[TI] Beetje dilemma wel laten dekken, niet laten dekken....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Beetje dilemma wel laten dekken, niet laten dekken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:06

Paarden houden is niet meer leuk door de hoge voerkosten.
Ook kleine veulentjes kosten veel geld, dek, opgroei en dan nog eens de opfok in.
Je kan die ukken ook in natuurgebieden neerzetten, maar wat voor zicht heb je dan nog op die ukken ?

ansje325

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:59

ik zeg:

beter spijt van niet gefokt
dan spijt van WEL gefokt.

succes met je besluit.

gipsycobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:24

Als je zo graag nog een veulen met je merrie zou willen fokken , kun je ook eens kijken/informeren of je een veulen "op bestelling" zou kunnen fokken. Zo is onze kleinschalige fokkerij jaren geleden begonnen.
Mijn stalgenootje wilde graag een veulen uit mijn tinkermerrie waar zij vaak op reed. En toen zijn we samen hengsten gaan bekijken. We hebben een contract opgesteld om teleurstellingen bij beide partijen te voorkomen en daarin ook de prijs bepaald. Zo weet je zeker dat je na het afspenen een baasje hebt voor het veulen en de toekomstige eigenaar weet ook waar hij/zij aan toe is ........

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:09

Ans: het is puur de smaak dat jij Rino zo slecht heb kunnen verkopen, en niet de tijd van het jaar.
Ten 2de ben je met hem niet naar de keuring geweest.

Het is momenteel zo, als je wilt fokken en je wilt een beetje verkopen, is papier gewoon erg belangrijk, daarbij willen ze toch graag ziend dat je met je paard naar de keuring gaat.

Wij hebben hier nog steeds geen problemen met het fokken, en zijn alles wat te koop stond ook kwijt geraakt.

Ik denk als je wilt fokken dat je dat doet met een paard waar goed papier achter zit, Anouk heeft de titels al binnen, ik zou zulke titels ook bij de hengst zoeken,+ daarbij de opvulling die Anouk mist, dat dat de + punten zijn bij de hengst.
Al hoef je de hengst zelf niet 100% mooi te vinden.
Als hij de min punten bij Anouk er uit haalt, en dat goed door geeft aan zn nakomelingen, is dat gericht fokken, en krijg je daar ook mooie veulens van.
en van mooie veulens, met een mooie premie, heb je natuurlijk ook een mooi prijsje.

Succes.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:56

Ik heb besloten om te wachten tot de markt aantrekt. En als er iemand is die wel een veulen op "bestelling" zou willen zou best erg leuk zijn, maar denk niet dat er daar veel van zijn... Als ze er zijn mogen ze zich melden bij mij :P :D

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:09

2,5 jaar geleden zelf een tinker gefokt met mijn tinkermerrie! Als het een merrie werd zou ik het zelf houden en ik had al een koper voor een hengstveulentje!! Het werd dus een merrieveulen en die heb ik lekker gehouden! En ik heb haar nog steeds...

De moeder heb ik niet meer laten dekken hierna omdat het slechter ging met de tinkers. Ik heb nu 2 merries en die zou ik alleen laten dekken als ik het veulen zelf zou kunnen houden. Maar ik heb al 4 paarden en dat vind ik wel genoeg!! Of er zou iemand naar me toe moeten komen die zegt: Van jouw merrie wil ik een veulen ;-) Dan zou ik 't ook nog eens overwegen!! ;-) Droom is natuurlijk om een keer zowel moeder en dochter tegelijk laten dekken en twee mooie dames met 2 mooie kinders rond te laten lopen, maar ja... Moet maar verstandig zijn!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:16

fayem89 schreef:
Een opfokweide kost tegenwoordig ook niet zoveel meer. en als je een veulen aanbied voor een normale prijs, want de prijzen die ze tegenwoordig vragen van 1500 tot 2500 euro voor een veulen is natuurlijk absurd! logisch dat de markt dan op zijn gat blijft liggen.

Als dit echt jou wens nog is en je kan bijv. het veulen aanhouden, zou ik het gewoon doen.
Er zijn genoeg hengsten nog die voor een normale prijs een dekking mogen verrichten.
Of zoek iemand op die bijv. een proefdekking wilt doen, kost vaak minder maar dat is omdat de hengst vaak nog niet goed gekeurd is.
Er zijn namelijk genoeg personen hier op bokt met Hengsten.. dusjaa ik zeg, doen, mits (zie bovenstaande).

Ik vind 1500 tot 2500 euro ook niet absurd. De veulens die voor dat geld te koop staan komen vaak uit vaders die al minimaal 900€ dekgeld kosten, maar vaker gaat het richting de 1300€ of meer.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:18

die dekbedragen vind je niet bij tinkers hoor gr_roos

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:39

Weet ik, maar tinkerveulens voor 2500€ zie ik ook niet staan. Denk dat mensen vergeten wat het extra kost om een merrie drachtig en later met veulen te hebben tov een lege merrie. Volgens mij worden tinkers ook gescand op dracht, eventueel extra enten. Met slecht weer wat vaker een nachtje op stal zeker als het veulen pas geboren is en moeders moet misschien ook aan de brok of aan een ander soort brok (duurder).

Dus een prijs van 400€ verwachten, omdat het dekgeld 400€ is vind ik een beetje naief.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:27

Die tinkerveulens van 2500 (of meer!) zijn er echt wel :j
Maar in deze periode vh jaar niet meer of niet actief te koop.

Ik vind vanaf 2000 een nette prijs voor een kwalitatief tinkerveulen.