Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ailill schreef:Lami schreef:En instructie is ook een reuze probleem zoals daar de laatste tijd ook verschillende kritische geluiden over zijn verschenen. 14-jarige met 1 jaar rijles koopt schitterend paard. Het lukt om o.a. met martelwerktuigen een bepaald nivo te halen. 4 jaar later doet de nu 18-jarige een of andere opleiding voor paarden en gaat lesgeven aan de volgende soortgelijke 14-jarige met soortgelijk paard (als hij of zij dat vanwege het bereikte nivo al niet volop deed) Vanwege het behaalde resultaat en de ervaringen wordt onmiddelijk gegrepen naar het arsenaal werktuigen want dat geeft resultaat enzovoort enzovoort. Het gebruik van slof bij net zadelmakke paarden bijvoorbeeld is op zoveel plaatsen gemeengoed geworden echt te triest.
Denk je niet dat die instructeurs uiteindelijk door de mand zullen vallen? Ik geef toe het is (helaas) een heel herkenbaar probleem binnen de sport, hoe vaak zie je niet iemand met 4 lagen make-up een matchende outfit een lichte tour proef rijden omdat andere mensen geld hebben? Die mensen kopen inderdaad een GP paard, trainen zes maanden en starten gelijk op een hoog niveau. Een simpele B/L proef zal je die mensen niet zien rijden.
Wat betekend, dat de instructeurs van die 'ruiters/amazones' vanzelf tegen de lamp lopen. Het is enorm jammer dat de paarden daar de dupe van worden. Maar. . . ik geloof in Karma, de mensen die echt juist met paarden omgaan zullen imo altijd beter eindigen dan anderen, let wil dit is enkel aan de hand van wat naar mijn mening beter eindigen is
Ik begrijp alleen niet helemaal de link naar het topic? Of wil je in kaart brengen hoe zo'n probleempaard ontstaat?
Iphi schreef:Het fokdoel van iedere serieuze fokker is toch van een "toppaard" te proberen fokken, en niet een "bomproef nuchter makkelijk paard".
Iphi schreef:Het fokdoel van iedere serieuze fokker is toch van een "toppaard" te proberen fokken, en niet een "bomproef nuchter makkelijk paard".
De kopers van deze paarden willen namelijk liefst niet meer dan 5000 euro uitgeven, terwijl je voor een goed sportpaard gemakkelijk een veelvoud hiervan krijgt. En ja, naar echt goede paarden is nog steeds veel vraag, en er wordt ook nog steeds goed geld voor gegeven.
Mensen moeten selectiever worden, niet alleen in de keuze van de hengst, maar ook in de keuze van de merrie. Er worden veel te veel merries gedekt, omdat ze er nu eenmaal zijn, en niet omdat ze het echt waard zijn.
Ladypronk schreef:Ik kies er nu bewust voor om met mijn eigen merrie voor eigen gebruik een veulen te fokken. Iedereen roept, veel te duur je kunt voor weinig zoveel paarden kopen. Maar ik wil graag weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Mijn merrie heeft mooi papier en ik ben nu heel goed aan het kijken welke hengst ik erbij wil hebben, om net even de puntjes op de i te zetten en tja, dan begint het grote afwachten. De kans dat we een topper krijgen is aanwezig, maar ja het kan ook een grote misser zijn...
Umeo schreef:Ladypronk schreef:Ik kies er nu bewust voor om met mijn eigen merrie voor eigen gebruik een veulen te fokken. Iedereen roept, veel te duur je kunt voor weinig zoveel paarden kopen. Maar ik wil graag weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Mijn merrie heeft mooi papier en ik ben nu heel goed aan het kijken welke hengst ik erbij wil hebben, om net even de puntjes op de i te zetten en tja, dan begint het grote afwachten. De kans dat we een topper krijgen is aanwezig, maar ja het kan ook een grote misser zijn...
Moest je morgen om één of andere reden in de problemen komen, is er dan een toekomst voor het veulen?
Lante schreef:Je legt ook vekeerde eigenschappen dubbel vast; resesieve genen die anders zelden tot uiting komen, kunnen bij lijnenteelt onverwachte negatieve gevolgen hebben. Als je twee outcross producten met een sterk achterbeen kruist kun je dat sterke achterbeen ook vastleggen (voorbeeld even heel simpel gesteld).
Ladypronk schreef:Wat heeft fokken voor eigen gebruik met kruisen kwpn x fries te maken?? Hiermee ga je er eigenlijk vanuit dat men allerlei vreemde combinaties gaat maken! Mijn fries wordt gewoon geïnsemineerd door een fries. Merrie heeft waardevol papier voor de fok. Gekozen hengst ook. Inteeltpercentage 1.56 verwantschap 17 %. ik denk dat wanneer mijn merrie fokmerrie was geweest de fokker met grote kans op voor dezelfde hengst zou hebben gekozen. Garantie heb je nergens, nooit. Kun je ook niet kopen. Je hoopt op een goed product, dit geldt zowel voor de beroepsfokkers als mensen zoals ik.