[KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:57

:=
I'm lost... Komt wss doordat ik de helft niet snap (als ik niet moet leren voor een tentamen morgen ga ik alle uitgebreide info eens op mn gemak doorlezen).. Maar er staat dat een Splash rechte aftekeningen en blauwe ogen geeft, en dat Sabino grillige aftekeningen maar géén blauwe ogen geeft.

Wat is mijn uk dan?
http://94.100.120.141/777600001-7776500 ... _L7q8.jpeg
http://94.100.121.184/841200001-8412500 ... _AJ8Y.jpeg
(zn andere oog heeft echt zo'n witblauw randje, heb ik alleen geen foto van).

Is dat dan een Splash vanwege de blauwe ogen of een Sabino vanwege de grillige aftekeningen? :P

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:09

ik denk dat die van jou splash en sabino heeft zo te zien,maar ik ben nog alles aan het leren en zelf nog veel aan het uitzoeken.maar de kenners zullen het je met zekerheid kunnen vertellen
amyz schreef:
:=
I'm lost... Komt wss doordat ik de helft niet snap (als ik niet moet leren voor een tentamen morgen ga ik alle uitgebreide info eens op mn gemak doorlezen).. Maar er staat dat een Splash rechte aftekeningen en blauwe ogen geeft, en dat Sabino grillige aftekeningen maar géén blauwe ogen geeft.

Wat is mijn uk dan?
http://94.100.120.141/777600001-7776500 ... _L7q8.jpeg
http://94.100.121.184/841200001-8412500 ... _AJ8Y.jpeg
(zn andere oog heeft echt zo'n witblauw randje, heb ik alleen geen foto van).

Is dat dan een Splash vanwege de blauwe ogen of een Sabino vanwege de grillige aftekeningen? :P

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:30

Het is VEELSTE vroeg in de onderzoek om staandvast te beweren dat Sabino geen blauw ogen geeft. Zelfs Davis doet dit niet! Referenties naar andere dieren en de werking van Wit bij deze dieren HOEFT niet hetzelfde uitwerking of vererfenis te hebben bij paarden ... dit is al aangetoont op andere vlakken. "The genetics maybe the same but the expression of those genetics is not."

Het Wit gen heeft andere werking dan die van Splash en Sabino, maar kan (zoals bekend is) interactief zijn (samen met of invloed op). Maar daar had ik het niet over in mijn voorbeeld.

Van de bekende Sabino, SB1 dat op Kit zit, is bekend dat er geen blauw ogen zijn ... maar bij de andere Sabino's, die misschien niet op KIT zitten, was er wel blauw ogen aanwezig terwijl er geen Splash of Frame aanwezig was. Deze onderzoek is nog aan de gang .....

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:25

Als er andere vormen van sabino zijn die wel blauwe ogen zouden geven maar die niet op KIT zitten dan mag en kun je die geen Sabino noemen imo. Dan heeft het een andere werking en oorzaak, misschien een vergelijkbaar patroon maar het zit op een ander gen dus zou het een andere naam moeten krijgen en ik kan me ook niet voorstellen dat ze dat niet zouden doen. Sabino zit op KIT, niet ergens anders.
Zou er nog een ander gen zijn wat ook blauwe ogen veroorzaakt zou dat een andere naam krijgen, maar persoonlijk verwacht ik meerdere mutaties van Splash te gaan zien ipv andere genen die blauwe ogen veroorzaken.

Het statement Sabino geeft geen blauwe is, zoals ik al zei, niet alleen gebaseerd op het onderzoek bij paarden, maar ook bij dat van andere dieren (muizen, ratten, honden, katten), kit heeft overal dezelfde werking, de mutaties en uitingen daarbij verschillen wat in phenotype maar het zou wel heel erg apart zijn als er bij paarden toch wel een tevoorschijn komt die toch de ogen aantast terwijl dat bij al die honderden duizenden andere dieren die getest zijn niet gebeurd.

amyz, jouw pony heeft beide, net zoals de mijne ;) . Hoewel ik er zeer sterk aan twijfel of er wel sabino bij de welsh voorkomt, sb1 zeer waarschijnlijk helemaal niet, nog geen een positief op getest gezien maar er wordt ook wel weinig op kleur getest door welsh fokkers, alleen heb ook nog nooit een homozygoot sabino welshje gezien. Ik vermoed dat er meerdere dominant white mutaties zijn bij de welsh, zeker als je naar bepaalde kenmerken en bloedlijnen kijkt maar ik sluit sabino ook niet helemaal uit. Je zou je pony op SB1 kunnen laten testen als je het zeker wilt weten (zou hem dan ook meteen voor schimmel laten testen als je hem voor de fok wilt gebruiken, voor sommigen heeft het wel meerwaarde om te weten of hij homo of hetrozygoot is voor schimmel).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:30

iceprinses,nog een vraag.

als je dus 2 ouder dieren hebt waar van een dus splash en de andere schimmel.er komt dan een veulen uit dat splash is en blauwe ogen heeft of een blauw oog heeft,maar heeft ook het schimmel gen dus word wit.dan heb je dus later een wit paard(schimmel) met blauwe ogen.KAN DIT!!!!

ik weet dat het bij cremello wel kan maar dan heb je het verdunningsgen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:41

Ja dat kan, kijk maar maar de pony van amyz :D
Schimmel werkt onafhankelijk en alleen op de haren, dus zowel de ogen als de huid blijven onaangetast, enkel de gekleurde haren worden wit.

Beyonce van zitake is ook schimmel maar heeft maar 1 blauw oog geloof ik, en er zijn wel meer schimmel welshjes met blauwe ogen :j .

Creme werkt in op alle kleur, dus de vacht, de huid, de ogen, maar zal nooit echt helemaal wit zijn, je kan bijvoorbeeld de aftekeningen bij cremello ook gewoon nog goed zien aan de vachtkleur, aftekeningen zijn wit de rest is creme, bij een hele witte schimmel zie je de aftekeningen niet meer aan de vachtkleur, alleen aan de huidkleur.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:45

ja maar het geeft dus ook cremello;s met schimmel gen dus deze zijn dus op het laatste gewoon wit met blauwe ogen.
ik zal eens kijken naar de welsh pony's die jij zegt.oke weet ik dat ook weer
IcePrincess schreef:
Ja dat kan, kijk maar maar de pony van amyz :D
Schimmel werkt onafhankelijk en alleen op de haren, dus zowel de ogen als de huid blijven onaangetast, enkel de gekleurde haren worden wit.

Beyonce van zitake is ook schimmel maar heeft maar 1 blauw oog geloof ik, en er zijn wel meer schimmel welshjes met blauwe ogen :j .

Creme werkt in op alle kleur, dus de vacht, de huid, de ogen, maar zal nooit echt helemaal wit zijn, je kan bijvoorbeeld de aftekeningen bij cremello ook gewoon nog goed zien aan de vachtkleur, aftekeningen zijn wit de rest is creme, bij een hele witte schimmel zie je de aftekeningen niet meer aan de vachtkleur, alleen aan de huidkleur.

IcePrincess

Re: [KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:52

Schimmel cremello oogt toch weer anders. Weer een welsh maar Lowlands Damon (en een paar van zijn nakomelingen) van Melanie5 op bokt is schimmel cremello :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:24

Aha! Op die fiets :P Testen staat idd in de planning (altijd leuk voor de volledigheid) maar eerst die deklicentie maar eens gaan regelen... Idd wel zo handig om de kleurvererving te weten voor de fok :j
Heb overigens geen flauw idee wat zn ouders zijn (ja, schimmel), vader is overleden en moeder is Pascha, van zitake :)

Bedankt voor de uitleg iig! T is toch ontzettend interessant en ik probeer in dit soort topics altijd mee te lezen en vragen te stellen :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:03

Wat denken jullie hierbij dan... Splash?

Vader, 2 blauwe ogen:
Afbeelding

Dochter, 1 blauw oog:
Afbeelding

en een derde (1 blauw oog) met dr zoon:
Afbeelding

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:06

:j , splash, tobiano en sabino of dominant white
Heel veel tinkers hebben die combinatie. Maar ze zijn dan niet homozygoot voor Tobiano. Tobiano (en ook roan) zit ook op KIT en je kan niet meer dan 2 mutaties van hetzelfde gen hebben. Dus wanneer een paard tobiano is kan daar nog maar 1 KIT mutatie bij, dus of sabino, dw of roan erbij en hetrozygoot tobiano zijn of 2x tobiano en dus homozygoot.
Tevens nog een aanwijzing dat splash niet op kit zit omdat deze wel aanwezig is bij homozygote tobiano's (http://www.rosedaleequinestud.com.au/pics/40/40845b.jpg deze knappe hengst bijvoorbeeld, homozygoot tobiano en splash met blauw oog :) )

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:09

@IcePrincess:

Dank voor je uitgebreide uitleg! Leuk topic, hier leer ik nog eens wat!
Een vraagje:
Kun je zien wat onderstaande merrie draagt, ze is homozygoot TT-tobiano getest. Ze heeft helaas geen blauwe ogen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coloured op 25-10-11 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:09

Dat kleine veulentje op mn laatste foto (en hier: http://www.snowville.eu/images/stories/316.jpg ) is ook homozygoot voor tobiano en heeft ook een vrij wit hoofd, overigens zonder blauwe ogen.
En imo ook sabino/dw.... maar geen SB1 dus :) En dat klopt, want hij was negatief getest op SB1, zoals 99% vd tinkers.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:30

Blauwe ogen zijn geen must voor Splash, paard van Coloured laat ook mooie typische splash bles zien, heel wijd uitlopend naar onderen toe, de donkere vlekken rond de mond zie je ook veel bij splash/tobiano combinatie, bij sabino zitten deze veel meer aan de zijkant van de neus.

Als het veulen homozygoot tobiano is getest dan kan het dus geen dw of sabino zijn wat de aftekening aan het hoofd veroorzaakt. Het lijkt vanaf deze foto ook of de bles er naar rechts 'afvalt' ook een splash kenmerk :) .
Het was me idd ook opgevallen dat er bijna niet positief op sb1 getest wordt bij tinkers.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:49

Heeft mijn merrie dan geen sabino?
Of begrijp ik het nu verkeerd....

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:10

geen sabino nee, dat zit op KIT en je hebt er daar al twee van van Tobiano, dus dat kan niet.

Animal Genetics heeft dit gegeven overigens ook opgenomen in hun kleur calculator, als je daar dus kiest voor tobiano/sabino krijg je geen optie voor homozygoot tobiano en hij berekent beide automatisch hetrozygoot.

Om het makkelijkste voorbeeld te nemen: vos tobiano/sabino x vos = 50% kans op vos tobiano en 50% op vos sabino, effen veulen is niet mogelijk, er moet immers 1 KIT gen doorgegeven worden en omdat dit twee verschillende witpatronen betreft zal het veulen altijd een van beide witgenen meekrijgen en nooit alletwee en nooit geen van beide.

Maak je hier vos tobiano/splash x vos van krijg je wel de optie voor homozygoot tobiano, vink die aan en splash op hetrozygoot en je krijgt: 50% vos tobiano/splash of 50% tobiano

Heb je vos tobiano/sabino/splash x vos krijg je alleen de optie voor homo/hetro splash, zet die op hetrozygoot en je uitslag is: 25% vos tobiano/splash, 25% vos tobiano, 25% vos sabino/splash, of 25% vos sabino
splash is hetrozygoot dus 50% kans dat die wel of niet wordt doorgegeven, tobiano en sabino beide kit dus een van beide wordt altijd gegeven maar nooit alletwee tegelijk.

Heeft het andere paard ook wit wordt het natuurlijk weer wat ingewikkelder :+

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:24

En als een paard (met veel wit, Paint) 1 blauw en 1 bruin oog heeft?
Ouders beide met donkere ogen..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:36

dus de andere sabino (niet SB1-zijnde) zitten ook op KIT?
Nog even een zijsprongetje... het zogenaamde blagdon (bij tinkers en clydesdales) is dan waarschijnlijk Dominant White?
Afbeelding

Oreokoekje, 1 of 2 of geen blauwe ogen kan alle 3 splash zijn, het is geen voorwaarde enkel een kenmerk.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:55

Andere Sabino zitten ook op KIT, zouden er meer witmakers zijn die op sabino lijken en niet op KIT zitten horen die een andere naam te krijgen omdat het op een ander gen zit en het een andere oorzaak is waarom er pigmentverlies is.
Blagdon zal idd DW zijn, zeker als je het vergelijkt met de al bekende DW mutaties zie je veel overeenskomsten. Schitterend paard is dit trouwens, zou die ook roan kunnen zijn? Hoofd en bovenaan het been lijken er geen witte haren doorheen te zitten (hoeft ook niet perse bij ander stekelhaar, mijn pony heeft ook heel veel witte haren bovenop zijn achterhand en bijna niets rond zijn hoofd en benen en die is ook niet roan of rabicano).

Nog even voor de duidelijkheid, Tobiano is niet zozeer een mutatie van KIT zelf maar een aanverwante/gelinkte inversie, alleen om het makkelijker te begrijpen te houden wordt er vaak van een mutatie gesproken bij Tobiano, om dat hele verhaal er ook nog bij uit te gaan leggen wordt veel te ingewikkeld met alle wetenschappelijke termen erbij := .

Bij paints heb je ook nog te maken met Frame wat blauwe ogen en veel hoofdwit kan geven dus dat is moeilijker te bepalen zonder test, foto of ouders.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:59

Ik heb altijd gedacht dat kleurtjes zoals deze (komen bij criollo's erg veel voor)

Afbeelding
Afbeelding

een vorm van extreem sabino is, maar dat zou dus ook een vorm van dominant white zijn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:40

IcePrincess schreef:
:j ,Tevens nog een aanwijzing dat splash niet op kit zit omdat deze wel aanwezig is bij homozygote tobiano's (http://www.rosedaleequinestud.com.au/pics/40/40845b.jpg deze knappe hengst bijvoorbeeld, homozygoot tobiano en splash met blauw oog :) )

Maar mijn vraag is dan WAAR en HOE is hij getest op Splash om met zekerheid te kunnen zeggen dat hij Splash is ... alleen aan de blauwe ogen en het gezicht wit kan je hem niet defineren.
Juist omdat er nog ZOOOO veel onderzocht moet worden en gedefineert moet worden (en zeker wat betreft de andere 'Sabino'-achtig genen ... om ze een naam te geven) dat om meteen uitsluiting van blauwe ogen bij andere mogelijke genen te doen lijkt mij gewoon voorbarig.

Als je de studie ivm de Tennessee Walkers hebt gevolgt dan weet je dat er vroeger melding is geweest van aftekeningen met blauwe ogen, en dat deze families de aanwezigheid van Splash, Frame of DW zijn uigesloten, en dat testen op verschillende families die getest zijn op SB1 positief waren en de rest negatief (dus is andere SB-achtig hier bezig). De aanwezigheid van niet-Splash, niet-Frame, niet-DW (trouwens niet aanwezig bij TW's), geen SB1 op de test, en toch overduidelijk Sabino-achtig aftekeningen EN blauwe ogen ?? Het is mede deze lopend onderzoek dat er veel onderzoekers terug gekomen zijn van de kreet 'Sabino = geen blauwe ogen'. EN je hebt gelijk dan is het hoogst waarschijnlijk een andere (type?) gen dat deze sabino-achtig aftekeningen veroorzaakt en die hoort een andere beschrijving te krijgen, EN wie weet is het een andere vorm van Splash.

Er is zo veel verwarring rond Splash en Sabino en tot de DNA test op de markt komt (is wel in labo beschikbaar maar nog niet openbaar) en er duizenden paarden getest worden en de resultaten langs elkaar gelegt kunnen worden, zal die verwarring blijven en de discussie of 'is hij of is hij niet?' blijven.

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:59

Was ook erg nieuwsgierig, bedankt voor de uitleg allemaal.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:00

gaucho schreef:
Ik heb altijd gedacht dat kleurtjes zoals deze (komen bij criollo's erg veel voor)

Afbeelding
Afbeelding

een vorm van extreem sabino is, maar dat zou dus ook een vorm van dominant white zijn?

Dominant White is tot heden niet gevonden in deze ras ... wilt niet zeggen dat het niet bestaat maar tot nu toe in de onderzoekingen in Argentina en Chile is het niet voorgekomen.
Bij deze ras moet je rekening houden met verschillende geografisch onderzoeken EN de verschillende Registers: bijvoorbeeld in Argentina en Chile wordt Tobiano niet erkend bij Criollo's; maar in Brazil, Paraguay en Uraguay wel.
De Sabino 1 testen gedaan in Argentina waren negatief ... dus hier zijn de andere Sabino genen aanwezig.
De Frame testen in Brazil waren ook negatief ... maar in bepaalde Argentijnse kuddes was duidelijk Frame aftekeningen te zien (maar deze zijn niet getest ... nota's uit reisverslag van Braziliaanse onderzoeker).

Over het algemeen wordt DW uitgesloten bij Criollo's volgens de verslagen van onderzoekers ... dus wij kunnen wel gokken wat het zou kunnen zijn aan de hand van foto's maar uitsluitend definitie kunnen wij niet maken (als de experts het niet weten hou kunnen wij het dan weten!?).

Schitterend foto !
Trouwens voor de interesseerden ... in Parijs is er een kleine kudde Criollo's die allemaal palomino en silver-bays(nep-palomino achtig van kleur maar met donkere been aftekeningen) zijn ... heel apart.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:20

hoe/waar kan ik DW laten testen eigenlijk?
het voorbeeld van mijn laatste foto is niet roan overigens, kleurvast!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:36

Als 'public available' DNA test nog niet; maar ik weet dat Davis wel een aantal paarden heeft 'getest' op DW. In hoever dit een DNA of ei-wit test is/was weet ik niet.
Hetzelfde verhaal voor Splash.