Te lang wanneer bij een ijslander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Re: Te lang wanneer bij een ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:57

dus 1 m 70 is nog ok?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:58

elisedcl schreef:
dus 1 m 70 is nog ok?

Tja, hoe breed ben je? :+

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:00

euhm waarschijnlijk iets van een 40 a 50 kg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:49

Waarom denk je dan dat je te zwaar en/of te lang zou zijn dan? Als je een heel magere, verzwakte ijs hebt die nog nooit of sinds jaren al niet meer onder het zadel is geweest zou ik even uitkijken maar waarom zou jij niet op een normale IJslander passen. Ik vind dat zo'n gezeur altijd, die helemaal niet lange, absoluut niet zware mensen die dan zogenaamd te groot zouden zijn voor een IJslander.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:52

ow, maar het is niet voor mij hoor. Voor een vriendin van me, ze vind zichzelf der alty te groot voor :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:59

Puur theoretisch, als je een man van 1.90 en 90 kilo zou willen laten voelen hoe tolt (of een variant daarvan) voelt zou daar een ijs voor te vinden zijn of moet je dan verder kijken naar bijv een rocky? Of kun je het beter uberhaupt vergeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:04

Als diegene 1.70 is en 40 kg dan zou ik me meer zorgen om haar gaan maken dan de ijslander (ook even afhankelijk van haar leeftijd ... ik ben net iets kleiner en zit toch echt boven de 50 kg)

Als je met 1.70 al niet op een IJslander zou "mogen" ... dan zullen denk niet veel mensen meer erop mogen stappen :P

Troi, dan zou het er ook nog aan liggen of die persoon verder goed kan paardrijden ja of nee

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:07

Het blijft theoretisch natuurlijk, maar stel dat deze persoon gemiddeld kan rijden, dus geen z-dressuur maar komt netjes mee en zit het gemiddelde paard zeker niet in de weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:25

Even het feit negerend dat ik liever helemaal niemand anders op mijn ijsco heb :) Zou ik, als mijn paard in goede conditie is, er geen problemen mee hebben als zo iemand er eens opstapt. Volgens mij zijn de meeste mannen gemiddeld al snel 80 kilo (?) en er rijden toch genoeg volwassen kerels op IJslanders. Die 1.90 is best lang, maar goed voor een keertje en als het paardlief niet in de weg zit verder.. daar krijgt die dan heus niks van.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:01

op dit moment wil ik het niet, omdat ze nog niet eens opgeleerd is en ik dat ook niet wil laten doen door iemand die 90 kg weegt, hoe goed die ook mag rijden.
Maar eens ze voldoende getraind is en genoeg spieren heeft, mag manlief toch echt wel eens opstappen. Zolang ie onder de 90 blijft. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 01:50

troi schreef:
Het blijft theoretisch natuurlijk, maar stel dat deze persoon gemiddeld kan rijden, dus geen z-dressuur maar komt netjes mee en zit het gemiddelde paard zeker niet in de weg..

...dan is er, ook zuiver theoretisch natuurlijk, ook nog het paard. Bouw, conditie en training van het paard spelen allemaal mee. Temperament ook, vind ik.

Even toch wel een klassiek voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=myTZHMOAykg

Paard is terdege getraind, man rijdt op hoog niveau. Zouden zijn paarden op de WKs net zo goed presteren met een lichtere/kleinere ruiter? Niet als die ruiter de gemiddelde hobbelaar (zoals ik ;) ) is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 02:23

hier 190 laatst op :') een ijsco van 134 gereden. qua lengte een ramp ( kwam tot ze knietjes xd)) maar pony had er echt geen moeite mee.! wees gerust ik weeg 65 kg

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:43

@hestejente bedankt voor het filmpje idd een mooi voorbeeld van een goede ruiter die prima door die pown gedragen word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:19

Bij dat filmpje krijg ik echt vanaf de eerste seconde al kippenvel <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:17

Een vraagje over dat filmpje. Paard begint in tolt en gaat vanaf seconde 18 ong over in galop en laat dat een rondje zien. Waarom wordt dat getoond? Ik meende dat het echt om de tolt ging namelijk (even later zie ik trouwens ook een prachtige telgang voorbij komen(heul hard :P )).

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:13

Hij rijdt een vijfgangen proef, en moet dus alle vijf gangen laten zien.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:06

Elza23 schreef:
IJslandse wijsheid: De IJslander, Ik ben niet zo klein als ik er van buiten uitzie!

+:)+

Tja.... Hier in NL wordt je wel eens gek aangekeken. Men kijkt hier nu eenmaal erg naar het uiterlijke plaatje...
Gelukkig is mijn ijs van het een zeer stevig gebouwd type en komen zelfs mijn benen niet onder zijn buik uit! :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:46

Maar volgens mij is dit ook een beetje het zelfde probleem als bij al de te dikke paarden in Nederland.. Een normaal goed op gewicht paard lijkt al snel te mager, maar gewoon omdat wij zo gewend zijn aan te dikke paarden..
Hier rijd iedereen op dressuurpaarden van 1.80.. ja dan lijk je op een ponytje van 1.34 al snel te groot toch :+
Ik zelf zou er denk ik niet op gaan, weeg ongeveer 95 kilo en dat vind ik eigenlijk toch net teveel, misschien wel voor 5 minuutjes ofzo maar ik zou er geen uur mee gaan rijden..
Gelukkig heb ik mijn eigen 4-ganger (draver van 1.69) :D