Als je de endurance kant op wilt zou ik zeker niet voor een Quarter gaan. Dat zijn sprinters, geen afstandslopers, en hebben door de zware bespiering vaak moeite om hun lichaamswarmte kwijt te raken. Klasse 1 en 2 red je wel hoor, maar het zal best moeite gaan kosten. Zelfs in America, Quarterland ten top, kom je verdomde weinig Quarters tegen in de Endurance sport.
Als je de hogere klassen in wilt kom je al gauw uit bij Arabier, hoewel dat geen noodzaak is. Ik zelf ben (ook voor Endurance) nog steeds blij met m'n (modern type) Welsh Cob - hij verbreekt geen snelheidsrecords, maar het is een heerlijke koele en stabiele loper.
Inheems Britse rassen zijn vaak spijkerhard en fijn in de omgang. Kijk ook eens naar Connemara's, bijvoorbeeld. Maar wat ik zelf zou doen is een modern type Cob hengst zoeken. (dus niet het 'tank model' maar de wat lichtere 'sport-cob'). Dat in combinatie met je merrie geeft denk ik een heel veelzijdige pony die het ook op de afstand prima kan doen.
bloemkooltje
Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 10:23
oke ik heb nu 3 rassen op mijn lijstje staan
- de New Forest - de Quarter - de welsh cob
nog meer aanraders als het gaat om rustige, werklustige en niet al te kleine ponies of kleine paarden(niet speciaal voor een bepaalde tak sport, iig voor recreatief rijden)???
bloemkooltje
Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 12:04
*schop*
misschien hengstennamen of namen van hengstenhouders?
ponymens
Geplaatst: 10-10-03 12:12
Sweet Forest Wizard (New Forest), Z dressuur, zal in 2004 gestart worden in het springen, brave rustige hengst van 1.47 die altijd wil werken.
FlyingHigh
Geplaatst: 10-10-03 12:59
Ik zou toch gaan voor een Quarter of een Paint, als je houdt van een mogelijk kleurtje.......... Je hebt een mooie merrie, als je daar een mooie grotere quarterhengst opzet, krijg je een zeer leuk gebruiksdier!! Ook voor endurance zijn dit soort kruizingen prima te gebruiken, tenzij je je focust op de top, dan is een arabier een betere optie. Een quarter is een paard met een zeer lange adem en beregoede conditie, ze worden o.a. ook gebruikt om het vee te drijven van de ene staat in de USA naar de andere staat wat weken duurt, dus ze kunnen ook rustig een dag door een endurancerit heen scheuren.
Ga eens kijken bij Dineke Jonker in Koekangerveld (vlakbij Hoogeveen), die heeft momenteel minstens 6 quarter en painthengsten staan tegen schappelijk dekkosten. Voor haar telefoonnummer kun je me pb-en.
joostvangestel
Geplaatst: 10-10-03 13:05
Hoi bloemkooltje: als je een Welsh K papier wilt, dan heb je in principe de keus uit drie smaken: - Welsh K - Engels Volbloed - Arabisch Volbloed
Aangezien alle K hengsten tegenwoordig een karaktertest ondergaan, kan je gewoon opvragen welke hengsten hoog scoren op dat gebied.
bloemkooltje
Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 16:37
hoi Joost, krijgt het veulen ook papieren als de hengst een cob zou zijn?
yvetje
Geplaatst: 10-10-03 17:47
Als je endurance wil rijden, heb je dat bloed wel nodig. helemaal in de hogere klasses. Anders zou ik voor een new-forest hengst kiezen. Zijn hele fijne pony´s met meestal hele goede karakters (mijn baloe is er het voorbeeld van ) Ik zal dan idd wel gaan voor eentje met wat meer maat.
(fantasie de vrije loop) Als je echt uithoudingsvermogen wil fokken, is een ijslander een optie. Maar dan krijg je er waarschijnlijk wel een raar klein wolletje uit En denk niet dat je naar zoiets op zoek bent! hahahaha.
Qaurter vind ik idd ook nog niet zo heel raar gedacht. Wat dacht je anders van een wat kleinere KWPN-hengst met een goed karakter....
bloemkooltje
Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 17:50
een KWPN'er is idd ook een idee.. *zucht* wat een keus
joostvangestel
Geplaatst: 11-10-03 14:03
Met een Welsh Cob kan je een sportponyregister bij het WPCV krijgen of anders een Halfbloed Welsh bij het NWPCV, géén Welsh K
MarijeR
Geplaatst: 11-10-03 14:28
joostvangestel schreef:
Met een Welsh Cob kan je een sportponyregister bij het WPCV krijgen of anders een Halfbloed Welsh bij het NWPCV, géén Welsh K
Bij het NWPCS kom je dan idd in de sektie HBW. Waarmee je dan overigens aan alle stamboekaktiviteiten mee kan doen zoals keuringen a/d hand en onder het zadel. Het is geen register of hulpboek, gewoon een aparte sektie.
Margje
Geplaatst: 17-11-03 13:45
Late reactie, maar echt fanatiek ben ik niet meer aan het bokken...Als je pony als sportregister/partbred geregistreerd is bij de WPCV kan je daar natuurlijk ook gewoon aan alle keuringen enz. meedoen. Houd er wel rekening mee dat je, iig bij de WPCV, minstens 25% welshbloed moet hebben om geregistreerd te worden. Met een kruising met een Welsh Cob is dat dus automatisch zo, maar een Welsh K hengst moet de hengst wel minimaal 50 % hebben, er van uitgaande dat je niet weet hoeveel % welsh de merrie is. Voor zover ik weet kan je een veulen van een merrie met onbekende afkomst bij het stamboek sowieso niet laten registreren??
Als je van een beetje stevige pony's houdt lijkt de Welsh Cob wel goed voor jouw pony, ik denk dat je met een quarter een erg vreemde combinatie krijgt die inderdaad niet echt egschikt is voor jouw doel. Quarters zijn, zoals Joost ook al zei, niet gebouwd om lange afstanden te lopen en zijn sowieso heel anders dan de 'engelse' paardjes, de bouw is erg verschillend. Denk dus goed na voordat je iets beslist, en zorg ervoor dat je weet waarom je voor een ras kiest, dus geen quarter omdat die er wel leuk uitzien, maar omdat je denkt dat je ze je merrie goed aanvullen.