Veulentje van Bonfire?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Veulentje van Bonfire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:58

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:04

Cassidy schreef:
Ik zou zelf niet voor een veulen gaan van je merrie.

Nu ben je zelf 20 jaar en niet al te groot, maar je merrie is een papierloze kruising. Maakt niet uit wat je er opzet, de nakomeling blijft een papierloze kruising.
Als je volgend jaar of over 2 jaar gaat dekken, ben je 25/26 jaar voordat je wat met de pony kunt gaan doen.

Je leven kan er tegen die tijd heel anders gaan uitzien, waardoor het houden van 2 pony's weleens lastig zou kunnen worden. Of je moet je lieve Bonfire verkopen, maar ik ga er van uit dat je dat niet wilt.
Bij een veulen kun je nooit voorspellen hoe groot hij gaat worden, of het character matcht. Of hij überhaupt de leeftijd haalt waarop hij bereden kan worden.

Blijf nog lekker doorrijden op Bonfire, en mocht je tzt een ander paard willen, koop er dan een.

:') ze wil een veulen van haar pony fokken, mag het? Wie weet wel hoe zijn leven er over tig jaar uitziet en bovendien vind ik een veulen voor eigen gebruik fokken wat anders als voor de verkoop..

TS: Ik vind het een mooie hengst, maar ga mee met randie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:14

Op het moment dat je een veulen fokt, zet je een leven de wereld in.
Dan kun je er maar het beste voor zorgen dat - mocht je het dier voor eigen gebruik hebben gefokt maar het niet meer kunnen houden - je de bestmogelijke toekomstkansen voor het dier hebt gecreeerd. En ja, daar hoort tegenwoordig een papier bij.
Wil je perse een papierloze kruising, ga maar even naar een gemiddelde paardenmarkt, daar staan er genoeg.
Ook marktplaats wemelt ervan.
Geef dan een papierloze kruising die anders de salami in zou gaan een goed tehuis, ipv ervoor te zorgen dat er nog eentje bijkomt.

En een veulen van eigen merrie is NIET zaligmakend. Veulen kan overlijden, merrie kan overlijden, beide kunnen overlijden tijdens dracht en/of bevalling of daarna, en dan sta je met lege handen.
Is dat risico je het waard dat je alles verliest, alleen om een eigen veulen te fokken? Dan zou ik zeggen: vooral doen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:18

weer een veulen errbij?????????????? of wil je deze zelf houden. anders niet aan beginnen.
sorry dat ik zo reageer , maar ik kan het niet aanzien dat er zoveel paarden cq veulens naar italie gaan voorde slacht. of ergens in de handel terecht komen. als je zegt voor jezelf fokken zeg ik ok, anders niet doen.

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:05

Nee natuurlijk wil ik geen veulen fokken voor de slacht of iets dergelijks! En ook niet voor de verkoop..
Mijn doel is gewoon een leuk veulen van mijn merrietje, voor mezelf. Waar ik niet perse altijd maar mee hoef te rijden, want mennen vind ik ook erg leuk!

Ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat ik zulke reacties krijg. Ik heb Bonfire (en mijn vorige pony) al 'gered' uit het manegewerk/slager! En buiten dat, zijn er natuurlijk vaak zat paarden die je zo her en der kunt kopen voor een prikkie. Maar daar ben ik sowieso geen fan van. Je kent het beestje niet, je kent het karakter niet, je weet niet wat ermee is gebeurd, en wat het beestje mankeert/heeft gemankeerd. Ik wil graag een pony/paardje die ik van kleins af aan zelf in handen heb gehad, en waarvan ik zeker weet dat het niks raars mankeert. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren, maar dan heb ik het zelf onder controle. :)
Ik wil geen paard kopen die misschien peesblessures of iets dergelijks heeft gehad, zonder dat je het weet! Want dan rijd je een paard kapot, en kan je hem alsnog (bij wijze van) naar de slager brengen. Momenteel zijn mensen niet snel te vertrouwen of je een goed/gezond paard koopt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:06

Je hebt niets onder controle, behalve dan dat je weet wat ermee is gebeurt.
Dat her en der een pony vandaan kopen voor een prikkie en niet weten wat het character is, dat heb je toch uiteindelijk ook bij je merrie gedaan?
En als je zelf een veulen fokt heb je al helemaal niets te zeggen over character en maat/geslacht/kleur.

Maar goed, dat is nog geen antwoord op mijn vraag of je je realiseert dat je ook je merrie kwijt kunt raken, en of het je dat waard is.

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:15

Cassidy schreef:
Je hebt niets onder controle, behalve dan dat je weet wat ermee is gebeurt.
Dat her en der een pony vandaan kopen voor een prikkie en niet weten wat het character is, dat heb je toch uiteindelijk ook bij je merrie gedaan?
En als je zelf een veulen fokt heb je al helemaal niets te zeggen over character en maat/geslacht/kleur.

Maar goed, dat is nog geen antwoord op mijn vraag of je je realiseert dat je ook je merrie kwijt kunt raken, en of het je dat waard is.

Dus heb ik het wel onder controle? Want zodra er wat gebeurd, kan ik er wat aan doen, en weet ik zeker WAT het is..
En nee.. mijn pony kende ik al! En die ging de handel in, daar heb ik haar uiteindelijk in teruggevonden en gekocht! Dus.. ik kende haar al ;) En wist bijvoorbeeld ook haar zwakke punten.

En als antwoord op je vraag, ja dat weet ik inderdaad! Ben al bij meerdere bevallingen geweest!! Waarvan ook 1 met een doodgeboren veulen. Dan alsnog dat is mijn keuze of ik een veulen WIL fokken. Daarom doe ik het nu niet, omdat ik er nu niet de tijd/geld voor heb. Als ik het doe, doe ik dat pas over een paar jaar, zodat ik wel zeker weet dat ik het geld ervoor heb. Mijn topic ging trouwens over de hengst, of dat een leuke is. En niet over of ik wel of niet een veulen moet fokken, want ik ben verstandig genoeg om te bedenken of ik dat wel of niet wil :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:18

De hengst ken ik niet, zou bij een eventueel vaderdier ook niet voor een Welsh gaan, maar eerder naar een kleine Quarter grijpen. Resultaat is dan een stevig dier, als je een hengst kiest die klein fokt blijf je ook in een leuke maat, en als je de goede hengst kiest met een koel character, ook een fijn dier om mee te werken.

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:20

Cassidy schreef:
De hengst ken ik niet, zou bij een eventueel vaderdier ook niet voor een Welsh gaan, maar eerder naar een kleine Quarter grijpen. Resultaat is dan een stevig dier, als je een hengst kiest die klein fokt blijf je ook in een leuke maat, en als je de goede hengst kiest met een koel character, ook een fijn dier om mee te werken.

Even serieus? Ik hou echt totaaaal niet van quarters! En buiten dat, vind ik het verschil tussen een grote shet en een quarter wel groot! Maar goed. Bij deze vind jij de hengst dus niet leuk, prima :) ik kijk sowieso nog om me heen. En heb er geen haast mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:22

Wat spreekt je dan niet aan aan een Quarter? Je hebt ze in types hoor. Ik heb ook types gezien die qua looks absoluut niet onderdoen voor jouw Bonfire.
Voordeel is een paard met paardengangen in een ponyformaat. En een super character.

Maar goed, aangezien dit probleem pas over twee jaar aan de orde is, heb je nog twee jaar om erover na te denken of je het wel of niet moet doen,
Veel wijsheid toegewenst.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:32

Cassidy, heb je wel eens gehoord van leven en laten leven? Eerst moet TS niet fokken, nu die strijd gestreden is moet ze maar een quarter als vaderdier nemen?? En als ze aangeeft daar geen interesse in te hebben trek je dat ook in twijfel?? Beetje vreemd vind je niet?

TS ik vind dat je een gave merrie hebt! Ik vind zo op het eerste oog de gekozen vader er inderdaad ook goed bij passen (voor zover je dan vanachter de pc kunt beoordelen). Ik zou zeggen, succes en fok een leuke opvolger voor je merrie die je duidelijk al zeer goed bevalt :j een betere reden kan er in mijn ogen niet zijn om te fokken +:)+

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:32

Sorry Cassidy, maar ik ben het totaal niet eens met jouw opmerking over een Quarter.
Veel Quarters die ik ken hebben geen goede 'dressuur' gangen en dat is volgens mij wel wat de TS wilt.

TS, super leuk dat je een veulentje wilt bij je merrie! Ik zou dus ook zeker niet voor een Quarter kiezen, sluit totaal niet aan op jouw shet.
Je kan denk ik ook nog voor een welsh type C kiezen, maar die worden al snel weer wat ranker waardoor het rijden denk ik wat moeilijker wordt.
Ik vind deze hengst mooi qua bouw, maar er zijn er wel met betere bewegingen. Ik zou inderdaad lekker de tijd nemen en meerdere fokkers/hengsten bekijken. Ook het karakter moet bv goed zijn, en dat maak je het beste mee in het 'eggie'. Ik denk trouwens wel dat je nog iets hoger kan gaan wat maat van de hengst betreft, maar zou zeker niet voor hoger dan 1.40 gaan! eigenlijk echt max 1.35

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:40

GreaseMonkey schreef:
Cassidy, heb je wel eens gehoord van leven en laten leven? Eerst moet TS niet fokken, nu die strijd gestreden is moet ze maar een quarter als vaderdier nemen?? En als ze aangeeft daar geen interesse in te hebben trek je dat ook in twijfel?? Beetje vreemd vind je niet?

Iedereen moet zijn eigen ervaringen mogen maken. Dat als eerste.
Ten tweede vind ik niet dat de strijd gestreden is, want zolang het bij speculaties blijft, is er niets aan de hand.
Of de ts over twee jaar alsnog laat dekken, en over vijf of zes jaar zelf op een fokproduct kan gaan zitten is ook pure speculatie.
Quarter zou mijn keuze zijn (maar ik heb dan ook Quarter merries :D) en misschien niet helemaal de goede keuze voor een goed dressuurpaard, wel een garantie voor een stevig model en een zoet character.
Ik trek me verder terug uit deze discussie.
Alle woeste ideeen van ts zijn dromen en mijn verder inbreng in deze in mijn ogen in dit stadium pure tijdverspilling.
Succes ermee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:50

Is een dartmoor hengst niet wat? Die hebben vaak het zelfde fijne karakter als eens het, maar net wat meer maat en wat meer ruimte in het lijf dan een shet. Ken hele leuke kruizingen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:56

Ik vind het een mooie merrie en een mooie hengst. Ben benieuwd wat daar uit komt. Ik wil me niet in de discussie mengen maar ben van mening dat wanneer je 20 bent je zeker weten oud genoeg bent om daar zelf een verstandige keuze in te maken. En als jij denkt dat het allemaal te doen is wens ik je daar veel succes en plezier bij. :) Je kunt niet altijd alles maar laten omdat er 'mogelijk' nadelen aan kleven. Misschien krijg je er spijt van het gedaan te hebben, maar misschien krijg je er ook wel iets fantastisch voor terug en ben je blij dat je het gedaan heb. En ik gun je van harte het allerlaatste en heb het idee dat je ook prima weet waar je mee bezig bent en hoe je alles gaat aanpakken.

[edit] typo

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:05

Leuke merrie en ook leuk hengstje. Maar ik ben wel een beetje bang dat ze beide wat kort en beknopt zijn. Ik zou persoonlijk zelf kijken voor een hengstje wat sjieker en wat langer. Misschien kan je eens kijken bij newforestpony's. Er zijn leuke kleinere hengstjes, heel leuke sportpony's.

Succes met je keuze, ben benieuwd wat er gaat komen :D

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:40

Als je met het veulen ook weer wilt dressuurrijden, zou ik voor een andere hengst kiezen. Deze is erg zwaar met een korte zware hals. Jouw merrie is ook al erg kort en zwaar met een korte, zware hals. Dat maakt de rijdbaarheid (nageeflijkheid en spoelheid in dehals) niet beter.

Ik zou voor een hengst gaan met iets minder massa en een iets minder zware, langere hals.
Ben helaas niet thuis in de pony's dus kan geen naam noemen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:44

Ik vind een quarter op een shet toch wel een aparte sugestie :P
Kijk anders voor een welsh sectie B van 1.35.. Maar een quarter erop ? :n

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:01

Het schijnt bij paarden best goed te gaan een grotere hengst op een kleine merrie. Maar als jij je voor de veiligheid toch graag wilt houden aan die 15 cm, zou ik toch wel gaan voor een hengst die echt 15 cm groter is. En waarvan ook is gebleken dat hij groot fokt. Dit lijkt me wel belangrijk als je een grotere pony wilt fokken. Je wordt toch vaak ook wel vaak zwaarder als je ouder wordt, en dan is de kans groot dat je niet meer op zo'n kleine gaat passen. Een compact gebouwde welsh lijkt me wel een goede optie, een ranke pony wil je ook niet fokken, want dan ben je er nog sneller te groot voor.
Mijn pony is een kruising welshxshet en best aardig gelukt volgensmij :P De moeder is shetxwelsh (stokmaat ong 115-120) en de vader een welsh (denk zelf een b-welsh, maar weet niet zeker). Dus eigenlijk 1 kruising verder dan wat jij nu wilt gaan fokken. Maar dan kun je een beetje zien wat er misschien ongeveer uit kan komen :P Hij is ongeveer 130 en heeft geen kleine pony-pasjes, maar kan aardig ruim lopen. In m'n profiel staan wel foto's :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:26

Je merrie heeft een heel kort voorbeen, daarom zou mijn keuze geen welsh A hengst zijn, kijk dan naar de welsh B hengsten, die hebben vaak een iets langer voorbeen.
Verder is er ook nog een kleine New Foresthengst, Haywards Guardsman.

Unaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:34

Ik dacht ook al een andere Bonfire :o Maar doen joh, hartstikke leuke papa volgensmij :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:41

laat je in elk geval niets aanpraten mbt het al dan niet fokken van een paardje, wie dan leeft dan zorgt. Ik heb nu een veulentje van mijn merrie en de tijd vliegt! Veel mensen die allergisch reageren op dieren (op hondenforum net zo als op bokt) hebben zelf ook kinderen ondanks vanalles en nog wat.. en heus niet van een baron met stamboom hoor (-;

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:10

Ik zou ook voor een D of kleine E gaan en dan wel wat luxer :o Misschien eens wat hengstenshows bezoeken van het voorjaar. NRPS organiseert ieder jaar een hengstenshowdag waar bijna alle goedgekeurde hengsten van dat stamboek rondlopen. Dan kan je meteen zien wat je wel of niet wilt. Zelf zou ik voor NRPS, welsh, new forest of misschien connemara gaan.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:15

Je bent erg groot voor deze merrie, ik zou daarom een hengst kiezen wat groter is als je merrie, zodat het veulen heel misschien wat groter word!.

Jij groeit nog en dit is voor het beeld, niet mooi.

Maar dat is mijn mening.

Daarbij blijven vaak de 1ste veulen kleiner dan het 2de veulen.

succes.

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:31

winia4ever schreef:
Je bent erg groot voor deze merrie, ik zou daarom een hengst kiezen wat groter is als je merrie, zodat het veulen heel misschien wat groter word!.

Jij groeit nog en dit is voor het beeld, niet mooi.

Maar dat is mijn mening.

Daarbij blijven vaak de 1ste veulen kleiner dan het 2de veulen.

succes.

Haha natuurlijk wil ik groter fokken, deze hengst is ook groter dan mijn merrietje.
En buiten dat, ik groei niet meer hoor :) ben 20.. Hooguit in de breedte, maar dat gebeurd ook niet :)