Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:14

JEEZZ wat een zootje maak ik ervan.....jullie konden wel gaan denken dat ik alleen m'n kleuterschool maar heb afgemaakt..
sorry voor de typfouten!!!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:21

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:24

Ferrolan en Bachelor zou ik niet doen op deze merrie, dan fok je teveel maat in

Een hoop bachelor kids die ik heb gezien zijn trouwens erg slap achter. En heel weinig buiging in het achterbeen. Al blijven er natuurlijk positieve uitzonderingen Knipoog

Kijk het hengstenboek nog eens goed door en houdt ook de verrichtingen een beetje in de gaten.

Koriander(krimh ox x zuidpool) zou ook nog wel wat kunnen zijn. Die is vorig jaar goedgekeurd

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:41

Ik zou juist voor Ferrolan kiezen OM er maat in te fokken. Er is namelijk praktisch geen vraag naar paarden tussen de 1.56m en 1.60m. Ook de e ponies liggen er momenteel helemaal uit. Iedereen wil een d pony omdat ze met een e pony niet naar het EK kunnen. WAnt kennelijk hebben ze daar allemaal potentie voor...........
En als mensen een paard willen, moet hij weer groter zijn dan 1.63m. Anders is hij weer te klein.

En Ferrolan is een hele fijne hengst met een superkarakter.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 11:41

Het gaat erom dat ik het veulen graag zelf wil houden, dus niet voor de verkoop. Dus het kan mij niet zo veel schelen of hij goed in de markt ligt. Ik ben zelf gewoon vrij klein (1.60m.) en als ik op zo'n groot/stevig paard zit, is het geen mooie combinatie, dus dat zoek ik gewoon niet. De hengst moet zeker niet groter zijn als 1.64m. ongeveer. Ik zoek ook een hengst die wat slank gebouwd is. Lyra is vrij stevig en mag voor mij wel wat slanker zijn, daar houd ik wel van. Maargoed ik zoek ook een hengst met een super karakter, dat staat toch wel hoog bij mij. Lyra is mij af en toe net wat te pittig/heet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:50

is Jetstream iets. Is niet zo groot en tamelijk slank. Hoe hij fokt of van karakter is weet ik niet. Jammer dat je wat kleiner wilt blijven anders zou ik je zo Sultano aanbevelen of Rubiquil. beiden fokken uitstekende karakters en goede galop. Ikzelf haal de 1.60m niet eens maar toch ben ik heel tevreden over mijn Sultano nakomeling ook al is die wat groot uitgevallen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:29

Melina schreef:
De hengst moet zeker niet groter zijn als 1.64m. ongeveer. .

Verkijk jer niet op de grootte van de hengst. Zoek informatie op of hij een vergrotende of een verkleinende factor heeft. Guidam van 1.70m bijvoorbeeld IS groot maar FOKT niet groot. Evenals Dday.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:32

gomir schreef:
Neron's zijn super in karakter, maar komen eigenlijk nooit uit de E-maat Ik vind zijn nakomelingen qua type en beweging ook vaak echte pony's. (dat telt eigenlijk zwaarder dan de stokmaat)

Wat dacht je van Lysander. Staat ook wel mooi in het type en geeft veelzijdige, niet te grote nakomelingen(meeste zijn kleine paarden/grote E).
Lysander heeft zelf in de dressuur en het springen goed gepresteerd

Disconto is ook wel aardig bij deze merrie, maar ik denk dat je dan al snel boven de 1.60 uitkomt

Ik heb ook een neron van ruim 1.60 dus het kan wel!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 21:33

Nerootje, ik vind echt dat je een geweldig leuk paard hebt en ook zo mooi getekend!! Dan twijfel ik toch weer over Neron, zo'n bonte schoonheid. Maar veel kleiner als 1.60m. wil ik mijn veulen ook niet, dus dat word een
gok.
Desiree, daar zou ik dan over moeten informeren, of de hengst groot of klein fokt. Daar weet ik zelf namelijk niets van af. Weet je zelf misschien nog een NRPS hengst (die geschikt zou zijn), die bijv. 1.67m. en klein fokt?
Petraaken, is Jetstream geen springhengst? Ik vond het wel een mooie hengst om te zien, zal hem meenemen in mijn lijstje.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 07:59

Met Jetstream kan je de 2 kanten op. Werd het eerste jaar als dressuurhengst gepromoot en dit jaar op de hengstenshow kwam hij plots als springhengst in de ring en deed het in mijn ogen bijlange niet slecht.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 09:08

Kan je je anders niet laten informeren bij een hengstenhouder welke bloedlijn hij aanraad voor jou merrie.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:26

Melina schreef:
Ik dacht zelf aan: Ed King Hill, vind bont helemaal geweldig en deze hengst is zeer rijtypisch.
Wild Romance, mooie donkere kleur/verwachting voor de toekomst.
Neron, mooi bonte kleur, lief karakter, leuke nakomelingen.
Bonaparte, zeer apart/mooi paard, hoog gepresteerd.

Jij hebt een beetje een langgelijnde hengst nodig...

Ed king hill, zou ik niet doen als je later nog fijn wilt rijden (karakter-minnetje... Haha! )
Wild Romance is zelf wat propperig, ik verwacht niet dat die heel veel rek en gummi mee gaat geven.
Neron is een pony.
Bonaparte geeft veulens met een kort been, plomp hoofd en matige bewegingen (okee, er zijn uitzonderingen...)
Bachelor geeft ook wat beknopte veulens, daar moet een edele, langgelijnde merrie bij met een super achterbeen.
Disconto vererft zijn type NIET.
Ferrolan heeft een verre van ideaal achterbeen.

Ik zou toch eens bij het kwpn gaan kijken als ik jou was, het veulen komt dan toch in het reg. A bij het NRPS en die dieren kunnen daar nog gewoon met de keuring mee.

Ik heb een "buitenlandse" NRPS merrie, ze had een blauw kwpn-papier dus heb ik haar laten overschrijven. Nu heb ik een keuringskampioen op stal, volgend jaar ga ik dekken met Special D.

Kijk naar de plus- en minpunten van je merrie, en naar de bloedvoering (die is nogal ongebruikelijk) en kies daar een passende hengst bij. Het NRPS is een stamboek, geen ras.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:18

Missouri schreef:
[Ik zou toch eens bij het kwpn gaan kijken als ik jou was, het veulen komt dan toch in het reg. A bij het NRPS en die dieren kunnen daar nog gewoon met de keuring mee.
[/quote]

DAn kun je uitwijken naar de duitsgefokte Dday, of de frans gefokte guidam. Alleen, het ene is een dressuurpaard en de ander een springer.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:30

D-day's nakomelingen zijn over het algemeen niet erg makkelijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:39

Kayla schreef:
D-day's nakomelingen zijn over het algemeen niet erg makkelijk.

O. dat wist ik niet. Ken er eentje die wel heel fijn is. Ook onder de maat, en heel braaf en koel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:08

Ik ken er net zo een als Desiree(van D-day). klein en erg koel...Zo koel dat hij nergens van onder de indruk is en voor been, spoor en zweep ook echt niet gaat lopen...Knipoog Een superlui en traag dier, maar wel heel lief *LOL*

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:19

Misschien zeg ik iets heel stoms hoor want ik weet weinig van NRPS maar heb diverse leuke nakomelingen gezien van de hengst Master. Mooie verhoudingen en supergangen *LOL*

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 17:04

Ja, ik zoek toch een NRPS hengst, omdat ik toch dat Arabische graag terug zie. Misschien word het toch wel Neron, want ik ben gewoon bang dat het paard te groot word, dat vind ik gewoon jammer. En uit Neron word echt een verassing wat het gaat worden, of hij/zij bont word, of ze nog wat doorgroeit qau maat etc. En volgens mij zijn het ook wel fijne karakters van Neron. Ook geschikt voor de sport, nou moet het nog maar even bekijken allemaal. In ieder geval bedankt voor alle info!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:15

Bel anders het NRPS eens voor advies

Die hebben soms een heel ander idee dan jijzelf
Neron zou ik persoonlijk niet aan beginnen bij een paardmerrie. Neron heeft echt een ponytype en dan weet je echt niet wat eruitkomt
Dan kun je beter een leuke neron kopen, weet je wat je hebt

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 21:07

Ja, ik kan het NRPS ook nog wel even bellen om wat dingen te vragen. Is het echt zo dat als je een ponyhengst op een bijna paard (Lyra is ongeveer 1.58m.) je niet weet wat eruit komt? Het is juist de bedoeling dat ik wat leuks uit Lyra wil fokken, maar zelf zit ik ook nog heel erg aan Romantico te denken. Wel een type dat bij Lyra past.. ook qau karakter. Het enige nadeel is dat hij helemaal in Groningen staat, en Lyra in Deventer. Maar misschien doen ze ook wel inseminatie aan huis...? Zal er eens over informeren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 09:50

Volgens mij kun je gewoon sperma van Romantico op laten sturen na jouw direnarts die hem dan gewoon aan huis kan insemineren of je gaat naar het dichts bijzijnde hengstenstation....

Ik heb ook eens geinformeerd naar sperma van deze hengst en maar hij had toen een blessure en dekte toen alleen natuurlijk.....maar als dat weer over was dan kon er gewoon weer sperma van romantico verzonden worden....

Sigrid

ruthiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:42

Melina schreef:
Hoi,
Zoals jullie mischien al wel weten, wil ik Lyra (Santo Amigo x Draver) aankomend jaar laten dekken door een NRPS-hengst. Ik wil het veulentje houden en er later mee gaan rijden (dressuurmatig). Daarom zoek ik ook een perfecte match tussen Lyra en 'de passende' hengst. Ik vind het zelf heel moeilijk om er een te kiezen, omdat er nogal wat eisen zijn. Dit heeft te maken met de bouw/karakter van de merrie. Ik heb hieronder een aantal foto's geplaatst van Lyra om een indruk te krijgen. Ze zijn van het zomer gemaakt, misschien niet al te duidelijk, daarom nog een beschrijving: Lyra heeft een vrij heet/pittig karakter, daarom zoek ik een vrij nuchtere hengst. Ze heeft een vrij korte/compacte bouw, zou wat langer mogen. Vrij steil op het achterbeen, mag hoekiger. De stap/draf zijn goed, gallop is matig. Dus zoek ik een hengst met een goede/gesprongen gallop. Ohja, ik ben zelf niet al te groot, dus zoek ik een niet al te grote hengst (rond de 1.60m.). Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en mij een hengst kunnen aanbevelen.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor meerdere foto's zie profiel.
Groetjes Melina

foto's van die hengsten zouwden wel handig zijn!!!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-03 20:36

Ik heb geen foto's van die hengsten, staan wel op het internet, of in het NRPS hengstenboek. Als ik een scanner had, dan had ik ze er wel opgezet. Zou heel fijn zijn als dat sperma van Romantico opgestuurd kan worden, is een leuke hengst! Ik houd jullie zeker op de hoogte!
Groetjes Melina

Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:47

hier de A van A&N Haha!

Ik heb zelf een nakomeling van Romantico en hij komt uit een erg arabische en kleine merrie. wat ik bij hem vind opvallen is zn nu nog korte rug, maar hij is pas 3 dus dat zal nog wel veranderen. zn karakter is echt super. ontzettend koel, schrikt nergens van. wil veel en makkelijk leren en is altijd in voor iets nieuws. wel verveeld hij zich snel en kan dan een beetje drammerig worden. qua maat denk ik dat je met Romantico wel goed zit, hij fokt niet erg groot. Bij hun op stal hebben ze een merrie van 1.58. ik dacht dat ze een aantal keer een veulen heeft gehad van Romantico, maar hoe groot die zijn uitgegroeid weet ik niet precies. Ik zou als ik jou was gewoon even met hun bellen of mailen, en vragen wat hun ervaringen zijn met die maat. zij weten er alles van en vertellen je er graag over iig succes!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:33

Mambo schreef:
hier de A van A&N Haha!

wat ik bij hem vind opvallen is zn nu nog korte rug, maar hij is pas 3 dus dat zal nog wel veranderen.

Dat verandert echt niet meer, hoor... zo is hij dan gewoon gebouwd...