Wanneer te groot/zwaar voor een Fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:38

suuzepuus schreef:
Voor een grote fjord is denk ik 100 kilo echt wel de max. Bij kleinere fjorden zal het lager zijn.

Ja, maar dat haalt de ts dus bij lange na niet.

En mensen die 100 kilo wegen, die moeten bij zichzelf goed te raden gaan of ze nog wel in staat zijn om soepel mee te gaan in de beweging van het paard, en hem niet hinderen in de rug.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 02:37

Langcara schreef:
Fjorden zijn OERsterk. Je zult nog flink moeten groeien eerdat je daar te zwaar voor bent. Maar dat raad ik je niet aan i.v.m. je eigen gezondheid.

Dit ligt anders voor de gangbare rijponies en paarden. DAn moet het gewicht wel meer in evenwicht zijn. Maar een fjord is zwaarder dan de gemiddelde pony van zijn formaat, is steviger en compacter. Is in kracht nog sterker dan een gewoon rijpaard.

dit is niet waar.
De fjordenrug is niet OERsterk. Een fjord is ooit gefokt als TREKpaard en niet als RIJpaard.
De meeste fjorden hebben niet z'n streke rug als heel veel mensen denken.
En een fjord kan op zijn rug echt niet meer hebben dan een normale rijpony.
Er kunnen vaak wel grotere mensen op omdat een fjord breeder is dan een rijpony, en daarom kunnen er langere mensen op, maar zwaarder ik vind van niet.

En natuurlijk is dit weer afhankelijk van de fjord want je hebt verschillende types.

de sportfjord
Afbeelding

en het ouderwetse type
Afbeelding

bijde foto's van google

bir

Re: Wanneer te groot/zwaar voor een Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:02

Ik vind ook dat te zware mensen niet op een paard thuis horen! Van de andere kant heb ik liever iemand van 100kg op mijn paard die "licht" rrijdt dan iemand van 65kg die in het zadel stuiterd du" zwaar" zit!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:41

bir schreef:
Ik vind ook dat te zware mensen niet op een paard thuis horen! Van de andere kant heb ik liever iemand van 100kg op mijn paard die "licht" rrijdt dan iemand van 65kg die in het zadel stuiterd du" zwaar" zit!

dat is waar. Mee zitten met het paard, meebewegen en hem in de rug niet storen is voor veel mensen een kunst. En dat is niet afhankelijk van gewicht.

Het is echter wel zo, dat mensen die echt te zwaar zijn niet meer soepel zijn. Je ziet ze vaak ook niet lopen, maar waggelen. Alles floddert en kloddert mee. Dit kan voor een paard niet goed zijn in de rug.

Ineke_Britt

Re: Wanneer te groot/zwaar voor een Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:47

Vet is dood gewicht, dus als je bij het lichtrijden gaat zitten, gaat iets later je vet zitten.
kan niet anders dan storend zijn.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:52

Ineke_Britt schreef:
Vet is dood gewicht, dus als je bij het lichtrijden gaat zitten, gaat iets later je vet zitten.

Dat bedoel ik. Kon het niet zo verwoorden als jij.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 18:45

Wat vinden jullie dan het maximum gewicht wat een fjord op zijn rug mag dragen?? [het gewicht van een mens zonder zadel etc.]

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:46

Joyamu schreef:
Wat vinden jullie dan het maximum gewicht wat een fjord op zijn rug mag dragen?? [het gewicht van een mens zonder zadel etc.]

Hangt af van de fjord. Hoe groot is hij, grove of lichtere botstructuur?