Je bent eruit.... je wilt je merrie laten dekken!! En dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

Re: Je bent eruit.... je wilt je merrie laten dekken!! En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:27

Ja het is een stamboek merrie.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:28

colette_007 schreef:
Nee als je regelt plannen ze je vaak in route of sturen ze sperma op naar station in buurt of dierenarts.
En die insimineren dan.
Sowieso geen veulen geen dekgeld afspreken (andrs moet je 200 betalen voor lege merrie)
Mbt dekkosten vaak wel maar als je met 1 merrie maar komt zullen ze verder niet veel eraf doen (evt als je een v hun eigen hengsten gebruikt ooit wel)

Bedankt!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:30

anonymous1 schreef:
[Sammie, natuurlijk heb ik wat aan jou link om een boek te kopen.

Het is heel eenvoudig...Je belt die hengstenhouder op. en zegt wat kost het me als jij zorgt dat mijn merrie drachtig wordt.
en wat als ze niet drachtig is op het einde van het seizoen...en dan is is het gewoon uit onderhandelen, tenzij je een hengst neemt waarvan er 13 in een dozijn zijn..dan komt ie toch wel aan zijn "inkomen".

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:31

Ninx schreef:
Soms moet je verder kijken dan je eerste eigen begeerte, in belang van het dier.

Een leuke en brave komt altijd aan een goed baasje.
Dit in tegenstelling tot die niet zo brave Jazz x Amor waar niemand op kan komen zonder letselrisico.
Juist dat laatste 'top-gefokte' paard zal eerder bij de slager eindigen.

Ik denk dat het veulen in spé beter terecht is bij de merriehouder die helemaal voor dat ene veulentje gaat, dan wanneer datzelfde veulentje geboren zou worden op een stal waar jaarlijks 15 veulentjes geboren worden. Als je het vanuit het perspectief van het veulentje wilt bekijken.

En als we allemaal als feit aannemen dat een kruising hond gezonder is dan een rashond, waarom zou dat voor paarden dan niet gelden? Hoeveel draagt de gerichte, geregistreerde fokkerij nou extra bij aan gezondheid?

Nou ja, erg off-topic wellicht. Ik vind dat de TS gewoon lekker haar gang moet gaan als zij dat zelf graag wil.

Nu antwoord op de vraag van TS:
Je hebt de hengst geselecteerd. Staat hij in de buurt, breng je je merrie er gewoon naar toe aan het begin van de hengstigheid. Staat hij niet in de buurt, dan zoek je een hengsthouder bij je in de buurt en vraagt hem om je te helpen met de merrie. Het sperma van de hengst kan die hengsthouder gewoon bestellen.
Een paar dagen rond de hengstigheid wegbrengen is het makkelijkst. Anders moet je rond de hengstigheid dagelijks even laten scannen door de DA. Elke hengstenhouder organiseert die scannerij wel.
Scannen kost iets van 15 euro per keer. De diensten van de hengsthouder zitten in het dektarief. Soms komt er nog wat verzendkosten bij. Bij stamboekregistratie moet je rekening houden met 150-200 euro kosten. Chip en paspoort ben je sowieso toe verplicht bij een veulen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:33

Hmm ik denk niet (niet mijn intensie iig) dat het advies is voor ts om niet met de merrie te fokken, maar slechts bezint eer ge begint. Ofzoiets van er zijn ook andere opties. Wij kennen de merrie niet, dus het zou ergens onnozel zijn om al bij voorbaat te gaan roepen niet fokken want de merrie voegt niks toe.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:38

Mijn merrie is netjes om de drie weken hengstig. De vruchtbaarheidscyclus van een merrie duurt gemiddeld 21 dagen. (dit kan tussen variëren tussen de 18 en 24 dagen). De hengstige periode duurt gemiddeld 5 dagen. De eisprong vindt plaats op het einde van de hengstige periode. Een bevruchting heeft het meeste kans wanneer er gedekt wordt rond de eisprong, het beste is net na de eisprong. Er staat een hengst bij ons op stal dus er valt niet omheen te kijken. Rond welke dag laat je dan de veearts komen om op te komen voelen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:39

Wat jammer dat een topic met een simpel vraag oversleept wordt met de persoonlijke mening van mensen die menen het weer beter te weten.

Ik zou zeggen als je de vraag van TS niet kan of wilt beantwoorden met informatie, hou dan je mening voor je eigen of, zoals al voorgesteld, open je eigen topic!

Aan de TS:
Normaal kan je bij de hengstenhouder afspraken maken wat betreft:
- stallen van je merrie tijdens de KI periode
- de cyclus-kosten ivm scannen op ovulatie, inseminatie kosten en indien nodig DA kosten ivm spoelen.

Als de hengstenhouder zelf niet een KI-centrum is, dan kan je deze afsrpaken maken met je dierenarts.
Maar dan moet je rekening houden met:
- vervoerskosten/leveringskosten van het sperma aan het adres van de DA
- indien diepvriessperma: het huur van de cryo-vat, en het terug leveren van het cryo-vat (vervoerskosten)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:42

anonymous1 schreef:
Rond welke dag laat je dan de veearts komen om op te komen voelen?

Jij wil zelf voor hengstenboer spelen..waarom..je betaalt toch die hengstenhouder..Het probleem van beginnelingen is dat ze ineens fokker, Da, en hengstenhouder willen zijn..om later te klagen van het heeft me een vermogen gekost en nu heb ik nog geen veulen of het diertje valt tegen..

Gewoon de HH bellen en hier weg blijven.. :+

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:45

@TS Wat ook verstandig is; laat iemand van het kwpn, een regio inspecteur eens naar jouw merrie kijken. Hij/zij kan een gericht fokadvies geven. Kijkend naar de positieve kanten van jouw paard, en de te verbeteren punten, kan hij je helpen met je hengstenkeuze.

Als je het leuk vindt kun je me altijd even een pb sturen, ik werk veel met de jonge hengsten in het verrichtingsonderzoek.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:45

Peterina schreef:
Wat jammer dat een topic met een simpel vraag oversleept wordt met de persoonlijke mening van mensen die menen het weer beter te weten.

Ik zou zeggen als je de vraag van TS niet kan of wilt beantwoorden met informatie, hou dan je mening voor je eigen of, zoals al voorgesteld, open je eigen topic!

Aan de TS:
Normaal kan je bij de hengstenhouder afspraken maken wat betreft:
- stallen van je merrie tijdens de KI periode
- de cyclus-kosten ivm scannen op ovulatie, inseminatie kosten en indien nodig DA kosten ivm spoelen.

Als de hengstenhouder zelf niet een KI-centrum is, dan kan je deze afsrpaken maken met je dierenarts.
Maar dan moet je rekening houden met:
- vervoerskosten/leveringskosten van het sperma aan het adres van de DA
- indien diepvriessperma: het huur van de cryo-vat, en het terug leveren van het cryo-vat (vervoerskosten)

Bedankt!! Hier heb ik wat aan. Ik ga contact opnemen met het hengstenstation waar ik mijn "geschikte hengst" gevonden heb.

PS Als jullie zoeken op mijn berichten dan is dit niet iets van een ingeving, het afgelopen jaar heb ik me verdiept in verschillende hengsten, exterieur merrie etc. Ik heb vorig jaar verschillende hengstenshows bekeken en ga dat dit jaar weer doen alvornes ik mijn definitieve keus ga maken. Het enige wat ik vroeg in dit topic was: hoe het reilen en zeilen gaat omtrent het laten insemineren/opvoelen/scannen van je paard wanneer je er voor kiest om te dekken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:49

anonymous1 schreef:
[ Het enige wat ik vroeg in dit topic was: hoe het reilen en zeilen gaat omtrent het laten insemineren/opvoelen/scannen van je paard wanneer je er voor kiest om te dekken.

Dat het heb je een natuurlijk punt vergeten...Het hengstig worden van de merrie cq zijn...moet je kunnen zien en aan kunnen zien komen...
Zo niet...leg je beurs maar klaar... ( insemineren/opvoelen/scannen) want dan ben je nog lang geen fokster. !! *\o/*

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 21:51

ceasario schreef:
anonymous1 schreef:
Rond welke dag laat je dan de veearts komen om op te komen voelen?

Jij wil zelf voor hengstenboer spelen..waarom..je betaalt toch die hengstenhouder..Het probleem van beginnelingen is dat ze ineens fokker, Da, en hengstenhouder willen zijn..om later te klagen van het heeft me een vermogen gekost en nu heb ik nog geen veulen of het diertje valt tegen..

Gewoon de HH bellen en hier weg blijven.. :+

Wie zeg dat ik voor veearts wil spelen??? Ik moet toch weten wanneer ik de veearts moet bellen om hem niet voor niets te laten komen??? Of stal je simpelweg je merrie een maand op een hengstenstation en beslissen zij dan wanneer er wat moet gebeuren?? Vertel het me maar. Daarom stel ik die vragen hier ook. Jammer dat er zo op gereageerd wordt. Ik begrijp dat je als leek beter je vragen ergens anders dan op bokt kunt stellen, jammer. Maar goed ik had het kunnen weten. Bokt hé *\o/*

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:53

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:10

anonymous1 schreef:
[Wie zeg dat ik voor veearts wil spelen??? Ik moet toch weten wanneer ik de veearts moet bellen om hem niet voor niets te laten komen??? Of stal je simpelweg je merrie een maand op een hengstenstation en beslissen zij dan wanneer er wat moet gebeuren??

Kun je pissig worden...maar een DA is geen schouwhengst..Het beste resultaat tegen de laagste kosten is schouwen en een schouwprotocol bijhouden...Er zit ook nog zoiets als een hypofyse bij je merrie, hoop ik :(:)

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:11

Wij fokken ook op kleine schaal en laten ons daarbij informeren door een hengstenhouder en de regio inspecteur. Als wij denken dat de merrie hengstig is/wordt, laten we haar scannen op een kliniek in de buurt. Zit er dan inderdaad een ei, dan kunnen zij je daar vertellen wanneer zij ongeveer denken dat het ei 'rijp' is.
Als het er al op lijkt bel ik de hengstenhouder of ik de merrie kan brengen, waarop ze dan een poosje gaat logeren bij de 'hengst' (onzin natuurlijk, want nagenoeg alle KWPNveulentjes komen uit een rietje tegenwoordig).
Het voordeel voor mij is dat de merrie daar goed in de gaten wordt gehouden en ze op het meest optimale tijdstip kunnen insemineren. Dan kijken ze nog of het ei weg is en vervolgens word ik opgebeld dat ik de merrie weer kan komen halen.
Over het algemeen is het bij ons de 1e keer ook raak geweest op deze manier en het scheelt voor zowel mij als de merrie veel gereis en gedoe naar en in de kliniek.

Na ca. 18 dagen gaan we dan voor controle wel weer naar de kliniek om te kijken of het gelukt is en er een vruchtblaasje te zien is (dit kan ook bij de hengstenhouder, maar in ons geval is de kliniek een stuk dichterbij). Heeft het niet gepakt dan gaat de merrie terug naar de henstenhouder en anders laat ik vaak later nog een of twee keer scannen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:15

Sammie schreef:
Dan zoek ik wel een zesjarige :+

Wanneer gebeurt dat nu? Als fokker genoemd worden van dat geweldig paard :') En waar? Behalve dan in huis-tuin en keuken omgeving. Hoe groot is die kans nu? Moet je eerst A een geweldig paard fokken en dan geluk hebben dat ie goed verkocht wordt. Aan een ruiter die er goed mee gaat rijden, zo goed dat je op (inter)nationaal niveau terecht komt.

oh wacht.. dat laatste is een beetje lastig.. Je raakt paarden, ook en zelfs de goeie al niet aan de straatstenen kwijt. Of voor een scheitbedrag.

Enig idee hoe lang het duurde alvorens van Helvoirt eindelijk succes kreeg? En faam? Dat was niet bij paard 1. En niet om vervelend te doen, Helvoirt had op dat moment al veel verstand van fokken en wist de wandelpaden al lang. Ts niet, ieder begin is moeilijk, maar het is wel erg optimisch om te denken dat je dan ook gelijk een wereldtoppertje gaat fokken. Laat staan dat ik het een rare motivatie vindt om eenmalig bij je merrie een veulen te fokken. Ik neem sowieso aan het in eerste instantie voor ts zelf is.

En dat is jouw reden om ts aan te raden om niet te fokken? Omdat het moeilijk is een goed paard te fokken?
Dan kan ik nog wel een paar betere verzinnen...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:25

Nadat ik hengst gekozen heb. Bel ik de hengstenhouder om hengst te reserveren. Wanneer mijn merrie hengstig wordt weet je ongeveer wanneer volgend hengstigheid begint. dag voor hengstigheid breng ik mijn merrie naar de stoeterij en ze blijft daar een weekje (afhankelijk van ieder stoeterij). De dierenarts van die stoeterij scant mijn merrie en insemineert die. Ieder om de 2 dagen tot ze niet hengstig is. Dan haal ik haar op. en betaalt de dekgeld. Kopie van stamboekpapier aan hengstenhouder geven. Ik krijg dan dekbon.

na 18 dagen de merrie scannen door eigen DA. Niet drachtig of terug hengstig terug naar stoeterij.
Indien drachtig dan is het inorde en na aantal maanden de controlescan.

Bij ene merrie is in 1 keer drachtig. Bij andere merrie heb ik al 6 keer moeten teruggaan en tenslotte op einde gewoon sperma gekregen en door eigen DA laten inspuiten. Was een moeilijke merrie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:27

uryanne schreef:
En dat is jouw reden om ts aan te raden om niet te fokken? Omdat het moeilijk is een goed paard te fokken?
Dan kan ik nog wel een paar betere verzinnen...

Jij trekt gruwelijk de verkeerde conclussies :))

anonymous1 schreef:
Of stal je simpelweg je merrie een maand op een hengstenstation en beslissen zij dan wanneer er wat moet gebeuren??
Dat kan wel, zijn er zat die dat doen. Je kunt ook met de da in de buurt bellen en vragen of zij een soort 'pakket' hebben. Bijv. voor 200-300 euro helpen ze een heel seizoen. Goed navraag doen wat er bij in zit, want dat verschilt ook per DA (en dus voor je portomonnee).

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:35

ceasario schreef:
anonymous1 schreef:
[Wie zeg dat ik voor veearts wil spelen??? Ik moet toch weten wanneer ik de veearts moet bellen om hem niet voor niets te laten komen??? Of stal je simpelweg je merrie een maand op een hengstenstation en beslissen zij dan wanneer er wat moet gebeuren??

Kun je pissig worden...maar een DA is geen schouwhengst..Het beste resultaat tegen de laagste kosten is schouwen en een schouwprotocol bijhouden...Er zit ook nog zoiets als een hypofyse bij je merrie, hoop ik :(:)

Alweer een conclusie... ik pissig?? Ach laat ook maar zitten. Zoals je eerder terug hebt kunnen lezen...als je dat al doet, is er een hengst aanwezig bij ons op stal. Maar weet je misschien laat ik mijn merrie wel dekken door mijn shetlander en daarna nog door een haflinger van een vriendin van mij, krijg ik een leuk tweeling veulentje en misschien nog wel 1 eiig ook. Ik hoop dat mijn paard een hypothalamus heeft want zonder deze zal ze ook niets aan een hypofyse hebben :(:)

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:42

anonymous1 schreef:
Alweer een conclusie... ik pissig?? Ach laat ook maar zitten. Zoals je eerder terug hebt kunnen lezen...als je dat al doet, is er een hengst aanwezig bij ons op stal. Maar weet je misschien laat ik mijn merrie wel dekken door mijn shetlander en daarna nog door een haflinger van een vriendin van mij, krijg ik een leuk tweeling veulentje en misschien nog wel 1 eiig ook. Ik hoop dat mijn paard een hypothalamus heeft want zonder deze zal ze ook niets aan een hypofyse hebben :(:)

Ceasario heeft wel een punt, al komt het misschien niet zo over ;)

Als je je paard goed kent kan je een heel stuk de kosten drukken, scheelt een boel dierenartsrekeningen.

Is dat niet zo, zet haar op een goed hengstenstation, en je krijgt haar hopelijk drachtig terug.

Nu nog kiezen welke hengst :)*

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:52

DePaardenman schreef:
anonymous1 schreef:

Ceasario heeft wel een punt, al komt het misschien niet zo over ;)

Als je je paard goed kent kan je een heel stuk de kosten drukken, scheelt een boel dierenartsrekeningen.

Is dat niet zo, zet haar op een goed hengstenstation, en je krijgt haar hopelijk drachtig terug.

Nu nog kiezen welke hengst :)*

Ik snap dat Ceasario een punt heeft maar het gaat mij om de manier waarop. Ik ken mijn paard goed genoeg om te weten dat ze om de drie weken hengstig is, en dat dit dan 5 dagen duurt. Ze is erg regelmatig in deze cyclus. Ikzelf heb alleen geen ervaring met hengstenstations en het insemineren. Er zijn dus 2 manieren begrijp ik. Thuis laten of op het hs zetten. Ben ik weer een stapje wijzer. Zit nog te twijfelen tussen drie hengsten. Zal geen namen noemen want dan is discussie 2 geopend. Benieuwd? Zoek even naar mijn andere berichten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:58

De eisprong zal dan wrs op dag 4 zijn. Je laat een Da komen (evt. al op dag 3) dat doe je in de ochtend (voor 9 uur). Die bepaalt of het ei groot zat is en die dag zal knappen of dat het nog groeit en dag later knapt. Verwacht hij die dag de eisprong dan bel je die dag de HH. Diezelfde dag komt dan 't sperma (Dat haal je, wordt bij je adres óf tussenstation bezorgt). DA insemineert, komt wrs dag later weer langs om te kijken of ei is gesprongen. Zoniet heb je weer 't zelfde riedeltje. Je begrijpt wrs zelf al wel dat als dit een paar dagen of cycle duurt het aardig op kan lopen aan kosten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:00

anonymous1 schreef:
[Ceasario heeft wel een punt, al komt het misschien niet zo over ;)
.

Ik bedoel zuiver alleen dat jij nu bezig bent de verantwoordelijkheid van het drachtig krijgen neemt.
En dat moet gewoon bij die hengstenhouder liggen..daar vangt hij ook voor..

Neem jij de verantwoording samen met je plaatselijk DA dan neem jij de 250 euro comm. dan maar..
Maar neem van me aan. Dek/ins. alleen als je merrie "ziek" is van de hengstigheid...dan is je kostprijs het laagst...
Bij al het andere. hengstigspuiten en smoesje hier of smoesje (onkunde) daar, zijn de de DA en HH de lachers. *\o/*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:13

Dees schreef:
Er zijn hele knappe paarden voortgekomen uit dat sommigen enigszins denigrerend vermeerderen noemen.

.

Yep zo is De Sjiem geboren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:34

Goed nadenken en bedenken dat het ook minder leuk kan aflopen. Mijn eerste gefokte veulen was een vreselijke geboorte met veel complicaties die niet te voorkomen en te voorzien waren. Heeft duizenden euros gekost. Het veulen was gezond maar hadt zeker 10.000 euro op moeten leveren om de kosten eruit te willen hebben. Daarnaast was de moeder niet meer bruikbaar onder het zadel door de complicaties. Het veulen heb ik aan droes uiteiendelijk verloren als 4 jarige.

Toen de merrie nog eens laten dekken waarbij alles goed gegaan is en ik eigenlijk vrij goedkoop nu een hele leuke 4 jarige heb staat maar vergeleken met de prijzen nu toch nog duur.

Dus overdenk alles goed. Ik fok in elk geval niet meer. Zeker niet met de markt van tegenwoordig. Ik heb altijd gezegg ik fok voor mezelf maar nu is het toc zover dat ik misschien om gezondheidsredenen moet verkopen. Je weet het dus nooit.

Dus overdenk ook goed of de merrie het wel waard is om mee te fokken. Het is erg leuk maar het kan ook veel verdriet en ellende geven.