Help Andalusier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Re: Help Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:15

Jullie vinden dat het wel de moeite is om te gaan kijken?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:16

Paard heeft trouwens een brandmerk zie ik op de foto. Doen ze dat niet alleen bij PRE's? Dus met goedgekeurde ouders?
Denk wel dat je meer hebt aan een top cruzado dan aan een PRE die om 1 of andere reden niet goed genoeg is om mee te fokken...

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:19

ashley1 schreef:
Ik vind wel dat hij 'apart' gereden wordt zeg.. pelham erin, en met flink wat spanning in elkaar getrokken... weet niet of je die 'erfenis' over wilt nemen?

Hij is verder wel bloedmooi, alleen vind ik hem qua bouw niet echt een andalusier om te zien? Het barokke zie ik er nou niet echt in terug...

Is dat niet gewoon een stang&trens bit?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:20

Ik vind van wel. Je moet hem echt zien om het goed te kunnen beoordelen en voor die prijs is het toch wel heel interessant. Als je een klik hebt en je kunt hem laten keuren loop je toch geen risico?
Kijk hem eens goed in de ogen. Ik vind dat een kalme rustige oogopslag heel veel zegt over het karakter.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:25

Ik heb gebeld naar de eigenares.
Ze zegt dat zijn ouders niet bekend zijn.
En het verschil met die van 8000 dat ze te koop heeft staan is:
de grootte en de inkoopprijs.
Ik mag hem altijd gaan testen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:26

Ik vind het niet veel geld.
Je moet wel bedenken dat het geen PRE is maar een andalusier.
Dat is meestal iets met een PRE gekruisd uit de regio andalusie.
Zelfs zonder papier zou dit paard meer waard kunnen zijn ivm de kleur en de maat.
Ik vind hem verder ook niet rastypisch.

Als je een andalusier wilt, dat is dit feitelijk niet. Maar voor iets aparts vind ik het absoluut geen gekke prijs!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:28

die van 8000 en die kleine van 1.56m zijn ook al een stuk typischer barok als je naar de bouw kijkt.
als ze rontgenologisch ok zijn vind ik het prima prijzen.
Maar bedenk je wel waarvoor je hem koopt, ze bewegen over het algemeen toch anders dan een warmbloed.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:29

Een brandmerk zegt niets over raszuiverheid. Elke boer in spanje brandmerkt zijn dieren, zelfs de ezels nog. Dit paardje is gezien de prijs beslist niet raszuiver, en ook niet duur geprijst voor een cruzado in deze kleur. Voor mij een reden om de rode alarmbel te laten rinkelen. Als je gaat kijken, neem dan het liefst iemand mee die bekend is met andalusiers. Deze persoon kan ook wel zien of er echt spaans bloed in zit of niet. Neem ook een stokmaat mee, vaak wordt de stokmaat wel wat overdreven. Wat de rijkunsten betreft is hij bij zijn volgende eigenaar al snel beter af. Het is vrij beroerd hoe er op deze handelsstal gereden wordt, als ik ook kijk naar de andere te koop staande paarden.
Laatst bijgewerkt door asterid op 26-10-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:31

Dus dan kan het alles zijn eigenlijk maar dan zonder papieren. Dus dan is het eigenlijk een Spaans paard. Dus of twee PRE ouders, of twee Cruzado ouders of 1 PRE en iets anders.
Maakt allemaal niet uit eigenlijk. Dan komt het aan op karakter en of ie goed in elkaar zit. Keuren dus.
Feit dat ouders niet bekend zijn verklaart wel de prijs, betekent dat lage prijs dus niet aan iets anders ligt waarschijnlijk. Lijkt mij dus geen slecht nieuws. Ben wel benieuwd waarom hij brandmerk heeft....waarschijnlijk van de fokker waar hij vandaan komt in Spanje. Ben benieuwd of hij ook lekker ontspannen kan lopen dus niet zo in de krul....
Rij zelf op gedeeltelijke Fries zonder papieren, maakt mij niet uit hoor. Het is een gezond mooi paard met goed karakter. Dat is uiteindelijk het belangrijkst.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:35

bethje31 schreef:
Paard heeft trouwens een brandmerk zie ik op de foto. Doen ze dat niet alleen bij PRE's? Dus met goedgekeurde ouders?

Brandmerk heeft niets te maken met stamboek, wel met fokker of iemand die hem in bezit heeft gehad.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:37

Heb even naar andere advertenties gekeken en vind het wel een beetje verdacht dat echt al hun paarden superbraaf zijn en zo op weg te rijden etc...Altijd een beetje verdacht als alles zo mooi en prachtig is. En inderdaad allemaal in de krul, niet normaal meer!

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:32

bethje31 schreef:
Heb even naar andere advertenties gekeken en vind het wel een beetje verdacht dat echt al hun paarden superbraaf zijn en zo op weg te rijden etc...Altijd een beetje verdacht als alles zo mooi en prachtig is. En inderdaad allemaal in de krul, niet normaal meer!

Ja, nu ook niet allemaal.
Bij die van 8000 staat toch niet voor beginnende ruiter ofzoiets?
Ik vind idd ook dat ze verkeerd gereden zijn. Maar dat opzich krijg je er wel uit
door je eigen stijl toe te passen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:40

_Michelleee schreef:
Als het een raszuivere P.R.E. is, is het een koopje. Die zijn er al zelden voor dat bedrag en zeker niet in zo'n zeldzame kleur.
Vermoedelijk een crusado. Want ze hebben het over een Andalusiër met Spaans paspoort. Maar ook die zijn in deze kleur weer duurder.
Dus ik zou zeer kritisch zijn als je hier gaat kijken.

Kan je mij dan het verschil uitleggen van een raszuivere of een crusado?
En als ik zou gaan kijken, waar moet ik dan zeker op letten?[/quote]
Raszuiver: ouders zijn beide in het stamboek opgenomen P.R.E.'s.
Crusado: 1 van beide ouders is geen in het stamboek opgenomen P.R.E., kan dus wel een niet geregistreerde/niet goedgekeurde P.R.E. zijn maar ook een compleet ander ras.

ashley1 schreef:
Ik vind wel dat hij 'apart' gereden wordt zeg.. pelham erin, en met flink wat spanning in elkaar getrokken... weet niet of je die 'erfenis' over wilt nemen?

Hij is verder wel bloedmooi, alleen vind ik hem qua bouw niet echt een andalusier om te zien? Het barokke zie ik er nou niet echt in terug...

Tja, in Nederland krijg je ook genoeg rijtechnische 'erfenissen'. Hier zijn er ook zat ruiters die een paard in elkaar kunnen trekken.
Zelf een crusado en die kon totaal niet tegen druk in zijn mond. Daar heb ik mij en mijn rijstijl op moeten aanpassen. Maar ik heb er wel vreselijk veel van geleerd en heb een geweldig paard.[/quote]

Sorry, ik kan geen quotes normaal fatsoeneren :o
Zeker heb je die hier in NL ook staan, staat 'ie dan niet in nederland te koop? Had ik nog helemaal niet naar gekeken dus daar zal je mij ook nik over horen zeggen, ik val er alleen een beetje over dat TS een paard wil dat veel kan (begrijpelijk) maar dat dit paard wel erg in elkaar getrokken wordt en daarom vraag ik me af of het misschien niet gewoon 'kunstjes' zijn die aangeleerd zijn ipv dat het paard gewoon netjes naar een hoog niveau is gereden, lijkt me voor TS een stuk makkelijker na te rijden.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 18:54

ashley1 schreef:
_Michelleee schreef:
Als het een raszuivere P.R.E. is, is het een koopje. Die zijn er al zelden voor dat bedrag en zeker niet in zo'n zeldzame kleur.
Vermoedelijk een crusado. Want ze hebben het over een Andalusiër met Spaans paspoort. Maar ook die zijn in deze kleur weer duurder.
Dus ik zou zeer kritisch zijn als je hier gaat kijken.

Kan je mij dan het verschil uitleggen van een raszuivere of een crusado?
En als ik zou gaan kijken, waar moet ik dan zeker op letten?

Raszuiver: ouders zijn beide in het stamboek opgenomen P.R.E.'s.
Crusado: 1 van beide ouders is geen in het stamboek opgenomen P.R.E., kan dus wel een niet geregistreerde/niet goedgekeurde P.R.E. zijn maar ook een compleet ander ras.

ashley1 schreef:

Tja, in Nederland krijg je ook genoeg rijtechnische 'erfenissen'. Hier zijn er ook zat ruiters die een paard in elkaar kunnen trekken.
Zelf een crusado en die kon totaal niet tegen druk in zijn mond. Daar heb ik mij en mijn rijstijl op moeten aanpassen. Maar ik heb er wel vreselijk veel van geleerd en heb een geweldig paard.[/quote]

Sorry, ik kan geen quotes normaal fatsoeneren :o
Zeker heb je die hier in NL ook staan, staat 'ie dan niet in nederland te koop? Had ik nog helemaal niet naar gekeken dus daar zal je mij ook nik over horen zeggen, ik val er alleen een beetje over dat TS een paard wil dat veel kan (begrijpelijk) maar dat dit paard wel erg in elkaar getrokken wordt en daarom vraag ik me af of het misschien niet gewoon 'kunstjes' zijn die aangeleerd zijn ipv dat het paard gewoon netjes naar een hoog niveau is gereden, lijkt me voor TS een stuk makkelijker na te rijden.[/quote]

Maar ik wil helemaal geen paard om op een kei hoog niveau te gaan rijden.
Ik hoef niet te presteren.
Ik wil gewoon plezier hebben in het rijden, en die kunstjes maken het des te leuker.
Niet ?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 18:57

Ik was ook al van plan, dat als ik het paardje zou gaan proberen,
om te vragen of er bij het testen een gewoon bitje in mag.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:04

Het is een erg lage prijs voor de kleur alleen al, cruzado of niet.. juist deze maat is vaak iets duurder dan de "kleintjes". Ik zou dit paard bij een eventuele aankoop echt van voor tot achter op de foto laten zetten (en daarbij afspreken dat de kosten voor de verkoper zijn bij afkeuring voor de lichte wedstrijdsport). Gaan ze daar moeilijk over doen? Lekker laten staan, dan is er zeker iets mis...

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:13

Angela schreef:
Het is een erg lage prijs voor de kleur alleen al, cruzado of niet.. juist deze maat is vaak iets duurder dan de "kleintjes". Ik zou dit paard bij een eventuele aankoop echt van voor tot achter op de foto laten zetten (en daarbij afspreken dat de kosten voor de verkoper zijn bij afkeuring voor de lichte wedstrijdsport). Gaan ze daar moeilijk over doen? Lekker laten staan, dan is er zeker iets mis...

Laten ze dat ook toe als ze een handelstal zijn?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:15

Dat lijkt me wel. Als ze geen vertrouwen hebben in wat ze verkopen, dan wil je er toch ook niet kopen?? Juist een handelsstal zou akkoord moeten gaan met die voorwaarde (of in ieder geval dan gedeelde kosten).

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:26

Het is niet toegestaan om advertenties van buiten Bokt te bespreken.
Daarom hier een slotje.