[TI] Wat staat er bij jouw tinker in de wei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:38

Mijn tinkertje staat samen met een appaloosa, een pinto x paint en 3 shetlanders.
Tinker is een merrie, de rest ruinen.
Afbeelding

flettie

Re: Wat staat er bij jouw tinker in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:55

Toen wij een huisje met weiland gekocht hebben, hebben we een Shet(hengst)veulen voor Fayette als gezelschap gekocht. Die 2 zijn nog steeds 4 hoeven op 1 buik. Onderhand hebben we hier 2 Tinkers en die ene Shet hier staan en ze kunnen allemaal goed met elkaar opschieten.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:59

Helaas staan ze niet aan huis maar ik heb zelf twee tinkers, een merrie en een ruin en daarbij staat een kruising Haf/ijslander merrie maar daar moeten ze niets van hebben.
Als ze aan huis komen dan komt er zeker een shet bij en derde tinker wordt me teveel.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:50

Mijn tinkerruin staat met zijn kleine vriend, shetruin Bartje samen. Ze doen alles samen, echt dikke mik die twee. Zo'n heerlijk duo om te zien.

Wat ik zelf merk is dat het handig is om twee paarden te hebben met ongeveer dezelfde voedingsbehoefte. Niet dat je er een paard bij zet die snel wat mager is, terwijl je er al een hebt die aanleg heeft snel dik te worden. Dan wil je bv. de een graag op de vollere weide zetten en de ander juist niet, dat kan erg lastig zijn! Nu zou je zeggen dat t met een shet dan nog niet handig is ivm hoeveelheid, maar dat valt mee. Ze moeten allebei sober gevoerd worden en doordat ze alles delen eet shetlief maar een fractie van wat Can (tinker) eet, daarna is het op. Dat geldt voor zowel een bak hooi als een strookje gras bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:41

Roogs staat samen met zijn beste vriendinnetje Lilo een tuiger en een bontje.. 2 merries in ieder geval

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:35

Hier staan 2 volwassen merries, 1 hengst, 3 veulens (allen tinker), en nog 2 shetjes.
Op 1 shet na alles bont :+.

Alles kan zo bij elkaar in, ze hebben geen moordneigingen naar de shetjes.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:43

Ik ben voor een hele bonte/effen kliek met Iers bloed ;-) toch leuk om een hele kudde sokken paarden in je wei te hebben staan?! helaas hier maar twee maar ooit......
Ik zeg, houdt een veulentje van Diaz... :o

friesje75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:20

Ons meissie staat met mijn friesje en mijn dochters pony :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:55

Mag ik vragen vanwaar dat fokken? Als je een (jong) dier aankoopt weet je precies wat je koopt, je kan zelf uitkiezen wat je wel/niet wilt. En er loopt inmiddels meer dan genoeg harig bont rond... Als je gaat fokken dan moet je dat altijd nog maar afwachten. Helemaal met een paardjes als Diaz (met name haar (erfelijke) jeuk) zou ik persoonlijk niet snel gaan fokken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen fokken (integendeel, ik hoop ooit ook een veulen te fokken met mijn merrie), maar ik vind dat het een weloverwogen keuze moet zijn. Weeg de voor- en nadelen van aankoop af tegen eigen fok voordat je de merrie bij de hengst laat. Voor het geld hoef je het niet te doen, het fokken met alle onkosten als scannen, merriebrok, DA check bij geboorte en weet ik veel wat allemaal meer, zit je zo boven het bedrag waarvoor je een veulen op de huidige markt kan kopen. Daarbij is fokken ook niet zonder risico voor de merrie...

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:06

Flame stond eerder ook altijd met mijn shetlander in de wei. Eerst haat en nijd en later konden ze niet meer zonder elkaar. Nu staat ze bij onze fries en new-forest in de wei.

RozenhofAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 08:29

Bij ons staat Jordy (tinkerhengst) samen met mijn tinkermerrie,tinker hengstveulen, shet merrie, shet hengst en shet jaarling. Allemaal bij elkaar.... Gaat super, kriebelen elkaar allemaal.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:12

En die van mij staat in een merrie kudde van zo'n 8 paarden: 2 tinkers, een arabiertje, en 5 ijslanders. Gaat heel goed. Haar beste vriendin is een ijslander.
Damita is wel duidelijk de 'koningin' van de kudde: iedereen wijkt uiteen als zij wil eten. Ze gedoogt haar vriendinnetje en een andere ijslander tijdens het eten van hooi uit de ene bak en de rest moet maar uit de andere bak eten vindt ze. Gaat heel goed zo.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:10

Pfoe mijn tinker staat met alles van a tot z :D
Haar beste vrienden zijn een tinker, een haflinger en een kwpn jaarling.
Denk dat je alles wat paard is er prima bij kan zetten hor :)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:01

Mijn tinker staat samen met een new forest 2 mini shetters 1 haflinger veulen en er komt zaterdag nog 1 tinker veulen bij :)

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:40

mijn tinker staat lekker samen met andere tinkers.. :9

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:40

Tirzah's beste vriendin is een sierlijke KWPN merrie (LinghxRomancier voor degenen die dat wat zegt). Daar staat ze echt altijd mee te vrijen. Een heel grappig gezicht aangezien ze zo verschillend zijn. Ook onder het rijden blijven de dames tijdens een buitenritje graag staan om even een uitgebreide knuffelsessie te houden met elkaar met lachende baasjes er bovenop.

Een paard maakt het echt geen drol uit bij wat voor ras je hem zet, als het maar klikt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:31

Toch valt het mij al jaren lang op dat er onder de paarden ook gediscrimineerd wordt.
Een paar Tinkers met "bruine paarden" geeft toch elke keer afscheiding in de groep op kleur en bont zijn.
Zelfs mijn cremello Quarter merrie wordt niet geaccepteerd door de bruine Quarters.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:19

Hier stonden tot afgelopen maand twee tinkers en twee shetten.

Nu zijn we verhuisd en staan er in de wei: twee tinkers, twee shetten, een fjord een appaloosa en een andere pony (geen idee wat voor ras :)) ) en twee kwpners (denk ik) iig warmbloedjes :))

ik zou toch een shet doen, shetten zijn the bom ;) haha

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:17

Even twee illustraties bij mijn vorige post:

Afbeelding

Afbeelding

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:22

Onze grotekleinevent staat in de kudde van paarden-pony's tot 3 jaar...met een Friese merrie een welsh ruin een kruising Fjord / nog iets ruin..een KWPN ruintje en 3 shetlanders de shetjes zijn enorm van het bijten en jagen..en worden niet echt gewaardeert door de meerderheid..
Het zijn heerlijke knuffels maar andere paarden hebben niets met ze..!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:23

Diaz word nu af en toe bij de kuddes paarden gegooit.. de ene kudde is echt niets! Allemaal pesten ze haar, ze staat sneu in een hoekje.. (en slopen haar deken.. grrr..)

De andere kudde heeft een paar bont paardjes, en haar grote liefde!! Nou die staan dus te knuffelen voor het leven! Toen zij hengstig was bleef ze voor hem heen en weer lopen aan de andere kant van het hek, en hij showde maar al te graag voor haar! Saampies zijn ze dus helemaal blij hihi..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:49

Ariebren schreef:
Toch valt het mij al jaren lang op dat er onder de paarden ook gediscrimineerd wordt.
Een paar Tinkers met "bruine paarden" geeft toch elke keer afscheiding in de groep op kleur en bont zijn.
Zelfs mijn cremello Quarter merrie wordt niet geaccepteerd door de bruine Quarters.

Ben ik niet geheel mee eens.
Ik heb nu al 2 keer meegemaakt dat mijn beide Tinkers op het 1e gezicht een klik hadden met een ander (warmbloed) paard.
Fayette was vanaf de 1e blik dikke vriendjes met het effenbruine warmbloedje van een kennis van ons. Die stonden elkaar gelijk te kroelen.
En Dunla stond laatst op de menclub voor het eerst naast de kruising Fries van een clubgenootje. Er wat gesnuffeld en al gauw stonden ook die 2 elkaar uitgebreid te kroelen. (En het mooiste was eigenlijk nog die ontzettende jaloerse kop van Fayette :') ).

Ook hebben beiden in hun opfok nooit problemen gehad. Fayette was dikke vriendjes met de 2 hoogste hengstjes en zij was de enige bonte en koudbloed in de groep. Dunla werd in haar opfokgroepje van effenkleurige Welsh Cobs ook niet achtergesteld omdat zij een koudbloedje was.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:54

dan zou ik de ogen open houden voor een leuke Dartmoorpony. Qua karakter vergelijkbaar met jouw cob en voor kinderen een ongelooflijke kindervriend. Onze Prince is zijn gewicht in goud waard en kon het prima vinden met de dames van mijn moeder. Dat zijn Irish Cobs. Volgens mij lijken die op een tinker.

Mijn dochter van bijna 9 rijdt met veel plezier op haar poown en die van 6 oefent op het draven. Door de vlakke gangen is dat op een dartmoor makkelijk te leren. Zoontjelief van bijna 5 gaat voor de future guys. Hij wil op de pony staan. Ook dat wordt allemaal goedgevonden door ons pony'tje. Verder zijn ze qua voerbehoefte gelijk aan een Tinker. Dus wel zo handig in de wei!

Een echte Tinker is een heel sociaal paardje, die kan in principe met alles in de wei. Bij mijn moeder loopt een Quartermerrie tussen ze. Die is zelf gewoon niet zo vriendelijk als er gevoerd wordt. Maar ook dat gaat prima. Met een beetje geduld en een paard met een sociaal karakter kan het bijna niet misgaan op een groep. Zeker niet als het er om 2 gaat. Hier staan ze al een aantal jaar met 3 op de wei en sinds een week met 4. Dat gaat gewoon allemaal goed! Dus dat discrimineren, daar kan ik niet van zeggen, dat ik dat herken.

Wij hebben onze KWPN wel naar huis gehaald toen onze Andalusiër en onze dartmoor het niet langer eens konden blijven. Dat kwam voornamelijk doordat de Andalusiër toen nog hengst was. Beiden wilden de baas zijn. Nu is de KWPN dat en is het pays en vree. Ook als ik de KWPN er niet bij zet, kunnen de andere 2 (inmiddels allebei ruin) samen op de wei. De verhoudingen zijn helemaal duidelijk. Zelfs met een merrietje erbij gaat het prima!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 14:09

Ja Dartmoor.. dat is het pony-ras die ik wel eens ben tegengekomen ;) Die hou ik even in gedachten.

Als ik veulen-van-Diaz, en Diaz-voor-zoontje ook een erg leuk idee! Diaz is zo'n schatje, en lekker klein! Haar zou ik zo met mijn zoontje toevertrouwen!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:56

Mijn dochtertje is begonnen op de welsh van mijn schoonpa. Daar komen toch wat vinniger paardjes tussen voor dan bij de Dartmoor. Mijn dochtertje is geen held en op die welsh was ze minder zeker, dan nu op haar Dartmoortje. Op Horse Event ben ik helemaal verliefd op ze geworden. Allemaal van die donkerbruine exemplaartjes. Dus ik vind er één op marktplaats, laat dat nou net een vosje zijn! Prince is de favoriet op de ponyclub. Zijn gemoedelijke gedrag en zijn medewerkendheid wordt alom geprezen. Bij een beginner doet ie geen stap verkeerd en bij een meer gevorderde ruiter, ontpopt hij zich als baragepony, met de kunst om een M-proef te lopen. Echt een leuke pony en ze zijn niet zo van het 'ontsnappen'. Shetties willen nog wel eens van wei willen veranderen zonder jouw toestemming.