Hoe duidelijk maken dat ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GroteVogel

Re: Hoe duidelijk maken dat ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:40

Ik zou het ook laten testen als het mijn vriendin was!
Waarom zou je daar ruzie over krijgen het is nu een ja en nee spel, dan maar zekerheid!
Is die discussie meteen gesloten en kan ze zich voorbereiden op de keuring ( die dan niet gebeurd?)
Beter nu weten dan er over een hele tijd achter komen vind ik!

Succes ermee, ben benieuwd wat eruit gaat komen!!!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:54

Je gaat toch niet een pluk manen van een andermans veulen pakken? Ook al is het je vriendin. 8)7

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:57

Excuus is een topic van cgj12, even zoeken op kleuren tabel.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:38

phormicola schreef:
lisa_sjouke schreef:
het kan zeker wel wij hebben het ook gehad
vos gedekt met een vos door natuurlijke dekking waren er zelf bij
maar er kwam een bruin veulen!!

Is die dan niet toevallig later of eerder ongezien gedekt door een andere hengst?

nee we hebben de merrie hengstig moeten laten spuiten maar het schijnt wel te kunnen maar dat ligt aan de ouders van de merrie en hengst presiec weet ik het ook niet hoor maar het kan wel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:58

Wat ook nog kan natuurlijk dat de moeder stiekum zilverappelbruin is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:29

Ruzie daar door zal ik echt niet met der krijgen. Ze heeft de kennis van genetica niet en begrijpt gewoon niet dat er wel bruine nakomelingen zijn, die van haar dat niet kan zijn. Het is een oudere hengst en denk s werelds bekendste en beste. Het is dan ook echt 100% zeker een vos. De merrie komt ook uit 2 vos ouders.

Goed ik zal echt niet zomaar een pluk manen er uit trekken, maar uk haar alleen helpen en de enorme teleurstelling voorkomen als ze er mee naar de keuring wil. Het beulen is echt niet slecht, dus als de juiste vader achter haalt kan worden en die us gewoon wpn gekeurd. Waarom dan niet? Het is echt geen mislukt doet oid.

ik snap sommige reacties wel, maar ik ben niet van t 'zie je wel' en wil dat gewoon voorkomen. Ze heeft meer dan genoeg betaald voor de hengst en het zou nogal k*t zijn als blijkt dat t can 1 goedkopere of mindere hengst us.

Edit: sorry voor typfouten zit op mn telefoon.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:33

Zou je mij de hengst kunnen PB'en? En idd wordt van alle KWPN veulens DNA afgenomen bij het chippen. Persoonlijk vindt ik het vreemd dat de chipper dit niet opgemerkt heeft eigenlijk. Maar goed, misschien geen hele bekende hengst?

Wij hebben voor ons veulen ook DNA laten testen trouwens, gewoon voor de zkerheid. Wij hebben de merrie drachtig gekocht van misschien niet zulke betrouwbare mensen. Bleek wel netjes te kloppen allemaal. Maar de vader is in ons geval ook een vos hengst (en best een dure ook pff)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:39

Dan snap ik helemaal niet dat ze het niet laat testen, gaat om aardig wat dekgeld. Ik denk dat de hengstehouder bereid is om dit te betalen. Er is gewoon waarschijnlijk iets verwisseld. Als ze dat met opzet hadden gedaan, waren ze wel zo slim geweest om daar en vos hengst voor te kiezen. Het zou natuurlijk nietmogen maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het zal de meeste hengstenhouders wel eens overkomen zijn.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:40

NatasjavE schreef:

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:46

44Myrthe44 schreef:
NatasjavE schreef:

Maar de ouders van de merrie zijn ook beide vos..

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:49

kabwan schreef:
Je gaat toch niet een pluk manen van een andermans veulen pakken? Ook al is het je vriendin. 8)7

Wat denk je nou eigenlijk?Dat er een hele pluk manen nodig is zodat het veulen een hap uit de manenkam heeft?10 haren zijn genoeg hoor.(met haarzakje eraan)

En stel nou dat ze een hele dure dekking betaald heeft, maar een veulen van het paard van de schillenboer krijgt is het dan niet redelijk dat ze geld terugkrijgt of voor komend seizoen korting?
Laatst bijgewerkt door zigranta op 04-12-11 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:49

De merrie komt ook uit 2x vos.. + zilverappel waarschijnlijk geen donkerbruin kan produceren?
De enige oudere en duurdere vos hengst die in mij op komt is Jazz, daar ken ik behoorlijk wat nakomlingen van en in dat geval is het ook altijd vos x vos = vos geweest

Verder zie ik inderdaad het probleem niet zo.. Waarom zou het niet zielig zijn om een paar manen te trekken door de eigenaar maar wel door TS...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:32

WhySoWhite schreef:
Verder zie ik inderdaad het probleem niet zo.. Waarom zou het niet zielig zijn om een paar manen te trekken door de eigenaar maar wel door TS...

Het gaat er niet om dat manen trekken zielig is, maar dat je gewoon met je handen van andersmans paard/veulen af dient te blijven. Ik zou echt not amused zijn.

Je kan het haar vertellen (zoals in dit geval is gedaan door TS) en dan is het de keus van de eigenaresse om er wel of niet wat mee te doen. Als het een KWPNer is dan heeft het stamboek al een plukje manen, maar die worden steekproefsgewijs getest en niet bij ieder veulen. Ik denk niet dat het KWPN alsnog gaat testen als de aanvraag niet rechtstreeks van de eigenaar komt.

Vraag aan de TS: ben je dan zelf bereid om voor de kosten van de DNA-test op te draaien, of schuif je dat dan af op je vriendin?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:36

Nou in mijn ogen heb je het gemeld, als ze het niet wilt aannemen dan komt ze inderdaad voor een teleurstelling te staan. Tja meer kan je niet doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:41

Quir schreef:
emma525 schreef:
Waarom is vos x vos altijd vos? Vos kan tevens ook de dominante zijn.

Nee, vos x vos = gewoon simpel weg altijd vos. Vos is absoluut niet dominant, maar recessief.

vos x vos kan dus gewoon echt geen bruin veulen geven!!!

vos is inderdaad recensief ten overstaande van bruin :))
maar... was de hengst homozygoot voor vos?
en was de merrie homozygoot voor vos?
er hoeft maar een bruin gen bij te een van de paarden in zijn dna zitten en je maakt net zo makkelijk kans op een bruin veulen :))
dus vos x vos is niet altijd vos ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:23

als de ouders heterozygoot zijn, zullen ze er dus nooit als vos uitkomen, dat is het hele punt ;)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:48

Vos is altijd homozygoot, das een beetje de grap.....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:11

zigranta schreef:
kabwan schreef:

Wat denk je nou eigenlijk?Dat er een hele pluk manen nodig is zodat het veulen een hap uit de manenkam heeft?10 haren zijn genoeg hoor.(met haarzakje eraan)

En stel nou dat ze een hele dure dekking betaald heeft, maar een veulen van het paard van de schillenboer krijgt is het dan niet redelijk dat ze geld terugkrijgt of voor komend seizoen korting?

Dat is precies de reden, dekgeld is echt niet niks. Ik verwacht ook niet dat de vader geen gekeurde hengst is, maar in ieder geval niet die waar ze een veulen van wilde.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:14

Anoeska27 schreef:
WhySoWhite schreef:

Vraag aan de TS: ben je dan zelf bereid om voor de kosten van de DNA-test op te draaien, of schuif je dat dan af op je vriendin?

Wat denk je nu zelf? Dat ik alles aan ga vragen en de rekening maar naar haar door stuur? Wellicht dat er mensen zijn die dat normaal vinden, ik wil haar helpen en een grote teleurstelling doen voorkomen. Heeft in geen enkele richting belang voor mij, behalve dat ik haar help en ze zo misschien ook deel van het dekgeld terug kan krijgen of korting voor komend jaar kan krijgen en een kloppend papier kan aanvragen (als dat mogelijk is).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:16

M_D_H schreef:
Quir schreef:

Nee, vos x vos = gewoon simpel weg altijd vos. Vos is absoluut niet dominant, maar recessief.

vos x vos kan dus gewoon echt geen bruin veulen geven!!!

vos is inderdaad recensief ten overstaande van bruin :))
maar... was de hengst homozygoot voor vos?
en was de merrie homozygoot voor vos?
er hoeft maar een bruin gen bij te een van de paarden in zijn dna zitten en je maakt net zo makkelijk kans op een bruin veulen :))
dus vos x vos is niet altijd vos ;)

Vos is altijd homozygoot anders heb je automatisch een zwarte of bruine. Een vos kan wel altijd een bruin gen (Agouti) bij zich dragen, maar komt niet tot uiting op een vos en alleen op zwart (die dus bruin wordt). Dus nee, vos x vos is wel altijd vos. ;)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:17

zigranta schreef:
kabwan schreef:

Ik geloof dat er pas na mijn bericht gezegd is dat ze mee betaald heeft aan het veulen. En ik snap heus wel hoe het gedaan word met DNA, ik werk in een dierentuin en daar hebben wij ook veel met DNA onderzoeken te maken. Denk aan of een vogel, vrouwelijk of mannelijk is. Dus nee, natuurlijk zal er geen hap uit zijn :+ . Het is meer een reactie op mijn voorganger, die het zomaar even wil doen, nee dat doe je gewoon niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:22

Laat haar dit topic lezen en probeer het nog een keer te bepraten, maak dan ook goed duidelijk dat ze misschien drie jaar lang veel kosten maakt voor een dier wat qua afstamming niet eens in aanmerking kot voor de keuring, ook het feit dat de hengstenhouder een fout gemaakt kan hebben en dat ze dus een financiele tegemoetkoming kan eisen. Als het veulen wel van de hengst is dan weet ze het ook zeker.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:37

Quir, als je de hengstenhouder opbelt dan ga ik er van uit dat deze zelf een dna test op zijn kosten zal voorstellen. Ik heb dit eens meegemaakt bij een andere grote hengstenhouder die hebben dat ook gedaan. Dat ging toen om een vosvrije hengst die een vosveulen gaf.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:45

Johnnydepony schreef:
Quir, als je de hengstenhouder opbelt dan ga ik er van uit dat deze zelf een dna test op zijn kosten zal voorstellen. Ik heb dit eens meegemaakt bij een andere grote hengstenhouder die hebben dat ook gedaan. Dat ging toen om een vosvrije hengst die een vosveulen gaf.

Dan kan ik morgen inderdaad ook doen. Bedankt voor de tip!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:31

bigone schreef:
Laat haar dit topic lezen en probeer het nog een keer te bepraten, maak dan ook goed duidelijk dat ze misschien drie jaar lang veel kosten maakt voor een dier wat qua afstamming niet eens in aanmerking kot voor de keuring, ook het feit dat de hengstenhouder een fout gemaakt kan hebben en dat ze dus een financiele tegemoetkoming kan eisen. Als het veulen wel van de hengst is dan weet ze het ook zeker.

Je weet niet wat de daadwerkelijke afstamming is, dus ook niet of die niet in aanmerking komt voor een keuring...