Arabische hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Arabische hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:32

Maar een vol papier van het NRPS wordt alleen gegeven als deze hengst bij een europees erkend stamboek is goed gekeurd. Anders krijg je alleen een register B papier!

Overigens zijn de keuringen van het NRPS heel anders dan die van het AVS. Dat showen hebben wij bij het NRPS niet!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:43

ponyparadijs schreef:
Maar een vol papier van het NRPS wordt alleen gegeven als deze hengst bij een europees erkend stamboek is goed gekeurd. Anders krijg je alleen een register B papier!

Overigens zijn de keuringen van het NRPS heel anders dan die van het AVS. Dat showen hebben wij bij het NRPS niet!

Daarom is het wel jammer dat het avs geen hulp stamboek of splitsing heeft voor zoiets.
Juist om de AV hengsten te promoten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:43

Ik neem eigenlijk aan dat de hengst zelf bij het NRPS is gekeurd... Maar dat hoeft niet zo te zijn aangezien moeder AVS is en vader ZSAA, en de hengst dan mogelijkerwijs niet meer is opgenomen in het veulenboek en dus voor de HK van het NRPS moet worden uitgenodigd, waar dus ook zijn nakomelingen moeten worden getoond.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:46

Barcelano schreef:
ponyparadijs schreef:

Daarom is het wel jammer dat het avs geen hulp stamboek of splitsing heeft voor zoiets.
Juist om de AV hengsten te promoten

Ben ik inderdaad met je eens hoor! Maar de commissie fokkerij ziet ook veel liever purebreds, en die zitten helemaal niet te wachten op aanhang van partbreds. Ik denk ook dat de jurering dan problemen gaat geven, aangezien er maar een zeer select groepje juryleden zijn die echt oog hebben voor rijtypische paarden (Modderman is daar een goed voorbeeld van).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:55

We hebben wel een splitsing in de zin dat veulens van NRPS goed gekeurde of erkende hengsten (diverse arabische volbloed hengsten) een veulenboek papier krijgen. Veulens van hengsten die zijn goed gekeurd bij een ander dan het NRPS europees erkend stamboek krijgen een register A papier. Die bij stamboek opname op 3 jarige leeftijd kan worden omgezet naar vol papier als ze exterieur matig binnen het NRPS passen. En dan heb je nog het register B dat is voor veulens van bijvoorbeeld onbekende hengsten of hengsten die niet zijn goed gekeurd bij een europees erkend stamboek.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:30

Ja dit blijft dubieus.
Het av stamboek wil gebruiks paarden maar soms neigen sommigen te veel naar echt showy paarden.
Terwijl de mening van vele denk ik is dat een goed show paard ook een goed gebruiks paard moet zijn

Ik denk inderdaad dat binnen het stamboek een lijn trekken zoiezo niet verkeerd is.
maar dit heeft het kwpn vaak ook dat probleem :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:39

Barcelano schreef:
Ik denk inderdaad dat binnen het stamboek een lijn trekken zoiezo niet verkeerd is.

Dit snap ik niet helemaal!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:40

Is hij getest op CA en SCID?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:51

Of Duits stamboek ZSAA, daar zeggen ze ook Araber voor een hengst gefokt zoals deze of Volblutt Araber voor een 100% Arab.
Dit is een prachtige hengst, ben wel bennieuwd naar nakomelingen :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:49

Vader is ZSAA, en geen volbloed, dus hij kan niet bij het AVS worden ingeschreven, maar ik meen dus wel bij het ZSAA omdat vader erkend is en moeder een AV is en dus automatisch mag meedoen, tenminste, zo lees ik het? En als de hengst bij het ZSAA is ingeschreven mogen zijn kinders worden ingeschreven bij het NRPS (nederlands papier)?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:51

Heeft het ZSAA geen hengsten keuringen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:52

Ik bedoel in de zin dat hij papier heeft van het ZSAA, ik weet om eerlijk te zijn niet of deze hengst al is gekeurd, aangezien ik niet weet bij welk stamboek hij dan zou moeten worden gekeurd :P

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:55

Als ik op google kijk lijkt het ZSAA wel voor arabo friezen te zijn, zien er nou niet bepaald arabische paarden op staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:58

Ik vind het een mooi paardje hoor, leuke koppie.

Vers bloed doet meer goed dan kwaad hoor, dat hij niet 100 % arabier is is niet zo erg.

Helaas bij te veel binnen het ras fokken, fok je op den duur met familie en of verre familie met elkaar en dat is niet zo gezond.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:04

Weet je wat dan ook de grap is, er zijn behoorlijk wat AV's in het leven met zeer divers bloed door de fokrichtingen (ouderwets teruggaand op de strains en nieuwewets de "landenfokkerij"). Maar omdat het binnen de AV's niet alleen de druk voor de merriehouder daar is om met een volbloed hengst te fokken is er ook nog de druk om binnen de fokrichting te fokken. Als je een zuiver Poolse merrie hebt staan wordt het min of meer als verkrachting van de lijnen gezien om daar ineens een Spanjaard of Egyptenaar op te parkeren, al passen hengst en merrie nog zo goed bij elkaar. Dat maakt, ondanks een relatief diverse genenpool (zeker doordat het ras over de hele wereld wordt erkend en gefokt) het inteeltpercentage alsnog verschikkelijk hoog in de AV wereld. En dan krijg je op den duur ook drama's waarbij twee zieke resessieve genen naast elkaar komen, waarbij polygenetisch overgeerfte ziekten ook weer waarschijnlijker worden bij inteelt. Maar het voordeel is dat de extreme hoofdjes en halsjes dan ook nog mooier kunnen worden -O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:53

ponyparadijs schreef:
Barcelano schreef:

Dit snap ik niet helemaal!

Omdat de ene dit wil zien en de andere het tegenover gestelde kwa lijnen/bouw
Maar dat dit probleem in andere stamboeken ook voorkomt.
Dus binnene het kwpn wil de ene sensatie zien in de voorbenen terwijl de andere het vanuit het achterbeen ziet

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:16

ponyparadijs schreef:
Als ik op google kijk lijkt het ZSAA wel voor arabo friezen te zijn, zien er nou niet bepaald arabische paarden op staan.

http://www.zsaa.org/zsaa/index.html
ZSAA is een Europees erkend stamboek en een Duits equivalent van het Nederlandse stamboeken NRPS en/of EASP.
Nafok van hengsten met een ZSAA-dekboek kunnen bij het NRPS een Register A veulenboek krijgen en op 3jarige leeftijd (of ouder) voor stamboek opname worden aangeboden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:17

xinram schreef:
ponyparadijs schreef:

ZSAA is een Europees erkend stamboek en een Duits equivalent van het Nederlandse stamboeken NRPS en/of EASP.
Nafok van hengsten met een ZSAA-dekboek kunnen bij het NRPS een Register A veulenboek krijgen en op 3jarige leeftijd (of ouder) voor stamboek opname worden aangeboden.

Hebben ze bij de ZSAA ook een hengsten keuring dan? Of is elke ZSAA hengst toegestaan te dekken?

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:01

ponyparadijs schreef:
xinram schreef:

Hebben ze bij de ZSAA ook een hengsten keuring dan? Of is elke ZSAA hengst toegestaan te dekken?

Ja tuurlijk

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:03

Zo natuurlijk is dat toch niet Hoor!

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:21

Meeste halfbloed/sportpaard stamboeken houden wel einige vorm van selectie vooraleer zij hengsten toelaten voor de fokkerij.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:37

s6801881 schreef:
lifaya schreef:
Tis geen AV hengst, wel voornamelijk arabisch bloed, maar bij Arabieren komt geen verdunningsgen voor, net zoals dat er ook geen bontgen voorkomt :) (althans, je kan wel eens sabino tegenkomen)

Sabino en tabino zijn twee compleet ander genen. Een maximum sabino lijkt voor het ongetrainde oog misschien op een bonte, maar er zijn duidelijke verschillen (zie wiki).

Een maximum sabino is zelfs helemaal wit ;)