[KG] Wanneer is een paard een bonte?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:07

stef schreef:
Een paard is bont als hij daar de genen voor draagt, hoeft ie helemaal geen vlekken voor te hebben ;)

+:)+ Volledig mee eens!! :D

Nicole288

Re: [KG] Wanneer is een paard een bonte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:04

Maar welke genen noem je dan bont? Tobiano en Overo? Sabino niet? Of verschilt dat weer per stamboek?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:31

Genen die witte verkleuringen op het lichaam kunnen geven die uitzien als vlekken en daarbij onder het nederlandse begrip 'bont' horen:
- Tobiano
- Frame (familie Overo)
- Splash (familie Overo)

Mijn inziens hoort Sabino niet hier onder omdat sabino niet altijd, als het wit toont op het lichaam, zich uit in 'vlekken' maar meer dan regelmatig zich uit als stekelharigheid ... dus geen verzameling van witte haren op een plek (= vlek).

Zo lang als de wetenschappers er nog niet helemaal overeenkomstig zijn zal het moeilijk zijn om een vaste bepaling van WEL of NIET bont ivm Sabino te doen. En dan komt de vraag: WELKE variant van Sabino is verantwoordelijk voor 'vlekken' en welke voor stekelharigheid?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:33

Peterina schreef:
stef schreef:
Een paard is bont als hij daar de genen voor draagt, hoeft ie helemaal geen vlekken voor te hebben ;)

+:)+ Volledig mee eens!! :D

Het tobiano gen is dominant dus als een paard dat gen draagt is het ook bont. Natuurlijk heb je weleens een minimal white maar zelfs daar zul je een wit plekje op vinden. En witte benen natuurlijk, het kenmerk van tobiano bont. En inderdaad heb je heel af en toe 1 donker been voordat iemand daar weer over valt ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:35

Kennis van me heeft een volledig zwarte net blauwe ogen, geen plekje wit te bekennen, maar toch echt een overo :j

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:41

Volgens mij is een paard bont als hij tobiano of overo of een combi daarvan draagt. Hoeveel wit hij heeft doet er dan niet toe.
Heb zelf ook 3 bonten waar je het op het eerste gezicht niet van zou zeggen, bij 1 doordat ze een schimmel is en bij 2 andere omdat ze minimaal tobiano zijn.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:18

Sabino kan alleen een vlekje op de buik zijn en witte benen etc (mijn tuiger is ook een sabino, heeft een heel klein vlekje onder zijn buik van 2cm), maar kan ook tonen als een compleet wit paard.
In het verleden is er bij een oud Nederlands stamboek een merrie geweest die als schimmel geregistreerd stond wat dus een vos of bruine was qua genen maar dan compleet wit van lijf. (Al het wit was dus infeite een aftekening)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:41

Op zich een leuke vraagstelling; wanneer is een paard een bonte...
Wat maakt een paard opvallend als 'bont'...maar één ding en dat is wit oftewel het ontbreken van kleur.
Dus zwart/wit gezien (pardonnée le mot :D ) is al het wit aan een paard dus bont.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:00

DubbelDun schreef:
Op zich een leuke vraagstelling; wanneer is een paard een bonte...
Wat maakt een paard opvallend als 'bont'...maar één ding en dat is wit oftewel het ontbreken van kleur.
Dus zwart/wit gezien (pardonnée le mot :D ) is al het wit aan een paard dus bont.

Nee. Een tobiano heeft als kleur zwart,bruin of vos. Het wit is niet het ontbreken van een kleur het is een vlekkenpatroon.

Ik denk dat we in Nederland over een bont paard praten als hij tobiano is. De andere vorm die we in de warmbloedfokkerij kennen is sabino en dat is geen bont en wordt ook niet op het papier beschreven als een bontpatroon.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:43

frame overo is ook overduidelijk een bontpatroon :j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:44

Maar niet in onze warmbloedfokkerij.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:18

paints zijn ook warmbloeden....?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:19

De vraag ging niet over warmbloedfokkerij maar is mijn inziens een algemene vraag.

En daarbij een Engels Volbloed is zeer zeker een 'warmbloed' en het is al lang bekend dat Frame Overo ook aanwezig is in die ras.

Voorbeeld: Ellusive Quest bruin-frame overo (met sabino):
Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:31

Maar die hebben wij hier niet;-) daarbij vraag ik me af of hij wel erkend wordt door het volbloed stamboek in Engeland. Ik denk het namelijk niet.
In Amerika is hij ook alleen maar erkend als dekhengst bij de Quarterhorse association.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:12

Er wordt gevraagd wanneer een paard een bonte is, dus niet wanneer een paard van een bepaald ras door dat stamboek een bonte genoemd wordt ;) .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:22

janderegelaa schreef:
Maar die hebben wij hier niet;-) daarbij vraag ik me af of hij wel erkend wordt door het volbloed stamboek in Engeland. Ik denk het namelijk niet.
In Amerika is hij ook alleen maar erkend als dekhengst bij de Quarterhorse association.

Nee hij is volledig J.C. geregistreert en erkend, en bij-geregistreert (dual registratie) bij het AQHA.

Hij heeft nakomeling die volledig geregistreert zijn bij het J.C. (dus Engeland erkend) en die lopen op de renbanen in USA, en nakomelingen die ook in DL ter dekking staan.

Andere Frame Overo XX hengsten in Europa zijn: Letter of Marque en Ellusive Look (zoon van EQ)

Het 'Volbloed Stamboek' in Engeland (Weatherby's) is een onderdeel van het wereldwijd Engels Volbloed Registry, mn het Jockey Club.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:34

Bij het paint stamboek is een Paint een "regular" als hij minstens 1 witte vlek heeft ( met daaronder witte huid) van ca. 5 cm. Wit op benen, hoofd telt niet.
Maar een Paint kan dus ook effen zijn of met een klein vlekje. Mijn Paint is Tobiano bont, minimal white noemen ze dat. Hij heeft 1 vlek op de schoft die groot genoeg is om hem dus regular te maken.
Een effen paint ( solid bred) heeft dus geen vlekken, maar kan genetisch wel bont zijn!
Hier staat de uitleg van de APHA, met bontpatronen: http://www.apha.com/breed/index.html
Hier staat waaraan een "regular" moet voldoen : http://www.apha.com/breed/colorreq.html

Dus een effen paard kan "bont" zijn, terwijl sommige paarden met vlekken niet bont zijn :D , om het simpel te houden ;)

Er bestaan, in Amerika, inderdaad bonte volbloeds, die zijn dan dubbel geregistreerd; APHA en volbloed stamboek.
Bijv. http://www.painteddesert.net/pfreedom.html overigens wel hoofdzakelijk Overo's.
http://www.painteddesert.net/colorfultb.html

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:07

Enige probleem die HEEL VEEL mensen hebben, die zich bezig houden met kleurgenetica bij paarden, is dat de informatie op het APHA site heel erg achterhaald is! :(:)
Zij zouden het goed doen om hun 'beschrijvingen' aan te passen rekening houden met de laatste ontwikkelingen en ontdekkingen ivm Tobiano, Sabino, DW, Splash en Frame.
Het is helaas niet een goede referentie als je iets over 'bont' patronen wilt leren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:46

Het is idd achterhaald en er gaan steeds meer geluiden komen dat genetisch onderzoek moet bepalen of iets frame, tobi etc is. Leuk gedacht, maar als nog niet alles genetisch te achterhalen is kun je dat dus ook nooit veranderen. Dus blijft het bij het oude.
Overigens is het nog steeds de mens en zijn stamboeken die de regels maken en die in eerste instantie het bontpatroon een naam gegeven heeft vér voor er sprake was van het genetische bekend worden. En wordt dus die kleur een naam gegeven en niet het wit !!
Frame is daar een goed voorbeeld van; de aanwezig kleur wordt benoemd (het frame/omhulsel/omlijsting) NIET het wit.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:39

Even alles doorgelezen.
De vraag was inderdaad algemeen gesteld, maar ik denk toch dat je dat het beste per stamboek kan bespreken.
Elk stamboek heeft andere regels en andere raskenmerken.
Sommige kleuren zijn toegelaten, andere niet.

Wij hebben op stal een BWP merrie staan, vos volgens papier.
Witte benen, bles, witte vlek en krijgt elk jaar meer stippen en witte haren bij.
Maar toch een vos. Is zij dan ook sabino?
Of is dat gewoon iets typisch voor vossen dat zij na elke winter wat meer stippen behoud,
aangezien ik dit bij nogal vossen heb gezien?

foto waar je een deel van de witte vlek ziet.
Op de andere kant is ze groter.
http://www.staltschaarbroek.be/styled-8 ... g_9141.jpg

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:43

stef schreef:

Ah, dan heb ik dus toch een bont paard :) Op de drie witte haren in haar nek en haar kleine sokken na zit er alleen geen vlekje op _O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:00

Is ie genetisch wel bont dan?
Silly, kunnen birdcatcher spots zijn

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:13

ik heb een mooie vos

Afbeelding

:+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:35

stef schreef:

D'r papa was bont. Zij had eigenlijk ook bont moeten zijn, niemand snapt eigenlijk waarom dat niet het geval is :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:56

Snadrem schreef:
stef schreef:

D'r papa was bont. Zij had eigenlijk ook bont moeten zijn, niemand snapt eigenlijk waarom dat niet het geval is :)

Omdat dr moeder niet bont was en haar vader niet homozygoot....