veulen opvoeden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:11

Tsja, een leeftijdsgenootje is het allerleukst maar mijn pony had als veulen ook een vriendje van 2 jaar ouder en die konden heeeel goed ravotten hoor :) Hangt ook een beetje van t paard af denk ik... Vaak gezien dat hengsten met een jaar leeftijdsverschil al niet altijd een goede combinatie is (die spelen gewoon nét ff anders dan ruinen of merries of een hengst met een ruin).

Je schrijft dat er Shetlanderhengsten staan dus ik gok even dat je voor een hengstveulen wilt gaan? Das namelijk pittig. Mijn pony is een ontzettend lieve hengst die ook erg laat doorkreeg dattie hengst is (heeft tot 1,5 jaar oud tussen de merries gestaan, niks aan de hand :+ ), heb ik erg veel geluk mee gehad, maar desondanks is/was het geen makkie om m op te voeden, je moet erg sterk in je schoenen staan. Realiseer je dat dus op voorhand. Ik zou je sowieso aanraden om te castreren (of je moet een enorm hengstwaardige hebben die ook nog eens erg lief is en door jou te handelen).
Zou idd eerder voor een jaarling of 2-jarige gaan, die kan je ook bij een fokker vinden, weet je evengoed het verleden :)

Een veulen is écht geen makkie hoor, vergis je niet. Het lijkt allemaal verschrikkelijk leuk, en het is ook echt wel leuk, maar er zit een gigantisch stuk opvoeden bij... Achteraf kan je erachter komen dat je toch de plank hebt misgeslagen hier en daar (mijn pony is bijv bij de smid een beetje een klier en kan niet goed vaststaan sinds ie een paar keer is gaan hangen) en de kunst is natuurlijk om dat te voorkomen of iig te minimaliseren.

Succes iig :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:11

Èen veulen is een veulen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:18

nou ik heb 2jr terug een veulen gefokt en dit jaar.eigenlijk begin ik er vanaf dag een al mee.maar jij koopt een veulen dan zijn ze meestal al 6mnd en dan kun je er eigenlijk alles al mee gaan oefenen spelenderwijs natuurlijk.we hebben zelf nu ook een lusitano veulen aangekocht nu ook 6mnd oud en deze doen we iedere dag even voetjes optillen en vast staan,soms gaan we wandelen om haar verkeersmak te maken,ook hadden we pas er mijn jas eens opgelegd en dit vond ze normaal.gewoon lekker spelenderwijs oefenen.inrijden moet je niet eerder dan 3jr doen liever zelfs nog een jaartje langer wachten dus rond zijn 4de jaar.met 3jr kun je gaan longeren ook rustig aan.onder de 3jr kun je wat grondwerk den en schrik en obstakeltraining.bij ons ziet de kudde er nu zo uit
17jr merrie
13jr merrie
6jr merrie
2,5jr ruin
6mnd oud veulen merrie
6mnd oud veulen merie

dus ze kunnen spelen,maar ze krijgen ook opvoeding mee van de oudere.

dus je kan zeker een veulen houden in jou kudde,succes

ook wil ik nog even kwijt dat ik met 11jr mijn eerste paard kreeg een (paarden)veulen,die ik zelf alles heb geleerd.dus leeftijd wilt niks zeggen.je moet natuurlijk wel consequent zijn en dat zal niet ieder jong meisje zijn(maar ook niet iedereen die al ouder is).dus ga er van uit dat ts wel weet wat ze doet,ze is immers opgegroed met paarden.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:32

@amyz
bedankt voor de tips, ik weet dat het zkers geen makkie is vooral een hengst niet(of je moet een hele rustige hebben) maar ik sta zker wel sterk in me schoenen haha, maar ik snap wel wat je bedoelt. :)

@keona
bedankt voor je reactie :)
jah, ik weet dat je nmiet eerder dan 3 mag rijden maar als ik een veulen neem begin ik vanaf 3 met heel rustig longeren en dan rond de 4 longeren met zadel en hoofdstel en rond de 4,5 rustig aan rijden :D
eindelijk iemand die leeftijd begrijpt haha :o

amyz

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:40

Ts, je komt verstandig genoeg over hoor :)
Je moet vooral veel geluk en boerenwijsheid hebben eigenlijk :') Ik had 0,0 ervaring met veulens en een heel klein beetje ervaring met hengsten, denk dat als ik destijds mn overwegingen om een hengstveulen te kopen op bokt had gezet dat ik de grond in was gestampt :=

Een veulen opvoeden is vooral consequent zijn en logisch nadenken. Als ik dit toesta, wat wordt het dan over 3 jaar? Altijd op de lange termijn denken. Maar goed, nogmaals, je komt verstandig over dus dat zal wel loslopen, zeker omdat je al aangeeft je te willen verdiepen en bereid bent hulp in te schakelen mocht dat nodig zijn :)

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:48

@amyz
dankje :)
ik ben zker bereid hulp in te schakelen als het mis gaat ant straks verpest ik het veulen dat zou zonde zijn ;)

maar ik heb wel gehoord dat je slecht gedrag van een veulen moet negeren en goed bedrag heel erg moet belonen want ik dnek niet dat het eerlijk is een veulen dat niks weet te straffen omdat ie wil spelen ofzo

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:06

owjah wat ik nog wou vragen is: mag een fjord een aftekening zoals een klein kolletje ofzo hebben?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:21

hier staat je vraag in beantwoord http://www.bokt.nl/wiki/Fjordenpaard
Amigo20 schreef:
owjah wat ik nog wou vragen is: mag een fjord een aftekening zoals een klein kolletje ofzo hebben?

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:29

dankje wel :)

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:40

iemand nog tips en info over veulens opvoeden?
owjah, en een veulen moet waarschijnlijk ook merrie-veulenbrok tot 1 jaar lijkt mij(daarna jaarlingbrok enz ), maar hoeveel mag je daar per dag van geven?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:43

Ik geef 2 kilo per dag '
doet mijn haf het heel goed op!

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:51

hoeveel is dat ongeveer?
want ik kan het niet wegen, hoeveel scheppen zouden het ongeveer zijN? :o
en moet je eerst rustig voeren tot je bij 2 kilo komt of moet je gelijk 2 kilo gaan voeren?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:56

wij geven 1 schep per dag grow up muesli en liefste onbeperkt ruw voer

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:59

moet ie ook onbeperkt ruwvoer hebben als ie op het gras staat?
o alsie de hele dag op het gras staat moet ie dan savonds ook ruwvoer?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:03

n de zomer maanden geven wij geen ruwvoer,omdat ze gras genoeg hebben wat dus ruw voer is(als je niet genoeg gras hebt moet je ook in de zomer bij voeren natuurlijk).in de winter geven we dit onbeperkt.als jou veulen sávond op stal gaatzou ik hem zeker ruw voer geven
Amigo20 schreef:
moet ie ook onbeperkt ruwvoer hebben als ie op het gras staat?
o alsie de hele dag op het gras staat moet ie dan savonds ook ruwvoer?

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:13

oke,bedankt :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:24

Inmiddels heb ik toch al enige ervaring met veulens.
En het grappige wat ik altijd tegenkom hier op bokt is dat een van de redenen is om een veulen te kopen is om er een band mee op te bouwen.

Elk veulen is verschillend, zelfs veulens die uit dezelfde ouders komen. Ze hebben verschillende karakters en gedragen zich daar ook naar.
Met de ene heb je een klik met de andere wat minder.
Met een wat ouder paard kun je net zo goed een klik hebben, een band opbouwen.
Een band opbouwen met een dier vind ik persoonlijk eigenlijk niet leeftijdgebonden.
Veel tijd steken kun je in een veulen maar ook in een paard van bv. 2 jaar of nog ouder.

Wel blijft een veulen natuurlijk hartstikke leuk!
Met consequent blijven, goed opvoeden en weten wat je doet is het een echt rijkdom.

Ik voer mijn veulens 2 van die voerscheppen (zal ruim 1,5-2 kg zijn denk ik) krachtvoer per dag
overdag staan ze op de wei hebben ze gras en 'snachts op stal met onbeperkt ruwvoer.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:37

haha ik weet dat je met een ouder paard ook een band op kan bouwen maar die is niet bij jou opgegroeid en ik denk dat als je een paard van 5 koopt of een veulen kan je daar allebij een even grote band mee krijgen maar als het veulentje met jouw opgroeit heb je toch een ander soort band als wanneer je er eentje van 5 koopt, dan is de band wel even groot maar het is een ander soort band, want dat heb ik ook met mijn shet en mijn pony :o

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:38

een fjord zou in de winter toch best buiten kunnen staan met schuilstal?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:39

ja hoor,ook ander rassen kunnen dit
Amigo20 schreef:
een fjord zou in de winter toch best buiten kunnen staan met schuilstal?

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:46

oke, mijn pony amigo kan dat niet dat is te koud voor hem dan gaat ie helemaal trillen :):)

iniedergeval iedereen bedankt voor de reacties :D

ik ga zaterdag mischienn kijken bij een hengstveulen, heeft iemand nog tips waar je op moet letten als je gaat kijken ?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:49

Amigo20 schreef:
haha ik weet dat je met een ouder paard ook een band op kan bouwen maar die is niet bij jou opgegroeid en ik denk dat als je een paard van 5 koopt of een veulen kan je daar allebij een even grote band mee krijgen maar als het veulentje met jouw opgroeit heb je toch een ander soort band als wanneer je er eentje van 5 koopt, dan is de band wel even groot maar het is een ander soort band, want dat heb ik ook met mijn shet en mijn pony :o

Niet aanvallend bedoeld maar daar ben ik het dus niet mee eens.

Een band opbouwen heeft ook met karakter te maken en veel minder met leeftijd.

Ik heb nu best veel veulens hier zien opgroeien, met de ene kon ik een geweldige band opbouwen en met de andere totaal niet terwijl ze allemaal gelijk worden behandeld en opgevoed.
Heb een paardje hier die al 16 was toen ze hier kwam, maar daar heb ik een betere band mee dan met sommige veulentjes die hier geboren zijn.

Denk dat een band veel meer te maken heeft met de klik dan met de leeftijd waarop ze bij je komen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:50

correcte been stand,of hij allert en fit is.en misschien iemand mee nemen met verstand.of je dierenarts even er na laten kijken

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:59

@kaotishjinta
haha ik vat het ook niet aanvallend op hoowr haha, maar ik bedoel alleen maar dat je met een veulen een andere band opbouwd, ik snap wel dat als het niet klikt dat je ook niet echt een band kan opbouwen maar als het wel klikt heb een ander soort band zegmaar voorhoever ik het ervaren heb met mijn pony´s maar ik begrijp wel wat je bedoelt, toen ik klein was had me zus een pony´tje daar kon ik het hartstikke goed mee vinden ,maar die kreeg onverwachts een veulen en telkens als ik de wei in kwam beet dat veulen me in me rug en daar had ik dus echt totaal geen klik mee

@keona
oke, thanx :D
moet ik ook kijken of ie zich laat pakken en makkelijk laat aanhalen enzo :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:35

Ik vind een band idd ook altijd een wazig iets.. Wanneer heb je nou echt een band met je paard?
Mijn pony ken ik als mn broekzak, alles heb ik hem zelf geleerd, en hij is beslist erg op mij gericht en loopt de sterren voor me van de hemel als ik het netjes vraag. Is dat dan een band?
Ik had met een verzorgmerrie een enorme klik, ze stond al te hinniken als ze mn auto hoorde, kon van het begin af aan lezen en schrijven met dat paard. Is dat dan een band?
Mn eigen pony heb ik nu 2 jaar en van veulentje af, de merrie heb ik een goed half jaar verzorgd en was 4 toen ik met haar begon.

Als ik denk aan een ''band'', denk ik aan die merrie. Als ik denk aan ''elkaar van haver tot gort kennen'', denk ik aan mn pony.

Verkijk je daar niet op. Natuurlijk kan het zijn dat je een soort bijzondere klik hebt met je veulen, maar dat hoeft écht niet. Ik ben beslist gek op mn beessie en ik zou hem ook voor die merrie niet inruilen (al zou ik heel goed weten wat, of eigenlijk wie ik als eerste zou kopen als ik ooit de staats win :+ ), maar echt een heel bijzondere band? Nee, die moet nog komen denk ik.
Voordeel van een veulen is wel dat je m echt helemaal door en door kent.
Ik kocht Bis ook met het idee van een band opbouwen en dat hij dan (net als de merrie) naar me zou hinniken als ik aankwam enz enz, nou, forget it :+ Prinses ehhh prins op de erwt vindt zichzelf veeel te coowl om naar me te hinniken :=

Waar je op moet letten is idd correcte bouw, vraag naar de ouders (ik kreeg destijds de halve familie van Bis te zien), beweging. Beste is sowieso om iemand mee te nemen die er een beetje kijk op heeft. Een veulen beoordelen is iets heel anders dan een volwassen paard beoordelen. Let daarnaast op karakter/gedrag.