Ik heb een paar verschillende bitloze optomingen geprobeerd met mijn tinker, kaakgekruisd, sidepull, en touwhalster.
Touwhalster werkt bij mij als enigste absoluut niet, paard snapte niks van het sturen. Sidepull werkte wel redelijk, en kaakgekruisd vond ik tot nu toe het beste werken.
Kingekruisd wil ik nog wel een keer uitproberen. Rij met een Rambo Micklem Multibridle die je zowel met bit als en 3 verschillende bitloos manieren kan gebruiken (sidepull, kingekruisd en kaakgekruisd).
Ik zal alleen niet snel met een bitloos hoofdstel gaan buitenrijden. Dat werkt niet zo goed bij de mijne, dan werkt ofwel de rem niet meer, hulpen wordt genegeerd door haar. En op andere momenten is dan soms stil staan, kop naar beneden en gras eten waarbij de baas half uit het zadel getrokken wordt, en zie dan paard maar weer eens met d'r hoofd omhoog te krijgen. Met bit probeert ze dit soort dingen nooit. Paard staat ingesteld op bit in = niet eten, bit uit = wel eten, dus met bitloos is dat niet zo handig.