Redelijk unieke situatie........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:51

Lekker dat ze nog buiten kunnen staan. Bij mijn ouders (wonen in Culemborg, ook op de rivierklei) staan ze gelukkig het hele jaar door buiten (alleen overdag, de bejaarden willen 's avonds graag naar binnen). Maar dat zijn maar 1 paard en 2 kleine pony's op ruim 1 hectare, dus die lopen het niet zo snel kapot.

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:52

Ik vind het niet kunnen je paard de hele winter op stal , en daar ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor.Ik snap niet dat je dit je paard aan kan doen. En glad? Onze paarden staan de hele winter door overdag altijd buiten, zelfs als het glad is.(En jah ook de wedstrijd paarden) Weetje hoeveel blessures we al hebben gehad door die gladheid? 0! Ik vind het altijd zo onzin als een paard elke dag buiten komt zal het zelf rekening houden met de gladheid, ze weten echt wel hoe ze moeten lopen. Ook ik kan me hier kwaad overmaken. |(

Sandrina

Re: Redelijk unieke situatie........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:54

Jammer dat het verandert van een fijn topic waarin we zo waarderen dat het zulk fijn en droog weer is, in een zeurtopic.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:54

Sandrina schreef:
Ik ben het met je eens; lees mijn bericht hierboven. Zou ik een andere stal zoeken, dan moet ik helemaal buiten het kleigebied zoeken. En dat ga ik niet doen, want deze stal is dicht bij huis.
Tel je zegeningen.

Maar kan er dan geen zand gestort worden? Een grote paddock oid?

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:56

Dat is toch logische?Iedereen heeft hier het beste voor met paarden. Ik vind dat dit gewoon onder dierenmishandeling valt je paard hele dag binnen. Ga zelf is een hele dag in een wc zitten.Als je iets voor je paard over hebt doe je je paard dit niet aan, en ik zeur niet snel maar een paard is er niet voor gemaakt. Verdiep je wat meer in je paard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:58

Sandrina schreef:
Jammer dat het verandert van een fijn topic waarin we zo waarderen dat het zulk fijn en droog weer is, in een zeurtopic.

:') Dat kon je weten, zodra het woord stal valt, en binnen staan.
Dan krijg je iedereen over je heen.

Mijn paard staat ook nog op het weiland.
Maar zodra dat niet meer kan gaan ze overdag in de paddock.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-11-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:59

Sandrina schreef:

Juist een tip, er is een stalling ontzettend dicht bij jou in de buurt waar paarden iedere dag buiten komen, ook in de winter. Stal Midzomer in Cothen heeft nog plek op het moment

[EA-CO] Stalling in Cothen bij stal Midzomer

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:44

Voor de mensen die op een stal staan waar hun paard de gehele dag buiten kan staan is het makkelijk praten, ben jaloers!. Ook bij mij in de buurt zijn er geen stallen waar mijn pony de hele dag op de wei kan (ook redelijk in de buurt van houten woon ik ;) ) ... Eerlijk gezegd is dat ook niet zo heel ernstig met mijn nogal ronde haf... Maar zoals een optie de gehele dag in de padock met hooi zou echt ideaal zijn... Ik heb het wel zo kunnen regele dat mijn paard overdag een aantal uur de padock in gaat... Helaas hebben we niet allemaal die luxe :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:47

Franka1986 schreef:
Voor de mensen die op een stal staan waar hun paard de gehele dag buiten kan staan is het makkelijk praten, ben jaloers!. Ook bij mij in de buurt zijn er geen stallen waar mijn pony de hele dag op de wei kan (ook redelijk in de buurt van houten woon ik ;) ) ... Eerlijk gezegd is dat ook niet zo heel ernstig met mijn nogal ronde haf... Maar zoals een optie de gehele dag in de padock met hooi zou echt ideaal zijn... Ik heb het wel zo kunnen regele dat mijn paard overdag een aantal uur de padock in gaat... Helaas hebben we niet allemaal die luxe :(

Nogmaals, er is best stalling in de buurt van Houten waar paarden de hele dag naar buiten toe gaan, en die heeft nog plek ook:
[EA-CO] Stalling in Cothen bij stal Midzomer

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:54

Ook hier kleigrond en de paarden die er gewoon op blijven :j we hebben de stallen alleen nog voor de sier of als ze ziek zouden worden.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:54

Had ik gezien vjestagirl :) ... Ik kijk zowiezo deze winter aan omdat er beloofd is dat ze zeker een aantal uur lekker naar buiten gaan (padock) :) dus eerst maar eens zien ;) anders jaa moet ook ik verder kijken wat ik erg jammer zou vinden maargoed kan echt sacherijnig worden met het idee dat je paard binnen staat in een hokkie :( ... Echt niet fijn.. Snap ook niet de mensen die juist hun paard wil binnen houden die het zooo normaal vinden dat je paard 23 uur op stal sta en dat 1ne uurtje als het uit zijn stal komt kan die werken...

Mijn haffie stond bij vorige eigenaar vrijwel alleen maar op stal :( dus dit is voor haar al een heeeele vooruitgang :) ...

Heb er dus zeker vertrouwen in dat het dit jaar ook goed gaat :) net als vorig jaar, er zijn alleen heel wat mensen bij gekomen waar ik even voor vreesde dat mijn paard er de dupe van wordt... :P

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:05

Bij mij lopen ze ook nog lekker in het land. Tot zondag zelfs een groep 24/7.We hebben ze naar de paddocks met schuilcontainers gedaan (2 jonge paarden kennen dat niet en we willen dat ze de ruimte en ondergrond kennen vóórdat de winter invalt). De 'binnenpaarden' lopen nu nog in de weides, maar gaan zodra het nat weer wordt overdags de paddocks (met hooi) in.

Wij hebben nat én laag land, maar gelukkig wel een zandondergrond. Vorige maand hebben we 1.500 m2 paddock laten spitten. Tja, dat kun je doen als het je eigen stal is. Als je afhankelijk bent van een pensionstal, ligt dat toch een beetje anders. Het is ook geen kleine investering hoor. Ik heb de rekening nog niet gekregen maar gok wel op een kleine 2 duizend euro. Voordat je dat als pensionstal 'ns terugverdiend hebt.... Afgraven en zand erop werkt ook niet voldoende op elke ondergrond. Als het water nog steeds niet weg kan, heb je een blubberzooi met zand.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:52

bij ons nog dagelijks in het land voormi9nimaal 4 uur,verder in paddock en sávond en snachts op stal.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:58

Heerlijk, dat droge weer blijft nog zeker een week aanhouden. Niet te geloven.Ze zien nu alleen niet zoveel met deze erwtensoep-dikke mist. Zal Fralla een zorg zijn;die kan heerlijk grazen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:33

Ik ben er helemaal vanaf gestapt! Zo'n dichte stal waar een paard zich maar net kan omdraaien. Geen oplsuitingen meer voor mijn paarden tenzij daar een zeer goede of medische reden voor is.

Over een paar dagen is mijn uitloopstalletje klaar. Dan hebben mijn paarden wel een plekje waar ze uit de wind en droog kunnen staan, maar ze kunnen zich 24 uur per dag helemaal vrij bewegen, rennen en kroelen met elkaar zoveel als ze dat zelf willen. Er staan dan welliswaar geen of nauwelijks nog gras maar ze hebben in ieder geval de ruimte om te gaan en staan waar ze willen met meerdere soortgenootjes. Die soortgenootjes komen er overdag bij te staan maar die staan dus wel 's nachts op stal.
Die van mij over een paar dagen dus niet meer. Zij blijven vanaf nu voortaan 24/7 buiten. Puur natuur! (oké op een outdoor deken na dan is het puur natuur)

Ik zal binnekort even een fotootje plaatsen!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:36

Lekker hoor voor je paardjes, vooral omdat ze anders binnen staan!

Mijn pony kan gelukkig de hele winter buiten en staat snachts op stal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:11

Heerlijk hoor! Ik ben echt blij dat mijn verzorgpaarden dag en nacht, zomer en winter buiten lopen met een gigantsiche stal waar ze eventueel in kunnen.
Ik heb eens een paard verzorgd die op een manege gestald was en ik ging daar altijd met een zeer akelig en en groot schuldgevoel weer weg. Vreselijk om je lieveling weer terug op te sluiten in een stal voor de volgende 24 uur...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:20

wij zijn ook heel blij dat de buurman zijn wei nog open heeft :j
hier is het veengrond en boterzacht
ze zakken een hoef weg en lopen nu de wei met flinke gaten :j
als de eerste regen gaat vallen dan sluit hij de wei
dan word het voor mijn paard overdag de paddock :j met eten in de stal [ 250cm x 500cm open front en buitenluik]
vorig jaar stonden ze laatste week sept al niet meer op de wei
dit jaar is een lang weide jaar geweest
begin April tot nu *\o/*

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:30

ts, fijn dat je nog even kan genieten van het buitenstaan, wel zoonde dat je daar niet altijd van kan genieten, ik heb de luxe dat mijn paarden iedere dag van ong 9 tot 6 buiten staan, en dan sávonds beweging, en stallen waar ze met koppie naar buiten kunnen.
ze staan in een groep, 3 van mij en 2 van de staleigenaar, ideaal, niet luxe kwa bak of mooie stallen maar wel alles wat ik nodig heb voor blije gelukkige paarden.
en ja deze lopen in de sport.

ts: ik zou eens kijken naar de stal van vjestagirl, kan je heel de winter nog genieten van je paard die naar buiten kan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:54

@Aartje, nog wel ff een waarschuwing. Die kale weides vormen ook een enorm gevaar op zandkoliek. Met de laatste grassprietjes trekken ze wortel en al uit de grond. Aan die wortels zit veel zand en na een tijdje kan dit een levensgroot probleem vormen. Je kunt dan beter kiezen voor een zandpaddock als uitloop.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:45

jaaaaaaaaaa alles is al gezegd, paarden horen nu eenmaal buiten, zomer en winter, zet je je paard in de winter 24 uur op stal dan ben je in mijn ogen geeeeeeeeen paarden liefhebber. Je kan dit een paard gewoon weg niet aandoen. Ik vind het eigenlijk gewoon schandalig dat je dit je paardje aan wil doen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:49

schotkamp schreef:
Ik vind het niet kunnen je paard de hele winter op stal , en daar ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor.Ik snap niet dat je dit je paard aan kan doen. En glad? Onze paarden staan de hele winter door overdag altijd buiten, zelfs als het glad is.(En jah ook de wedstrijd paarden) Weetje hoeveel blessures we al hebben gehad door die gladheid? 0! Ik vind het altijd zo onzin als een paard elke dag buiten komt zal het zelf rekening houden met de gladheid, ze weten echt wel hoe ze moeten lopen. Ook ik kan me hier kwaad overmaken. |(

Wat is je probleem
Die vd ts staat toch ook nog buiten????

Ts hier staan de paarden ook nog steeds fijn buiten van sochtends tot 6 u savonds :D
is de bedoeling dat ze zo heel de winter buiten blijven staan :j

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:58

Mijn eigen paard mag gelukkig wel elke dag naar buiten, samen met de rest van de paarden op stal. Op de manege waar ik werk mogen de paarden niet meer op de weides. Die weides liggen veel lager en zijn bij een beetje regen direkt nat. Dan lopen ze alles kapot en hebben ze in het voorjaar geen weides meer. Tuurlijk is dat heel sneu, maar het is gewoon niet anders. Er is een kleine paddock waar ze om stebeurt in mogen en soms los in de binnenbak, maar dan houdt het toch op.
Dan is het inderdaad nu voor TS nog even genieten als de paardjes met dit mooie weer nog lekker naar buiten mogen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om paardjes zomer en winter in de wei te laten. Zo lang het nog kan: GENIETEN!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 09:47

Sheela, Shilady en iedereen die begrijpt dat er niets meer in zit en daar niet over zeurt: dank voor de adhesiebetuiging, dat was ook de bedoeling van het maken van dit topic; Genieten zolang het kan van mijn beessie dat nog buiten kan lopen. Het terras is vochtig; eens zien of de boer de paardjes vandaag buiten zet.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:44

Bij ons staan ze sinds gister niet meer op de wei |( was wel balen want toen ik kwam was ze er de hele dag niet uit geweest :( ... Maar goed van 1 dag gaat ze niet dood maar ze begon te hinnike toen ik binnen kwam dat zeg genoeg ;) dat ze er veelste lang in gestaan heeft... Ik ben dan haar verlossing omdat ik haar er uit haal... Toen heb ik haar nog 3 uur in de buitenbak gezet kon ze even haar ei kwijt.. Vind het behoorlijk frustrerend als ze de hele dag op stal staat laat staan hoe het voelt voor je paard... Maargoed nu ik weet dat ze de wei niet op kom wordt het gewoon geregeld dat ze overdag een aantal uur in de bak of padock komt ;) en s'avond gaat ze er weer in als ik kom :) en daarna gaan we aan het werk.. Het zou voor mij ook geen optie zijn als ze de hele winter in een natte wei zou komen te staan want ze heeft ijzers die er dan om de week af ligt bij 1 hoef (bokhoef)...