[TI] Poep en modder van top tot teen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:40

phoe wat ben ik blij dat mn arabier smetvrees heeft :D Ik zou gek worden van die gore modder prut

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:59

is het niet mogelijk om voor je stalletje een stukje zand paddock te storten?
overdag eventueel de wei op en snachts op het zand.
grote kans zelfs dat ze daar gaan liggen i.p.v. op stal,ben je ook gelijk de mest derrie kwijt.
zand valt er vrij vlug af.....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:22

mariska32 schreef:
is het niet mogelijk om voor je stalletje een stukje zand paddock te storten?
overdag eventueel de wei op en snachts op het zand.
grote kans zelfs dat ze daar gaan liggen i.p.v. op stal,ben je ook gelijk de mest derrie kwijt.
zand valt er vrij vlug af.....

Dat zou de ideale oplossing zijn. helaas is alles bij ons heuvelachtig ( ardenne) en dat stuk wat aan de uitloopstal ligt, dat staat onder water, omdat daar de overloop van de rioolput van de buren op uitkomt ( in belgie werkt dit zo, als huizenouder zijn dan zoveel jaar) dit is gewoon water, maar door de grote hoeveelheid en de kleigrond, wordt dit niet meer opgenomen.
Dus dat stuk staat onder water nu al een paar maanden.
De rest van de weitjes liggen een stuk dieper en zijn niet recht. Dus dan zou ik dat eerst moeten laten draineren en egaliseren, voordat ik er dus een zandbak van zou kunnen maken.
Ik heb vrige winter zand laten storten, maar dat is allemaal verdwenen, door het water (drijft laag voor laag gewoon weg)
Dus behalve, als ik er echt een enorme klap geld tegenaan gooi ( wat ik niet heb) is dit helaas hier geen optie.

LecyTinker

Re: Poep en modder van top tot teen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:25

even voor de duidelijkheid... ik ben niet jullie ideeen aan het afkraken, want ik waardeer het echt enorm en ik neem ze allemaal heeeeel serieus. Ik heb alleen zelf ook alflink negedacht over dingen, maar weet dat die niet haalbaar zijn.
Maar met zeggen dat dingen zoals haar sokken insprayen met antiklit enzo, voordat ze naar buiten gaat, dat ga ik zeker uitproberen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:10

Anouk heeft praktisch altijd buitengelopen (alleen bij de Asheuvel stond ze in een grote groepsstal met uitloop naar buiten), en ze zag me er altijd uit... Klonten met modder zat vaak tot in haar oren! Nu staat ze op een kleine stalling waar ze een aardig droge paddock hebben met een stukje overkapping waar ze in de herfst/winterperiode in lopen en s'avonds op stal.. Alleen nu is er wel erg veel regen gevallen en is het bij de waterbak iets natter dan normaal, maar.....ze is nog nooit zó schoon geweest in de herfst/winter! Ik ben er blij mee :D Zo'n moddermonster kan je niet veel aan doen. Wachten tot de blub opgedroogt is en dan uitborstelen. Met die natte blubber kan je echt niets....

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:37

Bekend probleem, heb hier ook zo'n tinker-varken. Gelukkig een effen zwarte met alleen achter twee "witte" voetjes.

Hij staat hier 's winters onder een deken, waardoor zijn deken wel vies wordt, maar zijn lijf in ieder geval niet. Anders ben ik helemaal uren aan het poetsen voordat er een zadel op kan. En het voorkomt niet alleen de modder, maar beperkt ook die enorme winterbepakking wat ook in de zomer met verharen weer scheelt.
Hij kan natuurlijk prima zonder deken, hij heeft hem puur voor mijn eigen praktische nut op. :)
Zijn benen, hals en hoofd worden wel vies, maar dat poets ik er gewoon af wanneer het opgedroogd is. Sokken en staart was ik 's winters gewoon als het echt te vies wordt, ik was gewoon met koud water en zorg daarbij dat ik de rest van zijn lijf zo min mogelijk nat maak en laat hem als het echt koud is even op stal om op te drogen. Verder zitten zijn manen in vlechten, waardoor de modder- of poepschade eigenlijk heel eenvoudig van de vlecht af te borstelen is als het opgedroogd is.
Zo hou ik hem dus een beetje toonbaar. Moet zeggen, dat lukt gelukkig best aardig. :D

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:08

Ha, ha, ik weet er alles van en voel met je mee :j .
Heb al 's eerder wat gepost hierover. Mijn merrie Tinka (veel wit, redelijk wat bruin en een beetje zwart) heeft ook de sport om er ALTIJD uit te zien als een varken. Als ze op 't land gaat, is 't eerste wat ze doet de meest smerige en meest zwarte modderplek opzoeken om daar voluit en grommend van plezier in te gaan rollen. En niet 1x....maar gewoon lekker lang. Resultaat: zie foto in mijn profiel.De andere 2 paarden (geen tinkers maar beschaafde volbloeden :P ) staan daar dan naar te kijken met een blik van: hoe KUN je.... En s'nachts in stal is er natuurlijk niks lekkerder dan in je eigen verse mest te gaan liggen :( . Hoe vaak je boel ook schoon maakt: het helpt niks. Ze doet het gewoon expres }:) .
Ik heb het maar opgegeven... :') . Als ik ga rijden poets ik haar "rijklaar" zodat m'n spullen schoon blijven en ze geen schuurplekken kan krijgen. Voor de rest haal ik het grove vuil eraf en dan is het wel goed. Anders ben je zomaar 3 kwartier tot een uur bezig om alles eruit/eraf te pulken/poetsen voor 2 uurtjes bezig zijn. Jammer dan als ik buiten rij en mensen zie denken: nou die mag z'n paard wel 's beter verzorgen :+
Eens in de zoveel tijd was ik 'r wel 's maar dat heeft maar heel kort effect: het eerste wat ze daarna doet is weer rollen op de meest smerige plek die ze dan kan vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:22

Bekend probleem een moddervarken met zware modderslierten als sokken en een staart die tot halverwege een zware blubbende is. Ik heb hem nu ruim 10 jaar en heb het ruim10 jaar geleden ook opgegeven hem schoon te houden.

Op de stal waar ik nu sta had hij zich tot 2,5 week geleden redelijk schoon gehouden ondanks het af en toe op het koeienpad staan. Maar de afgelopen 2,5 week hebbenze een ander stukje moeten opeten. Dat was inmiddels verandert in een zwarte varkenswei met een dito paard. Wat erop zat weet ik ook niet, zelfs voor de regen had hij zwart/ bruine stinkende plakzooi over zijn hele lijf zitten die er niet meer af wilde. Uitkrabben is nu een drama omdat je bijna niet bij zijn voeten komt vanwege de blubbersmurrie die er omheen hangt.

Ze staan nu sinds gister op een droog stuk weiland van 5000 m² met zijn 2 en en een stukje verhard met muur. Alleen om daar te komen is er een stukje (10 bij 10 of zo) volledig omgeploegd door de koeien. Ik ben bang dat meneer dat gaat kiezen als favoriete stuk.

Tip om je knollie schoon te houden of krijgen heb ik niet. Wat ik doe is hem af en toe een paar uur op stal zetten om te drogen. En als mijn voet uit het gips is zet ik de slang weer op zijn sokken om ze schoon te spoelen wat af te drogen en hem voor een paar uur op stal te zette zodat ik daarna kan krabben en borstelen.

En verder doe ik het net als Tinka haal eraf wat problemen geeft met wat doen en verder jammer dan. Ik heb hem wel eens heel uitgebreid gewassen in de ochtend. Daarna op de wei gezet. Kom ik de dag erna op stal hebben 2 sta genoten hem gewassen 's middags ( zonder vragen overigens maar lief bedoelt) omdat hij zo vies was en dat ik dat nu niet meer kon zien helaas. :+ tsja daarom doe ik het zo weinig ook. Zonde van de tijd.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:42

@karuna: Ha ha, reken d'r maar op dat dat omgeploegde stukje z'n favoriete badplaats wordt!!!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 07:47

waarom vinden ze et toch zo lekker om de klodders modder tot in hun oren te hebben? IK snap het niet hoor. Ze staan nu bij mij al de hele week op de kinderkopjes. we hebben een binnenplaats en k heb tussen de kinderkopjes prikpaaltjes kunnen met stroom. Dus nu staan ze lekker op de stenen overdag. Hoop dat de weide weer snel begaanbaar is, want weet zeker dat ze hun voetjes weer willen laten vliegen.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:32

@LecyTinker: ja, voetjes laten vliegen.......maar eerst: ROLLEN *\o/* !!!

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:44

Wat me trouwens wel opvalt is dat de andere paarden bij ons (een KWPN'er en een ex-racepaard) en die van mijn dochter (Engels volbloed) natuurlijk ook rollen, maar meestal een nette droge plek opzoeken of het in het gras doen. Waarom Tinkers nou altijd de meest smerige baggerplekken moeten opzoeken weet ik ook niet. Heb wel 's gehoord dat ze dat zouden doen omdat ze de witte plekken zo zouden willen camoufleren, maar Christah haalt dat onderuit want haar Tinker is zo goed als helemaal zwart..... Het zal wel in hun genen zitten denk ik, misschien is het bedoeld om insecten weg te houden, zoals andere dieren wel doen. Maar we zijn er wel mooi klaar mee :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 18:32

ik heb het idee dat hoe hoger paarden in het bloed staan, hoe schoner ze van nature zijn ( even gemiddelde rekenend he!) Want mn bwp en arabier waren altijd VEEL schonen. Ook mn welshjes, die blijven WEL schoon, in DEZELFDE weide. Maar mn stinker niet hoor!
Maar goed, ze is nu, buiten de poepplekken gerekend, weer netjes schoon nu ze al dagen niet op de weide is geweest. Heb dan wel weer medelijden met haar. Maar ach, ze heeft ook geen moeite om op r stalletje te staan en dan rag ik een paar keer per dag met de hark over dr rug en is ze ook weer gelukkig.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:23

dan zal ik maar geen foto plaatsen van mijn arabier. :D

tja,als je geen droge weides/paddock hebt blijft het nou eenmaal lastig om ze schoon te houden.
het word vast wel weer een keertje zomer. :')

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 10:07

mariska32 schreef:
dan zal ik maar geen foto plaatsen van mijn arabier. :D

tja,als je geen droge weides/paddock hebt blijft het nou eenmaal lastig om ze schoon te houden.
het word vast wel weer een keertje zomer. :')

schoonhouden is 1 ding, maar dikke aangekoekte plakken krijgen, die niet meer te verwijderen zijn, dat is gewoon een probleem in mijn ogen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:32

Pfoe dit probleem is mij ook iets te bekend..
Mijn merrie staat in een hit actief. Ze hebben stenen en zand als ondergrond, maar in de inloopstal ligt ook stro. Veel paarden mesten daarin, en jawel, mijn 'dame' gaat daar gerust de hele nacht in liggen slapen..
Nu ben ik van de week 3 dagen niet geweest, en het was geen doen om die plakken mest van dr benen te krijgen.
Om nou met water te gaan knoeien met dit weer zie ik niet zo zitten.. Ik ken je probleem helemaal :P

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto niet zo duidelijk te zien, maar dit was er niet af te krijgen met een harde borstel..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:54

@Mallow.... *\o/* ... Eindelijk iemand die PRECIES hetzelfde probleem heeft.... er die dingen gaan er gewoon NIET meer af! Tinkers zijn het einde, maar ik vind dit echte 1 van de grote minpunten aan ze! Succes met de schoonmaak sessie!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:08

@Mallow: zo ziet mijn haflinger er ook uit... Net als mijn engels volbloed ;(
Ik heb geen tijd om echt élke dag uitgebreid te poetsen.
Ik probeer het soms met een schaar, als het in het winterhaar plakt natuurlijk.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:18

haha mijn tinker ziet er nog veeeeeelll vuiler uit :( sokken zijn zwart in plaats van wit. Manen zijn bruin/oranje in plaats van wit. Heb al alles geprobeerd, zelfs in de zomer krijg ik zijn sokken niet volledig wit (iemand tips?). Heb nu ook uit frustratie gewoon een regendeken opgelegd om het vuil op zijn lichaam te voorkomen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:29

IEW Eva wat een viespeuk!

Ik wil even iets rechtzetten: mijn Shetlander rolt graag in zand als hij nat is, niet in modder, iewwww, jakkie. Hij loopt al hoog met z'n pootjes door een plas heen. :))
Tinkerlief rolt wel in het zand, maar ook niet in natte modder/mest. Is volgens hem ook bah-iehjakkie :n
Dus, bij deze is jouw theorie ontkracht :D

Het lijkt me inderdaad ook erg trekken. Is het geen optie om je Tink in te sprayen met Equishine oid? Dan worden de haren heel glad, maar kan er ook geen extreem vuil aan blijven plakken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:31

Afbeelding
Zo zag de mijne eruit gisteren :P
Valt nog mee, ze is al vuiler geweest..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:34

Hahaha ja oke puck, nu is clover dus ook gewoon een buldozer, die gaat echt overal doorheen / in.

Dit was na 3 dagen niet gepoetst te hebben... Heb vandaag maar weer wat plakken staan plukken :') Weet het anders ook niet..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:40

Enkel dit zou ik zo voor tekenen :D

Afbeelding

Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:39

Heerlijk die vieze Tinkertjes.
Hoe witter de vacht, hoe smeriger ze zich kunnen maken.

Ik zeg altijd tegen iemand met een bruin paard.
"Nu kan je zien hoe vies jouw paard is"

En tot troost, zand en geduld, en ze worden weer schoon.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:52

ja ruana kan ook zo'n varkentje zijn.Elke dag precies op 1 plek zit een dikke plakaat vuil.nu met de regen is het voorste gedeelte van de wei een modderbad,en ze vindt dat echt mega vies om door heen te lopen.maar ja naar binnen moet ze van mij.dus die sokkies zien er echt smerig uit en zijn niet schoon te krijgen.snachts drogen ze wel,maar sochtends moet ze toch weer door de derrie.hopeloos dit weer.En elke dag maar weer braaf poetsen,Ik ben een pin dus al t smerige zand moet weg.(behalve haar sokken,dat heeft toch geen zin op dit moment).alhoewel,zo veel sok heeft ze momenteel niet.