[KG] Smoky black, crème gen "zichtbaar" bij veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: [KG] Smoky black, crème gen "zichtbaar" bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:07

maar dan spreek je toch weer over kleine vlekjes hier of daar, deze heeft dat toch niet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:10

frenia schreef:
san: ik bedoel frame overo

Dat maakt het wat duidelijker +:)+ .

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:17

ja he :D was pas naar aanleiding van je opmerking dat het me opviel :j

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:39

Cassidy schreef:
snowdon schreef:
Is de hele onderkaak wel wit uberhaupt vraag ik me af?
Als dat zo is, is dat het splash gen, ben de officiele term even kwijt. Komt ook veelvuldig voor bij de tinkers. Ik heb er een zooitje van staan en TS zelf ook.

Sabino toont vaak chin spot, en de onderlip is op de foto in het eerste bericht toch duidelijk wit.
Splash toont anders, dat is meer een compleet wit hoofd, en niet alleen chin spot.
En bij splash zie je het stekelharige niet terug.

Sabino (en andere aanverwante genen) dringt het wit aan het hoofd door andere genen terug langs de zijkanten van het hoofd (en weg van de ogen), daarom zie je heel vaak donkere lipvlekken als sabino aanwezig is (zoals bij bij mijn pony bijvoorbeeld) en de bles lijkt als wenkbrauwen over de ogen te vallen zeg maar, niet omdat het wit zo loopt maar omdat sabino het wit juist weer van de ogen wegduwt.
Als het paard uit de OP geen sabino zou dragen zou het wit aan het hoofd heel anders lopen, over de ogen, mooi rond naar het wit onder kaak vast.

Ik zie hier wel duidelijk een splashed white tekening door hoe het wit aan het hoofd loopt en de rechte horizontale witscheiding aan de benen. Voor slipped tobiano vind ik dat linkerachterbeen aan de voorkant te hoog oplopen, dat zou bij slipped veel rechter zonder verhoging zijn zeg maar. Hoofdaftekening is iig heel duidelijk splash :) .

IPV sabino zou het overigens ook heel goed dominant white kunnen zijn, die twee zijn mutaties van hetzelfde gen maar bij tinkers is er geloof ik nog niet echt onderzoek naar DW gedaan. Tot nu toe is er maar 1 sabino-gen at aangewezen kan worden en voor DW staat de teller nu op 13 als ik me niet vergis. Grootste verschil tussen de twee is dat sabino homozygoot mogelijk is maar DW zijn tot nu toe enkel nog aanwijzingen dat het in homozygote vorm niet levensvatbaar is en dus tijdens de dracht afgestoten wordt.

Maar er zijn zo ontzettend veel variaties van dit gen (zelfde genmutaties komen bij muizen ook voor en daar zijn ze al veel verder met onderzoeken, geloof dat ze daar nu op een stuk of 100 verschillende mutaties zitten) en binnen bepaalde rassen zijn er ook weer aparte mutaties, en allemaal met witverspreiding wat ontzettend veel op elkaar lijkt.
Al die verschillende varianten worden nu heel vaak gewoon sabino genoemd maar de meeste zullen DW zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:09

frenia schreef:
maar dan spreek je toch weer over kleine vlekjes hier of daar, deze heeft dat toch niet

Ik ken een Slipped Tobiano met 2 witte sokjes en een witte plukje in zijn staart! Nergens op zijn lijf wit! Op mijn aanraden en vanwege dat wit plukje hebben ze een tobiano DNA test gedaan en daaruit blijkt dat het heterozygoot Tobiano is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:19

maar die had dus ook een wit vlekje in de staart ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:23

NEE! Die had welgeteld een stuk of 20 witte haartjes links en rechts onder langs zijn staart wortel.

En daarbij het veulen op de foto heeft ook een grote 'vlek' op zijn staart = bijna geheel zijn staart (is twee-kleurig) :+

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:28

ik zie geen witte staart :n ik zie haarpunten in staart en manen die bleker zijn, en daardoor creme-kleurig lijken, dat wel, maar geen wit :n

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:30

Bij mijn hengst zou je het ook niet verwachten. Kijk maar hoe weinig wit hij heeft.
Afbeelding

Maar bij het veulen op de foto vind ik de staart ook meer verbleekt dan wit.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:53

Mensen ALLE veulen staarten zijn 'verbleekt' dat is een manier van Moeder Natuur om camouflage te geven aan het jong goed.

De staart wortel van het veulen op de foto is zwart en er vandaar uit een verspreiding van witte haren of verbleekte haren als je dat liever als beschrijving gebruikt. Het staart is dus 2-kleurig: zwart EN verbleekte witte haren ...en dit is een kenteken van tobiano.

Wij kunnen hier nog jaren over discusseren maar omdat de afstamming niet bekend is blijft het gissen.
Enige manier om de twijfels weg te doen is een DNA test te doen.
Persoonlijk zou ik geen geld uitgeven aan een creme test want het veulen 'toont' niet smokey black (en dit zeg ik met meer dan 20 jaar fokken met 'cremes') maar zou wel SB1 en TO doen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:33

en wat doe je dan met deze?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik blijf tobiano-test quasi nutteloos vinden, foto's van al deze veulens zijn op dezelfde dag gemaakt, en het zijn nog maar een klein aantal van een grote groep
ik vind een witte staart (of witte haren/pluk) toch wel een groot verschil tov een verbleekt haar
het een is zo en blijft zo, het ander is dus verkleurd door zon etc

dit is trouwens een van mn eigen veulens, die heeft witte haren in dr staart, zowel onder als in het zwarte gedeelte, staart is daarentegen quasi niet verkleurd:
mams is EeaaTT getest, splash en rabicano
veulen is iig ook tobiano en splash, rabicano ben ik nog in twijfel, vind haar niet stekelharig genoeg en ze heeft wel witte haren bovenin dr staart, maar niet zoals bij haar broer bv: http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... C_0162.jpg en ze heeft natuurlijk een witte vlek die doorloopt in dr staart

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:44

nog eentje
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:04

Geen creme in deze veulens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:05

Ik ga met Peterina mee in deze :). De paarden tonen imo allemaal tekenen van Sabino, niet van cream. Het bonte veulen bezit denk ik geen Rabicano, als je goed kijkt, loop het wit van het lichaam door in de staart :).

Testen is het enige dat uitsluitsel geeft :).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 15:07

jaja daar ga ik ook in mee :D maar had het meer over tobiano-testen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:09

Het bonte veulen bezit volgens mij zeker weten tobiano :). Van de rest durf ik dat niet met zekerheid te zeggen, dat kan alleen een test uitwijzen :).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:25

Aangezien dat de veulens:
- nog met veulenvacht getoont worden waarbij de staart haren verbleekte veulenharen bezitten en,
- geen afstamming gegeven kan worden
- geen kleur van ouders gegeven kan worden
- en omdat in Tinkers tobiano en sabino en rabicano HEEL gewoon zijn ...
zal het koffiedik kijken blijven.

Terug kijkend op de laatste foto's zou mij GOK zijn:
- foto met vos en zwart veulens: vos zonder tobiano, misschien splash, geen rabi, waarschijnlijk geen sabino (kan benen niet zien);
zwart veulen waarschijnlijk sabino, denk niet tobi, kan manen niet zien waardoor vraag zou zijn ?zilver? wel of niet aanwezig.
- foto met andere aan boom : bay tobiano met misschien sabino vanwege witte staart
- foto veulen met zwart halster: zwart + sabino ... maar deze zou ik testen op tobiano vanwege 2-keurig staart.
- foto veulen los met man groen touw: zwart + sabino (merrie achter veulen is zwart + tobiano + sabino)
- foto van uw veulen: zwart-bruin van basis kleur (als boven twee foto's hetzelfde veulen is als onderste?), tobiano, en rabicano, splash.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:58

ik denk overigens geen van deze veulens bay, allemaal zwart ;) met sabino

bonte veulen geen rabicano denk ik, wit loopt inderdaad door in de staart

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:27

De veulens op de foto's zijn zwarte veulens met sabino. Gildor van Anna (kinsealy) is eenzelfde voorbeeld van een zwart paard met opgekleurde staart en manen. Veelal groeien ze weer donkerder uit. Er zijn nogal wat fokkers/handelaren in de UK en Ierland rijker geworden door dit soort dieren als zilverappels te verkopen.

Smokey black kun je zien bij de geboorte maar dan moet je wel 'een geoefend oog' hebben. Kijk naar mijn veulen Izaira Rua die smokey black is. Vlak na haar geboorte waren haar vlekken licht bruinig ipv grijs, haar gepigmenteerde maan - en staartharen waren t.o.v d'r vlekken echt zwart. Even een link naar een voorbeeldfoto, op mijn Facebook pagina staan er meer;
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... =3&theater

Ze heeft hiernaast overduidelijk lichter gekleurde ogen, haar veulenvacht licht op en er komt een chocokleur onderuit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:50

Lang niet alle zwarte paarden worden grijs geboren, veelal ook (licht)bruin geboren en toch echt getest op ontbreken van agouti. Dus ik weet niet of dat wel zo zeer een kenmerk van enkel smokey black is.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:03

Ik snap wat je bedoelt Leon maar het vervagen, of anders gezegd verdringen van de zwarte basiskleur is te zien op de vlekken. Dat hebben 'gewoon' zwart (in welke tint dan ook) geboren veulens niet.

Het is idd niet hét kenmerk, maar wel een grote aanwijzing voor het aanwezig zijn van cremegen, plus ander omschreven kenmerken. Een geoefend oog kan dit onderscheiden en optellen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:12

Misschien ook lastiger op de foto te zien dan IRL?
En veulens van 3 maand oud zou je het dan al niet meer zien, gaat echt om pasgeboren veulen(vacht)?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:12

Genetisch zwart basis worden niet als bruin geboren ... denk dat je dan eerder met een zwart-bruin of seal-brown te maken hebt, beiden kunnen eruit zien als zwart en testen zwart maar dragen toch agouti.

Wat Smokey black betreft bij een veulen bij het geboorte en tot een dag of 10 erna als je wat ervaring hebt dan kan je het kleur onderscheiden. Bij volwassen paarden 'zie' je het in de kleur van de ogen, de kleur 'tint' van de vacht (het is gewoon niet zwart) en veelal de lichter tint van haarkleur bij de oorharen (binnen de schelp).

@Mero : hebt je misschien een foto link dat niet Facebook is? Niet iedereen heeft Facebook (of wilt dat hebben). Ik neem aan dat je het veulen hebt laten testen op creme en als het veulen smokeyblack is waar komt de creme gen vandaan?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:32

Peterina, negatief getest op agouti kan nog wel agouti dragen? links voor meer info? Dit heb ik nog nooit gehoord....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:59

ik ga dus met mero en snowdon mee, ik zie ook geen enkele bruine :n allemaal zwarte met sabino idd :j
mero, bij izaira zie ik duidelijk wat je bedoelt op de foto's :j vooral ook de lichter gekleurde 'pluimen' in de oren vallen me op, alleen adhv vachtkleur en oogkleur zou ik nog niks bemerkt hebben (aangezien jonge veulens met splash vaak ook wat lichtere ogen hebben zonder blauwe ogen te hebben)