Hoe shetje wakker maken voor het rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:36

xElienx schreef:
loisbr96 schreef:
Ik zie dat ze er een heeft van 1,10 m en een van 0,80 m
Gok dat ze op die van 1,10 m rijdt

Ze zijn net gegroeid. Nu zijn ze 1.15m en 0.85 :Y)

Ik zag het ook al _O-

Maar TS, we willen je echt helpen, dus serieus antwoord is gewenst.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:39

stef schreef:
Opvoeden en een shop onder de kont geven heeft niks met een harde hand te maken, maar met duidelijkheid, leiding en consequentheid. Iets wat een paard nodig heeft. Observeer eens een kudde en trek daar je leering uit.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Tussen "aahh, lief paardjuh.. wil je dat alsjeblief niet doen" en het paard dagelijks de hersens in timmeren zit nog een heel groot gebied :j

mooi en duidelijk gesproken ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:59

stef schreef:
pony rent naar het gras.... geen kwestie van wel of geen bit, geen kwestie van wel of niet te groot, wel een kwestie van schop onder zn hol en opvoeden :j (*duikt weg*)

Mee eens :j

stef schreef:
Opvoeden en een shop onder de kont geven heeft niks met een harde hand te maken, maar met duidelijkheid, leiding en consequentheid. Iets wat een paard nodig heeft. Observeer eens een kudde en trek daar je leering uit.

Tussen "aahh, lief paardjuh.. wil je dat alsjeblief niet doen" en het paard dagelijks de hersens in timmeren zit nog een heel groot gebied :j

Nogmaals _/-\o_

TS: Jij geeft been of een tik met de zweep en pony bokt als reactie daarop? nóg een (flinke) mep. Nog een bok? Nóg een mep. Net zo lang tot hij dat niet meer doet. Bokken op been of zweep is écht uit den boze :n

Toen mijn welsh a merrie moest wennen aan de menzweep (als aanwijsstok/hulp, niet als afranselzweep) en ik haar al diverse malen er mee had aangeraakt en had laten zien e.d. mepte ze zo ineens uit het niets vól naar de zweep toen ik haar flank zachtjes raakte/aaide.
Die heeft meteen zo'n lel gehad dat ze het nooit meer gedurfd heeft om nog naar de zweep te slaan :n

Overigens kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je wellicht met een bit iets meer te vertellen hebt.
En hoe rij je precies bitloos? Een stalhalster werkt namelijk ook niet echt ehm, duidelijk en handig in bijvoorbeeld.....

Hij is overigens totaal niet eigenwijs..... altijd jammer, dat mensen dat er meteen van maken. Hij doet dit, omdat jij blijkbaar niet duidelijk en consequent genoeg bent tegen hem. Jij bent de leider over hem, en niet andersom! En niet alleen met het rijden, maar ook in de omgang en in al het overige 'werk'. Aangezien jij die positie als leider blijkbaar niet hebt, gaat hij fijn voor eigen baas spelen; niet meer dan logisch. En als je dan wel eens corrigeert (maar dus niet consequent genoeg, want uiteindelijk belanden jullie blijkbaar nog steeds in het gras of hij bokt naar je been of zweep) dan zal hij daar logisch tegen in gaan, omdat híj dan de leider is.

Een dier kan nog zo veel meegemaakt hebben; zonder consequentie bereik je helemaal niets. En bovenstaand heeft absoluut niets met 'met harde hand' te maken :n

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:24

JoyCiej007 schreef:
stef schreef:
pony rent naar het gras.... geen kwestie van wel of geen bit, geen kwestie van wel of niet te groot, wel een kwestie van schop onder zn hol en opvoeden :j (*duikt weg*)

Mee eens :j

stef schreef:

Nogmaals _/-\o_

TS: Jij geeft been of een tik met de zweep en pony bokt als reactie daarop? nóg een (flinke) mep. Nog een bok? Nóg een mep. Net zo lang tot hij dat niet meer doet. Bokken op been of zweep is écht uit den boze :n

Toen mijn welsh a merrie moest wennen aan de menzweep (als aanwijsstok/hulp, niet als afranselzweep) en ik haar al diverse malen er mee had aangeraakt en had laten zien e.d. mepte ze zo ineens uit het niets vól naar de zweep toen ik haar flank zachtjes raakte/aaide.
Die heeft meteen zo'n lel gehad dat ze het nooit meer gedurfd heeft om nog naar de zweep te slaan :n

Overigens kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je wellicht met een bit iets meer te vertellen hebt.
En hoe rij je precies bitloos? Een stalhalster werkt namelijk ook niet echt ehm, duidelijk en handig in bijvoorbeeld.....

Hij is overigens totaal niet eigenwijs..... altijd jammer, dat mensen dat er meteen van maken. Hij doet dit, omdat jij blijkbaar niet duidelijk en consequent genoeg bent tegen hem. Jij bent de leider over hem, en niet andersom! En niet alleen met het rijden, maar ook in de omgang en in al het overige 'werk'. Aangezien jij die positie als leider blijkbaar niet hebt, gaat hij fijn voor eigen baas spelen; niet meer dan logisch. En als je dan wel eens corrigeert (maar dus niet consequent genoeg, want uiteindelijk belanden jullie blijkbaar nog steeds in het gras of hij bokt naar je been of zweep) dan zal hij daar logisch tegen in gaan, omdat híj dan de leider is.

Een dier kan nog zo veel meegemaakt hebben; zonder consequentie bereik je helemaal niets. En bovenstaand heeft absoluut niets met 'met harde hand' te maken :n

Bedankt voor de uitleg, en ja het is een gewone stal halster, welke halster kan ik anders gebruiken? *\o/*

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:38

stef schreef:

helemaal mee eens!

en altijd dat gezeur over te groot zijn, dit moet echt wel passen hoor, ik word er echt gek van, er zijn idd extreme gevallen maar hier zit geen foto bij etc. en dit is haar vraag ook niet.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:40

stef schreef:

Precies.

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:43

Joscaa schreef:
stef schreef:

Precies.

TS is 18... past ze nog wel op haar shet?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:45

Ik begin te twijfelen aan TS leeftijd ook als je haar onderschrift ziet :') :Y)
' PLAY ' white youre horse and ' Work ' one yourself ..

Emie99

Re: Hoe shetje wakker maken voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:49

haha idd KLfan

ts wil je een foto plaatsen? dankje wel :)

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:50

KLfan idd... :P
foto graag!!

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:51

bokkers beoordelen bijna altijd op een foto dus...

het is niet zo raar dat we er om vragen :P

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:00

ja wij zijn gewoon foto-verslaafd... anders kunnen wij gewoon niets beoordelen :P

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:01

Er is toch ook een volwassen persoon die op leuk niveau met een shetlander gedressuurt heeft, dat pastte ook gewoon & ze was niet te zwaar. Waarom mag ze hier geen tips voor krijgen (waar ze het topic voor opent) maar schiet iedereen al compleet in de stress bij het lezen van een topic waar een 18 jarige op een shet rijdt.

Misschien is ze inderdaad te groot, maar misschien ook wel helemaal niet. Je kunt ook denken "Ze is al 18, dus ze zal zelf wel begrijpen dat je te groot niet meer op een shet kunt."

Kagleigh, je hoeft ook eigenlijk helemaal niks beoordelen, want ze vraagt helemaal geen raad of ze wel of niet te groot is.

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:02

het ging ook niet om DIT te beoordelen ;)
normaal vragen ze wel ALTIJD een foto
ik heb onlangs nog een topic geopend over te grote mensen op shetjes en daar waren zeker mensen die er nog goed op pastten!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:03

KRLMA schreef:
mss dat ik dan betere grip heb om hem, zo dat hij niet het gevoel heeft dat hij kan weg lopen..
Een arabier paardje wat naast stal staat van de pony's word altijd gelongeerd mét bit in .. omdat hij blijkbaar te sterk is en zou weg lopen zonder bit. (:

maar die Shet van jou is toch juist niet vooruit te rijden?

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:25

Joscaa schreef:
Er is toch ook een volwassen persoon die op leuk niveau met een shetlander gedressuurt heeft, dat pastte ook gewoon & ze was niet te zwaar. Waarom mag ze hier geen tips voor krijgen (waar ze het topic voor opent) maar schiet iedereen al compleet in de stress bij het lezen van een topic waar een 18 jarige op een shet rijdt.

Misschien is ze inderdaad te groot, maar misschien ook wel helemaal niet. Je kunt ook denken "Ze is al 18, dus ze zal zelf wel begrijpen dat je te groot niet meer op een shet kunt."

Kagleigh, je hoeft ook eigenlijk helemaal niks beoordelen, want ze vraagt helemaal geen raad of ze wel of niet te groot is.

Bedankt om dit even te zeggen, mijn vraag is idd niet of ik juist wél of niet te groot ben, mijn vraag is '' Hoe kan ik m'n pony beter vooruit krijgen ''

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:29

Waarom heet je topic titel dan, "Hoe shetje wakker maken voor het rijden?"

Nogal misleidend :)

Want het gaat hier blijkbaar om: Hoe kan ik m'n pony beter vooruit krijgen :)

xSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:36

Dat probleem heb ik ook gehad toen ik nog reed op mijn shet :+
dat bokken deed hij ook :')
uhmm wat heb ik toen gedaan ...
ik ben toen volgensmij afgestapt en toen ben ik net zo lang langs dat grasveld gaan lopen tot hij het weer goed deed.
maar evenlater kwam hij erachter dat hij in de wei eten krijgt dus rende hij daar naartoe :')

Xxxx

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:37

KarelLover schreef:
Dat probleem heb ik ook gehad toen ik nog reed op mijn shet :+
dat bokken deed hij ook :')
uhmm wat heb ik toen gedaan ...
ik ben toen volgensmij afgestapt en toen ben ik net zo lang langs dat grasveld gaan lopen tot hij het weer goed deed.
maar evenlater kwam hij erachter dat hij in de wei eten krijgt dus rende hij daar naartoe :')

Xxxx

Haha, shetjes eh! :D
Maar het probleem is er dan toch niet mee opgelost? :)

xx

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:39

misschien ben je te zwaar voor je shet, vind hij het niet prettig en uit hij dat in bokken

[logische verklaring lijkt me]

maargoed waarom geen foto's? Je kan ook je gezicht wazig maken met paint als je niet herkent wil worden :D

XXkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:40

ben je niet eens toe aan een c of d pony dan shet is wel erg klein voor iemand van 18 vind je niet?

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:44

Ik ben klein voor mijn leeftijd en jullie verschieten daar van '' waaw '' ze is 18 en '' rijd " met een shetlander.. foto's komen er niet, ik heb daar geen van en zal die ook niet maken, mijn vraag is : hoe krijg je je pony beter vooruit ipv dat ie altijd naar plaatsen loopt waar hij eten kan vinden. Mijn vraag is NIET '' ben ik te groot voor de pony '' 8)7

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:45

kan je niet bepalen XXkimberly want je weet haar lengt + gewicht niet, dus nogal naïef om zo iets te zeggen zonder dat je foto's heb gezien :)

]

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:45

Emie99 schreef:
misschien ben je te zwaar voor je shet, vind hij het niet prettig en uit hij dat in bokken

[logische verklaring lijkt me]

maargoed waarom geen foto's? Je kan ook je gezicht wazig maken met paint als je niet herkent wil worden :D

Daarom vragen we dat :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:48

KLfan schreef:
Ik begin te twijfelen aan TS leeftijd ook als je haar onderschrift ziet :') :Y)
' PLAY ' white youre horse and ' Work ' one yourself ..

Iedereen vergeet de ergste van allemaal...
You're = you are
your = jouw
youre = bestaat niet eens... :P

En grutjes, TS... Wil je nou echt dat mensen je serieus nemen als je blijkbaar zelfs de schofthoogte van de pony's aanpast? (Zeg me niet dat dat waar is...)
Zeg nou gewoon rechtuit hoe groot en zwaar je precies bent en hoe groot de pony is waar je mee rijdt. Dan zien we meteen of dat de oorzaak is, en heb je een antwoord op je vraag ook! :j
Als je niet te groot bent, ben je van het gezeur af en kunnen we je een deftig antwoord geven! De bokkers willen enkel die oorzaak uitsluiten. :) Da's helemaal in je eigen voordeel :)