[WN] Herda testen en Quarterhengst laten registreren bij A.P.H.A

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

Re: Herda testen en Quarterhengst laten registreren bij A.P.H.A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:15

dat is dus wat er in mijn bericht ook staat. ben het alleen niet met je eens dat type 2 weinig voorkomt in amerikaanse rassen. dat is nml niet zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:27

ChCH: die donkere gloed waar je het over hebt, komt van het Sooty-gen. Heeft zn broer ook, alleen komt t bij hem minder tot uiting dan bij jullie knappert. ;)

Verder helemaal eens met all testadviezen. :j PSSM, Herda en GBED zou ik inderdaad zeker meenemen. Mocht je in de toekomst eventueel met een painthengst willen dekken, dan zou ik voor de zekerheid alvast OLWS laten meepakken bij Dawn. Dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn (neem [naam]!!) en kan onderdrukt worden door zwart.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 00:14

HA :D :j Jij denkt dat ik een hele kudde ga fokken :j Dit is een eenmalig evenement voor eigen gebruik.
Sunday is verder niet beschikbaar en als het veulen een hengstje is word het mijn toekomstige rijpaard.
We hebben dan genoeg paarden en de kans dat we nog een keer met Dawn fokken is klein.
Dan moet er eerst iets uit de tijd raken of iemand heul graag een veulen van haar willen.

Dat sootygen en die roanachtige vlek op Dawn haar rug voegt dat nog wat toe aan het toekomstig kleurenscala?

freeride

Re: Herda testen en Quarterhengst laten registreren bij A.P.H.A

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:47

Goed, nog even de cijfers erbij gezocht: 90% van de pssm positieve paarden in de amerikaanse rassen heeft type1, de overige 10% type2.
In warmbloeden heeft 80% van de pssm positieve paarden type2 en de overige 20% type1.
In de racepaarden onder de amerikaanse rassen(door toevoeging van meer engels volbloed en arabier, komt type2 wel iets meer voor dan bij de andere typen in de amerikaanse rassen. bron:

Polysaccharide Storage Myopathy (PSSM) in horses

Stephanie Valberg DVM PhD and James Mickelson PhD College of Veterinary Medicine, University of Minnesota, St. Paul

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:59

grullo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:06

Heel makkelijk, stuur wat manen naar het Dr. van Haeringen laboratorium in Wageningen.
Zij kunnen bijna alles testen.
Hebben wij met onze jonge merrie gedaan, en meteen de kleuren-genen laten bepalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:40