Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wittepit schreef:Zwart x vos meer kans op een bruine is flauwekul. Tenzij de vos stiekem bruin meedraagt ( wat je dus niet ziet bij een vos) krijg je of zwart, of vos, als de zwarte hengst heterozygoot is. Het is juist de manier om bruin eruit te houden.
Omdat de afstamming van je merrie onbekend is weet je dus niet of ze bruin meedraagt, wil je echt geen bruine dan moet je met een vos dekken ja, dat klopt wel.
Ik zou zeker geen tinker gebruiken, dan liever een IHW die bewezen braaf vereft. Ahoy, walser, zoiets in de lijn. Waar ik wel eens over nadenk is iets klassieks als een frederiksborger, volgens mij heb je die in palomino. Stal moravita? Valentin Vejvad heet ie.
Als je de kleureis een beetje los kan laten, er zijn diverse rijpaardhengsten waarvan algemeen bekend is dat ze superfijn vererven, zoals rubiquil. Maar - misschien doordat ie veel ponymerries heeft gedekt- geen gegarandeerde vergroter. Hier op bokt wordt geadverteerd met chablis, een Gelderse die superbraaf is zelf. Nog geen afstammelingen van bekend.
Weet niet of Jackson nog dekt? Braaf, springen, en ik durfde hem op mijn merrie niet te gebruiken vanwege zijn maat.
nicole_hetty schreef:waarom ik een veulen wil bij mijn merrie. ik vind haar mooi en goed gebouwd. ze heeft goede werklust. ik vind het een uitdaging om nog beter paard uit haar te fokken. papieren zijn voor mij helemaal niet belangrijk. ik hecht hier totaal geen waarde aan.
ik heb helemaal niks met tinkers. ik vind het persoonlijk ook geen fijne paarden. en gezien het ik het veulen in eerste instantie voor mezelf wil houden vind ik het belangrijk dat het aan mijn eisen voldoet.
Sammie schreef:wittepit schreef:Da's onmogelijk. Vos is recessief en dus ALTIJD en ALLEEN vos en kan niet stiekem bruin dragen.Tenzij de vos stiekem bruin meedraagt ( wat je dus niet ziet bij een vos)
Dakotah schreef:Voor de markt maakt het niks uit.
Als je inderdaad een leuk kleurtje fokt, raak je die sowieso wel kwijt.
Kijk maar op marktplaats, wat momenteel sowieso direct weg is.
Ik zoek zelf naar zoiets, een leuk kleurtje en goed karakter en ook niet naar papieren, en als ik al wat zie is het vaak binnen een week of 2 week verkocht.
Bovendien wil ze het veulen zelf houden, dus maakt de markt naar dat soort paarden al niks uit.
Mooie merrie heb je trouwens, zoiets zoek ik dus ook...
Pletje123 schreef:Akhal_Teke: dat is wetenschappelijk onderzocht bij mijn wetenAnders zouden ze bij de KWPN-ers ook geen hengsten van 1,75 op een merrie van 1,60 kunnen gebruiken. Dat gebeurt wel degelijk en vaak zonder problemen
@TS: waarom wil je fokken met een merrie zonder papier?
mrie schreef:Pletje123 schreef:Akhal_Teke: dat is wetenschappelijk onderzocht bij mijn wetenAnders zouden ze bij de KWPN-ers ook geen hengsten van 1,75 op een merrie van 1,60 kunnen gebruiken. Dat gebeurt wel degelijk en vaak zonder problemen
@TS: waarom wil je fokken met een merrie zonder papier?
Eh, even een antwoord voor de TS, zij meldt dat zij graag een veulen uit haar eigen merrie wil voor eigen gebruik. Als de merrie goed bevalt en zij gunt haar graag een veulen, dan kan ik me dat best voorstellen. Niet elk paard hoeft een papier te hebben wil je het toch kunnen gebruiken.