Hengstenkeuze: Populaire hengsten of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:56

Er gaan inderdaad verhalen over hengsten met een slecht karakter. Maar veelal zijn dit verhalen door bepaalde mensen de wereld in geholpen. Als je dan bij de paarden op stal komt blijkt het allemaal kletspraat. En er zal best een hengst rondlopen met een slecht karakter..maar ik ken de hengst niet en geloof me, ik heb er heel wat gezien.
amazone77 schreef:
Er zijn wel degelijk goedgekeurde hengsten hier in NL met een ''slecht karakter en die dat nog mee geven aan hun nakomelingen ook..ga geen namen noemen..ook niet per pb ;)
Als je je ''huiswerk'' goed doet voordat je gaat dekken en zelf langs de hengstenhouders gaat en de hengt ''live'' ziet en mee maakt dan weet je vaak als snel genoeg hoe hij in elkaar steekt..
Ga niet zomaar af op een mooi plaatje of mooie praatjes...
Fokken is een vak appart als je het goed wilt doen..vermeerderen kan iedereen.

Anoniem

Re: Hengstenkeuze: Populaire hengsten of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:04

De hengst moet bij de merrie passen :) voor mijn merrie zal het wel even zoeken.zijn aangezien ze uit.2 zeer bekende lijnen komt dan is je keuze.toch beperkter. Dat veel over hengsten kletspraat is ben ik het mee eens! Er wordt graag over anderen gelult...

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:57

geef mij maar een onbekende hengst, die wel goedgekeurt is maar niet vaak word gebruikt.
tevens kijk ik naar de combinatie en karakter, ik vind een karakter erg belangrijk.
ik was vorig jaar 1 van de eersten die met een nieuwkomer hadden gedekt en heb er zeker geen spijt van.
helaas is hij nu verkocht naat Frankrijk. maar komen er dit jaar wel weer veulentjes van en dan houd het voorlopig op met zijn nakomelingen.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:59

mimp3 schreef:
Er gaan inderdaad verhalen over hengsten met een slecht karakter. Maar veelal zijn dit verhalen door bepaalde mensen de wereld in geholpen. Als je dan bij de paarden op stal komt blijkt het allemaal kletspraat. En er zal best een hengst rondlopen met een slecht karakter..maar ik ken de hengst niet en geloof me, ik heb er heel wat gezien.
amazone77 schreef:
Er zijn wel degelijk goedgekeurde hengsten hier in NL met een ''slecht karakter en die dat nog mee geven aan hun nakomelingen ook..ga geen namen noemen..ook niet per pb ;)
Als je je ''huiswerk'' goed doet voordat je gaat dekken en zelf langs de hengstenhouders gaat en de hengt ''live'' ziet en mee maakt dan weet je vaak als snel genoeg hoe hij in elkaar steekt..
Ga niet zomaar af op een mooi plaatje of mooie praatjes...
Fokken is een vak appart als je het goed wilt doen..vermeerderen kan iedereen.

jammer genoeg ken ik de hengsten ook met een vervelend karakter
en zoals Amazone77 zegt goed je "huiswerk"doen en niet op een plaatje afgaan

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:02

Helemaal mee eens! Dat geld ook voor de KWPNers!
Ik ken ook een hengst die helemaal niet kan gereden worden (nee geen namen)!
Maar er zit toch degelijk een verschil tussen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:38

Maar ik denk dat 'karakter' grotendeels met de opvoeding te maken heeft en dat dat dus erg weinig zegt over de nafok..ik zou iig een hengst die kwa exterieur mijn merrie perfect aanvult maar een wat minder karakter heeft niet laten staan. Het karakter van de merrie is vele malen belangrijker aangezien zij de eerste maanden het veulen opvoed!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:02

Nouja ik denk dat sommige hengsten het echt wel krijgen haha!
Maar je hebt gelijk Yvanka! ik zou het ook niet doen hoor, tenzij ik echt erge verhalen hoor :).

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:17

toch ben ik het daar niet helemaal mee eens yvanka,
wat heb je aan je veulen/ paardje die ondanks de opvoeding van de moeder kwa karakter blijft overheersen, ik ken er genoeg moeders dikke schatten en wanneer ze groot worden en toch het karakter overheerst en ik ze dan spontaan op internet zie staan. maar iedereen zijn eigen mening

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:12

Farahtjuh ik ben het hellemaal met je eens
Men vergeet ook dat de kwaliteit van de beweging onder het zadel door training sterk kan veranderen
onze eerste haflinger kon niet eens galoperen met zijn achterhand en van een ruime draf was ver zoeken
later liep hij Z tussen de paarden met 8 voor uitgestrekte draf
als je hem in de wei zag lopen gaf je er nog geen 5 voor

Dus ik ga voor karakter beweging is mee genomen maar geen voorwaarde
wel fijn als beide aanwezig is maar het moet er wel uit kunnen komen en daar heb je goedkarakter voor nodig

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:26

Maar waarom op het 1 of het ander toegeven en toch voor minder gaan, als er genoeg hengsten zijn met én een fantastisch karakter én goede bewegingen? Ik kijk naar beide en ga niet voor hengst die 1 van de 2 niet goed heeft. Mijn eigen merrie kan onder het zadel ook veel beter presteren dan gewoon vrij op de wei, maar ze heeft het er wel moeilijker mee om zo goed te lopen dan een haf die van nature zijn beweging mee heeft, dat werkt gewoon lekkerder.
Karakter blijft voor mij ook ontzettend belangrijk, maar ik ga dus op geen van beide inboeten :n

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:50

klopt ine..want dan ''kweek'' je matige paarden...in alle opzichten en waar ''we''naar streven zijn kwalitijds paarden die willen werken en kunnen bewegen...daarmee kan je verder!

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:56

Wat dachten jullie van de volgende hengsten?
Stroganow, geeft goede sporthaflingers, vooral toppers icm met Wirbel.
Notaris, mooie hengst, geen afwijkingen in kleur oid bij de nakomelingen, niet de modernste, maar zeker te vergelijken met Wallenstein.
Midas, geeft ook goede sporthaflingers, maar voornamelijk bekend van aangespannen rijden. Nog een goede bloedlijn ook!
Belair, B-lijn, mooie hengst, wat scheelt eraan?
Alexander, oudere hengst, maar geeft wel nakomelingen die kunnen lopen.

Moet ik doorgaan? :)
Ook ik kan trouwens wel een aantal hengsten met een bagger karakter noemen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:04

farahtjuh schreef:
toch ben ik het daar niet helemaal mee eens yvanka,
wat heb je aan je veulen/ paardje die ondanks de opvoeding van de moeder kwa karakter blijft overheersen, ik ken er genoeg moeders dikke schatten en wanneer ze groot worden en toch het karakter overheerst en ik ze dan spontaan op internet zie staan. maar iedereen zijn eigen mening

En toch blijft fokken gokken :) ik ben het deels wel met je eens hoor. Maar ik vind een verschil zitten in een minderkarater en een grif gezegd k*t karakter. Een hengst met een wat minder karakter zal ik niet zo snel laten staan als ik geen hengst vinden kan met een beter karakter die mijn merrie perfect aanvult. maar een een hengst met echt een k*t karakter daarin tegen wel.

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:06

Ik hoef ook geen brave dode hengst. :n
Maar dat wil ik ook niet voor een veulen. Paard moet karakter hebben, daar kun je ook het beste mee werken. Het paard moet willen, en niet constant aansporing nodig hebben. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:09

CrazyKitty schreef:
Maar dat wil ik ook niet voor een veulen. Paard moet karakter hebben, daar kun je ook het beste mee werken. Het paard moet willen, en niet constant aansporing nodig hebben. :n

Precies!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:16

Yvank_ schreef:
CrazyKitty schreef:

Precies!

Maar waarom zou een goed karakter moeten gelijk zijn aan een brave dode hengst? Alsjeblieft, dat is toch helemaal niet het geval? Ik ken echt wel hengsten met een doodbraaf karakter en ontzettend veel peper en werklust in hun kont ;)

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:29

Dat staat niet gelijk aan elkaar. :)
Toen de kinderen van Beers klein waren en ze hadden een verjaardagsfeestje, mochten ze allemaal een rondje op Altjo van de Kenterstreek. Zijn kinderen kropen onder hem door in de stal. Dat vind ik een braaf paard. :D Geweldige hengst. :D Toch was ie aan de hand en op de keuring niet altijd even braaf en lief, en wakker was hij altijd.
Zo ken ik ook een hengst die je vingers er bijna af bijt als je alleen al naar hem wijst, die hoef ik niet. :n Toch lopen er massa's nakomelingen van rond.

Mijn merrie is eigenlijk een heel onbeschoft beest. Ze sleurt vreemden alle kanten op, schooierd als de beste, en gaat in protest als haar iets niet bevalt. Durft dan ook best eens te happen of een been op te tillen. Maar ze slaat of bijt niet! En dat zijn imo bijna altijd de beste dieren.

Maar het is nou eenmaal zo, dat de dieren die nergens van op of om kijken, worden genoemd als zijnde degenen met een goed en lief karakter. Ze zijn zo voorspelbaar als de pest en doen altijd alleen maar wat je vraagt. Die hoef ik niet. Ben daar erg snel op uitgekeken, en die dieren hebben ook niet dat extra's wat een topper heeft. Dus waarom niet eens een hengst met een wat drukker karakter pakken, die best eens in protest durft te gaan? (Als ie dat op de keuring doet, is ie meteen bestempeld als rotbeest...) Zolang het paard maar eerlijk is, en daar hoort protesteren en een "gebruiksaanwijzing" bij. Anders zijn het dode sokken, die niet voor zichzelf op durven te komen, en die geen enkel initiatief nemen tijdens het werk.

Ik hou een paard liever tegen, dan dat ik hem moet motiveren.
Laatst bijgewerkt door CrazyKitty op 20-01-12 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:33

Ok, dat is dan inderdaad wel een verschil :) . In een stressvolle situatie worden haflingers met pit toch al snel een beetje 'opgefokter', zoals op een keuring sowieso het geval is, daarvoor ga ik een hengst niet bestempelen als "slecht karakter". Maar als ze thuis zijn en lekker rustig op stal staan hoeven ze dus niet mijn vingers af te bijten, dan heb ik liever een kroeler die graag een dikke knuffel krijgt en rust in zijn hoofd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:57

Ik zeg ook nergens dat goed karakter gelijk staat aan een dode sul. Maar dat ik wel wil dat er karakter in het paard zit.

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:01

Ik ben ook helemaal een merriemens, een ruin hoef ik niet, die zijn toch veel evenwichtiger en je weet altijd wat je er aan hebt. Een merrie wordt nooit saai :P

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:03

CrazyKitty schreef:
Ik ben ook helemaal een merriemens, een ruin hoef ik niet, die zijn toch veel evenwichtiger en je weet altijd wat je er aan hebt. Een merrie wordt nooit saai :P

Hier hetzelfde :j . Maar een hengst blijf ik ook erg fijn vinden qua karakter en manier van doen!
En er zullen ook wel ruinen zijn met een fijn werkbaar karakter hoor, die niet perse doorsnee ruin zijn. Uitzondering op de regel etcetera...

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:09

Hengsten inderdaad ook, die heb ik ook gehad, maar zijn veel moeilijker te houden, tenzij je zelf genoeg ruimte en gezelschap aan huis hebt.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:54

CrazyKitty geeft goed weer wat we bedoelen met een goed karrakter
voor mij is het belangrijk de wil om te werken en het karakter dat je toch net een stapje verder kunt

timotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:15

Ook ik vind het karakter belangrijk. Wat wel jammer is dat veel haflingers niet kunnen bewegen, en ook vaak bovenaan staan op de keuringen, waar imo vooral gelet word op exterieur. Afwijkende beenstanden worden vaak niet eens gezien. Hierdoor stimuleer je het letten op beweging niet. Terwijl gebruik bij de haflingers alleen maar is toegenomen. En wil je mee kunnen komen in de wedstrijdsport bij zowel de paarden als pony's zul je dieren moeten hebben die goed kunnen bewegen net als sportpony's/ paarden. In het verleden hebben wij ook succesvol gefokt met haflingers, maar is het huidige beleid een reden geweest om hiermee te stoppen. Mn zus heeft altijd op hoog niveau meegereden met haar haflinger die geweldig kon bewegen bv 5e geworden op NK tussen sportpony's in m2. Zie ik veel huidige haflingers niet doen. Die kwam van Strizzy van de Heksenketel, een wat kleinere hengst maar ook goed kunnen lopen. Natuurlijk kun je het verbeteren door training. Maar zoals veel haflingers bewegen kun je dat echt niet helemaal verbeteren door training.

Ik zpu dus vooral kijken naar beweging.. En ligt natuurlijk ook aan de type merrie die je hebt en kwaliteit van de beweging van de merrie.

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:06

Het zijn ook exterieurkeuringen timotje, net als de Centrale merriekeuringen. ;) Het gebruik van hengsten (dus ook beweging) komt altijd in Ermelo aan bod, alleen zijn hengstenhouders niet verplicht om hier aan mee te doen. ;) Beweging komt voornamelijk voort uit het exterieur van het paard. Daarnaast horen halfingers niet de bewegingen te hebben van een sportpony. Het zijn bergpaardjes, en dat zul je zien aan de beweging. Vlakke gangen, stuwende beweging ipv dragende, niet te ruim, want daar heb je in de bergen niets aan. Ik denk dat het daar vandaan komt dat er vaak wordt geklaagd over de beweging. Dat wil niet zeggen dat ik het niet met je eens ben trouwens. ;) Haflingers worden nu als sportpony's gefokt, dus zullen ze nu ook wat aan die gangen moeten doen, en dat doe je niet door zoals nu, de exterieurtoppers bovenaan te zetten, maar de bewegingstoppers. Die zullen exterieurmatig ook nooit slecht zijn, want met een slecht exterieur kun je ook niet goed bewegen. Wat je over beenstanden zegt ben ik het wel mee eens, zo wordt een wijd lopende of stekende hengst toch kampioen :?