Wel of niet naar de hengstenkeuring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:49

sarabande schreef:
In de directe moederlijn zitten geen sport en gezondheid predicaten, die zijn op dit moment voor een koper belangrijker dan keuring predicaten, dus ik zou nooit veel geld voor dit veulen betalen

Veel fokmerries worden niet in de sport uitgebracht.
Daarnaast wordt ook niet altijd alles op paardenfokken aangepast.
En dan nog. Stel moeders is helemaal goedgekeurd, dan hoeft dat niet te betekenen dat het veulen geen kans heeft op bv artrose.

sarabande

Re: Wel of niet naar de hengstenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:18

De vraag is of ze een hengst aankoopt met potentie voor de hengstenkeuring, daar reageer ik op.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:28

sarabande schreef:
De vraag is of ze een hengst aankoopt met potentie voor de hengstenkeuring, daar reageer ik op.

Ok, dan kon ik niet geheel uit je reactie opmaken. Dan heb ik je verkeerd begrepen.

Maar.....
Wij kunnen vanaf hier niet zien hoe het veulen gebouwd is en hoe deze loopt, dus voor ons is het lastig te bepalen.
Hengsten met een goede (predikaatrijke) afstamming en een voor hun interessante stam zijn natuurlijk wel interessanter voor een keuring.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:31

ja, en jij niet alleen, hoor. Jij vind dat deze geen potentie heeft, ik vind van wel. en ik geloof dat er nog meer waren die er wel iets in zien. Smaken verschillen, meningen ook. Dus ja de vrouwelijke lijn is zeker interessant.
De grootmoeder van dit veulen heeft prima nageslacht geleverd, telt ook mee.
Verder is het afhankelijk van hoe het jonge hengstje zich gaat ontwikkelen maar deze afstamming is heus niet kansloos.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:34

Bij het KWPN is het helemaal geen probleem als ze een bemerking hebben op de foto. Er wordt toch ook helemaal niet gevraagd of hij kans maakt op goedkeuring?

Is verder niet dat ik het met het beleid wbt het goedkeuren met bemerking eens ben hoor.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:37

Tja het is wel waar kost misschien wat geld tijd en energie, maar aan de andere kant denk ik ook als jou dit een leuk proces lijkt, doe het dan gewoon! hoe kun je het anders het beste leren hoe dat eraan toe gaat, en misschien word deze dan wel niet goedgekeurd, maar wie weet krijg je er meer kijk op en komt er nog eentje op je pad die je wel goedgekeurd kan krijgen, en tja daarbij voor de prijs is het een gunstige tijd, ook voor de toppers onder ons is het nu de tijd aangezien ze op zo'n jonge leeftijd toch nog niet het volledige ervoor kunnen vangen en de helft niet eens weten wat ze wel niet in handen hebben!
heel veel succes, en ik zou zeggen ga der voor!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:44

Mosh schreef:
Bij het KWPN is het helemaal geen probleem als ze een bemerking hebben op de foto.

Dat is inmiddels achterhaald ik verwijs naar de post van MisterA

[F-AM] Merriekeuring KWPN 2012

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:17

Tot nu toe weten we helemaal niet of de merries uit de moederlijn bemerkingen hebben, Sarabande :D
Wat een speculaties als je tussen de regels door leest. Bovendien is PROK ook een momentopname. Een paard wat het ene jaar PROK is goedgekeurd kan een jaar later wel kapot zijn.
En ach, een tweede bezichtigingshengst hebben is voor velen al een droom.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:31

Ik vind het een prima moederlijn, er komen goede sportpaarden van. Dus het proberen waard TS.
PROK is leuk, maar geeft geen garantie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:37

In_Black schreef:
Tot nu toe weten we helemaal niet of de merries uit de moederlijn bemerkingen hebben, Sarabande :D
Wat een speculaties als je tussen de regels door leest. Bovendien is PROK ook een momentopname. Een paard wat het ene jaar PROK is goedgekeurd kan een jaar later wel kapot zijn.
En ach, een tweede bezichtigingshengst hebben is voor velen al een droom.

Er zijn al veel topics waar Prok besproken wordt, maar Prok gaat over erfelijke bemerkingen, dus ja het is goed mogelijk dat een merrie een jaar later kapot is, maar dat heeft weinig met haar erfelijke waardes te maken en daar heb je mee te maken als je fokt.

Of die merries uit die lijn bemerkingen hebben, ik zou het niet weten ik weet alleen dat ze geen elite zijn en dat is toch een predicaat dat veel fokkers liever zien dan keur.

Setteke: Garantie krijg je nooit bij een dier, geen prok geeft nog minder garantie, het is maar wat je belangrijk vindt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:38

Er zijn nog altijd genoeg fokkers die niet PROKken en di het elite-predikaat geen zak interesseert.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:44

Ik heb liever een paard wat Z springt of dressuurt, dan een PROK predikaat. En als een paard verkocht wordt op dat niveau, dan wordt er goed gekeurd. Dus de rotte appels vallen dan al snel door de mand.

Als fokker hebben we het liefst alles, dus prok en keur (elite) en de verdere riedel :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:59

setteke schreef:
Als fokker hebben we het liefst alles, dus prok en keur (elite) en de verdere riedel :D

Dat klopt en dat stelde ik ook eerder al, zeker in deze markt zijn dat toegevoegde waardes

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:25

Zal ik dan maar even helpen voordat hier weer een respectabele stam de grond in geboord wordt? Ik heb Fiolita en haar nakomelingen en nog veel meer nakomelingen uit deze lijn van dichtbij meegemaakt en ook gereden. Fiolita (ze is nog in leven en zag er een paar jaar geleden nog super uit) is een keiharde tante en zo ook haar nageslacht.

Waarom is het nodig om hier in het topic te speculeren over de redenen waarom er geen prok/sport predikaten zijn? Is het nodig om andere bloedlijnen af te kraken om je eigen merriestapel beter te laten lijken? De echte sportpaarden komen vanzelf bovendrijven hoor, daar is geen campagne voor nodig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:28

Mosh schreef:
Zal ik dan maar even helpen voordat hier weer een respectabele stam de grond in geboord wordt? Ik heb Fiolita en haar nakomelingen en nog veel meer nakomelingen uit deze lijn van dichtbij meegemaakt en ook gereden. Fiolita (ze is nog in leven en zag er een paar jaar geleden nog super uit) is een keiharde tante en zo ook haar nageslacht.

Waarom is het nodig om hier in het topic te speculeren over de redenen waarom er geen prok/sport predikaten zijn? Is het nodig om andere bloedlijnen af te kraken om je eigen merriestapel beter te laten lijken? De echte sportpaarden komen vanzelf bovendrijven hoor, daar is geen campagne voor nodig.

Ik zie dat de merries geen elite zijn en geen sportpredicaat hebben, niets meer niets minder.

En wat je daar tegen ook inbrengt, dat zal dat gegeven niet veranderen, dat is geen speculeren maar puur een constatering.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:40

Sorry, maar ik ben zo te zien niet de enige in dit topic die vind dat je speculeert ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:41

Maar Sarabande , de titels elite en sport zijn leuk, maar zijn ook niet zaligmakend. Ik zie liever een geschiedenis van het paard van de TS.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:47

Als ik de moederlijn zo bekijk lijkt me het niet zo'n probleem. Hoeveel goedgekeurde hengsten hebben een PROK- gekeurde moeder?
Een goede laten ze echt niet staan. Maar goed, dan moet het over 2 jaar wel een goede zijn ;)

Een beetje off- topic misschien, maar denk hier ook eens over na;
ik heb liever een preferente merrie van 10 jaar oud dan een even-oude merrie met alle predikaten behalve preferent (ervan uitgaande dat ze allebei hetzelfde aantal nakomelingen hebben natuurlijk :D )

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:53

Ok, Uryanne, als ie goed is en röntgen zo rot als een pruim, dan heb je nog niets. Alleen Prok geeft geen garantie's. Binnen 8 maanden kan er zoveel gebeuren, daar heeft mams en paps geen invloed op.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:25

setteke schreef:
Ok, Uryanne, als ie goed is en röntgen zo rot als een pruim, dan heb je nog niets. Alleen Prok geeft geen garantie's. Binnen 8 maanden kan er zoveel gebeuren, daar heeft mams en paps geen invloed op.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet? Ik ben het met je eens hoor?! ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:29

Ik begreep het even anders, uryanne. Sorry.

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 22:30

Zo wat een gesprekken allemaal, interessant om te lezen wat iedereen ervan vindt. Nu moet ik zelf nog kijken wat ik ermee ga doen haha! Blijft toch ingewikkeld en er komt meer bij kijken als ik dacht. Toen ik het paard kocht, is zo'n 8 jaar geleden nu, was ik nog een stuk jonger en naiever en vond het een leuk paard. Nooit naar afstammeling gekeken en nu vind ik het heel boeiend om erin te verdiepen. Het lijkt me heel erg leuk, maar vraag me gewoon af of ik niet beter nog een paar jaar kan wachten tot mijn paard met pensioen is en dan met een nieuwe beginnen..Het heeft allebei voor- en nadelen denk ik.. En is een hengstveulen wel een verstandige keuze, of beter merrie? Ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Had inderdaad begrepen dat de Bryolieta-stam een interessante stam is. Veulen vind ik leuk en de moeder is ook prachtig, maar de vraag is inderdaad hoe is dat over een paar jaar...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:36

Bedenk dat van de honderden hengsten elk jaar er maar een stuk of 10 overblijven. Je moet dus echt een goede hebben, niet alleen op papier.
Als ik eerlijk ben heb ik er wel vraagtekens bij dat jij de mogelijkheid hebt om zo'n veulen te kopen wanneer het een kandidaat is voor de keuring over 2 jaar. Meestal zijn hengstenhouders of grote opfokkers je dan al wel voor.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:37

Make up your mind. Niemand kan dat voorspellen, hoe een paard zich ontwikkelt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:42

Dat laatste is ook wel wat onzinnig, Uryanne. Het is wel vaker gebeurd dat iemand zo een jonge hengst kocht en die wel mooi goedgekeurd kreeg. Bovendien wordt er gruwelijk veel gehandeld op de HK zelf. Heel veel hengstenhouders fokken het jonge spul niet meer op maar kopen het aan op iets oudere leeftijd.