Mag ik mijn merrie dan ook nog even spammen als mooi inteelt/lijnenteelt product? (Hoewel ik dit zelf meer inteelt als lijnenteelt noem...) http://www.allbreedpedigree.com/neon+light
Merrie is toch een succesvolle fokmerrie. Hoeft geen probleem te zijn, wel zorg ik ervoor dat de hengst die ik gebruik een compleet andere bloedvoering heeft.
Als je het over de mijne hebt, de moeder van mijn merrie is een product van vader op dochter. Puur en alleen voor het kleurtje volgens mij. Vind ik toch meer richting inteelt gaan.
De moeder is een inteeltproduct, maar jouw merrie dan weer niet (omdat de moeder dat al is). Mocht er aan vaderskant verderop nogmaals die hengst zijn teruggekomen (of de vader/moeder/opa) daarvan kun je spreken van lijnenteelt. Was die dubbele hengst bijv. de vader van de vader geweest had je inteelt gehad. Overigs kan het inderdaad goed kloppen dat het 'succes' van dit product niet bij de moeder te zien is, maar veel meer bij de nakomelingen daarvan. Een dochter bijv. die goede (fokvaste) nakomelingen geeft.
Ach, zo kun je het inderdaad ook zien. Want ja, hoelang spreek je dan ook van inteelt. Mijn merrie is de enige in de lijn die geen sterpredikaat heeft en ook nooit zal krijgen. Moeder, de inteeltmerrie, was wel een stermerrie. Mijn merrie zit dan wel weer vlakbij het preferentschap op grond van haar nakomelingen. Dus niet moeders mooiste, maar wel een goede fokmerrie.
er is niks mis met lijnteelt als je het maar op een goede manier doet. je moet ook wel het juiste dier uitkiezen waar je lijnteelt op doet,dat dier behoort (bijna) helemaal correct te zijn en geen grove fouten te hebben(denk daarbij aan slechte beweging of afwijkingen) ook is het handig om te weten wat het dier waarmee je lijnteelt doet doorfokt en wat niet.
ikzelf pas bijna altijd lijnteelt toe maar wel op correcte dieren.
Wat vinden jullie van deze merrie? http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/501473 Het is wel pas vanaf de 6e generatie dat dezelfde hengsten beginnen terug te komen. 4x Ibrahim, weliswaar telkens via een ander paard.
In de hengstenkeuze probeer ik Ibrahim nog eens te vermijden, maar al mijn favoriete hengsten hebben helaas Ibrahim in zich. Dus zie soms door de bomen het bos niet meer. Rekening mee houden of niet ? Om volledig op een 'proper' lijntje te gaan, moet ik al naar dressuurkant gaan neigen, maar zou liever in de springrichting blijven.
Ze heeft wel al 4 veulens gehad van de Leeuw Van Vlaanderen (staan niet op paardenfokken.nl, maar als je via virtueel dekken deze combinatie maakt, zie je dat er dan 5x Ibrahim in voor komt). Veulens kunnen springen, werkwillig, cool in het hoofd, ... Dus doordat deze combi geslaagd is met 5x Ibrahim, twijfel ik dus nog harder of ik wel of niet voor een hengst zou kiezen (die volgens mij op mijn merrie past en mijn smaak is), die Ibrahim in de afstamming heeft.
Ik zou voor ibrahim vrije gaan. Inteelt oke 2keer kan nog wel maar 4 vind ik te nouw. Als je nu vreemde hengst neemt van dat bloed is je nakomeling al meteen stuk "vrijer"