[TI] bitloos met een tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: bitloos met een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:02

Het is idd maar hoe je traint
Train je opzij of train je naar beneden :D
Sil komt vanzelf naar beneden als ie los is dus leg ik meer de nadruk op zijwaarts :D Dan kom je in de knoei met het halster
Verder zijn het top dingen :D

Verschillende tuigen kunnen verschillend gebruikt worden zolang je maar een beetje inventief bent :D
Zo zijn er meerdere wegen die naar rome leiden ;)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:31

Ik heb een paar verschillende bitloze optomingen geprobeerd met mijn tinker, kaakgekruisd, sidepull, en touwhalster.
Touwhalster werkt bij mij als enigste absoluut niet, paard snapte niks van het sturen. Sidepull werkte wel redelijk, en kaakgekruisd vond ik tot nu toe het beste werken.
Kingekruisd wil ik nog wel een keer uitproberen. Rij met een Rambo Micklem Multibridle die je zowel met bit als en 3 verschillende bitloos manieren kan gebruiken (sidepull, kingekruisd en kaakgekruisd).

Ik zal alleen niet snel met een bitloos hoofdstel gaan buitenrijden. Dat werkt niet zo goed bij de mijne, dan werkt ofwel de rem niet meer, hulpen wordt genegeerd door haar. En op andere momenten is dan soms stil staan, kop naar beneden en gras eten waarbij de baas half uit het zadel getrokken wordt, en zie dan paard maar weer eens met d'r hoofd omhoog te krijgen. Met bit probeert ze dit soort dingen nooit. Paard staat ingesteld op bit in = niet eten, bit uit = wel eten, dus met bitloos is dat niet zo handig.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:53

Ik rij ook met mijn tink bitloos met een Voest kaakgekruisd en een Barefoot kaakgekruisd.

De Voest gebuik ik voornamelijk 's winters omdat dit met touwtjes is en de release hierdoor beter is qua beharing. De Barefoot gebruik ik voornamelijk 's zomers, is rondgenaaid leder.

Ik rij hier zowel dressuur mee als springen en ook buiten. Altijd dus eigenlijk :D
Waarom zou ik er nog een bit in hangen als ik ook zonder kan rijden?

Heb zelfs 'vrijstelling' gekregen om de komende wedstrijd bitloos te mogen starten ;)

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:49

Ik rijd mijn tinkie ook bitloos.
Voornamelijk omdat hij copd heeft en met bit niet meer het slijm weg kan slikken en dan hoestbuien van hier tot Tokio krijgt.

Ik rij op de wei meestal helemaal zonder hoofdstel, en buiten met een halster met 2 touwen eraan (met klipjes, het zijn touwteugels) of met de hackamore (lees: bosal met mecate), maar dat is meer omdat ik dan wat heb om hem aan mee te nemen, mocht ik eraf moeten als hij geen lucht krijgt, wat gelukkig niet veel voorkomt.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:37

Wij hebben een paard gekocht dat bitloos werd gereden..en wij moesten het " leren" erg leuk om te zien dat het ook anders kan..
Ik koop me suf aan hoofdstellen, maar de lekkerste wat ons betreft zijn de FRA sidepull en de Barefoot sidepull, hij loopt ook prima op het parelli touwhalster met teugels...

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:49

ik gebruikte bij mijn toenmalige verzorgtinker altijd een touwhalster.. zo nu en dan een hackamore (heel voorzichtig mee zijn maar dat is bij de meesten wel bekend)...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:06

hier worden ze allemaal gereden op touwhalster.
we rijden enkel buiten,zowel in groep als alleen en gaat prima.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:56

ik heb het ook geprobeerd op onze Tink, maar ze is niet te houden bitloos.
ze is een echte racemachine ;( helaass !!!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:35

Ik rijd af en toe bitloos en stuur dan gewoon met mijn heupen en benen. Maar in het verkeer vind ik het met Tirzah te gevaarlijk (ze heeft soms maffe acties die zich met bit beter laten oplossen). Voor de dressuur vind ik bitloos ook niet fijn, maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn, dus kijk wat bij jou en je paardje past!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 06:27

Met mn tinkerhengst ook veel bitloos gereden, alleen bij ritten met voor hem onbekende paarden of andere hengsten met bit omdat hij dan best wel eens heftig kon zijn.

Chuck had veel raar gesleten en afgebroken tanden, liep ook snel met zn mond open, dus bitloos was fijner voor hem.
Vond het zelf ook wel erg relaxt rijden en ben nogal een luie rijder dus lekker vaak ff stilstaan en paardje laten grazen, ook stuk makkelijker zonder bit haha

Wil mn jonge hengst ook graag bitloos gaan beleren als de tijd daar is.

wat fotoos van chuck bitloos op de shows

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWTRYULT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8TDFCTF.jpg

en met zn initialen gegraveerde bitloos

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MU887QLA.jpg

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:14

Ik wil mn tinker ook bitloos beleren.
Waarschijnlijk wordt t de sidepull van barefoot.
Maar heb wel al een touwhalster gekocht, voor grondwerk.
Maar krijg dat stomme ding niet passend :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:15

Mijn Tinkertje bitloos afgelopen dinsdag. Ik had er een paar keer in stal op gezeten, een enkele keer zonder tuigage op het erf en in de bak. En een keer met hoofdstel op het erf waarbij ik haar voorwaarts en hoe heb geleerd (slimme pony had dat vrij snel door :) ). Pas kwam er iemand foto's maken en ben ik er gewoon opgesprongen, sturen, voorwaarts en halthouden, het ging allemaal prima! Ik heb ook een bontje voor om de neusriem, maar die heb ik nu voor de foto's niet gebruikt.
Afbeelding

oker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:11

Ik lees ook even mee hoor! Wij zijn bezig met een Tinker aan te kopen, en als hij goedgekeurd wordt mogen we onszelf trotse eigenaars noemen van een geweldige Tink! En we willen hem ook bitloos beleren. Dus interessant topic voor ons!

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:20

Bestaat er ook een oplossing om met en zonder bit te rijden? Ik zou graag bitloos willen rijden maar dan graag een bit hebben als 'noodrem' :o

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:27

Ik zit ook in zo'n tussenfase. Rij nu in de bak met m'n touwhalster met daaraan touwteugels en daar overheen m'n hoofdstel met leren teugels. Dan heb je in ieder geval twee heel verschillende teugels in
je handen en is het duidelijk waar je mee aan het rijden bent.
Dat helpt voor mij in ieder geval :) Ik probeer nu op m'n touwhalster te rijden, maar lukt het even niet, dan
kan ik met het bit duidelijk maken wat ik bedoel.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:30

Ik had als overstap, bij mn andere pony, een Hoofdstel waar je bitloos mee kon rijden, maar gelijktijdig ook een bit eraan. En dan dus ook met twee verschillende teugels.