Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
amyz schreef:Ik vind het altijd erg leuk en interessant om de ''welke hengst voor mijn merrie''-topics te bekijken en ik klik ze dan ook meestal aan als ik ze zie. Ongeacht welk ras, word er gewoon nieuwsgierig van![]()
Nu valt me de laatste tijd op dat dergelijke topics ook vaak worden geopend voor merries die op zo'n beetje alle punten verbeterd moeten worden... Bouw, beweging, behang (bij sommige rassen dan), hoofd, enz enz. Ik vraag me dan serieus af, wat verwacht je nu van zo'n merrie? Een merrie moet net zo goed correct zijn als de hengst, het is niet zo dat een hengst maar alle minpunten kan verbeteren.
Barcelano schreef:Maar het gaat niet altijd op dus dat een hengst(GGK) extrieur ras typisch is.
Neem nu het kwpn......Een aantal hengsten zijn niet door de enkele bezichtigingen gekomen.
Maar omdat ze in de sub/wereld top mee lopen worden ze opeens wel goed bevonden....
Waar ligt dus nu tegenwoordig het doel van het fokken?
Want ook binnen de sub top zijn de paarden niet altijd volgens het boekje wat ze binnen extrieur willen zien.
Als je naar de richtlijnen kijkt van het AVS.
Willen ze een rastypisch paard zien die alround kan worden ingezet van show tot sport.
Zien veel fokkers door de commercie het daadwerkelijke doel over het hoofd?
Wat je binnen de warmbloed fokkerij ziet: veel senible paarden gefokt met het oog naar de wereld top....Alles wat daaronder mee rijd overgeslagen en dus niet altijd de middelen hebben om zo paard op te leiden
NatasjavE schreef:Barcelano schreef:Maar het gaat niet altijd op dus dat een hengst(GGK) extrieur ras typisch is.
Neem nu het kwpn......Een aantal hengsten zijn niet door de enkele bezichtigingen gekomen.
Maar omdat ze in de sub/wereld top mee lopen worden ze opeens wel goed bevonden....
Waar ligt dus nu tegenwoordig het doel van het fokken?
Want ook binnen de sub top zijn de paarden niet altijd volgens het boekje wat ze binnen extrieur willen zien.
Als je naar de richtlijnen kijkt van het AVS.
Willen ze een rastypisch paard zien die alround kan worden ingezet van show tot sport.
Zien veel fokkers door de commercie het daadwerkelijke doel over het hoofd?
Wat je binnen de warmbloed fokkerij ziet: veel senible paarden gefokt met het oog naar de wereld top....Alles wat daaronder mee rijd overgeslagen en dus niet altijd de middelen hebben om zo paard op te leiden
Rastypisch zoals bij een Welsh, Fries of Arabier bestaat voor het KWPN helemaal niet. Het fokdoel is een Dressuurpaard, een Springpaard, een Tuigpaard of een Gelders Paard . Die hebben alle hun eigen exterieureigenschappen. Alle 4 de fokrichtingen moeten wel goed in het type staan. Je zou kunnen zeggen dat een paard wat voldoende in het dressuurpaardentype staat rastypisch is.
Soms lijkt dat nog niet aanwezig op 3 jarige leeftijd en blijkt het, zoals Totilas, op latere leeftijd toch te zijn. En ja prestatie hoort bij het "rastypische"van een KWPNer.
Barcelano schreef:Dus eigelijk kan je bij het kwpn niet zeggen: zo moet het plaatje eruit zien.
Want de jongere generatie wat tijdens de keuringen bovenaan staan hoeven dus niet altijd goed genoeg kwa beweging te zijn uiteindelijk tussen de witte hekjes.
Uiteindelijk is het denk dan de ruiter die het paard zo traint dat het dier wel mee kan draaien.
Want kwa extrieur werden ze niet allemaal goedgenoeg bevonden.
En er kwamen er een aantal die onverwact in de top kwamen opduiken.
Is dat de reden dat je kwpn een stamboek kan noem en geen ras...
Want het zijn allemaal kruisingen van div warmbloeden en volbloeden om uiteindelijk niet specefiek een correct paard te fokken maar meer een met de mentaliteit voor een subtoppaard.......
tita schreef:Als iemand een merrie wilt laten dekken om zelf te kunnen genieten van het nageslacht vind ik er helemaal niks mis mee.
Wil je een merrie laten dekken omdat je het leuk vind en omdat er papier bij zit ben je IMO niet geheel goed bezig.
Dek je met merrie omdat je "fokker" bent en serieus bezig bent en er van wilt leren is het wel weer leuk
Maar vaak zie ik mensen op bokt met een standaard merrie zonder predikaten ff een veulen fokken, nog veel erger mensen die het leuk vinden om een haf met fries te kruisen.
Of elke ander waardeloze kruising.
Dat men verbeter puntjes wil, is niet zo verkeerd, maar dat de hengst zowat gelijk alles moet compliceren en verbeteren is vaak onmogelijk.
Ik denk dat het gros van bokt niet weet waar ie mee bezig is, maar net als de ts vind ik het super om naar te kijken en te lezen
Barcelano schreef:Tegenwoordig gaan ze in NL binnen het avs weer een stap verder:
Zonder premie geen GGK hengst
Foto s verplicht
CA/SCiD Test volgens mij ook verplicht(Erfelijke ziektes)
Sperma testen op Utrecht
Wat je dus tegenwoordig ziet is dat men denkt dat als ze een hengt hebben kunnen dekken zonder voor traject.
Montoyo meet over de 1.56 en wordt februari 4
Loopt zowel op show als onder het zadel met ruim gang werk...
Grote maten is vraag naar, maar hopelijk niet ten kosten van het beengestel binnen het ras.
amyz schreef:Dat is t he... Zo veel mensen willen een paard/afstamming om mee te pronken, terwijl ze er niks mee doen. Een sensibel, sportgefokt en hoog in het bloed staand paard ís niet handig voor de gemiddelde boscrosser.
Maar als je dan zegt dat een AV zo'n fijn, allround paard is word je stom aangekeken want ''dat zijn enge ril-dingen''.
.
tita schreef:maar ik vind ook dat men al heel gauw denkt ik heb een Kenndy, Ferro, Westpoint, Krack, Tango zo dat zit al goed en nu een hengst erop.
Ook premie en predikaten zeggen niet altijd wat je kunt een Keur-merrie kopen maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je klakkeloos kunt fokken.
Kruisingen zouden uitgesloten moeten worden dus een leuke fries x KWPN daar zou eigenlijk niet aan meegewerkt moeten worden.
inkepink schreef:tita: dat zijn geen fokkers, dat zijn vermeerderaars. Mensen die een op papier goede merrie in eigendom hebben en achter iedere kampioenshengst aan rennen om daar maar het 1e veulen van te hebben, of beide ouderdieren nu bij elkaar passen of niet daar wordt niet naar gekeken.
Helaas zijn er nogal veel van dat soort mensen. Je ziet dan ook dat bij de echte fokkers ongeacht ras zelden of nooit een echte 'miskleun' geboren wordt. Echte fokkers zijn mensen die nadenken over beide ouderdieren, of deze bij elkaar passen ja of te nee.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, goed gelukte gokjes zoals bv imo gestion goliath was