Hoe ervaar je een paard?
Heb je al veel verschillende paarden gereden? Of van dichtbij meegemaakt?
Vaak heb je al een beetje een beeld van wat je wel of niet wilt door het veel zien van paarden.
En het kiezen van 1 voor jezelf is toch weer anders, dan er ergens 1 mooi vinden of leuk (maar niet voor de heb).
Ik was schromelijk verwend met heel fijn paard wat ik al had.
Dus de nieuwe moest ook "fijn" zijn. (noem het even fijn, maar dat kan voor iedereen wat anders zijn.)
Lekker rond gaan kijken werkt het beste.
Voor mij was het belangrijkste criterium, fijn te rijden (zijnde licht op de hand, niet verknalt etc. )
Ik heb in mijn zoektocht ca 20 paarden gereden er veel meer gezien (ben ik niet eens op gaan zitten)
Zaten er 3 bij die ik wel wou kopen 1e 2 vielen af (ene kwam niet met oude foto's over de brug, andere werd afgekeurd op de foto's).
Ik heb wel degelijk water bij de wijn gedaan wat betreft mijn criteria, maar niet bij het fijn te rijden en cool karakter.
Voor je amusement..
Dit was mijn eerste ontmoeting met mijn huidige paard.
(Nee, het gaat niet perfect, en ik ben een vage klatsch kous in het duits.)
https://picasaweb.google.com/kuiper15j/ ... 2DKTobago#Waarbij ik hem zelf uit stal heb mogen halen, zelf heb mogen laden en lossen, poetsen op de vereniging,
heb gezadeld en gereden.
Eerst aan de longe (hij was voorjaar ervoor (dit was febr) 2 mnd op beleer bedrijf geweest,
die winter 4 a 5 x gereden, en net 2 maand niet (die sneeuw he!?) en dag ervoor wel door profesionele ruiter.
Ik vond hem zo lekker te rijden, dat ik dacht.. inpakken en wegwezen...
(bij wijze van spreken dan he! Week later laten keuren en meegenomen)
Voor de goede orde, het is af en toe wel een hork van een paard,
met een arbeids ethos om van te janken (wordt aan gewerkt)en toch is ie super leuk!
En gaat ie echt niet weg! Hij kan je met rijden super fijn gevoel geven en is in het
verkeer (ik moet over de sluiproute) een echte vent! Kan er in mijn eentje mee op wedstrijd etc.
Overigens kan het zoeken frustrerend zijn, echter je moet er ook beetje de lol van inzien,
je gaat echt uiteindelijk wel heel leuk paard vinden.
(Ook al weet je nu het ras nog niet eens, voor de goede orde, ik zocht in eerste instantie een KWPNer....
tot het paard dat werd afgekeurd op de foto's dat was een papierloze knabbie, toen wou ik een knabbie)