Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pvdbosch schreef:mijn Knabstrupper heeft het officiele rode paspoort en papieren van het Deense KNN en het is absoluut geen kruising.
er is inderdaad op de vaderlijn veredelt met duits bloed. en dat is gedaan om meer stokmaat en ras in te fokken.
niet iedereen past op een paardje van 1.50/1.55-60.
en ik ben inderdaad degene die op zoek is gegaan naar een sportgefokt paard (dus niet heel erg barok) met een apart jasje.
zijn vader, Conetti Lynghoj is echter wel een Knabstrupper GP dressuurhengst!
met een gouden medaille die hij heeft gekregen op afstamming. en een zeer gewilde dekhengst.
dus het is wel erg kort door de bocht om mijn knabstrupper een kruising te noemen.
wat ook nog eens nergens op slaat. bij o.a. het KWPN wordt ook duits en engels etc. erdoor gefokt???
dan zijn dat ook allemaal kruisingen.
ik wil dus wel het kleurtje maar grote maat en meer sportgefokt.
net als mijn merrie, die heb ik uit Schotland gehaald. dat is een Apaloossa waarvan de vader van de moeder engels volbloed is. weer hetzelfde verhaal, vereldelt dit keer via de moederlijn.
hopelijk wordt ook zij groot, vader is 1.68, moeder 1.76!!!!
als je wel het jasje wilt maar meer rassig type dan zul je concessie moeten doen. en dat was voor mij juist de reden om ze aan te schaffen.
dus ieder zijn ding!
pvdbosch schreef:mijn Knabstrupper heeft het officiele rode paspoort en papieren van het Deense KNN en het is absoluut geen kruising.
er is inderdaad op de vaderlijn veredelt met duits bloed. en dat is gedaan om meer stokmaat en ras in te fokken.
niet iedereen past op een paardje van 1.50/1.55-60.
en ik ben inderdaad degene die op zoek is gegaan naar een sportgefokt paard (dus niet heel erg barok) met een apart jasje.
zijn vader, Conetti Lynghoj is echter wel een Knabstrupper GP dressuurhengst!
met een gouden medaille die hij heeft gekregen op afstamming. en een zeer gewilde dekhengst.
dus het is wel erg kort door de bocht om mijn knabstrupper een kruising te noemen.
wat ook nog eens nergens op slaat. bij o.a. het KWPN wordt ook duits en engels etc. erdoor gefokt???
dan zijn dat ook allemaal kruisingen.
ik wil dus wel het kleurtje maar grote maat en meer sportgefokt.
net als mijn merrie, die heb ik uit Schotland gehaald. dat is een Apaloossa waarvan de vader van de moeder engels volbloed is. weer hetzelfde verhaal, vereldelt dit keer via de moederlijn.
hopelijk wordt ook zij groot, vader is 1.68, moeder 1.76!!!!
als je wel het jasje wilt maar meer rassig type dan zul je concessie moeten doen. en dat was voor mij juist de reden om ze aan te schaffen.
dus ieder zijn ding!
Sjolvir schreef:Ach... ik had bijna papierloze knabstrupper gekocht...
En dan ook nog vermoedelijk kanbstrupper x warmbloed (kwam uit Denemarken).![]()
Had mij dan geen snars geintresseerd wat de wereld er van vond,
ik vond het een prachtig paard met heerlijk karakter.
(overigens had ik nog nooit over knabstruppers nagedacht als paard voor mij, voor ik dat paard tegen kwam)
En je kan die 2 soorten knabstruppers niet vergelijken, zit een wereld van verschil tussen.
Is niet erg, maar je moet je dat wel realiseren.
Trouwens in NL geen kip die weet op wat voor paard je rijdt als je een knabstrupper rijdt![]()
want dat ras kennen ze toch niet.
(toen ik zei wat ik gekocht had, vroegen ze of het een oostenrijks koekje was)
Sca schreef:Ik ben gek op pannenkoeken![]()
En ik ben het helemaal met je eens hoor Sjolvir, zuiverheid van het ras zou met fokken bovenaan moeten staan.
Ik vraag me alleen af of dit bij de Knabstruppers nog wel haalbaar is. Als ik de cijfers moet geloven zijn er minder dan 300 zuivere Knabstruppers, waarvan een deel (al dan niet geruind) bij particulieren thuis staat. Het inteeltpercentage ligt nu al vrij hoog. Kun je in deze situatie er nog wel voor kiezen alleen met raszuivere paarden te fokken?
Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat je dan maar raak moet fokken hoor.
Wat betreft het Nederlandse appaloosastamboek (niet te verwarren met de american appaloosa): dit is een kleurenstamboek, geen ras. Je kunt hier bijna alles met stipjes inschrijven. Je paard kan dus én Knabstrupper zijn én ingeschreven staan in het Nederlandse appaloosastamboek.
DendroFleur schreef:Knabstrupper kunnen ook vos- of bruinkleurige vlekken hebben. Zonder papier is het helaas niet te zeggen wat het ras is. Wel kan hij opgenomen worden in het NAS-stamboek omdat daar alles met stippen ingeschreven kan worden mits er geen kleur- of exterieurafwijkingen zijn.
Hij is wel erg mooi getekend.
buksbunny schreef:Ja ik zou graag willen weten of mijn verzorgpaardje nu n Knapstrupper is ???
Maar ik krijg er nu helaas geen foto op en zou echt niet weten hoe ik dit moet doen
Want zo kan niemand xien wat ik nu bedoel .... Kan iemand me helpen !!