iemand ervaring met een barokke hengst met een maagzweer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: iemand ervaring met een barokke hengst met een maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:39

Mijn paard heeft veel baat gehad bij graszaadhooi, dat is arm hooi, maar wel stevig en goed kauwbaar om speeksel te vormen. Zijn darmen die ook opgezet waren zijn goed tot rust gekomen. Het heeft wel een maand of 2 geduurd, maar resultaat ging ik al snel zien...Misschien een optie voor jouw paard. Barokken kun je schraal voeren en door het lage suiker en eiwit gehalte belast je het spijsverteringssysteem een stuk minder..het eventuele tekort kan je aanvullen met een vitaminepreparaat of zoals ik dus doe de subli voor insulinegevoelige paarden...daarvan heeft hij ook geen reakties gekregen...deze subli variant is nieuw in het assortiment. Zit een dubbele hoeveelheid vitamines in, geen granen en goed kauwbaar.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:52

Als je hengst zo veel moeite heeft met zijn hengst-zijn en met veranderingen dat het zijn gezondheid duidelijk in de weg staat, is het dan niet een veel beter idee om hem voor zijn eigen bestwil te ruinen? Wat ik vanuit je andere topic begreep is het nogal een moeilijk geval dus fokken met een hengst met een dergelijk karakter is ook niet ideaal. Als ruin kun je hem dan wel makkelijker meenemen naar alle shows die je in toekomst met hem wil gaan doen, minder mooi wordt hij er niet om.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:00

@asterid nee neo ga ik niet castereren ( hij gaat nog dekken in 2012) hij is wel lastig geweest en soms nog MAAR dat is logies als je hem met 3,5 jaar uit het wild haalt.
eigenlijk doet hij het echt super, als je bedenkt dat hij nog maar 2 jaar in mensen handen is.;))
het is ook meestal mijn ongeduld dat het lastig maakt hihih en ik kan je verzekeren een wild paard is echt even wat anders dan een gedomesticeerd paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:37

Stapje terug gaat wonderen doen, zijn geestje heeft te veel te verwerken gehad. Langere rustperiodes tussen alles laten...of even winterstop. Wat nu stress is wordt straks aangeleerd gedrag en dat is jammer...het is nog een kind.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:33

Maagzweer kan voortkomen uit stress, maar kan ook een dieper liggende oorzaak hebben en al veel langer aanwezig zijn ( bijv, te vroeg afspenen, slecht voer, slecht ontwormen, etc). Dat het zich nu pas echt uit zegt niks, mogelijk zat er al langer een irritatie en door de stress is dat nu verergerd.
Is Neo nu onderzocht door een DA ( gastroscopie? heet dat geloof ik) of bloedonderzoek ?, anders vind ik de diagnose maagzweer nog steeds twijfelachtig.
Een paard ( of mens) krijgt niet van de ene op de andere dag een maagzweer, dat zit dan al langer te broeien. Medicijnen geven die de symptomen bestrijden zijn nu even leuk meegenomen, maar zolang de oorzaak niet duidelijk is ( en of er wel een maagzweer is) is dat dweilen met de kraan open.
Wat zijn gedrag betreft zal hij beter aangepakt moeten worden, duidelijk een leider moeten hebben ( TS dus!) en bij domninant gedrag meteen op zijn nummer gezet worden.
Onze 2 hengsten zijn op vreemd terrein niet veel anders/ nerveuzer dan thuis, de Lusitano heeft ook tot 2,5 op het veld gelopen en heeft binnen een paar maanden zijn nieuwe situatie geaccepteerd, o.a. doordat hij meteen wist waar hij aan toe was.
Misschien even een stapje terug doen naar de basis en hem ( bijv. met grondwerk) weer even duidelijk maken wie er de baas is ( hij dus niet!). Dat geeft hem veel meer rust dan alle middeltjes bij elkaar, die uiteindelijk het probleem niet oplossen, maar alleen de symptomen bestrijden.
Hij zal, zeker als hij als dekhengst gaat fungeren, toch echt moeten laten zien dat juist zijn karakter heel goed is. De Azteca is toch in 1e instantie een werkpaard waarbij karakter van doorslaggevende waarde is!