stef schreef:pony rent naar het gras.... geen kwestie van wel of geen bit, geen kwestie van wel of niet te groot, wel een kwestie van schop onder zn hol en opvoeden

(*duikt weg*)
Mee eens
stef schreef:Opvoeden en een shop onder de kont geven heeft niks met een harde hand te maken, maar met duidelijkheid, leiding en consequentheid. Iets wat een paard nodig heeft. Observeer eens een kudde en trek daar je leering uit.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Tussen "aahh, lief paardjuh.. wil je dat alsjeblief niet doen" en het paard dagelijks de hersens in timmeren zit nog een heel groot gebied

Nogmaals
TS: Jij geeft been of een tik met de zweep en pony bokt als reactie daarop? nóg een (flinke) mep. Nog een bok? Nóg een mep. Net zo lang tot hij dat niet meer doet. Bokken op been of zweep is écht uit den boze
Toen mijn welsh a merrie moest wennen aan de menzweep (als aanwijsstok/hulp, niet als afranselzweep) en ik haar al diverse malen er mee had aangeraakt en had laten zien e.d. mepte ze zo ineens uit het niets vól naar de zweep toen ik haar flank zachtjes raakte/aaide.
Die heeft meteen zo'n lel gehad dat ze het nooit meer gedurfd heeft om nog naar de zweep te slaan
Overigens kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je wellicht met een bit iets meer te vertellen hebt.
En hoe rij je precies bitloos? Een stalhalster werkt namelijk ook niet echt ehm, duidelijk en handig in bijvoorbeeld.....
Hij is overigens totaal niet eigenwijs..... altijd jammer, dat mensen dat er meteen van maken. Hij doet dit, omdat jij blijkbaar niet duidelijk en consequent genoeg bent tegen hem. Jij bent de leider over hem, en niet andersom! En niet alleen met het rijden, maar ook in de omgang en in al het overige 'werk'. Aangezien jij die positie als leider blijkbaar niet hebt, gaat hij fijn voor eigen baas spelen; niet meer dan logisch. En als je dan wel eens corrigeert (maar dus niet consequent genoeg, want uiteindelijk belanden jullie blijkbaar nog steeds in het gras of hij bokt naar je been of zweep) dan zal hij daar logisch tegen in gaan, omdat híj dan de leider is.
Een dier kan nog zo veel meegemaakt hebben; zonder consequentie bereik je helemaal niets. En bovenstaand heeft absoluut niets met 'met harde hand' te maken