[WN] Nakomelingen van Out Dunit hier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:15

het zit gekoppeld aan het frame-overo gen.dus het lijkt mij niet.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:53

http://www.horsetesting.com/LWO.htm

"Identification of frame overo can only be definitively done by genetic testing since the frame overo pattern is not always expressed and can be masked by other genetic traits. The gene has been associated with Paints, Thoroughbreds, Quarter Horses as well as Miniature Horses."

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:00

ik weet dat overo zich niet altijd laat zien.en bij de mini's komt het ook voor.bij TB heb ik ook al een frame overo gezien,maar echt nog nooit bij de quarters.omdat die kleur daar niet voorkomt, ook niet verborgen.(kan alleen verborgen zijn, als er overo in de ouders zit, en die zijn alleen bij de paints.)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:33

Maar als het bij TB's voorkomt, is het toch logisch dat het ook bij quarters voorkomt?
De meeste hebben immers TB-bloed in zich, tenzij je een 100% foundation quarter hebt...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:43

er is sinds kort een 1e frame overo TB hengst.bij de meeste quarters zit TB heel ver achterin de stamboom.
ik weet dat op i-net staat , dat het ook bij TB en QH voorkomt. echter als je verder spit, is er geen enkel bewijs, of een ziektegeval.
maar het is leuker voor TS , als we on topic blijven..
sorry TS ! Y;(

Princeps

Re: Nakomelingen van Out Dunit hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:46

Nogmaals, geen probleem, ik vind het erg interessant :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:03

USDavis:
"The gene appears to be associated with horses often characterized as "frame-overos" in Paints and Thoroughbreds, but is also present in some tobiano/overos, some solid-colored (breeding stock Paint) offspring from overo matings, some tobianos and Quarter Horses without obvious evidence of the overo pattern. The gene has also been identified in an overo Miniature Horse."

Animal Genetics:
"Identification of frame overo can only be definitively done by genetic testing since the frame overo pattern is not always expressed and can be masked by other genetic traits. The gene has been associated with Paints, Thoroughbreds, Quarter Horses as well as Miniature Horses."

Gluck Equine Research Center
"Although most common in Paint and Quarter Horses, the mutation has been found in Tenessee Walking Horses as well"

University of Minnesota Equine Center
"The defective gene is found in American Miniature Horses, Half-Arabians, Thoroughbreds, and Quarter Horses with too much white to qualify for registration."

WikiBokt ;)
"Het frame overo-gen is ook aangetroffen in Quarter Horses en egaal gekleurde Paint Horses. Stamboom-research kan wellicht uitsluitsel geven of er bij de voorouders sprake is van het frame overo-vachtpatroon waardoor het frame overo-gen overgeërfd kan zijn."

Heel het internet staat vol met bewijzen dat het wel voorkomt, het is niet omdat jij het nog nooit niet hebt gezien dat het niet zo is..
Ik vind het wel spijtig dat mensen hierdoor op een dwaalspoor worden gebracht..

Voorbeeld dat het wél voorkomt:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC339559/
lethal white veulen uit Quarter merrie en Paint hengst.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:22

wiki bokt is een vrije vertaling van die andere sites.
dat voorbeeld is het eerste feitelijke geval wat ik tegen kom.het ging er hier helemaal niet om, dat ik het gezien heb , of niet-beetje onzin.ik heb ook nog nooit een stoomlocomotief gezien..
ik beweerde dat het overal gezegd werd, en niemand een feitelijke casus kon presenteren.hierbij dus wel 1.zeer interressant!
maar feit blijft ook, dat het een zeer zeldzame uitzondering is.en mss de uitzondering wel, die de regel bevestigd ;)
feit blijft ook, dat het NORMALITER bij paints en miniatuurtjes voorkomt.en voor kan komen, bij een paard met overo patroon.
dus je zet mensen juist op het verkeerde been, als je stelt dat het ook bij TB en QH voorkomt.het KAN bij UITZONDERING wel eens voorkomen..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:23

spicegirl schreef:
ik heb ook nog nooit een stoomlocomotief gezien..

SG schaam je diep :+ :') ;) Ik heb zelfs al eens een stoomlocomotief bestuurt in zoverre dat je zon ding kan besturen :j :P (sorry melig)

Heb je deze al gezien??? http://www.csacres.com/hessothat.html
Vader QH moeder dubbel geregistreerd en dus ook eigenlijk QH want was ooit cropout.
Ik geef je wel gelijk dat het in mindere mate voorkomt, maar de kans is er wel. De meeste painthengstenhouders zullen een merriehouder dus ook altijd adviseren hun merrie te laten testen. Het overo-gen kan verstopt zitten.

@TS hihihi te leuk dit topic, we gaan van de ene ziekte naar de andere :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:31

Spicegirl: verreweg de meeste frame overo Paints komen "ooit" uit QH ouders. Alleen al in de pedigree van mijn Paint Horse merrie Abby zitten drie frame overo cropouts:

Our Sir Prize:
Afbeelding

Far Ute El Rey:
Afbeelding

Painted Robin:
Afbeelding

En dit zijn dan cropout hengsten die veel zijn gebruikt voor de fok van Paint Horses en waar dus veel over bekend is.

Dat je nu bijna geen frame overo QH meer ziet, heeft te maken met de witregel die ze jarenlang hebben gehad waardoor bonte QH's (frame, sabino, splash) uit het stamboek gingen en Paints werden. Zo werd de genenpool met frame dragers idd wel steeds kleiner. Die regel is nu (met terugwerkende kracht!) teruggedraaid, dus maak je borst maar nat vwb frame overo QH's :P .

Waarmee ik maar bedoel te zeggen dat het risico DAT een QH OLWS draagt steeds groter wordt en dus testen steeds belangrijker.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:44

Flake van Skippy is toch ook een soort cropout? Dat is misschien een goed voorbeeld dichterbij.
Moeder was weliswaar een SPB, maar vertoonde geen paintkenmerken
Vader QH
En Voila, een hele mooie frame overo *\o/*
Moeder droeg het gen dus wel.....

Dus je kan je voorstellen dat het gen zo ook bij QH verstopt zit, dan nog eentje van de andere ouder erbij en je hebt een OLWS veulen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:40

Flake is wel een cropout in de zin van dat hij uit twee solid ouders komt: zijn moeder is een SPB is en zijn vader een QH. Maar een SPB is natuurlijk wel een Paint en daarvan kun je nog wel enigszins verwachten dat ze nog een bontgen zouden kunnen dragen. "Echte" cropouts komen uit QH x QH en zijn toch vaak een Sir Prize :D .

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:47

spicegirl schreef:
wiki bokt is een vrije vertaling van die andere sites.
dat voorbeeld is het eerste feitelijke geval wat ik tegen kom.het ging er hier helemaal niet om, dat ik het gezien heb , of niet-beetje onzin.ik heb ook nog nooit een stoomlocomotief gezien..
ik beweerde dat het overal gezegd werd, en niemand een feitelijke casus kon presenteren.hierbij dus wel 1.zeer interressant!
maar feit blijft ook, dat het een zeer zeldzame uitzondering is.en mss de uitzondering wel, die de regel bevestigd ;)
feit blijft ook, dat het NORMALITER bij paints en miniatuurtjes voorkomt.en voor kan komen, bij een paard met overo patroon.
dus je zet mensen juist op het verkeerde been, als je stelt dat het ook bij TB en QH voorkomt.het KAN bij UITZONDERING wel eens voorkomen..

Spicegirl, ik wilde je ook niet persoonlijk aanvallen, ik wil ook gewoon Lethal White veulens vermijden..
Het is voor jezelf als eigenaar al heel erg om 11 maanden op iets te wachten en direct terug te moeten afgeven,
maar voor je merrie is het nog 1000keer erger...

Ik heb zelf 2 frame overo merries waarvan ééntje een lethal white veulen gehad heeft, dus ik kan het weten.. (btw, merrie was drachtig overgevlogen, dus niet bewust zo gefokt...)
En élke dag kom ik nog 'paarden-mensen' tegen die zelfs nog nooit van deze ziekte hebben gehoord, laat staan van een ziekte als GBED of PSSM...
Dus ben ik fervent voorstander om hier meer bekendheid aan te geven en paarden te laten testen.

Als je gewoon 2 quarters kruist is het risico zeeeeer miniem, dat weet ik ook, maar als je een quarter en een paint gaat kruisen vind ik testen op OLWS toch geen overbodige luxe...
Het kost 25$ (dus iets van een 18€) en op een dikke week heb je de resultaten al terug.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 09:41

Mac schreef:
Die regel is nu (met terugwerkende kracht!) teruggedraaid, dus maak je borst maar nat vwb frame overo QH's :P .

Hey, dat wist ik niet! Sinds wanneer is dit weer teruggedraaid dan?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:52

Een paar jaar geleden alweer :-)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:09

Een kennis van me wist dat Out Dunit negatief is getest op zowel PSSM als HERDA :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:50

Nou, dat lijkt me goed nieuws :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:24

Hey, leuk topic! Zie dat mijn [naam] werd besproken! :)
Natasha [naam] is idd geen echte crop out, mams is spb, uit een spb ma en een frame pa. Overigens zie je het frame-gen bij haar niet, wel veel sabino-kenmerken. [naam] is wel een goed voorbeeld van een gevalletje 'dat je t niet ziet, betekent niet dat t er dus ook niet is'. En dus een reden om altijd te testen! Ben nog altijd zo blij dat ik destijds, toen ik nog maar heel weinig over kleurtjes wist, heb gekozen voor een QH hengst!

En wat heb ik gelachen destijds: er waren mensen die riepen dat ik 0,0% kans op bont had, en ik maar roepen: "Wacht maar, 1 witte vlek op z'n buik en t is een echte!" En daar wassie! <3

Ben overigens ooit ook op een grote stal in Italië geweest, daar stond een QH hengst uit QH ouders, maar met een 'funky bles' en blauw oog...ik zeg testen dus! ;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:04

spicegirl schreef:
OLWS bij quarters en appaloosa's ? :n

Ja dat komt voor, niet elke OLWS drager heeft zo'n frame he, en er zijn genoeg quarters met paints in de bloedlijnen, en dus ook genoeg appaloosa's met die lijnen, soms ver zoeken, maar ze zijn er echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:05

Quarters met Pinats in de bloedlijn zul je niet tegenkomen hoor, andersom wel! ;)
Maar er zijn zeker OLWS dragers onder de Quarters!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:50

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:40