Fokken naar de vraag van de markt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:16

Ik denkt dat 70% van de markt niet zou weten waar die om vraagt en zeker niet wat bij hem/haar past of bij zijn/ haar paard. Zeker nu de sport en fokkerij de afgelopen jaren toegankelijker zijn geworden. Het is veelal al het product van marketing denk ik en gebrek aan kennis, kunde. Hierin zou meer geïnvesteerd moeten worden zowel in de fokkerij als in de ruitersport. Natuurlijk gaan sport en fokkerij hand in hand, dus ergens zullen die twee zich moeten ontmoeten. Het is een lastige kwestie maar ik denk dat op het gebied van kennis en kunde de meeste meters te maken zijn. En dat daarna eens naar de vraag hierboven gekeken moet gaan worden.

troi

Re: Fokken naar de vraag van de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:20

Tja dit soort zaken is 1 van de redenen dat ik destijds voor een (raszuivere) paint ben gegaan uit een merrie en hengst die ik beide goed kende en volledig vertrouwde zowel qua gezondheid als qua karakter. Paard maakte deze verwachtingen volledig waar.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:38

Ik kies er nu bewust voor om met mijn eigen merrie voor eigen gebruik een veulen te fokken. Iedereen roept, veel te duur je kunt voor weinig zoveel paarden kopen. Maar ik wil graag weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Mijn merrie heeft mooi papier en ik ben nu heel goed aan het kijken welke hengst ik erbij wil hebben, om net even de puntjes op de i te zetten en tja, dan begint het grote afwachten. De kans dat we een topper krijgen is aanwezig, maar ja het kan ook een grote misser zijn...

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:46

Ik fok wat ik zelf wil zien, en dan pas wat de markt wil zien. Mocht ik er dan mee blijven zitten kijk ik iig tegen iets aan wat ik graag zie!

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:04

Ailill schreef:
Lami schreef:
En instructie is ook een reuze probleem zoals daar de laatste tijd ook verschillende kritische geluiden over zijn verschenen. 14-jarige met 1 jaar rijles koopt schitterend paard. Het lukt om o.a. met martelwerktuigen een bepaald nivo te halen. 4 jaar later doet de nu 18-jarige een of andere opleiding voor paarden en gaat lesgeven aan de volgende soortgelijke 14-jarige met soortgelijk paard (als hij of zij dat vanwege het bereikte nivo al niet volop deed) Vanwege het behaalde resultaat en de ervaringen wordt onmiddelijk gegrepen naar het arsenaal werktuigen want dat geeft resultaat enzovoort enzovoort. Het gebruik van slof bij net zadelmakke paarden bijvoorbeeld is op zoveel plaatsen gemeengoed geworden echt te triest.

Denk je niet dat die instructeurs uiteindelijk door de mand zullen vallen? Ik geef toe het is (helaas) een heel herkenbaar probleem binnen de sport, hoe vaak zie je niet iemand met 4 lagen make-up een matchende outfit een lichte tour proef rijden omdat andere mensen geld hebben? Die mensen kopen inderdaad een GP paard, trainen zes maanden en starten gelijk op een hoog niveau. Een simpele B/L proef zal je die mensen niet zien rijden.

Wat betekend, dat de instructeurs van die 'ruiters/amazones' vanzelf tegen de lamp lopen. Het is enorm jammer dat de paarden daar de dupe van worden. Maar. . . ik geloof in Karma, de mensen die echt juist met paarden omgaan zullen imo altijd beter eindigen dan anderen, let wil dit is enkel aan de hand van wat naar mijn mening beter eindigen is :)

Ik begrijp alleen niet helemaal de link naar het topic? Of wil je in kaart brengen hoe zo'n probleempaard ontstaat?

Ik wilde idd aangeven hoe een deel van de zgn probleem paarden ontstaat. Te weinig paardenmensen en teveel mensen met paarden. En alles moet snel, prestaties zijn gevraagd anders gaat de lol er al gauw weer af etc etc. Blijft ook weer de vraag moeten we voor die markt fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:06

Denk het niet, maar goed, ik ben van mening dat zulke mensen beter helemaal geen paarden hebben :=

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:00

De recreatie gebruiker van paarden is de grootste doelgroep. Bij het fokken van een sportpaard is het handig karakter eigenschappen van zowel je merrie als keuze van de hengst hier in mee te nemen en ook te zorgen dat het voor die grbuikers in de toekomst een geschikt paard kan zijn.
In het aanbod van paarden vind de markt niet vaak wat die zoekt. Zo is er vaak altijd een 'ja, maar' in gebreken aan het paard.
Voor een gezond rijpaard, brave kinderpony, en sportpaard is altijd wel markt.
Het is ook wel logisch dat bijvoorbeeld een dressuur paard van 12 en M geklasseerd zich niet qua eventuele verkoopprijs zal gaan meten aan een 6 jarige van het zelfde niveau en geslacht.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:41

Iphi schreef:
Het fokdoel van iedere serieuze fokker is toch van een "toppaard" te proberen fokken, en niet een "bomproef nuchter makkelijk paard".

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Als je een serieuze fokker bent, zoals jij het noemt, houd je er in mijn ogen ook rekening mee dat maar een heel klein percentage daar uiteindelijk echt eindigt (in de "top" dus). Wil je dan evengoed een goed adres vinden voor je fokproduct is karakter wel een heel belangrijk punt.

Zeker als je naar de huidige markt kijkt, waarin veel vraag is naar brave, veelzijdige paarden en er veel ruiters zijn die niet met de al te gevoelige paarden kunnen omgaan!

Mijn fokdoel is een correct gebouwd paard, met een makkelijk, nuchter, maar werkwillig karakter dat in ieder geval goed mee kan komen in de basissport (t/m ZZlicht geloof ik??) Kortom: een modern KWPN Gelders Type.
En hoewel mijn kennis nog absoluut voor veel verbetering vatbaar is, zie ik mezelf wel als serieuze fokker. Hoe kleinschalig dan ook.
Ik let op gezondheid, karakter, exterieur en hengstkeuze etc.

Daar vang ik dan wellicht geen tonnen en bakken met geld voor, maar ik heb tot nog toe vraag naar mijn veulens en zou ruimschoots uit de kosten komen. Ook de mensen/fokkers om mij heen met Gelderse paarden zijn ze voorspoedig kwijt.
Op deze manier kan ik genieten van mijn fokkerij, verdien ik er een leuke extra aan en komen ze goed terecht.

Wat dat betreft is het beeld van Gelderse paarden maar raar: de ene helft roept maar dat ze ze lomp, grof en flegmatiek vinden, terwijl de andere helft roept dat ze te veel op rijpaarden gaan lijken.
Wat dat betreft hoop ik dat de ogen eens open gaan, want als men dan naar de marktvraag zou kijken en luisteren, zou de Gelderse fokkerij explosief stijgen :D :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:07

In mijn ogen moeten we werkwillige, goedgebouwde en gezonde paarden fokken met 3 goede gangen en een redelijk koel karakter, dus niet te schrikkerig. Daar kunnen de meeste mensen redelijk mee overweg. Ik persoonlijk vind dat toch het meest terug in het oude (Gelderse/Groninger) bloed (moet je ook nog wel wat opletten, zitten ook minder makkelijke of minder werkwillige, flegmatiekere lijnen tussen) en het Duitse bloed, in mijn geval het stamboek van Hannover gecombineerd met de geweldige hengsten die we binnen het KWPN hebben (en nee, dan bedoel ik niet per se het standaart rijtje met Jazz, Ferro etc.). Ik ben geen voorstander van het toevoegen van (nog) meer (vol)bloed bij de bloedpaarden die we tegenwoordig zo overvloedig veel hebben. Ik wil graag wat paard overhouden als het een beetje kan. Fok eens een veulen met een Gelderse hengst en doe daar later weer eens een volbloed op bijvoorbeeld, dat kan wel! Fokkers moeten meer vooruit kijken in de generaties; je wilt toch niet alleen maar eindproducten fokken, je wilt toch ook verder met je stam? Daarnaast ben ik ook geen voorstander van lijnenteelt. Ik vind dat we de genenpoel zo breed mogelijk moeten houden met oog op de toekomst en de gezondheid en bruikbaarheid van onze paarden. Als alle paarden straks famillie zijn, dan is er weinig meer aan (kijk bijvoorbeeld maar eens naar het FPS....).

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:54

zeker :D

Echter zijn stammen juist sterk geworden van 2 dezelfden of uit dezelfde lijn. Hiermee leg je ook die eigenschappen dubbel vast, uiteindelijk ook weer net zo belangrijk als bloedspreiding opzich, want je het beste bestaat ook niet alleen maar uit Out-cross producten (vervelende naam voor een geweldig levend wezen nl. paard) :D

Kunst zit hem na mijn idee niet alleen in het fokken, maar gelet op de eventuele wens van de koper. Naast extreem hoogwaardige kwaliteit, is de vraag gericht op rijpaarden/ sport paarden/ sport pony etc. goed bewaren van je veulen, opleiden, en uitbrengen, klasseren etc. pas daarna bereik je het grootste gedeelte van de markt :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:31

Je legt ook vekeerde eigenschappen dubbel vast; resesieve genen die anders zelden tot uiting komen, kunnen bij lijnenteelt onverwachte negatieve gevolgen hebben. Als je twee outcross producten met een sterk achterbeen kruist kun je dat sterke achterbeen ook vastleggen (voorbeeld even heel simpel gesteld).

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:48

Iphi schreef:
Het fokdoel van iedere serieuze fokker is toch van een "toppaard" te proberen fokken, en niet een "bomproef nuchter makkelijk paard".
De kopers van deze paarden willen namelijk liefst niet meer dan 5000 euro uitgeven, terwijl je voor een goed sportpaard gemakkelijk een veelvoud hiervan krijgt. En ja, naar echt goede paarden is nog steeds veel vraag, en er wordt ook nog steeds goed geld voor gegeven.

Mensen moeten selectiever worden, niet alleen in de keuze van de hengst, maar ook in de keuze van de merrie. Er worden veel te veel merries gedekt, omdat ze er nu eenmaal zijn, en niet omdat ze het echt waard zijn.

Ben ik het mee eens!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:50

Ladypronk schreef:
Ik kies er nu bewust voor om met mijn eigen merrie voor eigen gebruik een veulen te fokken. Iedereen roept, veel te duur je kunt voor weinig zoveel paarden kopen. Maar ik wil graag weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Mijn merrie heeft mooi papier en ik ben nu heel goed aan het kijken welke hengst ik erbij wil hebben, om net even de puntjes op de i te zetten en tja, dan begint het grote afwachten. De kans dat we een topper krijgen is aanwezig, maar ja het kan ook een grote misser zijn...

Moest je morgen om één of andere reden in de problemen komen, is er dan een toekomst voor het veulen?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:02

Umeo schreef:
Ladypronk schreef:

Moest je morgen om één of andere reden in de problemen komen, is er dan een toekomst voor het veulen?

Voila, fokken voor eigen gebruik bestaat imo niet.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:40

Lante schreef:
Je legt ook vekeerde eigenschappen dubbel vast; resesieve genen die anders zelden tot uiting komen, kunnen bij lijnenteelt onverwachte negatieve gevolgen hebben. Als je twee outcross producten met een sterk achterbeen kruist kun je dat sterke achterbeen ook vastleggen (voorbeeld even heel simpel gesteld).

Ja en nee, van beide zijn goede voorbeelden :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:53

Als je geluk hebt dan niet (direct zichtbaar?) en als je pech hebt dan wel! :P
Je kunt het best een keer toepassen, maar imo is het bepaald niet wenselijk als er meerdere hengsten dubbel op de stamboom staan of dat de hengst waarop ingeteeld is te dicht bij elkaar zit in generaties.
De problemen binnen het FPS zijn hier een heel erg goed voorbeeld van denk ik wat daar het resultaat van is.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:45

Zeker, dat is zo, toepassing op het vastleggen van een hengst is mogelijk maar ook in de vrouwelijke lijn. voorbeeld de moeder vader van het paard, die uit dezelfede moederlijn komt als zijn moeder.Ver achter in stamboom breng je dan de stammoeder samen. Ben het verder wel met je eens dat voor verdere gereraties dan ook weer nieuw bloed moet worden ingebracht. Vele stammen zijn wel sterk geworden van toepassing van lijnenteeld. In de kudde en de natuur krijg je dit ook, sterkste blijft hierin over.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:23

agerrits schreef:
In de kudde en de natuur krijg je dit ook, sterkste blijft hierin over.

Alleen als de mens en o.a. de Da's aan de zijlijn blijven staan.
en paarden met hoefkatrol komen dan niet voor.. Línvasion-inteelt-lijnenteelt. ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:11

zeker :D

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:09

Dat ik voor eigen fokproduct ga wil niet zeggen dat er niet nagedacht wordt over wat en hoe als het niet werkt voor ons met het veulen. We hebben en houden contact met de hengstenhouder en het veulen gaat daar in de opfok. Zoals eerder gezegd, in de hoop op een voor ons bruikbaar paard, dit wil niet zeggen dat wanneer het voor de dressuursport minder geschikt zijn, dit paard niet een topper zou kunnen zijn in de mensport. Sommige paarden zijn nou eenmaal meer happy in een bepaalde tak van sport. En ja, risico is er gewoon altijd, dit geldt zowel voor de prof als de "gewone man/vrouw"
We hebben ons erg verdiept in de keuze van de hengst. En wat we graag nog sterker terug willen zien. Hierbij uiteraard advies gevraagd bij de pro's. Dit vind ik wel heel erg belangrijk.Overigens vind ik een laag inteelt en verwantschapspercentage wel belangrijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:17

Ik fok alleen met merries met een goed papier en die zelf gezond is, goed in het model staat, goed kan bewegen en zelf ook predikaten heeft. Dat heeft ook met de markt te maken en ik kan beter nagaan uit wat voor voor familie de merrie komt. Zo kan je verankeren, of juist niet :) Fokken voor eigen gebruik is mijns inziens een illusie, want je kunt niet in de toekomst kijken. Ik zal nooit mijn KWPNer dekken met een Fries bijvoorbeeld.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:52

Ik ben wel met quote mee eens! Tuurlijk moeten wij er op letten waar naar gevraagd word en dit leveren in het fokbeleid.

Maar er zijn veel te veel paarden op dit moment! De hele handel ligt plat. Het is lastig om op dit moment je paard kwijt te raken. Amerika heeft er ook last van aangezien ze daar niet slachten. Paarden leven er gewoon los op straat zoals ik het hoor..

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:39

Wat heeft fokken voor eigen gebruik met kruisen kwpn x fries te maken?? Hiermee ga je er eigenlijk vanuit dat men allerlei vreemde combinaties gaat maken! Mijn fries wordt gewoon geïnsemineerd door een fries. Merrie heeft waardevol papier voor de fok. Gekozen hengst ook. Inteeltpercentage 1.56 verwantschap 17 %. ik denk dat wanneer mijn merrie fokmerrie was geweest de fokker met grote kans op voor dezelfde hengst zou hebben gekozen. Garantie heb je nergens, nooit. Kun je ook niet kopen. Je hoopt op een goed product, dit geldt zowel voor de beroepsfokkers als mensen zoals ik.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:46

Enkele maanden geleden zocht ik een kwpnmerrie, minimaal prok, minimaal ster en uit een goed lijntje. Het budget was ernaar. Ik ben toch echt geschrokken wat nu ster is ( was er al enige tijd uit). Hele klein achtige popachtige paardjes die met veel voorbeen bewogen maar met weinig achterbeen. Beknopt en veel paarden die een knikje voor de schoft hadden. Ik kon er geen sterpredikaat aan af zien.

Ik was op zoek naar een merrie met front, romp en een goed achterbeen. Maar die was amper te vinden.
Na wat concessies te hebben gedaan, werden van de 5 paarden die ik liet keuren, er 4 afgekeurd op de kogels. Maar ze waren wél prok goedgekeurd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:49

Ladypronk schreef:
Wat heeft fokken voor eigen gebruik met kruisen kwpn x fries te maken?? Hiermee ga je er eigenlijk vanuit dat men allerlei vreemde combinaties gaat maken! Mijn fries wordt gewoon geïnsemineerd door een fries. Merrie heeft waardevol papier voor de fok. Gekozen hengst ook. Inteeltpercentage 1.56 verwantschap 17 %. ik denk dat wanneer mijn merrie fokmerrie was geweest de fokker met grote kans op voor dezelfde hengst zou hebben gekozen. Garantie heb je nergens, nooit. Kun je ook niet kopen. Je hoopt op een goed product, dit geldt zowel voor de beroepsfokkers als mensen zoals ik.

Omdat veel mensen die zo'n kruising maken, aangeven dat het toch alleen voor eigen gebruik is. Wat is nou de marktwaarde van een kruising Fries? Leuk recreatiepaard, maar verder houdt het volgens mij gewoon op. Dat druist tegen al mijn fokkersprincipes in..