Dilemma: Wel of niet scheren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:51

mijn paard is nu helemaal geschoren, tot aan de bakstukken van het hoofdstel. momenteel staat hij onder een fleece deken met een regendeken, als het echt gaat vriezen krijgt hij zijn winterdekentje op en gaat hij 's nacht ook op stal. nu staat hij nog gewoon 24/7 buiten. ik vind het echt ideaal, hoeft nooit meer uren te wachten voor dat mijn paard droog is heb een foto van voor en na het scheren gemaakt.
Voor:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EXVWNYUG.jpg
Na:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y6YCW4RY.jpg
Volgende week worden ook mijn andere paarden geschoren. zal dan wel weer even foto's plaatsen.

heidy_wilco

Re: Dilemma: Wel of niet scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:00

Mijn Haf is dit jaar voor het eerst geschoren, om dezelfde reden als bij jou. Hij is echt helemaal gedaan, behalve een stukje rug waar het zadel ligt. Hij heeft gewoon 2 dekens zonder hals op, maargoed, Wilco heeft wel een binnenstal... Ik vind het erg fijn, en Wil ook. Hij zweet eigenlijks niet meer, en hij is weer vlotter. Ik denk dat het wel beter is.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:48

Ik zit in precies jouw situati, ook 6V en weinig tijd om te rijden. Toch rij ik meestal 6x in de week en heb ik haar lekker kaal. Scheelt zoveel gepruts met bezweet en uitstappen, dat gemak vind ik het ook echt wel waard :j

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:00

He haf heeft zijn manen ook en die bieden ook warmte. Scheren dus en een gewone deken op. Geen hals of halve hals, dat kost je de manen!
Jachtmodel is niet mooi, maar zeker praktisch en lekker voor je paard. Zo is zijn rug en lendenen lekker warm. Vooral als hij buiten loopt.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:57

ik zou je haf lekker gaan scheren.
mijn haf staat wel onder een deken met hals maar dit omdat ze zomer exceem heeft en zonder hals ben ik al mijn manen kwijt.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:00

Wat je zou kunnen doen is een jachtmodel scheren: dan scheer je niet alles weg en hoef je zeker geen deken met hals.
Mijn paard is overigens niet geschoren; die heeft zo'n dunne vacht dat het niet hoeft. Ze zweet amper en ik heb haar zo op adem en droog gestapt..

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 11:20

Bedankt allemaal! :o

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:50

Ik zeg scheren! Scheelt ontzettend veel met droogmaken.
Mijn haf ook geschoren 4 weken geleden. Merk dat ik nu intensiever rijdt, daarvoor reed ik korter omdat ik anders wist dat ik heel lang bezig ben met droogmaken. Staat nu onder 200gr deken met hals. Overdag staat ze buiten met hals, in de avond/nacht wordt de hals naar achter geslagen en zijn haar manen vrij.

Afbeelding

Ze ziet er gelijk een stuk frisser uit met haar 21 jaar :j

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:58

Ik heb mijn haf ook bijna helemaal geschoren, alleen het hoofd tot de bakstukken en de benen tot de knieen. Staat de hele dag buiten en 's nachts in een open stal. Hij heeft nu een 370 grams deken op.

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:31

Cinnnndy bedankt voor je reactie. Ik denk idd ook dat de hoeveelheid vacht een hele grote invloed heeft op de conditie en de prestaties. Je zou idd ook niet zeggen dat ze 21 is!!

janneke584 Jij ook bedankt, maar hij heeft geen last van hoesten oid? Daar waarschuwde mijn instructeur namelijk voor? ;)

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:53

Nog meer opties? :o

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:50

scheren is zoveel fijner, ook voor het paard!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:58

Ik heb mijn welshjes ook laten scheren.
Zo een beetje dezelfde reden, zo worden snel bezweet en zijn niet meer vooruit te branden.
Mijnne staan nu nog 24/7 buiten.
Alles geschoren behalve benen, weet uit ervaring dat daar veel kou anders in trekt.
Met gevolg dat pony eerste paar dagen amper kan lopen.
Ze hebben geen halsdeken, de een heeft een bucas all in one. Loopt ze het hele jaar in.
En de ander een onderdeken met nul grams regendeken.
Gaat het echt vriezen krijgt ze een 150 grams regendeken.
Dit gaat prima.

Ik zou lekker scheren en benen erin laten.

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 14:25

Sanniej_ schreef:
Ik heb mijn welshjes ook laten scheren.
Zo een beetje dezelfde reden, zo worden snel bezweet en zijn niet meer vooruit te branden.
Mijnne staan nu nog 24/7 buiten.
Alles geschoren behalve benen, weet uit ervaring dat daar veel kou anders in trekt.
Met gevolg dat pony eerste paar dagen amper kan lopen.
Ze hebben geen halsdeken, de een heeft een bucas all in one. Loopt ze het hele jaar in.
En de ander een onderdeken met nul grams regendeken.
Gaat het echt vriezen krijgt ze een 150 grams regendeken.
Dit gaat prima.

Ik zou lekker scheren en benen erin laten.

Bedankt voor de reactie, mocht ik gaan scheren dan laat ik de benen en het hoofd sowieso ongeschoren!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:40

Scheer mijn haf al zo'n 5 jaar dekenmodel, altijd vroeg in het jaar zodat in December er weer wat haartjes opzitten. Stond tot vorig jaar 24/7 buiten zonder hals dit jaar toch wel een hals op omdat als hij op de weide staat er altijd een koude wind is en geen schuil. Maar wij hebben 5 paarden met horseware hals staan en geen een verliest de manen! Dus dit hangt erg af van je hals.

Overigens zodra hij eraf kan, de hals haal ik hem eraf hou er zelf niet van dat hij zo ingepakt staat :') Hij staat nu met 200gr.
Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:45

Mijn haf is helemaal geschoren, staat dag en nacht buiten met inloopstal. Ook hoofd en benen zijn kaal.
Ze staat onder 400 grams deken. En ik kan er nog onderdeken bijdoen mocht het kouder worden. Ze voelt goed aan, en is veel vrolijker nu.. ik heb er geen hals opliggen, op stal waar ik vaak ben, verliezen ze de manen erdoor. En ze staat meestal op stal uit de wind, dus die ene kant waar geen manen overheen hangen, moet kunnen vind ik..

Hier zie je haar stalletje, en paddock.. Dit was net na het scheren, 12 november.
Afbeelding

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:49

@wendy1987

Waarom heb je ervoor gekozen je paard helemaal te laten scheren terwijl hij 24/7 buiten staat?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 14:58

Omdat ik ook op stal werk, waar ook alle paarden op deze manier geschoren worden. Benen doe ik sowieso altijd al kort houden, sokken haal ik er altijd vanaf.. Dus dan zou het haar hals zijn.. aan 1 kant hangen er dikke manen overheen, de andere kant voor de helft. Mijn baas zegt ook dat dit verder niet uitmaakt. En ja, persoonlijk vind ik dit ook nog eens mooier. Maar niet eens daarom heb ik dit gedaan. Halve hals was zeiknat na 10 min rijden, ze zat super dik in het haar omdat ik niet op tijd kon beginnen met dekens, ze had een veulen aan de voet, en dan ga ik niet met dekens in de weer, veels te bang dat kleine verstrikt raakte..

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:01

Bedankt! Mooi geschoren ook allemaal! =)

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:32

Ik scheer niet, mijn paard zweet sowieso niet heel erg, maar vind dat de haren dan niet mooi terug groeien. Tot nu toe heb ik er met rijden enzo geen last van gehad. Als je gaat scheren vind ik dat je je wel moet afvragen hoeveel je traint. Ik rij 3 keer in de week en longeer 2 keer in de week. Redelijk veel, maar toch scheer ik niet. Ik ben altijd best wel verbaast dat mensen zo snel hun paard gaan scheren. Ik heb op een trainingsstal gewerkt en daar werden de paarden alleen geschoren als het echt problemen had met de training (erg veel zweten).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:41

ik laat mijn volbloed jaarlijks volledig scheren op hoofd en benen na. Ze komt dagelijks nog zo'n 6-8u buiten zonder schuilmogelijkheid, daarom gebruik ik ook een halsdeken. Hier nog nooit problemen gehad met verstikte manen of manen die afbreken. Zonder halsdeken gaat ook, alleen groeien de haren op de hals weel sneller terug dan met halsdeken.

het paard van mijn vriendin heeft cushing en daar hebben we half oktober de volledige hals bij weggeschoren een streep over de borst en een stukje van de buik zodat het lijkt alsof ze een deken op heeft. Staat zonder dekens, alleen bij extreem regenweer een regendek en als het overdag ook gaat vriezen een 200grams winterdeken...

Je zou idd ook een streepmodel kunnen scheren, zodanig dat de hals grotendeels gehaard blijft en dan op het lichaam en de borst (delen die onder een gewone winterdeken kunnen) hoger op scheren, zodat je haf een natuurlijke uitrijdeken heeft.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:50

Ik heb mijn haf dit jaar (mocht voor het eerst) ook laten scheren en het scheelt ENORM!
Mijn oom heeft een binnenbak, dus kan overdekt rijden, train 5x per week ongeveer een uur, maar met die dikke vacht was ze binnen een half uur al kapot :) Er kwam na schatting 3 a 4 kilo haar af ;)

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:51

Rosanna1990 schreef:
Ik scheer niet, mijn paard zweet sowieso niet heel erg, maar vind dat de haren dan niet mooi terug groeien. Tot nu toe heb ik er met rijden enzo geen last van gehad. Als je gaat scheren vind ik dat je je wel moet afvragen hoeveel je traint. Ik rij 3 keer in de week en longeer 2 keer in de week. Redelijk veel, maar toch scheer ik niet. Ik ben altijd best wel verbaast dat mensen zo snel hun paard gaan scheren. Ik heb op een trainingsstal gewerkt en daar werden de paarden alleen geschoren als het echt problemen had met de training (erg veel zweten).

Dit heb ik dus wel gedaan en ze gaat wss in januari nog eens kaal omdat het enorm snel terug groeoit, maar wel mooi glad, geen problemen mee! =) Maar idd; alleen scheren als het nodig is

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:29

Mijn paardje is ook deels geschoren.... Alleen op de plaatsen waar zij nat werd...

Afbeelding

Afbeelding

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:17

Rosanna1990 schreef:

Tja, zoals al eerder gezegt heeft mn haflinger al aardig wat haar en is ze al snel bezweet. Ik train 4 a 5 keer in de week, waarna ik hele poos moet uitstappen. Bedankt voor je reactie!