hengst voor mijn merrie gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:19

Ik denk dat bovengenoemde hengsten ZK Kuray en BB Escondhio zeker mooi op jouw merrie zullen passen. Als aanvulling zou ik je nog A.F. Umoyo kunnen aanraden. Ook een voshengst, hoogbenig en een zeer typisch hoofd. ZK Kuray en A.F. Umoyo hebben beiden al een heel stel nakomelingen, dus je zou ook een aantal van hun nakomelingen kunnen bekijken zodat je mooi kunt zien welke kwaliteiten ze doorgegeven hebben aan hun nakomelingen, in combinatie met de merrie die daarvoor gebruikt is. Succes met je beslissing :)

Woogy

Re: hengst voor mijn merrie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:50

escondhio vind ik inderdaad ook wel erg gaaf en massud t staat al in m'n top drie AF montoya is ook helemaal gaaf(via PB informatie en foto's gehad). Ordos staat ook hoog op m'n lijstje.
Het enige is dat we voor de eerste dekking geen enorme bedragen willen uitgeven.
Eigenlijk is het gewoon mega lastig om een hengst uit te kiezen met alle keuze die er is :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:07

Woogy schreef:
escondhio vind ik inderdaad ook wel erg gaaf en massud t staat al in m'n top drie AF montoya is ook helemaal gaaf(via PB informatie en foto's gehad). Ordos staat ook hoog op m'n lijstje.
Het enige is dat we voor de eerste dekking geen enorme bedragen willen uitgeven.
Eigenlijk is het gewoon mega lastig om een hengst uit te kiezen met alle keuze die er is :)

Hij heet Montoyo ;)
Er is namelijk ook nog een Montaya

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 08:27

Barcelano schreef:
Woogy schreef:

Hij heet Montoyo ;)
Er is namelijk ook nog een Montaya

Excuus. Montoyo bedoel ik inderdaad :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:48

Lastige keus ja. Je moet ook even denken wat je met het veulen wil doen. Ga je richting endurance of renbaan denken, dan lijkt het mij handig om te kijken naar hengsten die nakomelingen geven die daar geschikt voor zijn in combi met merrie's die eveneens in die richting gefokt zijn. Je hebt dan toch een bepaalde snelheid en hardheid nodig. Die moet je van beide kanten erin hebben. Kuray bijv. geeft de snelheid en hardheid met de merrie's die dit ook hebben, maar met een enkele merrie die meer show-gefokt is geeft hij eerder type dressuur/western/show paarden. Van een aantal merrie's weten we op voorhand dat de combi met kuray een uitstekend endurance paard geeft. Kuray heeft dit jaar voor het eerst een gastmerrie gedekt die als jonge merrie verdienstelijk op de renbaan heeft gelopen en die ook enkele nakomelingen heeft gegeven die eveneens zijn uitgebracht, je kijkt toch anders naar een combinatie dan, je let op andere punten. We hebben zelf een merrie gehad die eveneens op de renbaan heeft gelopen, de 2 kids die zij gaf met kuray zijn snel en hard.

Vitilligo is erfelijk trouwens, ook op kleur (als het alleen bij de ogen is, wat vaker voorkomt bij vossen, moet je je voer eens proberen aan te passen, koper-tekort komt vaker voor bij vossen, probeer eens fertolac 3 van havens evt. gecombineerd met een pavokoek of muesli zonder haver van havens) en de witte vlekken die je bedoelt zijn sabino of rabicano, in jouw geval sabino zo te zien ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:25

Het veulen is voor de verkoop bestemd tenzij het dier ons dusdanig weet in te pakken dat we het niet weg kunnen doen. Welke richting maakt me niet veel uit. Ik heb dan ook de zoektocht zo uitgebreid mogelijk gehouden.Heb ook degelijk gekeken naar renhengsten echter zijn de gene die betaalbaar zijn niet te combineren met mijn merrie(inteelt), schimmels of hebben onvoldoende gepresteerd. Haar iets meer show te richten leek ons daarom een betere zet, vandaar ook de punten die we hebben genoemd om te verbeteren om op die manier iets meer show type veulen te krijgen(als we uitgaan van de 50-50 inbreng van de ouders).

Ze heeft niet alleen de witte stipjes die ik eerder al noemde, ze heeft een grote witte vlek op haar rug en regelmatig veranderd deze van vorm...geen idee dus of zij bontgen voert

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:30

Afbeelding
Amir Ashiraf (WH Justice x Guendalina)

Afbeelding
Jazzmeen (Essteem x Jasmyne)

Afbeelding
ASE Marajó (Marajj x Manilah)

Afbeelding
Aretusa Ali (Shadow el Sher x Magic Aretusa)

Afbeelding
Hassan Ashiraf (Amir Ashiraf x Pashmina)

Afbeelding
ASE Nihar el Jary (Jary el Jamaal x Anjuli Bai)

Allemaal te bekijken tijdens onze hengstenpresentatie op 22 april!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:51

Als het veulen voor de verkoop bestemd is zou ik ook goed kijken naar welke hengsten een beetje in de mode liggen op het moment..
AF heeft een nieuwe hengst,
http://arabianfantasie.nl/pages/hengste ... hallah.php
misschien is dat iets? Natuurlijk wel een nadeel dat er nog geen nakomelingen van rondlopen want je weet dan niet wat hij doorgeeft. AF Umoyo geeft meestal erg mooie veulens (en ik ben níet bevooroordeeld :+ ) en ligt ook goed in de mode. Nadeel is wel dat hij een wat kleiner oog heeft en vererft...

Zou in elk geval erop letten dat je (inderdaad) een wat fijnere hengst neemt. :j Worden in t topic al zat mooie hengsten geopperd dus moet goedkomen :D

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:55

ligt er natuurlijk ook aan of je de internationale verkoopmarkt op gaat zoeken of de nationale.
Daarnaast moet je ook kijken naar de potentie van je merrie

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 17:32

We hebben op het moment de waanzinnige zwarte hengst VH Cadaar op nummer één staan, hopen aankomende week langs te gaan en als hij ons net zo imponeert als op zijn foto's en video wordt hij de man voor mijn meisje.
http://www.joarah-arabians.webs.com/

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:42

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 16:28

Morgen gaan we kijken bij Cadaar om te zien of zijn oogopslag net zo mooi is

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 22:07

Onze keuze staat vast!!! Cadaar wordt de vader van mijn veulen. In april wordt ze gedekt.
Hij heeft een waanzinnig lief karakter is super vriendelijk en staat ook nog eens sociaal met andere paarden. En dan ook nog eens knap, met alle verbeter punten voor mijn merrie en een hele mooie elastische loop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:11

Woogy schreef:
Onze keuze staat vast!!! Cadaar wordt de vader van mijn veulen. In april wordt ze gedekt.
Hij heeft een waanzinnig lief karakter is super vriendelijk en staat ook nog eens sociaal met andere paarden. En dan ook nog eens knap, met alle verbeter punten voor mijn merrie en een hele mooie elastische loop

Bij deze wil ik je van harte feliciteren met je waanzinnige hengsten keuze :D
Hij gaat je merrie zeker verbeteren :D ;)

Joarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:11

Wij zijn blij met jullie keuze :+

paloma_arab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:32

Mooie keuze, Cadaar is een mooie hengst ;-)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:26

okee, toch nog een tip : er staat een Amer nakomeling ter dekking bij Kossack zag ik

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:33

misschien is mijn reactie nog wel zinlozer dan de jouwe maar waarom zou ik met die hengst willen fokken? Hij heeft niet één van mijn verbeter punten én het is een schimmel...