Cremello dekhengst Paard!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:08

JJane schreef:
In Tjechie zit een stoeterij die op de kleuren cremello en palomino fokt.

In Tjechie staan HEEL VEEL stoeterijen die met kleur fokken ... maar niet altijd met papieren, of de papieren kloppen niet, paarden zijn dan ook meestal niet WB geregistreert (alleen CS, niet CWS).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:27

Duits WB ggk, EN 70-dagen HLP afgelegt, veulens gerechtigt voor verschillende Europese WB Stamboeken.
En homozygoot Agouti ... dus nooit een smokey black, alleen palomino of valk gekleurde veulens.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Peterina op 04-12-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:29

Dees schreef:
Meijer dit voorjaar gevraagd waar de hengst te bezichtigen was....
Niet in NL.
Misschien nu wel.

Misschien is/was de leasing afspraak ivm McJonnas met de engelse eigenares dit jaar afgelopen; maar Baron heeft altijd in Nederland gestaan.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:54

Peterina schreef:
Dakotah schreef:
Pas wel op.
Ik heb uit een schimmel merrie en een palomino hengst een perlino gefokt.
De merrie had kennelijk stiekem ook een creme-gen, was zij dus door een perlino of een cremello gedekt, had het een albino kunnen zijn.

Albino bestaat niet!

Je merrie was/is dus een valk-schimmel of palomino-schimmel of smokeyblack-schimmel.
Als je iets had afgeweten van haar afstamming dan was de verrassing minder geweest.

Nee klopt, albino bestaat niet, dus die was dood geboren, of tijdens de dracht doodgegaan.
Daar zit je dus niet op te wachten.
Tja als je de afstamming niet weet, houdt het op hè.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:28

Dakotah schreef:
Nee klopt, albino bestaat niet, dus die was dood geboren, of tijdens de dracht doodgegaan.
Daar zit je dus niet op te wachten.
Tja als je de afstamming niet weet, houdt het op hè.

Nogmaals je begrijpt het verkeert! Albino heeft niets, noppes met kleur te maken ... Albinoisme is een dermatologisch afwijking waarbij er geen pigment in de huid aanwezig is. Als voorbeeld een zwart-gekleurde hond kan een albino zijn als deze aandoening aanwezig is ... dan ziet het eruit als een geheel wit dier met rode ogen. Maar genetisch is het nog altijd een zwarte hond en als je er mee zou fokken dan geeft het zwart door aan zijn pups (het is niet aangetoond dat albinoism erfelijk is).
Spontaan abortus of verwerping gebeurt niet bij albinoisme.

Dubbel verdunning van het Creme gen geeft wel een verbleekte kleur maar dit is nooit wit en geeft NOOIT rode ogen. Dubbel Cremes (cremello, perlino's, smokey creams) hebben blauwe ogen ... ook hier weer niets met maanogen te maken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:27

Peterina schreef:
Misschien is/was de leasing afspraak ivm McJonnas met de engelse eigenares dit jaar afgelopen; maar Baron heeft altijd in Nederland gestaan.

baron is geimporteerd uit tsjechie :) maar staat al jaren in nl.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:55

In het Mansolein e-magazine nr. 15 van mei 2011 (blz. 14-17) staat een uitgebreid artikel over McJonnas, geschreven door zijn eigenaren. Voor de liefhebbers, geef even je e-mailadres door per PB, dan stuur ik het magazine door.

Tassie89

Re: Cremello dekhengst Paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 00:07

Peterina; Welke afstamming heeft deze hengst?

Schoentje: Jouw idee is ook best interessant! Even uitzoeken of dat op onze merrie past

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:17

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:22

voor iedereen die geinteresseerd is in McJonnas: hij staat bij Meijer, www.hs-meijer.nl thuis, evenals Baron. Daarvoor stond McJonnas bij de Dalhoeve.

eye_dian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:04

mc jonnas

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:55

eye_dian schreef:
mc jonnas

??? iets toe te voegen ???
Hengst is al een paar keer vermeld.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:14

ik word niet wijs uit die kleurencalculator...kan iemand mij vertellen hoeveel procent kans ik heb op een valk uit mijn schimmelmerrie (bruinschimmel)XMcJonnas?

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:00

ligt er aan of je merrie een vos als grootvader heeft en heterozygoot of homozygoot schimmel is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:28

Als je even haar afstamming geeft dan is het makkelijker te berekenen.

Zowiezo 50% kans op valk, maar kan ook valk-schimmel zijn want je hebt bovenop de kleur kansen ook nog 50% kans dat het schimmel is.

McJonnas is (dacht ik) eeAaCrCrgg ... vos,heterozygoot agouti, homozygoot creme, geen schimmel

Je merrie is bruinschimmel ... dus minstens 1x zwart (E), minstens 1x agouti (A), minstens 1x grey/schimmel (G), geen creme ...
vraag is alleen wat de andere allelen zijn E of e, A of a, G of g.
Heeft zij ooit een vos veulen gehad (=e)? Is een van haar ouders een vos (=e)? Heeft zij ook een zwart veulen gehad (= a)? Is een van haar ouders zwart of zwart-schimmel (=a)? Heeft zij ooit een niet-schimmel veulen gehad (=g)?

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:13

even kijken...Dit is haar eerste dracht, dus geen vergelijkingsmateriaal aan veulens. Zij is een Carolus 2 x Ramiro x Zadok. Peterina, leuk te lezen dat je er verstand van hebt!!! Kan je hier misschien wat mee?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:54

Gaat het over de merrie Celly? http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=265023

Zo ja, moeder en vader zijn beide vos-dragers dus er bestaat een kans dat de merrie ook vos-draagt.
Dus combi kan zijn Ee of EE

Moeder is niet schimmel dus Grey/Schimmel is Gg

Wat het Agouti betreft: Moeder draagt 'a' omdat haar moeder zwart was (=aa) en in Carolus II lijn zit ook zwart maar zelf kan ik geen zwarte of zwart-schimmel nakomelingen vinden, alleen maar bruine. Dus hier ook combi kan zijn Aa of AA

Indien Celly dan moet je rekening houden met combi's van :
- EE AA Gg CC ... Met McJ. ... valk of valk-schimmel
- EE Aa Gg CC ... met McJ. ... valk of valk-schimmel, Smokey Black of SB-schimmel
- Ee AA Gg CC ... met McJ. ... palomino of palo-schimmel, valk of valk-schimmel
- Ee Aa Gg CC ... met McJ. ... palo/valk/smokeyblack of palo-schimmel/valk-schimmel/sb-schimmel

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:00

ja, dat is mijn merrie. eigenlijk kan t nog alle kanten op dus...Maar zie in je antwoord geen vos bij de combi's? (ben zelf niet zo van de vosjes, maar heb t nu niet meer voor t zegggen he ;-)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:06

Baytje1 schreef:
ja, dat is mijn merrie. eigenlijk kan t nog alle kanten op dus...Maar zie in je antwoord geen vos bij de combi's? (ben zelf niet zo van de vosjes, maar heb t nu niet meer voor t zegggen he ;-)

Je kan nooit een vos of zwart of bruin krijgen als je een cremello of perlino gebruikt omdat deze dubbel-verdunning van creme zijn en dit betekend dat zij ALTIJD 100% 1x creme gen doorgeven wat zowiezo het vos verdund naar palomino. Dus ... waar palomino of palo-schimmel staat is dit eigenlijk een vosje met creme.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:54

dank je wel voor je duidelijke uitleg Peterina! t wordt vast een knap veulen, de liefste is t al (en nog niet eens geboren, haha). Ik laat t op Bokt weten wat t geworden is!

wood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:13

Quasi Gold

Der Publikumsliebling!
Quasi Gold

Quasi Gold / Deutsches Sportpferd

LN: DE 456-3703548-09, WH: 169 cm, Geb. 2009, Farbe: Plalomino/Isabell

Züchter: Dr. Marliese Dobberthien, Abbendorf Nr.6, 29413 Diesdorf

Besitzer: hengstmedia.de

Decktaxe: 650 €, für Stuten ohne Creme-Gen, alle Verbände, 1300 € für Stuten mit Creme-Gen, alle Verbände (FS)

Anerkannt für: Deutsches Sportpferd, Arbeitsgemeinschaft Süddeutsche Zuchtverbände,

Abstammung:

Quaterback

Quaterman

v. Quando-Quando

Passionata

v. Brandenburger

Numees

Nuget

v. Husar Tynsky

Maple Root

v. Mascarpone GF

Er war der auffälligste Sohn des „Quaterback“ und der Publikumsliebling der 2. Süddeutschen Körung in Neustadt/Dosse. Der 2. Reservesieger und Prämienhengst „Quasi Gold“ weckte auch bei der anschließenden Auktion viele Begehrlichkeiten und war mit 105 000 Euro der teuerste Junghengst der Kollektion. Der Zuchthengstleiter des Verbandes Brandenburg-Anhalt, Dr. Ingo Norenberg schwärmte in seinem Kommentat neben der exklusiven Farbe von der Großlinigkeit und den herausragenden Bewegungen des "Quasi Gold". Neben dem kraftvollem Galopp, dem kadenzierten Trab und einem taktreinem raumgreifenden Schritt, ist auch das Springen sehr überzeugend.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:41

Er werdt gevraagt naar Cremello gekleurde dekhengsten.
Quasi Gold is palomino.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:00

Ik zou zeker ook Cream on Top overwegen. Goede springer, mooi exterieur en een apart kleurtje.

Ik heb een beetje hetzelfde probleem TS, ik wil een veulen fokken uit mijn KWPN-merrie (Trento B. X Sultan) en ik ben aan het onderzoeken of er mogelijkheden zijn om een goed veulen met een mooie, aparte kleur te krijgen. Er zijn gewoon zeer weinig goede dekhengsten die een aparte kleur kunnen doorgeven. Cream on Top is goed, maar die past niet bij mijn merrie.

Kende je deze stoeterij al? http://www.gestuet-falkenhorst.com/gfstallions.html. Hengsten in allerlei kleurtjes, maar persoonlijk heb ik er niet 1 bij zitten die echt een WOW! is qua beweging en bouw.

Voor mijzelf moet ik ook onderzoeken wat ik met het veulen wil gaan doen. Wil ik in de basissport blijven (t/m Z dressuur), recreatief rijden en evt. een laag parcoursje springen, dan kan ik genoegen nemen met een normaal basispaard en dat kleurtje laten meespelen. Maar wil ik een dressuurtopper waarmee ik hoger kan komen dan Z dressuur, dan moet ik mij niet blind staren op dat speciale kleurtje.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:10

Ik dacht dat de keuze al op McJonnas gevallen was!

xxfayxx1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:24

blijven mooie paarden metdie prachtige kleur! succes ermee heb er nie echt verstand van =)