Waarom doen veulens...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:08

Lovely schreef:
Maritje1991 schreef:
Eigenlijk zegt het veulen: Ik ben een klein huppeloos veulentje, mag ik bij jou horen? Wil vriendjes zijn?

*D

Niet helemaal. Het veulen geeft aan dat hij nog zuigend en hulpbehoevend is en informeert of er een melkbar aanwezig is. Het veulen geeft hiermee aan dat hij nog niet voor zichzelf kan zorgen en de bescherming van anderen nodig heeft. Aan de reactie van de ander weet hij of hij een compaan heeft en misschien zelfs een hulpmoeder.

Ben ik het niet mee eens, lovely. Ik ga toch voor de optie "onderdanigheid", onze veulens doen het ook nadat ze zijn afgespeend. Ze zijn nu 2 jaar, en als een paard iets te dicht in de buurt komen gaan ze ook nog smekken. Kan me echt niet voorstellen dat ze na anderhalf jaar nog een "melkbar" zoeken... ;)

arabs

Re: Waarom doen veulens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:04

ja ja dat smekken zoals jij het zegt is onderdanigheid en een beetje angst ook volgens mij, want mijn veulen doet het enkel wanneer hij berispt wordt door onze ruin (en niet altijd)
als hij wil checken of de ruin melk heeft, duikt hij er gewoon onder :D

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 03:06

Hoi,

alle paarden die bij ons geboren zijn heb ik dit al eens zien doen.
Raar: echt geen enkele die is aangekocht doet het!

bv nu op dit moment: jaarling doet dit soms bij haar moeder of bij de andere 4 jarige.
En de 4 jarige doet het dat op haar beurt weer bij de weer iets oudere.
Zo gaat het steeds verder in leeftijd :)

Onderdanigheid heb ik ook altijd gezien als meest logische verklaring.

PS: bij mij doen ze dit vaak als ik met een jong paard terugkom van wedstrijd en ze dan weer
bij de grote groep in de weide gaan.
Soort van "Nog steeds welkom???" :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 03:13

Wij hadden er een op mijn vorige stal die wel heel erg was :P die was en aangekocht.. en die deed het ook naar mensen. Heel lief diertje, is er nu aardig mee opgehouden behalve bij de echt dominante paarden (nu is hij 1,5 jaar oud)

Ze zouden het trouwens ook doen als ze net iets spannends of nieuws hebben gedaan omdat de beweging hetzelfde is als de kauw-beweging en daarmee maken ze ontspannende stoffen vrij. Maar of dat waar is kan vast wel een bokker mij vertellen?

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:24

Kauwen is aantonen dat hij onderdanig is/het is aangeven "ik ben klein en dus ongevaarlijk, ben lief tegen mij" :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:28

Ik dacht idd ook altijd onderdanigheid.
Tot ik het een poosje terug mijn paard (merrie 7 jaar, baas van de kudde) naar een ander paard zag doen?
Mond helemaal open en kauwbewegingen maken.... Heel appart... Ben er nog steeds niet over uit wat die mafkees nou bedoelde.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:30

mijne doet dat nog bij grote ruinen, ze is 6, dan staat ze te kauwen van voor en te pissen van achteren :?
nu is ze zeker tegen ruinen heel onderdanig. Bij merries is ze niet onderdanig :n

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:59

Gypsy schreef:
Ik dacht idd ook altijd onderdanigheid.
Tot ik het een poosje terug mijn paard (merrie 7 jaar, baas van de kudde) naar een ander paard zag doen?
Mond helemaal open en kauwbewegingen maken.... Heel appart... Ben er nog steeds niet over uit wat die mafkees nou bedoelde.

Dan kan het nog prima. Mogelijk heeft jouw paard wel door gehad dat dat een dominant paard was en stelde ze zich onderdanig op. Ze hebben het enorm snel door. Zie het hier ook wel bij zowel veulens, jaarlingen en oudere dieren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:38

@Muzefee: Geen idee... Maar mijn paard is toch echt degene waar iedereen achteraan sjokt, en voor wie iedereen opzij gaat. Eten? Zij eerst.
Dus ik snap het nog steeds niet. Heb het haar daarna ook nooit meer zien doen....