfde kruisen.
Ze hadden beter toen ook al een zuivere lijn er naast erbij kunnen houden, ongeacht kleur.
Want ze hebben (weet niet of ze het nog doen) effen paarden geweerd.
Wat ook niet erg lekker is voor je genen pool.
Terwijl bv volle broer of zus met stippen wel opgenomen werd.

Maar goed zoals bij zoveel dieren rassen dempen we de put als het kalf verdronken is.
Want pas als iets er bijna niet meer is, gaan we de waarde er van in zien.

Zou toch ook zonde zijn als er geen Friezen meer waren, of je het ras nou een warm hart toedraagt of niet.
Is toch een stukje cultureel erfgoed.
Netzoals dat de Groninger het wel heel moeilijk heeft is toch ook pracht paard.
Om even dicht bij huis te blijven.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:06

ja hoor, effen kleuren worden geaccepteerd, voor de liefhebbers die nog op zoek zijn naar een Knabstrupper......, deze staan bv op dit moment te koop in Denemarken, (en er staan ook tientallen leuke stippers op maar die heb ik er maar niet bijgezet allemaal)
heb me verder niet in de papieren verdiept maar deze zijn dus effen bruin, donkerbruin, zwart, wit en zelfs een vos:

http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=695462

http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=700405

http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=692132

http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=688092

http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=651231

http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=572281

http://www.heste-nettet.dk/markedsplads ... is/259522/

http://www.heste-nettet.dk/markedsplads ... is/300717/

http://www.heste-nettet.dk/markedsplads ... is/294941/

http://www.heste-nettet.dk/markedsplads ... is/271072/

http://www.heste-nettet.dk/markedsplads ... is/148276/

http://www.heste-nettet.dk/markedsplads ... is/307623/

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:33

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel Knabstrupperbloed mijn merrie nog heeft. Ze is een Taro af Boruplund x Alex vd Kamperweg x Prins. Zijn deze hengsten ook al kruisingen?

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:06

http://www.allbreedpedigree.com/taro+af+boruplund

hier zie je in ieder geval al dat Taro ook trakehner (duits of pools?) bloed heeft en AA (anglo arabier) via zijn vaderlijn en via zijn moeder in ieder geval zweeds bloed.

Alex vd Kamperweg,
http://www.allbreedpedigree.com/alex+van+de+kamperweg

allemaal Nederlands Appaloosa bloed (wat dat precies mag zijn?)

en Prins, neem ik aan dat je deze bedoeld:

http://www.allbreedpedigree.com/prins15

daar is niet veel over bekend, ik heb gevonden dat het een Knabstrupper maar hij wordt ook aangeduid als Appaloosa,

http://www.sporthorse-data.com/d?i=10662884

hoeveel procent heb ik geen idee van, je zou vonneuebeek hier op Bokt.nl kunnen vragen, die weet er heel veel van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:40

Rot bokt, hele post foetsie..

Overnieuw dan maar...

Nederlandse appaloosa stamboek zitten overigens veel kanbstruppers achter
(stippen komen ergens vandaan :D ). Maar vaak is dat lastig terug te vinden, omdat je
een gestipt paard op de keuring aan kan bieden en als hij voldoet aan de raskenmerken van appaloosa
(ook al zou hij op papier knabstrupper zijn) nieuw papier kan krijgen en dan appaloosa heet :+
Hoe zo verwarrend?

Blijf vinden dat er tussen knabstruppers en knabstruppers wel een wereld van verschil is.
Met de ene variant kan je allicht je wedstrijd ambities na leven, met de andere is dat
allicht niet het meest waarschijnlijke.
Zie die van mijn nog niet ergens als top wedstrijd paard rond marcheren _O- bezit wel zekere cool
wat ik zocht, wat ook de reden was voor de "oud" bloed variant te gaan.
(Je komt van een fjord, of komt van een fjord niet waar?)

Denk dan ook dat beide varianten wel een bestaansrecht hebben echter niet te vergelijken zijn.
En voor mensen die niet met het ras bekend zijn, wordt het er niet simpeler op.

Overigens ben ik ook niet roomser dan de paus hoor pvdb, heb dus papierloze knabbi overwogen,
ben vervolgens (knabstruppers in NL niet te vinden) afgedwaald naar appaloosa.
Ja, vanwege het sportpaard in stippen jas!!!! (schuldig!!!! :D :+ )
(appaloosa is fok van appaloosa x warmbloed, dat mag! Dus je kan bij wijze van spreken een gestipte Jazz
nakomeling appaloosa noemen ( heb het er even niet over of het genetisch mogelijk is, zeg bij wijze van spreken).)

Blijft jammer dat knabstruppers zo verrekte zeldzaam zijn, dankzij ons toedoen.
De ene kant verdunde het te veel, de andere kant sloot het te veel.

In het verleden was het wijzer geweest om in een groep oud bloed dieren af en toe een dier van een
ander ras, wat in hetzelfde type staat in te kruisen voor wat vers bloed.

Echter er is (onbewust) ooit gekozen voor 2 andere radicale opties.
Maar ja, dat is wijsheid achteraf, hadden ze 100 jaar geleden ook niet kunnen bedenken.

Ben nogal rasvast, geef ik toe, maar dat geeft weer leuke discussies }> .
Zo kunnen we elkaar ook af en toe heerlijk in de haren vliegen over fjorden, klassieke fjorden,
sportfjorden, fjorden van 1.60 groot en het inkruisen van een groter sportiever paard,
om een fjord te creeren die voor een breder publiek geschikt is.
En toch eten we aan het eind van de hengsten keuring gezellig pannekoeken met elkaar.

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:53

Ik ben gek op pannenkoeken :P
En ik ben het helemaal met je eens hoor Sjolvir, zuiverheid van het ras zou met fokken bovenaan moeten staan.
Ik vraag me alleen af of dit bij de Knabstruppers nog wel haalbaar is. Als ik de cijfers moet geloven zijn er minder dan 300 zuivere Knabstruppers, waarvan een deel (al dan niet geruind) bij particulieren thuis staat. Het inteeltpercentage ligt nu al vrij hoog. Kun je in deze situatie er nog wel voor kiezen alleen met raszuivere paarden te fokken?

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat je dan maar raak moet fokken hoor.

Wat betreft het Nederlandse appaloosastamboek (niet te verwarren met de american appaloosa): dit is een kleurenstamboek, geen ras. Je kunt hier bijna alles met stipjes inschrijven. Je paard kan dus én Knabstrupper zijn én ingeschreven staan in het Nederlandse appaloosastamboek.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:46

Sca schreef:
Ik ben gek op pannenkoeken :P
En ik ben het helemaal met je eens hoor Sjolvir, zuiverheid van het ras zou met fokken bovenaan moeten staan.
Ik vraag me alleen af of dit bij de Knabstruppers nog wel haalbaar is. Als ik de cijfers moet geloven zijn er minder dan 300 zuivere Knabstruppers, waarvan een deel (al dan niet geruind) bij particulieren thuis staat. Het inteeltpercentage ligt nu al vrij hoog. Kun je in deze situatie er nog wel voor kiezen alleen met raszuivere paarden te fokken?

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat je dan maar raak moet fokken hoor.

Wat betreft het Nederlandse appaloosastamboek (niet te verwarren met de american appaloosa): dit is een kleurenstamboek, geen ras. Je kunt hier bijna alles met stipjes inschrijven. Je paard kan dus én Knabstrupper zijn én ingeschreven staan in het Nederlandse appaloosastamboek.

Maar je zou in de overgebleven oud bloed knabbi's wel af en toe bloed van in het zelfde type en karakter staande
paarden rassen kunnen kruisen, maar dan wel zeer met mate.
Heb zo'n gekastreerde, maar dat is geen probleem, zijn broer dekt al :+ dus deze missen ze niet
en hij heeft in mijn ogen qua bouw geen bal te zoeken in het hokje dekhengst! (sorry Toobs)

Sca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:10

Eens, het zijn van oorsprong Barokke paarden, dus als je het oude type beperkt zou openstellen voor nieuw bloed moet het natuurlijk wel uit die richting komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:20

DendroFleur schreef:
Knabstrupper kunnen ook vos- of bruinkleurige vlekken hebben. Zonder papier is het helaas niet te zeggen wat het ras is. Wel kan hij opgenomen worden in het NAS-stamboek omdat daar alles met stippen ingeschreven kan worden mits er geen kleur- of exterieurafwijkingen zijn.
Hij is wel erg mooi getekend.

Niet alleen stippen,ook paarden zonder stippen kunnen worden opgenomen.
Mijn shetlander is een cream dunn/Crème dunn met aalstreep,die is ook ingeschreven bij het NAS. :)

pointer1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:21

buksbunny schreef:
Ja ik zou graag willen weten of mijn verzorgpaardje nu n Knapstrupper is ???
Maar ik krijg er nu helaas geen foto op en zou echt niet weten hoe ik dit moet doen
Want zo kan niemand xien wat ik nu bedoel .... Kan iemand me helpen !!

dit paardje is tien jaar van mij geweest ,ik heb je een e mail gestuurd groetjes jacqueline

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:05

Ben al enkele jaren op zoek (aankoop uitsluitend door en voor mij zelf) naar een gestippelde KLASSIEK OGENDE (qua bouw), dus enigzins barokke, (denk Bent Branderup) Knabstrupper hengst of liever nog ruin, niet bruin maar zwart gestippeld, a la het paard waar TS het over heeft, leeftijd tussen 3 en 8 jaar. Liefst zo jong mogelijk, hoeft tot 5 jaar ook nog helemaal niet zadelmak of beleerd te zijn.
Die in Nederland te koop is/staat. Doel: in recreatieve vorm wat show/dressuur dit alles zonder competitie-element.En buitenrijden, zo mogelijk buitenrijden met mijn Fries x Tinker ruin van 8 jaar samen.

Heeft iemand enige links of kent iemand, want dit schijnt vrijwel onmogelijk te vinden te zijn.

Echte papieren vind ik niet belangrijk, mogelijkheid tot eigen DA keuring klinisch en rontgenologisch wel.