Hengstenselectie: Kören wir die falschen Hengste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:29

Excuseme schreef:
Margreeth bedankt!!!

ik denk dat Heckmann moderator was die er af en toe eens een gewaagde stelling ingooide om reactie en discussie te krijgen.

Graag gedaan!

Heckmann was inderdaad de presentator, maar dit kwam op mij wel echt over alszijnde zijn eigen mening. De afgevaardigde van Trakehnen had iets gezegd over de grote verschillen in beoordeling en ook grote meningsverschillen over röntgenfoto's. Heckmann riep dit even tussendoor, ook vrij fel, en gaf daarna het woord snel aan iemand die al langer stond te wachten.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:08

misterA schreef:
-Belangrijkste thema, de leeftijd!!
Als er deskundig met de paarden gewerkt wordt is het geen enkel probleem om de hengsten op
3-jarige leeftijd een zadeltest te laten doen. Zeker als de deskundige trainers en eigenaars zelf hun paarden kennen en
evt. uit kunnen wijken naar een latere test, zoals bij ons, dus op een leeftijd van drie-en-een half jaar of vier jaar.
En de keuringscie. eveneens kan doorverwijzen naar een latere test, dit om de hengst en de eigenaar in bescherming te nemen.

Klopt, voor zover het gaat over de zadeltest. Er werd tijdens de discussie gesteld dat Nederland pas in het voorjaar keurt. Dat is natuurlijk niet geheel juist. Ja, de uiteindelijke goedkeuring volgt pas na het verrichtingsonderzoek, dus in het voorjaar, maar we moeten niet vergeten dat bij het KWPN de hele selectie ook al begint in december!! Vergeleken bij Duitsland is dit nog wel laat (zij beginnen al in oktober), maar dat neemt niet weg dat verschillende argumenten die in deze discussie werden genoemd, ook van toepassing zijn op de KWPN-selectie.

Ik vertaal dit even naar onze hengstenselectie (en dan m.n. de dressuurtak) :

- We voeren de 1e selectie uit op een moment dat paarden net 2,5 jaar oud zijn. Vroegrijpheid (of juist niet vroegrijp zijn) speelt dan een grote rol bij de beoordeling. Is een paard 'grof' of 'ouderwets', of is hij vroegrijp? Mist een paard massa of "hengstenuitstraling", of is hij juist laatrijp? Beweegt een paard onvoldoende met de schoft omhoog / onvoldoende "in het dressuurpaardenmodel", of is hij gewoon nog wat overbouwd? In december is dat allemaal mogelijk. Ik denk dat voor dit punt geldt: hoe later je keurt, hoe beter. Des te meer zekerheid heb je over hoe het paard uiteindelijk wordt.

- Wat zijn nou eigenlijk de argumenten vóór het houden van een 1e bez in december??? Ik zou het niet weten... Ik volg Thomas Casper daarin volledig: de paarden zijn jong, worden in september uit de wei gehaald terwijl ze nog best een paar maand langer zouden kunnen blijven lopen. Ze worden op die jonge leeftijd al in de stapmolen en aan de longeerlijn getraind... terwijl ze nog volop aan het groeien zijn. Alle afvallers zijn getraind en geschoren en staan dus vanaf december terug op stal.... en dan zijn ze nog steeds maar 2,5 jaar oud, dus m.i. nog te jong om aan te rijden, en bovendien is er geen markt voor, dus verkopen is ook geen optie.
Ook voor de paarden die wél door mogen naar de 2e bez is dit niet ideaal. De volgende ronde is immers pas TWEE MAANDEN later, dus ze moeten ook die twee maanden doorgetraind worden!! Ze worden dus getraind van september tot februari, en vervolgens meteen aangereden om in maart alweer (70 dagen!) de verrichting te kunnen lopen! Dat is dus bijna 10 maanden!

- Het tijdstip van voorjaarsonderzoek is eveneens belachelijk vroeg. Dit begint al in maart, veel paarden zijn dan nog niet eens 3 jaar oud! Vergeet niet dat het voorjaarsonderzoek 70 dagen duurt en dat de paarden maar liefst 6x per week worden getraind! Een normale 3-jarige wordt 3x per week getraind...... (!)

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar herhaal het nog maar eens. Mijns inziens zou de 1e bezichtiging best pas in maart gehouden kunnen worden. Vervolgens de 2e/3e bez in april, en dan het voorjaarsverrichtingsonderzoek in mei starten. Ja, dan gaat het dekseizoen verloren. Jammer dan. Van de 5 dressuurhengsten die worden goedgekeurd, dekken er hooguit 2 een redelijk aantal merries, dus zoveel gaat er niet verloren. Daar staat een kwalitatief betere selectie tegenover, die ook nog eens eerlijker is t.o.v. het paard.

Een andere (misschien nog wel betere optie) is om het voorjaarsverrichtingsonderzoek te laten schieten voor 3-jarigen. Dus alleen een najaarsonderzoek voor 3-jarigen en een voorjaarsonderzoek voor 4-jarigen. Op die manier krijgen de hengsten meer tijd en valt (voor de organisatie) de keuring ook beter in te passen in het drukke schema van merriekeuringen, die natuurlijk ook in juni al beginnen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:20

misterA schreef:
-Selectie op gezondheid, eveneens ondersteunend aan de sport, het is geen doel op zich.
vraag- Zou een strenge selectie op bijv. OC-OCD zoals in Nederland, de genetische vooruitgang van de sportaanleg in de weg staan of hebben gestaan?

Tot nu toe niet. Maar dat komt omdat er, na de strenge selectie op gezondheid van de hengst zélf, toch nog steeds genoeg goede hengsten over blijven die het hele traject doorkomen en uiteindelijk mogen gaan dekken. De strenge selectie heeft nog niet tot gevolg gehad dat er te weinig keus (of te weinig kwaliteit) voor de fokkers over blijft.

Dat kan wellicht veranderen als de indexen bekend worden. Er worden door het KWPN jaarlijks relatief weinig hengsten goedgekeurd. Als van dat lage aantal dan ook nog een paar afvallen (omdat ze amper ingezet worden) wegens OC(D) vererving blijft er wellicht niet genoeg genetische variatie over...

sarabande

Re: Hengstenselectie: Kören wir die falschen Hengste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:25

Voorheen was de keuring januari/februari men heeft juist het keuren in het najaar ingevoerd omdat het voor de eigenaren erg kostbaar was om zoveel hengsten de hele winter te moeten trainen en in conditie brengen.
Door de eerste bezichtiging, zijnde de grote schifting in het najaar, hetgeen langzamerhand naar december geschoven is, te houden kwam het KWPN tegemoet aan die wens.

In deze tijd nu de paardenhandel met name voor hele jonge en gewone paarden op zijn gat ligt lijkt het geen slimme zet om de eigenaren op meer kosten te jagen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:28

MargreetB schreef:
misterA schreef:
-Selectie op gezondheid, eveneens ondersteunend aan de sport, het is geen doel op zich.
vraag- Zou een strenge selectie op bijv. OC-OCD zoals in Nederland, de genetische vooruitgang van de sportaanleg in de weg staan of hebben gestaan?

Tot nu toe niet. Maar dat komt omdat er, na de strenge selectie op gezondheid van de hengst zélf, toch nog steeds genoeg goede hengsten over blijven die het hele traject doorkomen en uiteindelijk mogen gaan dekken. De strenge selectie heeft nog niet tot gevolg gehad dat er te weinig keus (of te weinig kwaliteit) voor de fokkers over blijft.

Dat kan wellicht veranderen als de indexen bekend worden. Er worden door het KWPN jaarlijks relatief weinig hengsten goedgekeurd. Als van dat lage aantal dan ook nog een paar afvallen (omdat ze amper ingezet worden) wegens OC(D) vererving blijft er wellicht niet genoeg genetische variatie over...

Dat weten we niet. Duidelijk is dat met name de dressuurhengsten uit een kleine vijver opgevist worden. Nu ook weer 3 Vivaldi's in het najaarsonderzoek.
Duitsland kampt ook met dat probleem van teveel van hetzelfde, al heeft bij die selectie dan weer niet de gezondheid de doorslag gegeven.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 23:28

sarabande schreef:
Voorheen was de keuring januari/februari men heeft juist het keuren in het najaar ingevoerd omdat het voor de eigenaren erg kostbaar was om zoveel hengsten de hele winter te moeten trainen en in conditie brengen.
Door de eerste bezichtiging, zijnde de grote schifting in het najaar, hetgeen langzamerhand naar december geschoven is, te houden kwam het KWPN tegemoet aan die wens.

In deze tijd nu de paardenhandel met name voor hele jonge en gewone paarden op zijn gat ligt lijkt het geen slimme zet om de eigenaren op meer kosten te jagen.

Die extra kosten kun je alleen voorkomen als de paarden na de 1e schifting verkoopbaar zijn. Maar je geeft zelf al aan: de markt ligt op z'n gat; voor de 2,5-jarige (afgewezen) hengsten is momenteel nauwelijks afzetmogelijkheid. Grote kans dat je d'r als eigenaar mee blijft zitten, en dan hou de de kosten dus sowieso.

Een getrainde geschoren 2,5 jarige die in december niet door is, kost meer dan een 2,5 jarige die nog tot januari in een loopstal loopt...
Laatst bijgewerkt door MargreetB op 20-10-11 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:29

Zelf durf ik de stelling wel aan dat het voor een paard beter is om elke dag wat licht werk te verrichten
dan afwisselend stalrust en werk. Juist voor jonge paarden.
Het gaat maar om een half uurtje per dag, ook tijdens het verr.onderzoek.
Het gaat niet om de training op zich, maar meer om de manier waarop. En vooral of het paard het aankan.
Van bijv.de afstammelingen van Vivaldi is inmiddels wel bekend dat ze over het algemeen laatrijp zijn.
We zien dat die laatrijpheid steeds vaker bij met name de dressuurpaarden.
Steeds meer hengsteneigenaren kiezen daarom voor het najaarsonderzoek.
Afschaffen van de voorjaarstest voor driejarigen wordt zeker overwogen, ook voor de springhengsten.
De periode tussen de aanwijzing begin feb. en de start van het voorjaarsonderzoek is wel wat aan de korte kant.
Daar staat tegenover dat hoe korter de hengsten "thuis" zijn "voorbereid" op het verrichtingsonderzoek, hoe makkelijker ze het oppakken.
Hoe groener hoe beter.
Vaak lijkt het wel dat men ervan uitgaat dat ze al een wisseltje moeten springen.

Als paarden op 3-jarige leeftijd (sterk) overbouwd zijn dan denk ik dat dat nauwelijks meer verandert.
Zelfs als een veulen dat beeld voor langere tijd geeft dan zie je dat op volwassen leeftijd meestal nog.

Wat de selectie op gezondheid, dus hoofdzakelijk ocd, betreft, ik heb geen idee wat we hebben gemist aan sportaanleg/vooruitgang, als dat geen rol
zou hebben gespeeld.
We zullen vanwege een oc-tje best wel een paar hengsten hebben gemist.
Maar veel zullen het er niet zijn omdat sowieso ongeveer 70% gezond uit de opfok komt.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 23:33

misterA schreef:
Als paarden op 3-jarige leeftijd (sterk) overbouwd zijn dan denk ik dat dat nauwelijks meer verandert.
Zelfs als een veulen dat beeld voor langere tijd geeft dan zie je dat op volwassen leeftijd meestal nog.

Op 3-jarige leeftijd verandert dat nauwelijks meer nee. Als ze nog maar net (of nog niet eens) 2,5 zijn wel! Waarom dan al op 2,5 jarige leeftijd de eerste selectie houden? :)

sarabande

Re: Hengstenselectie: Kören wir die falschen Hengste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:48

Misschien dat onder de druk van de huidige markt de hele selectie weer naar eind januari kan omdat de kans dat er dan meer buitenlandse kopers aanzienlijk groter is dan in december.

Intussen is het verschil dus een maand en vallen veel van de bezwaren dus weg

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:04

sarabande schreef:
Misschien dat onder de druk van de huidige markt de hele selectie weer naar eind januari kan omdat de kans dat er dan meer buitenlandse kopers aanzienlijk groter is dan in december.

Aan kopers geen gebrek op de Select Sale, ook al in de eerste bez.
Maar uitsluitend voor de echte toppers.
En die zijn op twee handen te tellen. Haast op een hand.
Dat zal niet anders zijn in welke maand of leeftijd dan ook.
Commercie en handel mag imo geen rol spelen in de hengstenselectie, hoogstens facilitair.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 21:00

misterA schreef:
sarabande schreef:

Aan kopers geen gebrek op de Select Sale, ook al in de eerste bez.
Maar uitsluitend voor de echte toppers.
En die zijn op twee handen te tellen. Haast op een hand.
Dat zal niet anders zijn in welke maand of leeftijd dan ook.
Commercie en handel mag imo geen rol spelen in de hengstenselectie, hoogstens facilitair.

Er worden tussen 500 en 600 hengsten per jaar aangeboden, en er is belangstelling voor een stuk of 10... Je kunt er toch van uit gaan dat de aangeboden hengsten zowat allemaal te koop zijn. Dat betekent dat er ruim 500 hengsten overblijven, waarvan er natuurlijk nog wel een hele hoop geselecteerd zijn voor de 2e bez. dus daarvan mag je uit gaan dat er ook wel markt voor is. Dan blijven er nog steeds 350 getrainde hengsten over, waar geen koper op af komt. De markt vraagt immers goed gereden paarden die startklaar (dus tenminste 4 jaar oud) zijn.
M.a.w. het is nergens voor nodig om al zo vroeg te keuren. Het is juist gúnstiger om later te keuren; is voor de paarden beter en (in de huidige situatie) ook wat betreft kosten voor de eigenaar.

We moeten er voor uitkijken dat we zelf ook niet te krampachtig en ouderwets vasthouden aan gewoonten die 'nu eenmaal zo zijn'. De 1e bez is in december, omdat ie nu eenmaal in december is. En zolang er geen noodzaak is om dat te veranderen wordt er niets veranderd. :o? In plaats van naar de logica te kijken!!

De noodzaak om te veranderen is er niet alleen als iets 'slecht' gaat, maar ook wanneer iets 'beter kan'. Waarom niet kritisch t.o.v. jezelf blijven, door je constant af te vragen "Waarom doen we dingen eigenlijk zoals we ze doen?" en "Is het wel logisch dat we het op deze manier doen?"

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:56

Trainen voor een keuring is nog heel wat anders dan opleiden voor de sport.
Veelal zijn keuringskampioenen nog geen top-sportpaarden.
M.a.w. de 350 door Margreet genoemde hengsten die de eerste en zelfs de tweede-derde bez. achter de rug hebben zijn voor de sport niet verkoopbaar,
zelfs al zijn ze vier of vijf jaar.
Eigenlijk beginnen we met name met de merrieselectieselectie in de verkeerde volgorde.
Eerst een aanlegtest en dan eens kijken of ze wel sterwaardig is.
Gelukkig wint deze strategie bij fokkers die voor de sport fokken, terrein.
Zij laten hun merries pas in het stamboek opnemen na een geslaagde ibop of eptm.
Hengsten ontkomen niet aan een aanlegtest dus daar speelt het geen rol.

Ik ben het niet met Margreet eens dat de hengsten te vroeg in de keuring komen en te jong
hun aanlegtest moeten lopen.
Ik ben helemaal niet tegen veranderingen maar het moeten wel verbeteringen zijn.
Sportaanleg is wel op driejarige leeftijd te beoordelen, zeker bij dressurpaarden.
Dat is nog heel wat anders dan in de sport uitbrengen op die leeftijd.
Daar ben ik ook niet voor.
Bovendien is het maar één selectiemoment, het volgende is de afstammelingenbeoordeling,
daarna gevolgd door evaluatie afstammelingen op 4-jarige leeftijd enz.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 00:25

Citaat:
E. Gal _ 11-12-02 _ Jonge hengsten

Vorige week woensdag was ik met een hengst in Stegeren om hem te laten zien aan de hengstenkeuringscommissie. Dat zette me opnieuw aan het denken over het hele traject dat een jonge hengst moet afleggen om uiteindelijk goedgekeurd te worden en in trek te blijven bij de fokkers. Zo’n jonge hengst krijgt in mijn ogen heel veel op z’n bordje.
Dat begint al als ze 2,5 jaar zijn met de keuring in Ermelo. Doen ze het daar goed, dan wordt het traject vervolgd met Den Bosch en eventueel het verrichtingsonderzoek. Daarna staan hengstenshows, hengstencompetitie en Pavo Cup op het programma. Een topper maakt nog kans op uitzending naar het WK voor jonge dressuurpaarden en een jaar later herhaalt deze cyclus zich weer. Pas op z’n zesde komt zo’n jonge hengst in wat rustiger vaarwater.

In mijn ogen kan bijvoorbeeld het verrichtingsonderzoek nog eens onder de loep worden genomen. Vijftig of zeventig dagen is namelijk erg lang voor een jong paard. Ik denk dat het niet nodig is om een paard over zo’n lange periode te beoordelen om de natuurlijke aanleg boven water te krijgen. Als ik een jong paard ga uitproberen, ga ik toch ook niet zeventig keer terug om hem te testen?

Natuurlijke aanleg. Dat klinkt leuk, maar dat kun je bij wijze van spreken ook los in de wei beoordelen. Uiteraard moet er sprake zijn van natuurlijke aanleg bij een potentiële dekhengst, maar er moet ook een ruiter of amazone op zijn rug zitten die de aanleg naar boven haalt. Juist die ruiter of amazone zorgt ervoor dat het talent zo optimaal mogelijk wordt benut. Daarom vind ik het wenselijk dat de eigen ruiter meer bij het onderzoek wordt betrokken. Dat deze bijvoorbeeld twee keer in de week naar het testcentrum gaat om de hengst te rijden.

Per paard is het daarnaast heel verschillend hoe de ontwikkeling verloopt. De één is heel snel, de ander wat langzamer. In het verrichtingsonderzoek zou men onderscheid moeten maken in deze paarden. Ontwikkelt een hengst zich sneller, dan moet het toch mogelijk zijn dat hij zijn onderzoek in minder dagen kan afronden? De beoordeling zou meer individualistisch moeten zijn. Ik snap dat het lastig is voor de keuringscommissie, want hoe leg je aan een eigenaar uit dat de ene hengst langer moet blijven dan de andere? Ik denk dat transparantie in dit geval noodzakelijk is.

Als ik zelf mocht kiezen, zou ik mijn jonge hengst eerst een paar jaar zelf opleiden en dan pas aanbieden voor de hengstenkeuring, maar ik kan me voorstellen dat dit voor een hengstenhouder niet aantrekkelijk is. Hij mist dan een aantal dekjaren en dus inkomsten en moet zijn hengst in training zetten. Van de andere kant; iedereen heeft er toch baat bij dat een paard zich op een zo goed mogelijke manier ontwikkelt? De eerste twee jaar zijn in de opleiding van een paard gewoon heel belangrijk. Dat is iets wat ik door de jaren heen wel heb geleerd.

Ik zit niet zo diep in de fokkerij, maar wel in de sport. Het moet mogelijk zijn om deze twee meer te verenigen en voor iedereen – hengstenhouders, ruiters en keuringscommissies – bevredigend te maken.

Edward Gal, dressuurruiter
Deze column verscheen vrijdag 2 december 2011 in De Paardenkrant

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:42

De eigenaar is altijd verantwoordelijk voor het traject waarvoor gekozen wordt.
Mijn ervaring is dat hoe meer de eigenaar c.q. ruiter zich met de verrichtingstest kan en gaat bemoeien,
het alleen maar zwaarder wordt voor de betreffende hengst.
Edward Gal pleit er eigenlijk voor om een groot deel van de selectie, met name de test, weg te halen bij het stamboek en onder te brengen in de eigen trainingsstal.
Lijkt mij niet zo'n goed idee.
Ik zie het toch liever onder gelijke omstandigheden, door onafhankelijke ruiters en over een zodanig lange periode
dat ongewenste trainings-en voorbereidingsinvloeden zijn verdwenen of juist naar voren komen.

De belangen zijn vaak extreem groot.
De verwachtingen van zowel de fokkers als de jury's zijn hoog.
Wordt er te veel gevraagd (door jury's) of te veel aangeboden (door trainers/ruiters/eigenaren)?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:57

[quote="misterA"]De eigenaar is altijd verantwoordelijk voor het traject waarvoor gekozen wordt.

Inderdaad, het is maar net waar de eigenaar voor kiest. Het is korte termijn- denken versus lange termijn-denken.
Bij het verrichtingsonderzoek(VO) worden maar weinig 3- jarigen uiteindelijk goedgekeurd. Oudere hengsten die worden aangeboden, fietsen er meestal zo doorheen. Dus wat dat betreft loont het wel om een hengst aan te houden en eerst op te leiden. Vaak zie je dan wel dat ze eerst "nog even " bij een ander stamboek worden aangeboden, zodat ze toch nog wat kunnen dekken.

Het is dus vooral het commerciële aspect dat maakt dat de hengsten zo vroeg worden gekeurd; Dan kun je de hengsten alvast verkopen in de veiling bv, of onderhands. Bovendien wordt er dan zoveel tam-tam omheen gemaakt, dat je wel van een andere planeet moet komen om niet van die fantastische hengsten gehoord te hebben.

Overigens ben ik van mening dat het belang van een VO nogal wordt overschat. Een hengst die goed scoort in de verrichting, maar daarna niets meer presteert, is snel uitgedekt. En hoeveel verrichtingskampioenen worden topsporter? Dat zijn er zo verschrikkelijk weinig.

Het voorbeeld van het Springpaardenfonds is wat dat betreft heel treffend; De heren handelaren adviseren welke talenten moeten worden aangeschaft en wie ze moet opleiden. En wat blijkt? Slechts een enkel talent breekt door. (Utascha) Zo moeilijk is het dus nog steeds, ook als ze al een tijd onder het zadel zijn.

Er is wel een ander aspect in de selectie dat wel een goede voorspeller is: De afstamming. Uit bepaalde merrielijnen komen telkens weer opvallende sportpaarden naar voren. Deze merrielijnen geven de wil om te presteren door, met daaraan gekoppeld de gezondheid om het ook te kunnen. Dat zijn zogezegd "lange- termijn- kwaliteiten".Zo'n merrielijn zegt veel meer dan een fokwaarde, want een fokwaarde is voor een groot deel gebaseerd op input vanuit de stamboekkeuringen, de hengstenkeuring, de EPTM en de IBOP.

Willen wij een voorsprong blijven behouden op de rest van de wereld, dan moeten we dus alleen fokken met de betere merrielijnen. Daar komen de betere fokprodukten vandaan. Daar heb je geen keuring of jury voor nodig, de sport wijst uit wie de beste is. En daar heb je op de lange termijn het meest aan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:15

sportfokker schreef:
[Willen wij een voorsprong blijven behouden op de rest van de wereld, dan moeten we dus alleen fokken met de betere merrielijnen. .

Ik zou zeggen dan moet de wet van de grote getallen gehandhaafd blijven..Alleen dan kun je aan bovengenoemde voldoen.(Dus heeeel veeeel veulens laten geboren worden)
Want als je kijkt wat er aan orgineel-kwpn-bloed op de hengstenkeuring wordt aan geboden gaat het verhaal van eigen merrielijnen lang niet op.
Maar zijn het veelal merielijnen van andere stamboeken waarvan huidige hengsten worden aangeboden. (Veel Buitenlandse bloedlijnen )

http://www.kwpn.nl/data/events/00019794.pdf

http://www.kwpn.nl/data/events/00019800.pdf

En was die van Gal er door ?? Welke ? Of was dat geen 2½ jarige.

En gemakshalve kijk even wat de resultaten kunnen zijn van nakomelingen van hengsten die getest zijn (goed of slechte resultaten). en wat er uit eindelijk in de grote sport door dringt of andersom.
http://results.scgvisual.com/2011/gucci/r8.html

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:16

sportfokker schreef:
misterA schreef:
De eigenaar is altijd verantwoordelijk voor het traject waarvoor gekozen wordt.

Inderdaad, het is maar net waar de eigenaar voor kiest. Het is korte termijn- denken versus lange termijn-denken.
Bij het verrichtingsonderzoek(VO) worden maar weinig 3- jarigen uiteindelijk goedgekeurd. Oudere hengsten die worden aangeboden, fietsen er meestal zo doorheen. Dus wat dat betreft loont het wel om een hengst aan te houden en eerst op te leiden. Vaak zie je dan wel dat ze eerst "nog even " bij een ander stamboek worden aangeboden, zodat ze toch nog wat kunnen dekken.

Het is dus vooral het commerciële aspect dat maakt dat de hengsten zo vroeg worden gekeurd; Dan kun je de hengsten alvast verkopen in de veiling bv, of onderhands. Bovendien wordt er dan zoveel tam-tam omheen gemaakt, dat je wel van een andere planeet moet komen om niet van die fantastische hengsten gehoord te hebben.

Overigens ben ik van mening dat het belang van een VO nogal wordt overschat. Een hengst die goed scoort in de verrichting, maar daarna niets meer presteert, is snel uitgedekt. En hoeveel verrichtingskampioenen worden topsporter? Dat zijn er zo verschrikkelijk weinig.

Het voorbeeld van het Springpaardenfonds is wat dat betreft heel treffend; De heren handelaren adviseren welke talenten moeten worden aangeschaft en wie ze moet opleiden. En wat blijkt? Slechts een enkel talent breekt door. (Utascha) Zo moeilijk is het dus nog steeds, ook als ze al een tijd onder het zadel zijn.

Er is wel een ander aspect in de selectie dat wel een goede voorspeller is: De afstamming. Uit bepaalde merrielijnen komen telkens weer opvallende sportpaarden naar voren. Deze merrielijnen geven de wil om te presteren door, met daaraan gekoppeld de gezondheid om het ook te kunnen. Dat zijn zogezegd "lange- termijn- kwaliteiten".Zo'n merrielijn zegt veel meer dan een fokwaarde, want een fokwaarde is voor een groot deel gebaseerd op input vanuit de stamboekkeuringen, de hengstenkeuring, de EPTM en de IBOP.

Willen wij een voorsprong blijven behouden op de rest van de wereld, dan moeten we dus alleen fokken met de betere merrielijnen. Daar komen de betere fokprodukten vandaan. Daar heb je geen keuring of jury voor nodig, de sport wijst uit wie de beste is. En daar heb je op de lange termijn het meest aan.

Elk paard is zo goed als zijn laatste wedstrijd, dat is het echte korte termijn denken.

Niemand zal tegenspreken dat we moeten fokken, dus hengsten selecteren, met en uit de betere merrielijnen.
Dat is weer zo'n vaag begrip, wie bepaald wat de betere fokmerries zijn? En hoe meet je dat?
Meestal zijn dat merries die een hoge fokwaarde hebben, en dat hebben ze niet voor niets.
Er is wel degelijk een grote correlatie tussen sport(aanleg) en fokwaarde, maar de betrouwbaarheid is vaak nog aan de lage kant op jonge leeftijd.

De merrielijn is een heel belangrijk selectiecriterium. Maar daarnaast zijn er nog een aantal criteria die net zo belangrijk zijn.
De hengst zal zelf ook aan een aantal eisen moeten voldoen, correctheid, gezondheid en vooral een goede sportaanleg.
Het probleem is, hoe krijg je dat bij jonge dieren in beeld. Als merries GP lopen dan is een fokkerijcarriëre al bijna uit beeld.
Voor hengsten ligt het wat makkelijker maar we verliezen dan wel 10 jaar genetische vooruitgang. Per generatie.
Dus we moeten, willen we met jonge dieren fokken, een selectiesysteem hebben om die sportaanleg te kunnen inschatten.
En dan kiezen we toch liever voor een objectief systeem zoals de verr.test, voor zowel de hengsten als de merries.
We moeten echt niet naar een systeem toe waar de trainingsstal c.q. de ruiter, de "aanleg" laat zien. Van met name de jonge hengsten.
Als hengsten ggk worden is dat uiteraard nog maar een begin.
Dan begint de echte selectie pas, vooral in de fokkerij maar met het ouder worden ook in de sport.
Maar dat snapt elke serieuze fokker zelf wel.

De wet van de grote aantallen?
Dat gaat ook alleen op bij fokken met hoogwaardig uitgangsmateriaal.
Meer jonge hengsten goedkeuren en een proefperiode instellen van max. 100 veulens en dan op wacht.
Uit die eerste jaargang vervolgens weer ee paar hengsten goedkeuren om de snelheid erin te houden.
Dat zou ideaal zijn, maar voorlopig een utopie.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:02

Citaat:
Niemand zal tegenspreken dat we moeten fokken, dus hengsten selecteren, met en uit de betere merrielijnen.
Dat is weer zo'n vaag begrip, wie bepaald wat de betere fokmerries zijn? En hoe meet je dat?

Het antwoord hierop lijkt me niet zo moeilijk; Je kijkt naar de prestaties in de moederlijn. Zijn die er niet, dan is het geen goede merrielijn. Een merrielijn met alleen ster- en keurmerries, maar geen prestatiepaarden, is dan niet goed genoeg.

Fokken met een goede merrielijn heeft nog meer voordelen: Je kunt je veulens makkelijker en duurder verkopen. Daardoor komen ze ook vaak goed terecht en krijgen ze goede kansen.

Hoe je moet meten wat een goede merrielijn is? Je moet voor jezelf bepalen hoe hoog je de lat legt. En daarbij moet je je niet door fokwaarden laten leiden, maar door de sport. Want daar fok je voor, niet voor een index. Heb je oud bloed, dan heb je vaak automatisch een lage index.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 02:31

sportfokker schreef:
Het antwoord hierop lijkt me niet zo moeilijk; Je kijkt naar de prestaties in de moederlijn. Zijn die er niet, dan is het geen goede merrielijn. Een merrielijn met alleen ster- en keurmerries, maar geen prestatiepaarden, is dan niet goed genoeg.

Fokken met een goede merrielijn heeft nog meer voordelen: Je kunt je veulens makkelijker en duurder verkopen. Daardoor komen ze ook vaak goed terecht en krijgen ze goede kansen.

Hoe je moet meten wat een goede merrielijn is? Je moet voor jezelf bepalen hoe hoog je de lat legt. En daarbij moet je je niet door fokwaarden laten leiden, maar door de sport. Want daar fok je voor, niet voor een index. Heb je oud bloed, dan heb je vaak automatisch een lage index.

Of heb je oud bloed en buitenlands bloed. Super voor de broodnodige bloedspreiding, zeker als de merries ook nog gepresteerd hebben, maar de index is niet hoog dus geen waardering.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:59

ceasario schreef:
sportfokker schreef:
[Willen wij een voorsprong blijven behouden op de rest van de wereld, dan moeten we dus alleen fokken met de betere merrielijnen. .

Ik zou zeggen dan moet de wet van de grote getallen gehandhaafd blijven..Alleen dan kun je aan bovengenoemde voldoen.(Dus heeeel veeeel veulens laten geboren worden)
Want als je kijkt wat er aan orgineel-kwpn-bloed op de hengstenkeuring wordt aan geboden gaat het verhaal van eigen merrielijnen lang niet op.
Maar zijn het veelal merielijnen van andere stamboeken waarvan huidige hengsten worden aangeboden. (Veel Buitenlandse bloedlijnen )

Citaat:
Wel denk ik dat het zaak is dat de dressuurpaardenfokkers ook eens bij de buren gaan kijken. Bijna honderd van de ruim 250 aangemelde dressuurhengsten voeren het bloed van Ferro. Ook Jazz en Flemmingh komen veelvuldig voor. Sterker nog: er zijn weinig hengsten aangemeld die vrij zijn van dit bloed. Deze genetische flessenhals is bij de springpaarden minder sterk, mede dankzij de invoer van buitenlands bloed. Mij hoor je niet zeggen dat een Duitser of een Scandinaviër de Nederlandse dressuurpaardenstapel direct een stap vooruit kan helpen, maar gezien de geringe bloedspreiding is het eigenlijk noodzaak
.

bron:
http://www.horses.nl/fokkerij/artikelen ... r-de-grens

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:34

Het grote probleem in de Duitse stamboeken, Oldenburg op kop, is dat ze veel te commercieel keuren.
Ze keuren hengsten goed omdat ze weten dat ze op de veiling wat gaan opbrengen, en 5% van de veilingprijs is voor het stamboek... velen daarvan lopen nooit een deftige 70-dagentest en dekken amper merries...
En natuurlijk het feit dat ze veel te hard achter modehengsten hebben gelopen, zoals SH.

Dus als ze dat er niet uitzwieren zijn ze niks met een later (en imo véél beter) tijdstip...

Stoppen met commercieel keuren en terug naar de fokkerij zelf kijken.

Zo is er bv vorig jaar een discussie opgetreden bij enkele Belgische hengsteneigenaars dat het BWP op z'n keuring niet commercieel genoeg denkt en goedkeurt. Want zij willen verkopen op de keuring en dus willen ze dat er eentje die ietwat minder is of een bemerking heeft hier of daar toch ggk wordt voor hun eigen commercie... dat vind ik dus je reinste zelfmoord voor een stamboek.
Een stamboek moet denken aan goeie SPORTpaarden en niet aan de portefeuille...
En zoals ook al gezegd, wat ben je met hopen exterieur- en gezondheidspredikaten als er in de stam geen presteerders zitten? Helemaal niks...