Dekken > vanaf welke leeftijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:53

Drachtigeheidshormonen (progesteron) van de merrie veroorzaken een snellere sluiting van de groeiplaten, en dus minder groei.
Bij een merrie die te groot lijkt te worden, wordt vroeg dekken dan wel overwogen.

Ik heb overigens ooit een onderzoek gelezen dat is uitgevoerd bij de mens, waarin de ideale leeftijd om een kind te krijgen werd vermeld. Let wel, het ging om de ideale leeftijd voor het lichaam, en niet wat betreft de mentale rijpheid om een kind op te voeden. De leeftijd die genoemd werd was super jong, iets van 12-15 jaar... dan zijn ook bij ons de groeischijven nog niet gesloten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:06

Gypsy schreef:
Veel mensen rijden een paard ook in op drie jaar. Dat betekend nog niet dat het oké is!
Ik wil juist verder kijken dan wat gebruikelijk is. Zonder vooroordelen. Voorlopig wil ik eerst wel eens een studie zien. :)

Als je wil verder kijken dan wat gebruikelijk is, let dan op je eerste zin. Want door te stellen 'dat het niet oké is', scheer je zelf ook alle paarden over één kam (net als een ieder doet die zijn/haar paard standaard inrijdt met 3 jaar). Kijk naar het individu! Het ene paard is daar wel aan toe, het andere niet.

Ik denk dat iets vergelijkbaars opgaat qua dekken. De ene merrie kan het wel hebben met 3 jaar, de ander niet. Het hangt ook af van het groeiproces. Lastig is inderdaad dat je dezelfde paarden niet voor en na kan vergelijken omdat ze dan al lichamelijk veranderd zijn, en tweelingpaarden zijn er nauwelijks.

Iphi: ik heb juist gelezen dat 18-20 jaar lichamelijk de beste leeftijd is om een kind te krijgen voor een vrouw (dus: mens).

Wat de discussie betreft denk ik dat het belangrijk is niet teveel te oordelen, vandaar dat ik de quote van Gypsy aanhaalde. Tuurlijk bedoel je het wel goed, maar je doet dus eigenlijk hetzelfde als andersom. Sta er ook eens bij stil dat niet altijd voor iedereen hetzelfde het juiste is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Dekken > vanaf welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:26

Hangt er natuurlijk vanaf wat je onder inrijden verstaat, maar laten we er van maken: Het is iig niet zomaar oké.

Het is dus iets dat lastig te onderzoeken is, dat kunnen we wel stellen. Want een paard kan er aan de buitenkant volwassen uitzien, en dat van binnen nog lang niet zijn. Echte richtlijnen gebaseerd op wetenschapelijke onderzoeken zijn er dus niet?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:38

Maar een paard kan er nog zo volwassen uit zien maar mentaal nog niet toe zijn aan werk.

Denk eens aan de hengsten op de HK. Daar lopen paarden rond die er echt al helemaal klaar uit zien.
En toch denk ik dat die paarden te jong zijn. Mentaal het werk niet aan kunnen.
En dat is iets wat je al helemaal niet vanaf de buitenkant kan zien.

En er zijn natuurlijk rassen die voor niet kenners al heel gauw compleet en volwassen tonen terwijl die dat nog lang niet zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:42

Jep dat telt ook nog mee...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:10

Ffortuna schreef:
Iphi: ik heb juist gelezen dat 18-20 jaar lichamelijk de beste leeftijd is om een kind te krijgen voor een vrouw (dus: mens).

Grappig, de baarmoeder schijnt pas na 24 jaar uitgegroeid te zijn.

Zo zie je maar weer. Verschillende onderzoeken, verschillende conlussies.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:38

@ Sammie: heb je ergens voorbeelden/links van de onderzoeken of papers? Ik lees ze graag eens uit interesse!
Natuurlijk heb je gelijk wat betreft kijken naar het individu, zowel voor dekken als voor inrijden, maar me dunkt dat een 'gemiddelde leeftijd waarop een merrie klaar is voor dracht' toch zou moeten kunnen naar voren geschoven worden, bv. vanaf 4 jaar is 90 % van de merries fysiek sterk genoeg/ genoeg uitgegroeid om haar eerste veulen te dragen, of een onderzoek naar andere eventuele negatieve effecten op de merrie bij zeer vroege dracht (bv 2j) moet toch ook haalbaar zijn?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:15

Wij hebben onze merrie ook drachtig gekocht, was gedekt toen ze 2 jaar en 3 maanden was.
Haar moeder was rond de 1.78 en haar vader is 1.69, zij is echter 1.58 gebleven en van karakter ook lang baby geweest.

Ik zou het dus afraden puur door mijn persoonlijke ervaring ermee (is ook maar 1 ervaring uiteraard)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:12

ik wil dit topic nog even volgen en hopelijk komen jullie weer je mening geven.

mijn tinker meisje is pas 11 maanden maar toch wil ik even over het fokken hebben mijn andere stermerrie tinker ga ik zondag halen. die heeft een pracht zoon gekregen.

nou zijn tinkers laat volwassen en uitgegroeid. nu kreeg ik bij een bekende fokker een kortings bon om de merrie te laten dekken voor haar derde. als ik het goed onthouden heb. ten eerste vind ik dit zelf te jong. omdat ik van mening ben dat ze daar psychische problemen van zou kunnen krijgen. Ze is qua karakter echt ontzettend lief. heel aanhankelijk naar de mensen toe maar schijt aan de rangorde in de kudde. ik denk persoonlijk dat een dracht haar echt van haar stuk kan brengen. Dat is mijn gevoel. zou ook niet willen dat mijn dochter die heel verantwoordelijk is op haar 16de geen kind moet krijgen.

Dus helaas ga ik niet van die bon gebruiken terwijl ik dol graag een veulen een keer wil krijgen met een van mijn pony's. Dan vind ik nog iets waar je rekening mee moet houden. wat wil je met het veulen. doe je het voor verkoop of wil je het houden.
ik zou nooit doelbewust een veulen fokken dat ik niet kan houden. zou het domweg niet willen laten gaan. zou het willen opgroeien en zijn of haar leven willen houden. maar goed ieder zijn eigen mening. zelfs als die kleine meid een blesure zou hebben en een jaar stil moet staan of rust moet hebben zou ik ze nog steeds niet voor haar 6de laten dekken. zou eerst haar opvoeding willen hebben een goede basis en haar onder het zadel willen hebben hoe ze dan is. je wil immers een prettig dier die prettig te rijden is. Dan kan je als als de puberteit een beetje eruit is pas weten.

een ander verhaal is als mijn nieuwe paardje misty een jaar zou moeten stilstaan dan zou ik haar wel laten dekken. lig er aan wat voor blesure ze heeft... je wil immers je pony ontlasten als dat nodig is. maar zou dan wel het aan fokkers en dieren artsen vragen.

nou ben ik niet een fokker. als ik een veulen zou fokken zou ik het zelf willen houden. want je weet immers niet van te voren of je je veulen verkoop en dan.... kom je dan in problemen.

hoe graag ik dus ooit een veulen zou willen zou ik mijn pony eerst laten uit groeien dus tot een jaar of 7. en of ik het mij kan veroorloven om het veulen te houden. maar zou zeker het paardje eerst laten keuren op een tinker keuring van haar stamboek.

zou namelijk ook willen weten hoe groot ze uiteindelijk is en zo ook een goede hengst kunnen vinden voor haar. zodat je wel een goed dier fokt. want vermeerdere kan iedereen.