hengst voor Appaloosa merrie van 1.56 zonder papier.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: hengst voor Appaloosa merrie van 1.56 zonder papier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:01

Mag ik vragen waarom geen tinker? Als ik jou verbeterpunten zo lees ga ik eigenlijk automatisch aan een (grote) tinker denken. Je fokt een wat breder, koeler paard. Wel kijken dat je geen tinkertje van 1.25 fokt dat zie ik erg vaak de laatste tijd..
Of dat de galop zal verbeteren is een twijfelpuntje maar verder krijg je er wel een beetje het veulen mee wat jij in gedachten heb.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:12

Een Tinker gaat de beweging niet verbeteren.

Een Gelderse hengst. Mooi front, sterke gangen, koel karakter, zeer werkwillig.
James Bont is IHW gekeurd. Das dan wel de enige met een appart kleurtje dacht ik.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:27

waarom ik een veulen wil bij mijn merrie. ik vind haar mooi en goed gebouwd. ze heeft goede werklust. ik vind het een uitdaging om nog beter paard uit haar te fokken. papieren zijn voor mij helemaal niet belangrijk. ik hecht hier totaal geen waarde aan.

ik heb helemaal niks met tinkers. ik vind het persoonlijk ook geen fijne paarden. en gezien het ik het veulen in eerste instantie voor mezelf wil houden vind ik het belangrijk dat het aan mijn eisen voldoet.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:52

Zwart x vos meer kans op een bruine is flauwekul. Tenzij de vos stiekem bruin meedraagt ( wat je dus niet ziet bij een vos) krijg je of zwart, of vos, als de zwarte hengst heterozygoot is. Het is juist de manier om bruin eruit te houden.

Omdat de afstamming van je merrie onbekend is weet je dus niet of ze bruin meedraagt, wil je echt geen bruine dan moet je met een vos dekken ja, dat klopt wel.

Ik zou zeker geen tinker gebruiken, dan liever een IHW die bewezen braaf vereft. Ahoy, walser, zoiets in de lijn. Waar ik wel eens over nadenk is iets klassieks als een frederiksborger, volgens mij heb je die in palomino. Stal moravita? Valentin Vejvad heet ie.

Als je de kleureis een beetje los kan laten, er zijn diverse rijpaardhengsten waarvan algemeen bekend is dat ze superfijn vererven, zoals rubiquil. Maar - misschien doordat ie veel ponymerries heeft gedekt- geen gegarandeerde vergroter. Hier op bokt wordt geadverteerd met chablis, een Gelderse die superbraaf is zelf. Nog geen afstammelingen van bekend.
Weet niet of Jackson nog dekt? Braaf, springen, en ik durfde hem op mijn merrie niet te gebruiken vanwege zijn maat.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 26-01-12 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:59

oke weet ik ook weer dat dat niet klopt van de Zwart x vos :D

ik heb echt geen idee hoe de ouders van mijn merrie er uit zien en wat er verder achter zit. ook het eerdere veulen wat ze gehad heeft weet ik niet hoe die er uit ziet of hoe dat gegaan is. ze is een heel voorzichtig en zorgzaam type dus ik verwacht geen problemen.

ik heb nu snel even naar de hengsten van Stal moravita gekeken. hele mooie paarden :D
die ga ik vanavond even wat beter bekijken

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:03

Ah je had al gekeken, had even opgezocht hoe ie heet, valentin Vejvad dus :) stoer is die zeg!

Kan me voorstellen dat je denkt zwart x rood = bruin, maar bruin is een variant op zwart. heb zelf stippels en ben dol op rood, bruin vind ik niet zo mooi bij stippels, dan liever zwart.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:13

wittepit schreef:
Zwart x vos meer kans op een bruine is flauwekul. Tenzij de vos stiekem bruin meedraagt ( wat je dus niet ziet bij een vos) krijg je of zwart, of vos, als de zwarte hengst heterozygoot is. Het is juist de manier om bruin eruit te houden.

Omdat de afstamming van je merrie onbekend is weet je dus niet of ze bruin meedraagt, wil je echt geen bruine dan moet je met een vos dekken ja, dat klopt wel.

Ik zou zeker geen tinker gebruiken, dan liever een IHW die bewezen braaf vereft. Ahoy, walser, zoiets in de lijn. Waar ik wel eens over nadenk is iets klassieks als een frederiksborger, volgens mij heb je die in palomino. Stal moravita? Valentin Vejvad heet ie.

Als je de kleureis een beetje los kan laten, er zijn diverse rijpaardhengsten waarvan algemeen bekend is dat ze superfijn vererven, zoals rubiquil. Maar - misschien doordat ie veel ponymerries heeft gedekt- geen gegarandeerde vergroter. Hier op bokt wordt geadverteerd met chablis, een Gelderse die superbraaf is zelf. Nog geen afstammelingen van bekend.
Weet niet of Jackson nog dekt? Braaf, springen, en ik durfde hem op mijn merrie niet te gebruiken vanwege zijn maat.

Ahoy is geen IHWer. Ahoy is KWPN Gelders Type. Hetzelfde geld voor Walser...alleen die is dood.
Ahoy dekt natuurlijk en geeft inderdaad hele brave karakters.

Rubus B is een zoon van Ahoy(ook Gelders KWPN) en staat ook erg goed bekend qua karakter. Rubus is ZZ-Z dresuur.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:19

Excuus Natasja! Ik bedoelde zeker niet dat dat IHW zijn, doelde erop dat als dat in de afstamming zit je meestal met prettige karakters en meer massa te maken hebt. Wist eerlijk gezegd niet dat ahoy nog leeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:24

Het IHW heeft een aantal niet bij het KWPN goedgekeurde Gelderse hengsten ter dekking. Daar deze merrie geen papier heeft zijn de dekgelden misschien iets interessanter daar.
Er lopen een aantal zonen van Ahoy bij het IHW. In feite zijn dat natuurlijk ook KWPNers.

Of Ahoy dit jaar nog ter dekking staat weet ik niet hoor. Hij is nu al erg oud.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:28

Daarom noemde ik het wat onhandig in een zin, bedankt voor je correctie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:05

wittepit schreef:
Tenzij de vos stiekem bruin meedraagt ( wat je dus niet ziet bij een vos)
Da's onmogelijk. Vos is recessief en dus ALTIJD en ALLEEN vos en kan niet stiekem bruin dragen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:08

nicole_hetty schreef:
waarom ik een veulen wil bij mijn merrie. ik vind haar mooi en goed gebouwd. ze heeft goede werklust. ik vind het een uitdaging om nog beter paard uit haar te fokken. papieren zijn voor mij helemaal niet belangrijk. ik hecht hier totaal geen waarde aan.

ik heb helemaal niks met tinkers. ik vind het persoonlijk ook geen fijne paarden. en gezien het ik het veulen in eerste instantie voor mezelf wil houden vind ik het belangrijk dat het aan mijn eisen voldoet.

Maar het gaat echt niet alleen om wat jij vindt, maar wat de markt vindt. Je zegt dat je het veulen voor eigen gebruik fokt, maar je kan niet in de toekomst kijken. Het is dan wel prettig om een verkoopbaar paard te hebben. Paarden zonder papieren zijn gewoon niet zo interessant voor de meeste mensen. Zeker niet als je bijvoorbeed een Barock Pinto erop zet en je krijgt er geen aparte kleur uit. Bont verkoopt nog wel.

En: een paard zonder papier kost net zoveel in onderhoud als eentje met papier. Je kunt dan misschien beter een nog beter paard kopen. Met een Barock Pinto fok je sowieso geen topper, en met fokken blijft het altijd de vraag wat voor kwaliteit je krijgt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:10

Sammie schreef:
wittepit schreef:
Tenzij de vos stiekem bruin meedraagt ( wat je dus niet ziet bij een vos)
Da's onmogelijk. Vos is recessief en dus ALTIJD en ALLEEN vos en kan niet stiekem bruin dragen.

Jawel dat kunnen ze wel. ;) Een vos kan agouti bij zich dragen. Dat zie je niet, maar als ze homozygoot agouti is en je dekt bij een homzygote zwarte...dan krijg je een bruine. (en als ze heterozygoot is heb de helft kan op een bruine)

Een vos x vos zal nooit een zwarte of een bruine geven...dat klopt.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:13

Voor de markt maakt het niks uit.
Als je inderdaad een leuk kleurtje fokt, raak je die sowieso wel kwijt.
Kijk maar op marktplaats, wat momenteel sowieso direct weg is.
Ik zoek zelf naar zoiets, een leuk kleurtje en goed karakter en ook niet naar papieren, en als ik al wat zie is het vaak binnen een week of 2 week verkocht.
Bovendien wil ze het veulen zelf houden, dus maakt de markt naar dat soort paarden al niks uit.
Mooie merrie heb je trouwens, zoiets zoek ik dus ook... ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:19

Nou, pletje heeft heus wel een punt.
Ik zou het ook niet doen. Zeker omdat de merrie ook nog eens een erg recht gesteld achterbeen heeft en een erg schuine croupevorm.

Maar ik heb laatst besloten geen adviezen meer op dat vlak te geven. Mensen willen toch fokken en dan moeten ze het zelf maar weten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:23

Dakotah schreef:
Voor de markt maakt het niks uit.
Als je inderdaad een leuk kleurtje fokt, raak je die sowieso wel kwijt.
Kijk maar op marktplaats, wat momenteel sowieso direct weg is.
Ik zoek zelf naar zoiets, een leuk kleurtje en goed karakter en ook niet naar papieren, en als ik al wat zie is het vaak binnen een week of 2 week verkocht.
Bovendien wil ze het veulen zelf houden, dus maakt de markt naar dat soort paarden al niks uit.
Mooie merrie heb je trouwens, zoiets zoek ik dus ook... ;)

Heb je het over mijn merrie?

Dat is een tweevoudig NMK-merrie. Die krijg je niet zonder papier hoor :D

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:24

Nee over de merrie van de TS.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:30

Och excuus, ik was even in de war :P

En: de markt is barslecht! Dus als je iets binnen 2 weken kwijt bent voor een normale (!) prijs, dan heb je geluk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:33

Je merrie is een pintaloossa, dus heel goed kans dat zij zelf al bont gaat geven (50%)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:35

Oehoe altijd moeilijk...

ik heb een tijdje stage gelopen bij peru's stables,
zoals al eerder genoemd in deze topic staat peru's scen-tao, al 5 keer op rij goed gekeurd...

zelf heb ik een veulen van sturdy fellow, het is wel wat een druke hengst, maar is niet heel snel onder de indruk,
mijn veulen is precies zo, wel wat druk op stal, en als ze los is kan ze ook heel lang lekker rond lopen en spelen,
maar ze is zeker niet snel onder de indruk van vreemde mensen grote vrachtwagens en alle auto's fietsers en wandelende mensen kunnen gewoon langs haar...
op de weg erg braaf, en leert snel. ( aan de hand lopen en opvoeden gaat heel makelijk)
http://mariska1408.hyves.nl/album/63488 ... _state__=1
met die link kan je op mijn hyves komen, staan meerdere foto's op van het veulen.

Bij peru's stables hebben ze nog meer hengsten, weet niet of je al hebt gekeken hun site ??

http://www.appaloosahengsten.com/first.html

Veel succes :)

Groetjes Mariska

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:44

Pletje123 schreef:
Akhal_Teke: dat is wetenschappelijk onderzocht bij mijn weten :) Anders zouden ze bij de KWPN-ers ook geen hengsten van 1,75 op een merrie van 1,60 kunnen gebruiken. Dat gebeurt wel degelijk en vaak zonder problemen :)

@TS: waarom wil je fokken met een merrie zonder papier?

Eh, even een antwoord voor de TS, zij meldt dat zij graag een veulen uit haar eigen merrie wil voor eigen gebruik. Als de merrie goed bevalt en zij gunt haar graag een veulen, dan kan ik me dat best voorstellen. Niet elk paard hoeft een papier te hebben wil je het toch kunnen gebruiken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:17

Dakotah schreef:
Nee over de merrie van de TS.

Ohh ik had je een pb gestuurd over een paard wat ik te koop weet...maar laat maar... :o :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:42

mrie schreef:
Pletje123 schreef:
Akhal_Teke: dat is wetenschappelijk onderzocht bij mijn weten :) Anders zouden ze bij de KWPN-ers ook geen hengsten van 1,75 op een merrie van 1,60 kunnen gebruiken. Dat gebeurt wel degelijk en vaak zonder problemen :)

@TS: waarom wil je fokken met een merrie zonder papier?

Eh, even een antwoord voor de TS, zij meldt dat zij graag een veulen uit haar eigen merrie wil voor eigen gebruik. Als de merrie goed bevalt en zij gunt haar graag een veulen, dan kan ik me dat best voorstellen. Niet elk paard hoeft een papier te hebben wil je het toch kunnen gebruiken.

Inmiddels heb ik dit al besproken met de TS, je loopt een tikje achter :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:43

En wat vind je van een Groninger? Alleen gen bijzondere kleurtjes.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:28

zo ik ben weer bij met het lezen :D

de hengst Valentin Vejad vind ik een prachtig dier. deze komt zeker op mijn lijstje te staan.

ik heb ook even op de site gekeken van het IHW. ik ken het stamboek verder niet. maar de hengsten die op de site staan zijn niet helemaal wat ik zoek.