dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:26

opwaartse romprichting:
Afbeelding

Sky_As

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:57

klopt, en de toekomst zal uit moeten gaan wijzen of dit een functioneel lichaam is voor de hoogste topsport, want dit is inderdaad een paard die het op " keuringen " goed doet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:40

DePaardenman schreef:
opwaartse romprichting:
Afbeelding

Het is ronduit onzinnig om daar een oordeel over te vellen.
Wat je op de foto ziet is een opwaartse beweging, over de romprichting valt zo niets te zeggen.

Scandic is niet perse neerwaarts gebouwd, Totilas wel en Salinero is zo'n beetje het perfekte voorbeeld van hoe een dressuurpaard niet moet zijn.
Maar blijkbaar staat een neerwaarts romprichting die opwaartse beweging niet in de weg. En heel veel valt te trainen natuurlijk, soepelheid, oprichting, lichaamsgebruik heeft allemaal niets met bouw te maken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:08

Citaat:
Salinero is zo'n beetje het perfekte voorbeeld van hoe een dressuurpaard niet moet zijn.

Hoe moet die dan wel zijn en waarom?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:29

Heey Arie, leef je nog??? :D

Tip aan Annelies: Roep iets over evenwichtsmodellen! :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:37

Afbeelding

Hoewel ik het een gave hengst vindt,is Scandic echt wel neerwaarts gebouwd! Je ziet de romprichting aan de voorkant naar beneden gaan ondanks de verzameling.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:49

Ik vind dat je een foto aan de hand of onder het zadel niet kan vergelijken. Mijn paard loopt ook anders in de wei dan dat ik er op zit. Er is helemaal niets mis met een paard met een iets wat hoger kruis, en een steiler achterbeen.( overigens vind ik Salinero ook niet goed gebouwd. kort voorbeen ( kogel knie afstand) steil achterbeen te lang doorlopende schoft ronde schouders minder prettig hals. @ terug op het hoge kruis/teil achterbeen Misschien verzameld het wat lastiger maar dat hoeft niet per definitie een probleem te zijn ( Salinero loopt ook in de top).. Ik ken genoeg paarden waar volbloed door gefokt zijn ( krommer achterbeen) die ook moeite hebben met verzamelen. Ik ben van mening dat als een paard goed los is je op elk paard een fijne gezonde ''houding'' kan krijgen! :j of je paard nou een lange korte bolle of holle rug heeft.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 11-11-11 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:49

anneliesdj schreef:
Het is ronduit onzinnig om daar een oordeel over te vellen.
Wat je op de foto ziet is een opwaartse beweging, over de romprichting valt zo niets te zeggen.

hengstenkeuringscommissie schreef:
Chameur is een goed ontwikkelde rijtypische hengst met een opwaartse romprichting die goed in het dressuurmodel staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:34

O ik geloof best dat de hengst in kwestie opwaarts gebouwd is, ik zeg alleen dat je dat van een bewegingsfoto niet kunt beoordelen.
Er zijn legio hengsten die neerwaarts gebouwd zijn maar zich in beweging enorm opwaarderen en andersom zijn ze er vast ook.

Geld ook voor de foto van Scandic hierboven, vraag me overigens ook af in hoeverre je kunt spreken van verzameling bij een uitgestrekte draf, dan ziet de romprichting er heel anders uit dan bij bv een passage.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 03:59

Scandic lijkt op de standfoto opwaarts gebouwd maar als goed kijkt naar het achterbeen, dan zie je dat dat ergens in Jeruzalem staat. Veel te ver achter de massa. Zet je hem normaal in stand neer dan is hij niet zo heel erg opwaarts gebouwd. Totilas is dat wel.
Bij de standfoto van Scandic is de ondergrond ook lang niet waterpas.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 04:01

Elisa2 schreef:
Afbeelding

Hoewel ik het een gave hengst vindt,is Scandic echt wel neerwaarts gebouwd! Je ziet de romprichting aan de voorkant naar beneden gaan ondanks de verzameling.

Juist, en zou je de ondergrond waterpas zetten, is ie nog meer op de kop gebouwd.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:36

Het lijkt me nou niet echt dat Scandic als voorbeeld moet gebruikt worden voor het ideale dressuurpaard. Dat paard heeft een fantastische ruiter die ervoor heeft gezorgd dat dat waardeloze beest, waar niemand meer op wilde gaan zetten, bovenaan mee loopt op kampioenschappen.

Uiteraard heeft Scandic veel aanleg, anders liep hij daar niet. Maar hij heeft behoorlijke beperkingen, waaronder zijn wat neerwaartse bouw en zijn stugge voorkant.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:46

Nou nou, Vudress... waardeloos beest, Scandic?
Ik ben geen liefhebber van Scandic hoor, maar waardeloos beest... dat gaat wel heel erg ver. Hoe waardeloos kan een goedgekeurde hengst die GP-dressuur loopt nou zijn?

Je reactie toont eerder afgunst dan inzicht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:14

Vudress schreef:
Uiteraard heeft Scandic veel aanleg, anders liep hij daar niet. Maar hij heeft behoorlijke beperkingen, waaronder zijn wat neerwaartse bouw en zijn stugge voorkant.

Iedere hengst heeft z'n beperkingen. De een wellicht wat meer dan de andere. Scandic heeft blijkbaar genoeg over om z'n beperkingen te compenseren

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:32

Dees schreef:
Nou nou, Vudress... waardeloos beest, Scandic?
Ik ben geen liefhebber van Scandic hoor, maar waardeloos beest... dat gaat wel heel erg ver. Hoe waardeloos kan een goedgekeurde hengst die GP-dressuur loopt nou zijn?

Je reactie toont eerder afgunst dan inzicht.

Nee hoor. Ik vind Scandic onder zijn huidige ruiter het echt fantastisch doen.

Degene die hem als jong paard hebben zien lopen onder Remy begrijpen vast wel dat niemand had gedacht dat Scandic dit niveau zou bereiken. Laat staan de mensen die hem onder Annemieke hebben zien lopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:35

ik streef als fokker niet zozeer naar een vreselijk opwaarts gebouwd paard, maar wil er ook liever niet een die echt neerwaarts gebouwd is. En opwaarts bewegen is het allerbelangrijkst.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:44

Ik vind Scandic van nature niet echt opwaarts bewegen, hij heeft wel de mogelijkheid om te sluiten. Volgens mij zit daar zijn grootste kwaliteit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:01

Vudress schreef:

Degene die hem als jong paard hebben zien lopen onder Remy begrijpen vast wel dat niemand had gedacht dat Scandic dit niveau zou bereiken. Laat staan de mensen die hem onder Annemieke hebben zien lopen.

De Sjiem deed het ook niet voordat hij bij Jeroen Dubbeldam terecht kwam. Zeker ook waardeloos paard?
Ik herinner me Remy toen hij op de 4-5 jarige Scandic kwam te rijden: hij was er dolenthousiast over hoor. En de goede bewegingen en mogelijkheid tot sluiten waren toen ook al te zien.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:07

Een ruiter is altijd enthousiast over een paard, naar de buitenwereld dan. :D

Ik vond het als jong paard een stug beest, met de tong eruit, hoog kruis en slecht stappen. Nu hij zo enorm scoort en goed loopt bij Patrick lijkt het alsof iedereen dat vergeten is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:29

Vudress schreef:

Daarnaast was het de bedoeling dat hij nog een andere carrière zou krijgen, namelijk om als vaderdier positieve bijdragen aan de fokkerij te leveren. Daarom heeft de hkcie de ogen gesloten voor de telgang die hij als jong paard had.
Als sportpaard compenseert hij door zijn werklust en inzet zijn bouw, maar als dekhengst heeft hij maar weinig toegevoegd.
Dus in het kader van deze discussie mag je je afvragen in hoeverre een niet of minder gewenste bouw nu zo belangrijk is voor de sport.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:34

arie53 schreef:
Citaat:
Salinero is zo'n beetje het perfekte voorbeeld van hoe een dressuurpaard niet moet zijn.

Hoe moet die dan wel zijn en waarom?

Volgens het boekje van het KWPN bedoel ik dan hé?
Hij is niet alleen neerwaarts gebouwd, het strookt op meer plekken niet.
Scandic bv is wel wat neerwaarts maar voldoet verder wel aardig aan het beeld.
Totilas is gruwelijk handig op de foto gezet en nog valt de neerwaartse romprichting op, hij is in het algemeen ook erg beknopt.
Als je daar de boekjes van het kwpn naast legt is het al een wonder op zich dat die GP loopt, laat staan dat ie zo beweegt.
Maar de foto in de beginpost is heel lastig te beoordelen, ik ben nog steeds op zoek naar een 'eerlijke' standfoto van Toot.

Ik vind overigens dat Scandic het in de fokkerij niet eens zo verkeerd heeft gedaan, het zijn geen topsportpaarden maar alle Scandic's die ik ken bewegen heel makkelijk en hebben fijne karakters. Zijn dus goede paarden voor de gemiddelde sporter en het is ook belangrijk dat die er zijn.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:43

De neerwaartse romp heeft niets met de bovenlijn maar alles met de onderlijn van doen. De romp moet immers aan de voorzijde rijzen om het surplus aan het gewicht op de voorhand naar de achterhand te kunnen verplaatsen. Dan kan alleen als de achterhand kan dalen. Bij een neerwaartse romp ligt het diepste punt niet in het midden maar tussen de voorbenen.

De neerwaartse romp is een erfenis van de Volbloeds.
Afbeelding

Volbloeds kunnen de achterhand niet laten dalen en lopen derhalve altijd op de voorhand.

Afbeelding

De romp van Totilas is overigens eerder op- dan neerwaarts.

Paarden bij wie het diepste punt tussen de voorbenen ligt, kunnen de romp nooit laten rijzen en komen daardoor in de dressuur niet in balans. Zij krijgen met name in de verzamelde oefeningen altijd problemen in de piaffe en de passage.

Neerwaartse romp

Afbeelding

Paarden met een neerwaartse romp plaatsen het achterbeen niet onder het midden van de massa.
Afbeelding

Opwaartse romp

Afbeelding

Afbeelding

En bij paarden die een opwaartse romp hebben en goed in balans zijn, krijgen we dan ook zulke beelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:56

Volgens jouw visie heeft Scandic dan ook en opwaartse romprichting.
En dat betekend dan ook dat als ik mijn volbloed flink voer hij vanzelf een opwaartse romp krijgt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:00

Gaap, weer terug in de tijd, dezelfde beelden dezelfde achterhaalde stellingen, vooral bevestigt door de eigen sublieme fokkerij :O :O

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:08

anneliesdj schreef:
Volgens jouw visie heeft Scandic dan ook en opwaartse romprichting.
En dat betekend dan ook dat als ik mijn volbloed flink voer hij vanzelf een opwaartse romp krijgt?

Dat staat er niet.