Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
colette_007 schreef:Nee als je regelt plannen ze je vaak in route of sturen ze sperma op naar station in buurt of dierenarts.
En die insimineren dan.
Sowieso geen veulen geen dekgeld afspreken (andrs moet je 200 betalen voor lege merrie)
Mbt dekkosten vaak wel maar als je met 1 merrie maar komt zullen ze verder niet veel eraf doen (evt als je een v hun eigen hengsten gebruikt ooit wel)
anonymous1 schreef:[Sammie, natuurlijk heb ik wat aan jou link om een boek te kopen.
Ninx schreef:Soms moet je verder kijken dan je eerste eigen begeerte, in belang van het dier.
anonymous1 schreef:Rond welke dag laat je dan de veearts komen om op te komen voelen?
Peterina schreef:Wat jammer dat een topic met een simpel vraag oversleept wordt met de persoonlijke mening van mensen die menen het weer beter te weten.
Ik zou zeggen als je de vraag van TS niet kan of wilt beantwoorden met informatie, hou dan je mening voor je eigen of, zoals al voorgesteld, open je eigen topic!
Aan de TS:
Normaal kan je bij de hengstenhouder afspraken maken wat betreft:
- stallen van je merrie tijdens de KI periode
- de cyclus-kosten ivm scannen op ovulatie, inseminatie kosten en indien nodig DA kosten ivm spoelen.
Als de hengstenhouder zelf niet een KI-centrum is, dan kan je deze afsrpaken maken met je dierenarts.
Maar dan moet je rekening houden met:
- vervoerskosten/leveringskosten van het sperma aan het adres van de DA
- indien diepvriessperma: het huur van de cryo-vat, en het terug leveren van het cryo-vat (vervoerskosten)
anonymous1 schreef:[ Het enige wat ik vroeg in dit topic was: hoe het reilen en zeilen gaat omtrent het laten insemineren/opvoelen/scannen van je paard wanneer je er voor kiest om te dekken.
ceasario schreef:anonymous1 schreef:Rond welke dag laat je dan de veearts komen om op te komen voelen?
Jij wil zelf voor hengstenboer spelen..waarom..je betaalt toch die hengstenhouder..Het probleem van beginnelingen is dat ze ineens fokker, Da, en hengstenhouder willen zijn..om later te klagen van het heeft me een vermogen gekost en nu heb ik nog geen veulen of het diertje valt tegen..
Gewoon de HH bellen en hier weg blijven..
anonymous1 schreef:[Wie zeg dat ik voor veearts wil spelen??? Ik moet toch weten wanneer ik de veearts moet bellen om hem niet voor niets te laten komen??? Of stal je simpelweg je merrie een maand op een hengstenstation en beslissen zij dan wanneer er wat moet gebeuren??
Sammie schreef:Dan zoek ik wel een zesjarige![]()
Wanneer gebeurt dat nu? Als fokker genoemd worden van dat geweldig paardEn waar? Behalve dan in huis-tuin en keuken omgeving. Hoe groot is die kans nu? Moet je eerst A een geweldig paard fokken en dan geluk hebben dat ie goed verkocht wordt. Aan een ruiter die er goed mee gaat rijden, zo goed dat je op (inter)nationaal niveau terecht komt.
oh wacht.. dat laatste is een beetje lastig.. Je raakt paarden, ook en zelfs de goeie al niet aan de straatstenen kwijt. Of voor een scheitbedrag.
Enig idee hoe lang het duurde alvorens van Helvoirt eindelijk succes kreeg? En faam? Dat was niet bij paard 1. En niet om vervelend te doen, Helvoirt had op dat moment al veel verstand van fokken en wist de wandelpaden al lang. Ts niet, ieder begin is moeilijk, maar het is wel erg optimisch om te denken dat je dan ook gelijk een wereldtoppertje gaat fokken. Laat staan dat ik het een rare motivatie vindt om eenmalig bij je merrie een veulen te fokken. Ik neem sowieso aan het in eerste instantie voor ts zelf is.
uryanne schreef:En dat is jouw reden om ts aan te raden om niet te fokken? Omdat het moeilijk is een goed paard te fokken?
Dan kan ik nog wel een paar betere verzinnen...
anonymous1 schreef:Dat kan wel, zijn er zat die dat doen. Je kunt ook met de da in de buurt bellen en vragen of zij een soort 'pakket' hebben. Bijv. voor 200-300 euro helpen ze een heel seizoen. Goed navraag doen wat er bij in zit, want dat verschilt ook per DA (en dus voor je portomonnee).Of stal je simpelweg je merrie een maand op een hengstenstation en beslissen zij dan wanneer er wat moet gebeuren??
ceasario schreef:anonymous1 schreef:[Wie zeg dat ik voor veearts wil spelen??? Ik moet toch weten wanneer ik de veearts moet bellen om hem niet voor niets te laten komen??? Of stal je simpelweg je merrie een maand op een hengstenstation en beslissen zij dan wanneer er wat moet gebeuren??
Kun je pissig worden...maar een DA is geen schouwhengst..Het beste resultaat tegen de laagste kosten is schouwen en een schouwprotocol bijhouden...Er zit ook nog zoiets als een hypofyse bij je merrie, hoop ik
anonymous1 schreef:Alweer een conclusie... ik pissig?? Ach laat ook maar zitten. Zoals je eerder terug hebt kunnen lezen...als je dat al doet, is er een hengst aanwezig bij ons op stal. Maar weet je misschien laat ik mijn merrie wel dekken door mijn shetlander en daarna nog door een haflinger van een vriendin van mij, krijg ik een leuk tweeling veulentje en misschien nog wel 1 eiig ook. Ik hoop dat mijn paard een hypothalamus heeft want zonder deze zal ze ook niets aan een hypofyse hebben
DePaardenman schreef:anonymous1 schreef:Alweer een conclusie... ik pissig?? Ach laat ook maar zitten. Zoals je eerder terug hebt kunnen lezen...als je dat al doet, is er een hengst aanwezig bij ons op stal. Maar weet je misschien laat ik mijn merrie wel dekken door mijn shetlander en daarna nog door een haflinger van een vriendin van mij, krijg ik een leuk tweeling veulentje en misschien nog wel 1 eiig ook. Ik hoop dat mijn paard een hypothalamus heeft want zonder deze zal ze ook niets aan een hypofyse hebben
Ceasario heeft wel een punt, al komt het misschien niet zo over
Als je je paard goed kent kan je een heel stuk de kosten drukken, scheelt een boel dierenartsrekeningen.
Is dat niet zo, zet haar op een goed hengstenstation, en je krijgt haar hopelijk drachtig terug.
Nu nog kiezen welke hengst
anonymous1 schreef:[Ceasario heeft wel een punt, al komt het misschien niet zo over
.