De paarden ervaring van de eigenaar van de Tinker bepaald of de Tinker brutaal en koppig is. Net zoals dat veel gebeurd met lieve kleine Shetlandertjes worden er veel Tinkers gehouden door mensen die geen ervaring hebben in omgaan met paarden. En net zoals die onhebbelijke, blaffende honden van de buren, ook elk paard gaat zijn grenzen verkennen.
ik heb een hengst die zo lief is, dat als hij denkt dat je niet lekker zit, hij gewoon stopt. Daarnaast heb ik een merrie die om de drie maanden een bui heeft van 'waarom zou ik doen wat jij wilt'. Het is zo verschillend dat je er weinig van kan zeggen. Aanleg voor eigenwijzigheid is een aspect, hoe je er mee omgaat en hoe consequenst je bent is een ander. Dat zegt veel meer. Natuurlijk maken ze gebruik van de situatie als iemand ze niet consequent behandelt. Maar dat zegt alleen iets over hun intelligentie. De klik met het paard is alles. Als je die hebt, gaat hij/zij voor je door het vuur. En persoonlijk heb ik liever een paard die ook zelf kan denken, dan een die je klakkeloos volgt.
BillyBubbles
Geplaatst: 14-11-11 16:14
Mijn Tinkerruin is eigenlijk altijd vrolijk en enthousiast. Komt misschien ook door zijn leeftijd, is nu 1,5 jaar.
Primeur11
Geplaatst: 14-11-11 16:19
OP de manege waar ik rij stond een tinker. Deze tinker had van alles meegemaakt voordat hij op de manege kwam. het heeft een tijdje geduurd, maar uiteindelijk konden we alles met hem doen en reden er ook jonge kinderen op.
Ik heb een tinker.Binky.Al 4 jaar.Nog nooit een stap verkeeerd gezet.Zelf ingereden. En dit loopt hij: F9 dressuur. western barrelrace hij rijd zonder tuig en nog vel meer!@
tsp
Geplaatst: 05-03-12 11:00
Volgensmij zijn tinkers over het algemeen heel rustig en vriendelijk..natuurlijk heb je altijd uitzonderingen net zoals met mensen.
king is niet koppig of brutaal, maar gewoon heerlijk ondeugend. maar zoals tsp ook schrijft rustig en heel vriendelijk! Hij houdt juist heel veel rekening met mij
De tinker die ik ken is erg lief en knuffelig. luistert prima! Maarheeft ook humor dus af en toe kun je wel een actie verwachten haha.
ElsB
Geplaatst: 07-03-12 18:51
Onze Gijs is superbraaf en zeer werkwillig. Toch kan hij ook heel eigenwijs zijn, bijvoorbeeld als je bij t rijden iets van m vraagt dat hij moeilijk vindt. Dan moeten we m flink aanpakken, anders doet hij lekker wat je zelf wil . Yasmintje: gezien je verhaal zou ik in jouw plaats op zoek gaan naar een wat oudere, ervaren en goed afgerichte ruin. Eentje die z'n wilde haren al kwijt is .
Laatst bijgewerkt door ElsB op 07-03-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Shayla
Geplaatst: 07-03-12 19:06
Niet altijd, maar het ligt inderdaad een hoop aan de opvoeding. M'n merrie kocht ik toen ze 3 was. Heeft best soms buien maar ik kan alles met dr. Mn hengstje is hier geboren (ook bij mij) heeft een heel ander karakter maar koppig en brutaal...niet bij mij in ieder geval.
Els B, is jou opmerking voor de TS of lees ik over een opmerking heen ?
ElsB
Geplaatst: 07-03-12 19:15
Mijn opmerking is bedoeld voor TS ja. Zij schrijft verderop in dit topic dat ze fysieke klachten heeft en misschien ook geen jaren meer kan rijden. Ze heeft een jong paard, dat nog niet eens beleerd is. Dat lijkt mij voor haar geen optimale match, vandaar.
Laatst bijgewerkt door ElsB op 07-03-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Shayla
Geplaatst: 07-03-12 19:19
Oké, dan begreep ik het goed Had ondertussen al zoveel gelezen dat ik even de draad kwijt was
Laatst bijgewerkt door Shayla op 07-03-12 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Jolandaa_
Geplaatst: 07-03-12 19:19
Tja, ik verzorg een schat van een merrie, zal geen stap verkeerd doen en is uitermate geschikt voor de zorgboerderij waar ze ook van is. Deze merrie is vanaf veulen af aan in de hand geweest. Haar halfzusje iets minder en is daardoor ook wat 'koppig' en 'brutaal'. maar nu ze haar aan het beleren zijn en ze de aandacht krijgt die ze verdient bloeit ze open..
Ligt puur aan de opvoeding en welk karakter het heeft. 'mijn' tinker is erg sociaal en een allemans vriend, haar half zusje is een dier waar je het vertrouwen van moet winnen, maar dit noemen ze gewoon karakter..