Snelle gangenpaarden in nl?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:45

troi schreef:
Is het voor het paard efficienter dan een gewone draf? Het ziet er wel vermoeiender uit namelijk.

Het is natuurlijk ook genetisch bepaald. Mijn Walker krijg je niet eens in draf. Althans: ik krijg het niet voor elkaar.
En vermoeid? Nee, dat idee heb ik juist helemaal niet. De zwart/bonte heb ik weleens 6 uur gereden.
Beiden waren we niet moe.

NkPrecious

Re: Snelle gangenpaarden in nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:43

Omdat je geen zweefmoment hebt hoeft het paard niet zijn eigen gewicht + gewicht van de ruiter niet omhoog hoeft te werken (enkel voorwaarts) is de extra gang bij de gangenpaarden meestal 'efficienter' qua energie verbruik :-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 14:27

Interessant dit. Verklaart misschien ook waarom de western paardjes zonder extra gang de draf zo vlak hebben. Naast dat dit comfortabel is voor de ruiter.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:06

@ joyfordogs, denk dat ik mijn post idd moet aanpassen :-). (of mijn paarden zijn gewoon traag :D ) Wel ontzettend gaaf idd om op de snelle paarden te rijden. Ik moest Kunst ook echt inhouden, ze zal wel een hoge snelheid kunnen halen denk ik. Qua energieverbruik scheelt de knieactie ook wel. De zuid-amerikaanse rassen hebben vaak wel veel knieactie en verbruiken dan dus meer energie. Bij een ritje met mijn MM, een paso en enkele TWH's waren mijn MM en de paso enorm aan het zweten, TWH's helemaal niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:54

Net ff weer gereden, kunst ging als een speer, manlief ging met de fiets mee en kunst zag daar wel een uitdaging in, snoeihard door t bos. Heerlijk :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:28

noivadapaz schreef:
@ joyfordogs, denk dat ik mijn post idd moet aanpassen :-). (of mijn paarden zijn gewoon traag :D ) Wel ontzettend gaaf idd om op de snelle paarden te rijden. Ik moest Kunst ook echt inhouden, ze zal wel een hoge snelheid kunnen halen denk ik. Qua energieverbruik scheelt de knieactie ook wel. De zuid-amerikaanse rassen hebben vaak wel veel knieactie en verbruiken dan dus meer energie. Bij een ritje met mijn MM, een paso en enkele TWH's waren mijn MM en de paso enorm aan het zweten, TWH's helemaal niet.

enne, je kunt blijven aanpassen, Jhumpa zweet ook niet tot nauwelijks, Kunst zweet eerder. Maar tot nu toe valt het niet mee om jhumpa bezweet te krijgen, die maakt zich verder dan ook niet zo heel snel druk, dat zal ook wel schelen ;)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:43

Op zich is zweten geen slecht teken natuurlijk, betekend in feite dat een paard zijn warmte goed kwijt kan. Dat kan zeker op de lange afstanden, juist weer een pluspunt zijn.

Wat betreft knieactie ben ik niet helemaal mee eens, ik heb een aantal hoger stappende paarden die zeker niet per definitie sneller vermoeid zijn. Sam bijvoorbeeld, die kan ik ook op lagere tempo's rijden waarbij hij zijn knieen niet zo hoog optrekt, maar daar wordt hij sneller vermoeid van dan als ik hem laat gaan in zijn hogere tempo waar hij van zichzelf meer knieactie in heeft. Het feit blijft namelijk nog steeds, dat het paard enkel zijn been optild en niet zijn hele lichaam :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:45

Nog een toevoeging, ik denk dat een paard in zijn eigen favoriete tempo en eigen knie-actie capaciteit het laagste energie verbruik heeft..

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:23

pff, nou dan post ik maar niks meer hier! :D
(ach is ook wel goed om de discussie op gang te brengen denk ik maar dan)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:59

Altijd blijven posten :D Anders komen er nooit onderwerpen ;-)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:58

Mee eens! Het gaat per slot over onze favo rassen, gangenpaarden!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:36

Nah als ik een paard met veel knieaktie zie, komt dat op mij ook over als soort van energie verspilling ;)
Ik weet dat t ook te maken heeft met de bouw van het lichaam. Maar kan soms best "moe" worden als ik een paard met mega veel knieaktie zie.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:23

:D De eerste keer dat ik in 'gang' gereden heb,zat ik heerlijk relaxed op een rocky,maar toen ik even omkeek naar mijn begeleider achter me,zat hij in volle galop!
Superpaardje was dat,toen niet te koop helaas...(maar nu wel,in Belgie.Helaas is geld op ^))

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:18

jodi schreef:
:D De eerste keer dat ik in 'gang' gereden heb,zat ik heerlijk relaxed op een rocky,maar toen ik even omkeek naar mijn begeleider achter me,zat hij in volle galop!
Superpaardje was dat,toen niet te koop helaas...(maar nu wel,in Belgie.Helaas is geld op ^))

nieuwsgierig welke rocky,waar en bij wie?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:45

In België ? Dan Ben ik toch ook wel nieuwsgierig, zoveel Rocky's lopen er hier nog niet rond denk ik. :D

't Was toch toevallig geen zwarte hengst wiens naam met een Q begint ?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:50

We hebben bij ons op stal een Paso Fino hengst staan, éen van de twee die er in NL te vinden is geloof ik.
Als ik m zo zie tolten enk ik dat hij ook een behoorlijke snelheid kan maken als hij de kans krijgt....gewoon stappen of draven kan hij niet en galop ziet er heel bijzonder uit.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 14:52

Is het eigenlijk gebruikelijk dat een gangenpaard niet gewoon kan stappen, draven en galopperen of is dat een kwestie van trainen?

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:25

troi schreef:
Is het eigenlijk gebruikelijk dat een gangenpaard niet gewoon kan stappen, draven en galopperen of is dat een kwestie van trainen?

Nee, dat is niet gebruikelijk hoor. Als ze niet willen stappen, kan het soms aan het temperament liggen. Zo ken ik ook een Quarter die niet wil(de) stappen ;)
Een mooi gesprongen galop is bij gangenpaarden veelal een kwestie van goede training.
Mijn TWH merrie draaft nooit onder zadel, enkel in de wei bij opwinding.

Afgelopen weekend heb ik met haar een western pleasure klasse gereden tijdens een oefenwedstrijd. Haar voorkeursgang is de stepping pace dus die hebben we gereden wanneer er om de jog werd gevraagd. De jury was van tevoren hiervan op de hoogte gebracht en mijn vriend heeft tijdens de proef wel veel uitleg moeten geven aan de mensen in de kantine :+
Daarna hebben we ook een reining pattern gereden, maar dat is alleen galop dus verder niet anders dan voor 'gewone' paarden.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:17

@ troi: In principe zie ik bij de Mountain Horses dat ze gewoon kunnen stappen draven galopperen en tolten :)

Niet kunnen stappen lijkt me erg stug voor elk ras paard, dus dat zal inderdaad temperament/opvoedings/africhtingsprobleem zijn geweest ;-)

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:56

Leuk onderwerp.. Meeste is al wel gezegd natuurlijk.

Ik gok dat, als er gerichter naar getraind zou worden en dan heb ik het vooral over conditie, uithoudingsvermogen en verschillende tempi in gang word gereden, ofwel gangenwedstrijd gericht. Erg belangrijk is wel dat het paard in correcte/juiste gang moet lopen (schweinepass/tolt uitbouwen is niet zo'n handig plan). Dat een hele hoop gangenpaarden hier in nederland een hoger tempo zouden kunnen lopen.
Dit ligt natuurlijk wel aan de ambitie van ruiter en paard :+.

Daarnaast zijn er tot nu toe alleen paarden die bijv niet kunnen draven of galoperen onder zadel omdat dit nooit aangeleerd is. Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen. In de wei gebeurd dit echter vaak. Je ziet ze veel schakelen wanneer ze hun ren/ speel moment hebben.
Aanleren van draven en galop kost alleen geduld en wat tijd maar is goed te doen. Mijn eigen paarden hier lopen 4 gangen waaronder draf en galop onder zadel. Voor paarden van klanten is het aan de klant wat deze wenst. Daarbij kan ik alleen adviezen geven maar de klant beslist uiteindelijk.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:06

Klopt Silfurfaxi. 1 van onze TWH's draaft niet onder het zadel. Hij kan het echter wél. Ook zijn galop is gewoon goed. Langzaam, maar snelle galop kan ook. Alhoewel hij natuurlijk geen racepaard is.
Stappen, ik zou haast zeggen dat TWH's een uitstekende stap hebben, veel ruimer als ieder ander paard, omdat ze de achterbenen er verder onder schuiven.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:00

Onze mm's stappen ruim een hoef over. Dus prima stap. Al diverse complimenten over gehad van menigeen uit de dressuurwereld ;)