Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:14

best interessant topic dit.
Ooit verkondigde iemand tegen mij dat een ggk hengst superieur is over rasgenoten. Die uitspraak is uitgegroeit tot een leuke discussie waarbij mijn standpunt als volgt was: een ggk hengst is niet superieur maar een paard met de juiste (ras)kenmerken en een eigenaar die tijd, geld en energie in het goedkeuren heeft gestoken, neemt niet weg dat de selectie voor goedkeuring streng is en er hierdoor veel 'rotte' appels door de mand vallen. Waar ik overigens dan wel eens vraagtekens bij zet is dat een afgewezen hengst via een zijdeur (sportprestaties bijvoorbeeld) dan toch alsnog wordt goedgekeurd.
Maar op de vraag van TS terug te komen: Een hengst moet wel wat kunnen verbeteren maar de moeders is zeer zeker een heel belangrijke factor in het 'eindprodukt'
Een exterieurmatig erg beroerde merrie met k*tkarakter zou niet gebruikt mogen worden, al wordt dit helaas wel gedaan en dan wordt er richting de hengst gekeken dat deze 'slechte' nakomelingen geeft.

Zelf heb ik een merrie die van 3 verschillende hengsten 4 vrij gelijkwaardige veulens heeft gegeven, deze merrie 'stempelt' dus best wel op haar nakomelingen. 2 van haar nakomelingen hebben inmiddels ook weer nakomelingen van verschillende hengsten. Zet je deze echter bijelkaar is het 123 duidelijk uit welke grootmoeder ze komen (exterieur EN karakter).
Dus ja een merrie is erg erg belangrijk.

NatasjavE

Re: Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:37

Nou ik vind weldegelijk boven zijn leeftijdsgenoten moet uitsteigen om voor goedkeuring in aanmerking te komen.
Perfect zal hij dan nog niet zijn. Maar hij moet wel iets toevoegen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:43

amyz schreef:
Ik vind het altijd erg leuk en interessant om de ''welke hengst voor mijn merrie''-topics te bekijken en ik klik ze dan ook meestal aan als ik ze zie. Ongeacht welk ras, word er gewoon nieuwsgierig van :D

Nu valt me de laatste tijd op dat dergelijke topics ook vaak worden geopend voor merries die op zo'n beetje alle punten verbeterd moeten worden... Bouw, beweging, behang (bij sommige rassen dan), hoofd, enz enz. Ik vraag me dan serieus af, wat verwacht je nu van zo'n merrie? Een merrie moet net zo goed correct zijn als de hengst, het is niet zo dat een hengst maar alle minpunten kan verbeteren.

Let me quess.. mijn topic made you open dit topic? _/-\o_
Ik ben het helemaal met je eens hoor!
In mijn geval ook, ze is noueenmaal, ookal heeft ze 2de premie.. niet de ideale merrie ;)
Het zou mij ook niet gaan om verbetering van het ras, maar alleen ALS het mogelijk is, en dus ook echt alleen dan, om het veulen dan zelf te houden.
Verder is er niet 'extra's ' aan.. en moet er niet aan denken dat ik een risico zou nemen met mijn merrie zonder dat ik en zij er zelf alle genot van zou hebben! :(:)
Dat is het gewoon niet waard.

Maar alsnog wel leuk om te zien wie mensen bij jouw paardje zouden koppelen :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:11

Maar het gaat niet altijd op dus dat een hengst(GGK) extrieur ras typisch is.
Neem nu het kwpn......Een aantal hengsten zijn niet door de enkele bezichtigingen gekomen.
Maar omdat ze in de sub/wereld top mee lopen worden ze opeens wel goed bevonden....

Waar ligt dus nu tegenwoordig het doel van het fokken?
Want ook binnen de sub top zijn de paarden niet altijd volgens het boekje wat ze binnen extrieur willen zien.

Als je naar de richtlijnen kijkt van het AVS.
Willen ze een rastypisch paard zien die alround kan worden ingezet van show tot sport.

Zien veel fokkers door de commercie het daadwerkelijke doel over het hoofd?

Wat je binnen de warmbloed fokkerij ziet: veel senible paarden gefokt met het oog naar de wereld top....Alles wat daaronder mee rijd overgeslagen en dus niet altijd de middelen hebben om zo paard op te leiden

En laten we eerlijk zijn er zijn zat veulens die maar even banketstaaf te zeggen niet gelukt zijn van beroemde hengsten, alleen hoor je daar niet tot nauwlijks over.

Het avs begint langzaam aan stengere selecties te krijgen.
Voor sommigen een nadeel voor de fokkerij een verbetering.
Voorheen werd er niks op de foto gezet dat was geen eis.
Gelukkig nu wel dat scheelt een hoop...En kunnen er een hoop hengsten geschrapt worden...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:22

Barcelano schreef:
Neem nu het kwpn......Een aantal hengsten zijn niet door de enkele bezichtigingen gekomen.
Maar omdat ze in de sub/wereld top mee lopen worden ze opeens wel goed bevonden....

Want ook binnen de sub top zijn de paarden niet altijd volgens het boekje wat ze binnen extrieur willen zien.

Willen ze een rastypisch paard zien die alround kan worden ingezet van show tot sport.

Wat je binnen de warmbloed fokkerij ziet: veel senible paarden gefokt met het oog naar de wereld top....Alles wat daaronder mee rijd overgeslagen en dus niet altijd de middelen hebben om zo paard op te leiden

Rastypisch zoals bij een Welsh, Fries of Arabier bestaat voor het KWPN helemaal niet. Het fokdoel is een Dressuurpaard, een Springpaard, een Tuigpaard of een Gelders Paard . Die hebben alle hun eigen exterieureigenschappen. Alle 4 de fokrichtingen moeten wel goed in het type staan. Je zou kunnen zeggen dat een paard wat voldoende in het dressuurpaardentype staat rastypisch is.

Soms lijkt dat nog niet aanwezig op 3 jarige leeftijd en blijkt het, zoals Totilas, op latere leeftijd toch te zijn. En ja prestatie hoort bij het "rastypische"van een KWPNer.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:39

NatasjavE schreef:
Barcelano schreef:

Rastypisch zoals bij een Welsh, Fries of Arabier bestaat voor het KWPN helemaal niet. Het fokdoel is een Dressuurpaard, een Springpaard, een Tuigpaard of een Gelders Paard . Die hebben alle hun eigen exterieureigenschappen. Alle 4 de fokrichtingen moeten wel goed in het type staan. Je zou kunnen zeggen dat een paard wat voldoende in het dressuurpaardentype staat rastypisch is.

Soms lijkt dat nog niet aanwezig op 3 jarige leeftijd en blijkt het, zoals Totilas, op latere leeftijd toch te zijn. En ja prestatie hoort bij het "rastypische"van een KWPNer.

Dus eigelijk kan je bij het kwpn niet zeggen: zo moet het plaatje eruit zien.
Want de jongere generatie wat tijdens de keuringen bovenaan staan hoeven dus niet altijd goed genoeg kwa beweging te zijn uiteindelijk tussen de witte hekjes.

Uiteindelijk is het denk dan de ruiter die het paard zo traint dat het dier wel mee kan draaien.
Want kwa extrieur werden ze niet allemaal goedgenoeg bevonden.
En er kwamen er een aantal die onverwact in de top kwamen opduiken.

Is dat de reden dat je kwpn een stamboek kan noem en geen ras...
Want het zijn allemaal kruisingen van div warmbloeden en volbloeden om uiteindelijk niet specefiek een correct paard te fokken maar meer een met de mentaliteit voor een subtoppaard.......

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 17:52

Maar wellicht is een kwpn-er uit bepaalde lijnen ook helemaal niet geschikt voor recreatieruiters. Helaas zitten er altijd bij die zichzelf overschatten maar goed.
Ik koop voor stadsverkeer ook geen Ferrari, zo'n ding is dan haast niet te hanteren... :+

Ik denk ook dat je binnen alle stamboeken/rassen wel een deling begint te krijgen. Bij de AV's hebben we immers ook Russen, Polen, Egyptenaren, enz. Begint zo langzamerhand ook een deling te worden met eigen standaarden... Verschil is natuurlijk dat A: er sowieso wordt gefokt binnen het ras en B: het exterieurgericht is en niet zo zeer prestatiegericht (al is dat indirect wel onlosmakelijk met elkaar verbonden natuurlijk maar dat even terzijde). Daarnaast heb ik zo links en rechts gehoord dat er bij het BAPS ook weer hengsten makkelijker kunnen worden goedgekeurd/dat het systeem niet helemaal deugt. (als ik het goed begreep wordt een premie toegekend op puntentotaal, hoorde iets van een hengst met een bar slechte bovenlijn die op de punten voor zn hoofd alsnog een premie pakte?).

Bij de Welshjes is het ook aan alle kanten scheef. Ik had Biscuit bij het WPCV, daar had ik op medische goedkeuring een deklicentie gekregen en klaar. Daarnaast heb je daar bij de partbreds en *nou ben ik die andere compleet kwijt, ligt op t puntje van mn tong* ook mengelmoesjes...

Ieder stamboek heeft wel zo zn manco's... Reden te meer om alleen te fokken met geschikte ouderdieren, maar daar mankeert het gewoon enorm aan in Nl... Henkie van de buren wordt regelmatig gebruikt *we fokken toch voor onszelf* en Truus wordt uit de wei geplukt *want ik wil zo graag een veulen van mijn eigen merrie*. Dát is waar een grof probleem zit. Een klein percentage zal je altijd houden wat dat doet, maar het lijkt tegenwoordig wel schering en inslag te zijn...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:01

Barcelano schreef:
Dus eigelijk kan je bij het kwpn niet zeggen: zo moet het plaatje eruit zien.
Want de jongere generatie wat tijdens de keuringen bovenaan staan hoeven dus niet altijd goed genoeg kwa beweging te zijn uiteindelijk tussen de witte hekjes.

Uiteindelijk is het denk dan de ruiter die het paard zo traint dat het dier wel mee kan draaien.
Want kwa extrieur werden ze niet allemaal goedgenoeg bevonden.
En er kwamen er een aantal die onverwact in de top kwamen opduiken.

Is dat de reden dat je kwpn een stamboek kan noem en geen ras...
Want het zijn allemaal kruisingen van div warmbloeden en volbloeden om uiteindelijk niet specefiek een correct paard te fokken maar meer een met de mentaliteit voor een subtoppaard.......

Je kan wel zeggen dat het totaal er op een bepaalde manier uit moet zien. Het paard moet namelijk het type(dus exterieur) van een dressuurpaard hebben. Dus een bepaalde hoofdhals verbinding, een bepaalde lengte van de hals, etc, etc. De beweging wordt op dezelfde wijze gescoord(via het linear score formulier). Juist correctheid is belanrijk bij het KWPN. Correctheid van exterieur, gangen en type gaat voor op de rastypischheid.

Een KWPNer is inderdaad geen ras. Dat komt omdat er gekruist word. Ook een Holsteiner, Hannoveraan en een Oldenburger zijn geen ras overigens. Zijn allemaal (sport) warmbloeden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:06

amyz schreef:
Ik koop voor stadsverkeer ook geen Ferrari, zo'n ding is dan haast niet te hanteren... :+

.

Het KWPN heeft ook Volkwagens. Die heten dan Gelderse. Hele fijne sportpaarden voor de gewone ruiter. Tikkie degelijk maar brengt je overal.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:06

Als iemand een merrie wilt laten dekken om zelf te kunnen genieten van het nageslacht vind ik er helemaal niks mis mee.

Wil je een merrie laten dekken omdat je het leuk vind en omdat er papier bij zit ben je IMO niet geheel goed bezig.

Dek je met merrie omdat je "fokker" bent en serieus bezig bent en er van wilt leren is het wel weer leuk

Maar vaak zie ik mensen op bokt met een standaard merrie zonder predikaten ff een veulen fokken, nog veel erger mensen die het leuk vinden om een haf met fries te kruisen.
Of elke ander waardeloze kruising.

Dat men verbeter puntjes wil, is niet zo verkeerd, maar dat de hengst zowat gelijk alles moet compliceren en verbeteren is vaak onmogelijk.
Ik denk dat het gros van bokt niet weet waar ie mee bezig is, maar net als de ts vind ik het super om naar te kijken en te lezen :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:08

AV Hengsten die er door de vetrinaire in NL niet door heen kwamen werden in belgie wel GGK.
Mijn vorige hengst is in nl ook GGK geweest.
Hij haalde geen premie want meneer sloeg dicht op shows.
Maar..........Ik zeg nu eerlijk....Had hij wel GGK mogen worden....Hij bleek op 6 jarige leeftij HKO en Artrose te hebben.

Tegenwoordig gaan ze in NL binnen het avs weer een stap verder:

Zonder premie geen GGK hengst
Foto s verplicht
CA/SCiD Test volgens mij ook verplicht(Erfelijke ziektes)
Sperma testen op Utrecht

Wat je dus tegenwoordig ziet is dat men denkt dat als ze een hengt hebben kunnen dekken zonder voor traject.
Men denkt dus niet aan de erfelijke gebreken die daarbij mee kunnen komen als je geen achtergrond informatie hebt.
En men ziet al vaak dollar tekens maar beseffen niet wat het traject der goedkeuring kost.
En wat denk je van het vervolg traject zoals promoten van je Hengst.

Als je kijkt op internet hoeveel kruisingen of niet nagedacht fok producten er voorbij komen.
Er staat op dit moment zoveel te koop.
Prijzen binnen het stamboek is ook niet wat het geweest was.
Kwaliteit ook helaas niet altijd.

Daarom weet ik dus ook niet zeker of ik Mirka laat dekken in 2012.
De markt is min of meer overzadigt.

Ik zou wel een bijdrage willen leveren in de fokkerij om een Av Te fokken die zowel extrieur klopt en ook nog erg leuk mee komt tussen de witte hekjes of andere diciplines.
Want ze worden buiten het stamboek nog steeds niet altijd gewardeerd.
Oa Vanwege de maat.

Ik hoor vaak Oh arabieren vind ik de mooiste paarden..........maar kies toch voor de warmbloed omdat ik tussen de witte hekjes wilt.

Montoyo meet over de 1.56 en wordt februari 4
Loopt zowel op show als onder het zadel met ruim gang werk...
Grote maten is vraag naar, maar hopelijk niet ten kosten van het beengestel binnen het ras.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:11

tita schreef:
Als iemand een merrie wilt laten dekken om zelf te kunnen genieten van het nageslacht vind ik er helemaal niks mis mee.

Wil je een merrie laten dekken omdat je het leuk vind en omdat er papier bij zit ben je IMO niet geheel goed bezig.

Dek je met merrie omdat je "fokker" bent en serieus bezig bent en er van wilt leren is het wel weer leuk

Maar vaak zie ik mensen op bokt met een standaard merrie zonder predikaten ff een veulen fokken, nog veel erger mensen die het leuk vinden om een haf met fries te kruisen.
Of elke ander waardeloze kruising.

Dat men verbeter puntjes wil, is niet zo verkeerd, maar dat de hengst zowat gelijk alles moet compliceren en verbeteren is vaak onmogelijk.
Ik denk dat het gros van bokt niet weet waar ie mee bezig is, maar net als de ts vind ik het super om naar te kijken en te lezen :j

dat is dus de reden dat ik met merrie ook naar de premie keuring gaat.
Op papier staat het allemaal leuk.
En ik kan best zien wat verbeter punten zijn.
Maar het is wel meer waarde als beide ouder dieren ras typisch goed op papier zijn

Over gewone paarden..........is dat niet een beetje het moeizame van de tegenwoordige paardenmaatschapij.
Men wil niet gewoon zijn maar kunnen pronken met een Formule 1 auto terwijl ze nog geen eens een trap auto kunnen sturen.....

Even heel zwart wit gezegt :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:19

Barcelano schreef:
Tegenwoordig gaan ze in NL binnen het avs weer een stap verder:

Zonder premie geen GGK hengst
Foto s verplicht
CA/SCiD Test volgens mij ook verplicht(Erfelijke ziektes)
Sperma testen op Utrecht

Wat je dus tegenwoordig ziet is dat men denkt dat als ze een hengt hebben kunnen dekken zonder voor traject.
Montoyo meet over de 1.56 en wordt februari 4
Loopt zowel op show als onder het zadel met ruim gang werk...
Grote maten is vraag naar, maar hopelijk niet ten kosten van het beengestel binnen het ras.

Bij het KWPN krijgen de hengsten geen premie.

Het goedkeuringstraject bestaat uit:
1ste bezichteging. de hengst wordt linear gescoord op gangen en exterieur. Vrij bewegen(voor de springpaarden en de Gelderse vrijspringen)
2e bezichteging aan de hand
3e bezichteging aan de hand.
Rontgenologische keuring
cornage onderzoek
spermaonderzoek
verichtingstest in de fokrichting van de hengst. (de hengst wordt een aantal weken getest op talent en trainbaarheid)

Paard moet uit een goede merrieliijn komen. Als de merrielijn niet goed is(onvoldoende sport en of perdikaten) dan kan je het vaak schudden.

De merrie hebben ook een selectietraject maar dat is minder uitgebreid en niet verplicht. (ergens wel want iedere fokker droomt toch ergens van die goedgekeure hengst)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 18:21

Dat is t he... Zo veel mensen willen een paard/afstamming om mee te pronken, terwijl ze er niks mee doen. Een sensibel, sportgefokt en hoog in het bloed staand paard ís niet handig voor de gemiddelde boscrosser.
Maar als je dan zegt dat een AV zo'n fijn, allround paard is word je stom aangekeken want ''dat zijn enge ril-dingen''.

Als potentiële paardeneigenaar moet je imo toch altijd goed kijken naar wat bij je past. Als je zo nu en dan een bosrit wilt maken en vooral lol met je knol wilt, is bijvoorbeeld een Jazz niet zo handig. (uitzonderigen daar gelaten). Maar ja, met zo'n afstamming kun je de rest van de stal zo fijn jaloers maken..... Dat zijn inderdaad de mensen die voor stadsverkeer een Ferrari aanschaffen.

Ik heb helemaal geen moeite met mensen die graag van hun eigen merrie een veulen willen. Ben echter wél van mening dat het hoe dan ook een doordachte keuze moet zijn. Elk paard zal wel ergens op verbeterd kunnen worden, zonder twijfel. Maar het moet niet zo zijn dat de hengst zo'n beetje voor een correct veulen moet gaan zorgen, de merrie is veel te belangrijk. Maar wellicht is het omdat de eisen voor hengsten zo streng zijn dat mensen vergeten hoe belangrijk de merrie is...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:24

amyz schreef:
Dat is t he... Zo veel mensen willen een paard/afstamming om mee te pronken, terwijl ze er niks mee doen. Een sensibel, sportgefokt en hoog in het bloed staand paard ís niet handig voor de gemiddelde boscrosser.
Maar als je dan zegt dat een AV zo'n fijn, allround paard is word je stom aangekeken want ''dat zijn enge ril-dingen''.

.

Voor mij zou een AV niet fijn zijn. De grootste die ik ken zijn 160....nou...ik met m'n lange latten. Ik vindt dat niet mooi.
Ik heb een Gelderse...wordt je ook raar aangekenen dat je voor dat type kiest.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:24

:j maar ik vind ook dat men al heel gauw denkt ik heb een Kenndy, Ferro, Westpoint, Krack, Tango zo dat zit al goed en nu een hengst erop.

Ook premie en predikaten zeggen niet altijd wat je kunt een Keur-merrie kopen maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je klakkeloos kunt fokken.

Fokken = gokken maar met mate want de enige gok is natuurlijk wel is het veulen gezond.

Waar ik zelf ontzettend schijthekel heb is dat o zo goede advies van de dekstation's.

Zelf zou een dekstation ook wel wat nauwkeuriger mogen zijn, maar tis geld als je kijkt hoeveel dekkingen Charmeur al op zijn naam heeft staan beest is net 4 en heeft nog niks bewezen maar omdat ie mooi oogt en leuk loopt, zet men hem op zijn merrie.

Met als gevolg dat als Charmeur het niet zo goed doet, of sterker nog als zijn nakomeling het niet doen zoals men verwacht, zit je zometeen met lading goedkope Charmeurtjes

Kruisingen zouden uitgesloten moeten worden dus een leuke fries x KWPN daar zou eigenlijk niet aan meegewerkt moeten worden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 18:31

Oh je zit uiteraard met de maat, dat snap ik wel :j Maar mensen schijnen te denken dat een AV altijd een rillerig, nerveus ding is terwijl juist het tegendeel waar is... Is natuurlijk ook een stukje voorkeur, ik heb niks met zo''n sensibele reus van een paard :=

Idd, niet elke hengst kan op elke merrie... Gokken is het, maar je ziet toch bij ervaren fokkers dat daar regelmatig goede producten vandaan komen en dat ''miskleunen'' uitzonderingen zijn. Natuurlijk heb je altijd betere en mindere veulens, maar bij goede fokkers komen doorgaans vrijwel uitsluitend goede paarden vandaan. Hooguit zitten er tussen die meer voor de sport/recreatie zijn, maar in elk geval wel correct en gezond. Dát is dus de kunst van goed combineren. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:38

tita schreef:
:j maar ik vind ook dat men al heel gauw denkt ik heb een Kenndy, Ferro, Westpoint, Krack, Tango zo dat zit al goed en nu een hengst erop.

Ook premie en predikaten zeggen niet altijd wat je kunt een Keur-merrie kopen maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je klakkeloos kunt fokken.

Kruisingen zouden uitgesloten moeten worden dus een leuke fries x KWPN daar zou eigenlijk niet aan meegewerkt moeten worden.

Nou een Keurmerrie is meestal beter dan een stamboekmerrie. Ze worden niet zomaar keur gemaakt. Ik bedoel als je al niet met een Keurmerrie(mits gezond) zou moeten fokken, waar moet een merrie dan aan voldoen?
Van een keurmerrie mag je nl een ding verwachten..ze is recht van lijf en leden(ze is dus correct) en heeft goede basisgangen Hele grote exterieurfouten zouden er niet moeten zijn? Elite is nog mooier(ook rontgen ok)Een Keurmerrie heeft ook nog eens een eigenprestatie achter de naam staan he.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:41

Elite is toch dat ze keur + prok zijn ..

Ik wil enkel zeggen dat er zat mensen zijn die een keurmerrie hebben en dan klakkeloos fokken terwijl ze geen fokker zijn of ook niet de ambities hebben om het veulen zelf te houden.
Ze fokken omdat ze het leuk vinden, kiezen de hengsten uit die dat jaar populair zijn onder het mom van mijn merrie is keur en de hengst is goed

helaas in mijn omgeving (niet stal) ken ik 3 mensen die zo denken.
Elk jaar de merrie vol stoppen en met 21 jaar mogen ze met pensioen. (weg weg weg)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:50

tita: dat zijn geen fokkers, dat zijn vermeerderaars. Mensen die een op papier goede merrie in eigendom hebben en achter iedere kampioenshengst aan rennen om daar maar het 1e veulen van te hebben, of beide ouderdieren nu bij elkaar passen of niet daar wordt niet naar gekeken.
Helaas zijn er nogal veel van dat soort mensen. Je ziet dan ook dat bij de echte fokkers ongeacht ras zelden of nooit een echte 'miskleun' geboren wordt. Echte fokkers zijn mensen die nadenken over beide ouderdieren, of deze bij elkaar passen ja of te nee.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, goed gelukte gokjes zoals bv imo gestion goliath was

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:56

inkepink schreef:
tita: dat zijn geen fokkers, dat zijn vermeerderaars. Mensen die een op papier goede merrie in eigendom hebben en achter iedere kampioenshengst aan rennen om daar maar het 1e veulen van te hebben, of beide ouderdieren nu bij elkaar passen of niet daar wordt niet naar gekeken.
Helaas zijn er nogal veel van dat soort mensen. Je ziet dan ook dat bij de echte fokkers ongeacht ras zelden of nooit een echte 'miskleun' geboren wordt. Echte fokkers zijn mensen die nadenken over beide ouderdieren, of deze bij elkaar passen ja of te nee.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, goed gelukte gokjes zoals bv imo gestion goliath was

Dat klopt maar daar zijn zoveel mensen van..... echte fokkers zijn er ook maar heel weinig maar laten we eerlijk zijn grote bedrijven zijn vaak ook vermeerderaars.
Wordt dan wel goed gekeken en met goede merries gefokt maar toch in grote aantallen bv van Helvoirt, Valk.
De mindere komen gelijk via tussenpersonen op SH.

Maar iedereen kan een hengst uitzoeken dus iedereen denkt ik kan fokken.
Ik snap het wel want het is tenslotte hartstikke leuk en iedereen hoopt op een lucky shot

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:29

Heerlijk om hier wat rond te neuzen en met hoe weinig kennis van zaken van alles wordt beweerd.

Misschien alvast goed om te weten,
het KWPN werkt aan een kennis-en onderwijsproject voor fokkers over fokkerij.
Het zogenoemde KIGO-project, een electronisch leerboek met alle basiskennis en informatie over genetica.
Doelgroep, zoals gezegd, de fokkers, daarnaast wordt het ook aangepast en geschikt gemaakt voor het MBO.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 19:30

Voel je vrij om dingen te weerleggen....

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:33

misterA: en hoeveel niet paardenmensen met een paard denk je dat een dergelijk leerboek doorneemt voor dat ie de op papier geweldige merrie die op een dure pensionstal staat laat dekken door de kampioenshengst van huidig seizoen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:38

ook niet onbelangrijk....

het kwpn is prestatiefokkerij..

de belangrijkste predikaten zijn voor mij sport en prest.

ik fok liever met een stam die 5 x stb heeft als moederlijn. maar wel veel sport prest predikaten..

dan een lijn van ster/keur merries zonder prestatie...