Oudere merrie laten dekken door oudere hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:23

Oja. ik had nog 1 vraag! :D

Wat denken jullie wat er voor een kleur veulen uit komt?
als het een schimmel word is die sowieso van geboorte al bruin toch?
Maar als ze de kleur van de moeder overpakt is ze ook bruin?? :D

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:29

anneprincesz schreef:
troi:

Heel erg bedankt, ja ik vertelde dus aan me nichtje dat onze merrie waarschijnlijk gedekt zou worden, door de hengst (die zij dus ook wel kent,) en haar reactie was daar op: ja da's verstandig allebei aan de oude kant :) : waarop ik op antwoorde, als ik er nou een hengst op zet van 5 jr, of van 20 jaar volgens mij maakt dit niks uit? waarop zij antwoorde: Nou ik heb hele andere verhalen gehoord. :S??

vandaar had ik zo mijn twijvels.. :O

mischien is het verstandiger om hier met mensen over te praten die er echt verstand van hebben ipv dit nichtje, dan heb je er mischien nog iets aan.
........alleen dan komt de vraag ga je dan ook nog wat met die informatie doen ? ik zelf denk het niet jou keuze is allang gemaakt .

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:31

anneprincesz schreef:
Oja. ik had nog 1 vraag! :D

Wat denken jullie wat er voor een kleur veulen uit komt?
als het een schimmel word is die sowieso van geboorte al bruin toch?
Maar als ze de kleur van de moeder overpakt is ze ook bruin?? :D

Zolang ze niet drachtig is gaat er zo en zo nog geen veulen uit komen :=

Anoniem

Re: Oudere merrie laten dekken door oudere hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:38

ik vind het heel erg onbedacht overkomen...
ik zal maar eerst goed naar je eigen pony kijken. en waarom niet gewoon een veulen adopteren..?? er zijn al genoeg paarden die geen baas hebben..

eerst maar goed uitzoeken of ze veulens heeft gehad, wanneer ze ooit vroeger 1 heeft gehad niet gaan dekken, dat is veel te zwaar voor een wat ouder paard....

denk maar eerst aan je eigen paard of ze er nog wel zin in heeft dan aan jezelf..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:41

Bij mensen is het ook zo dat je als de ouders beide ouder zijn de kans op afwijkingen ernstig vergroot. Het lijkt me logisch dat dat ook bij paarden zo is. Een oude merrie is tot daaraantoe maar waarom zou je dan het risico verdubbelen door een nog oudere hengst.

Het is bij alle zoogdieren zo dat de eitjes al vanaf geslachtsrijpheid in het vrouwtje zitten, de eitjes van je merrie zijn dus 15 a 16 jaar oud en misschien niet meer zo goed als nieuw... ook het sperma van ene oudere hengst gaat er in kwaliteit op achteruit.

Ik zou dus voor een jongere hengst gaan als ik zoals jij een veulen van mijn merrie zou willen. In dat geval beperk je medische risico's zover het kan en heb je minder kans op problemen, dood/ niet levensvatbaar veulen.

Overigens wil een veulentje krijgen van deze merrie totaal niet zeggen dat het veulen enigzins lijkt op het karakter van de moeder. Zo heeft mijn veulen een totaal ander karakter dan de moeder. Dus daar zou ik het niet om doen.

Hoe dan ook zou ik niet gaan 'dokteren' met de merrie. Als ze op de natuurlijke manier snel drachtig raakt; mooi maar laat de natuur zijn gang gaan wil het niet dan wil het niet. Koop in dat geval gewoon een leuke pony die je helemaal naar smaak kunt uitkiezen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:45

de sperma kwaliteit van de hengst gaat naarmate ze ouder worden achteruit. Tevens kunnen het grote risico's met zich mee brengen om haar te laten dekken en daaraan zitten weer hoge kosten.

Hoe oud ben je eigenlijk? Eerlijk gezegt kom je niet over als een heel verstandig persoon.
Tevens zou ik graag de stamboek naar van de hengst willen hebben, gezien er destijds nog niet op SCID en CA getest werd.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:49

Ik sta al een tijdje voor dezelfde keuze als jij en ik heb besloten gewoon m'n merrie nog een paar mooie jaren te gunnen, en dan tegen die tijd opzoek te gaan naar een leuk nieuw paard.

Mijn merrie heeft 2 veulens gehad, beide van ontzettend vriendelijke hengsten, en toch was het eerste veulen nogal een kreng, terwijl de tweede een van de liefste paarden ooit bleek te zijn. Daarnaast levert het hoe dan ook een risico voor de merrie op, en dat risico wordt alleen maar groter als de merrie ouder wordt, en al helemaal als de merrie nog geen veulens heeft gehad.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:52

tevens lees ik in je geschiedenis dat deze merrie bij een meisje in de wei komt te staan, heb je helemaal geen controle meer over der vind het een slechte keuze die je nu wilt maken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:52

Als je een veulen fokt uit de merrie die jullie nu hebben, verwacht dan geen kopietje van de moeder te krijgen. Een veulen kan zo anders uitpakken dan de ouderdieren, het karakter kan compleet botsen, en veulens opvoeden is nog een verhaal apart.

Maar goed, 18 jaar is niet te oud en als de hengst nog dekken kan, waarom niet. Dracht is wel een risico voor iedere merrie. En voordat je een veulen zo groot hebt dat je er op kunt rijden ben je minstens 4 jaar verder en heel veel geld kwijt. Met het risico dat als er wat gebeurt en je er uiteindelijk misschien nog niet op kunt rijden.
Mijn advies is om tzt een ander paard te kopen. Waar je op kunt zitten, waar de gangen en het karakter je van aanspreken, waar je meteen mee aan de slag kunt. Scheelt veel kopzorgen en heel veel geld, en je zet het leven van de merrie er ook niet mee op het spel.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:22

Om erachter te komen of je merrie ooit veulens heeft gehad, kijk je naar haar uier, een merrie die nooit een veulen kreeg, heeft eigenlijk geen uier, enkel 2 kleine dopjes.Een goede DA kan zeker ook zien of er 1 of al meerdere veulens uit zijn gekomen via de scan.
18 jaar hoeft geen probleem te zijn voro de merrie, en ja, een oudere hengst geeft meer kans op een kalme natuurlijke dekking, een jongere hengst kan wat onstuimiger zijn, maar dat hoeft niet perse, ik ken jonge hengsten met keurige dekmanieren, en oudere die ik nooit op mijn merries zou willen hebben.
Om jonge merries de eerste keer netjes te laten dekken, wordt nogal eens een kalme wijze hengst gekozen.

Wat Cassidy zegt, bezint eer ge begint, veulens kosten veel tijd energie en geld,en ervaring ermee is niet onbelangrijk. en denk idd eerst aan je merrie, dan pas aan jezelf. succes

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:25

@sallandval:

Het is bij alle zoogdieren zo dat de eitjes al vanaf geslachtsrijpheid in het vrouwtje zitten, de eitjes van je merrie zijn dus 15 a 16 jaar oud en misschien niet meer zo goed als nieuw... ook het sperma van ene oudere hengst gaat er in kwaliteit op achteruit.

huh? eitjes rijpen en komen los, iedere cyclus, dus de kwaliteit van eitjes van de merrie gaan niet achteruit hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:40

freeride schreef:
@sallandval:

huh? eitjes rijpen en komen los, iedere cyclus, dus de kwaliteit van eitjes van de merrie gaan niet achteruit hoor.

Maar die eitjes zijn al aanwezig vanaf de geboorte, net als bij mensen.
Deze gaan wel in kwaliteit achteruit.

@TS
Een veulen kost 50E per maand, in 3 jaar tijd is dit 1800E.
Dan heb je geen controle over kleur/grootte/karakter/geslacht.

En je loopt altijd het risico dat er medische kosten aankomen (zowel bij de merrie als bij het veulen de komende 3 jaar). Daarnaast zijn er genoeg 2 1/2 jarige te koop voor een leuk bedrag.
Mijn advies? Koop er 1 in plaats van te gaan gokken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:46

50 euro? Wow dat valt nog mee. Opfokstallen hier vragen rond de 160 en dat is exclusief entingen, hoefsmid etc. Dan zit je na 3 jaar op 6000 euro en mag je nog iemand gaan betalen om je (te helpen met je) paard in te rijden.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:48

Sta ik snap goed dat mensen het leuk vinden om zelf een veulen te fokken (naja vermeerderen van het aantal veulens uit predicaat loze moeders...........). Alle kleine/jonge dieren zijn immers leuk

Maar waar je wel rekening mee moet houden is leeftijd van moeders en of ze al vaker een veulen heeft gehad (1x a 15 jaar geleden is niet relevant..). De kans op het uitdragen van de dracht wordt slechter naarmate de leeftijd stijgt bij een merrie die nooit of 1 x een veulen heeft gehad, en ja die zware bevalling er dan ook nog bij waarbij je hoop dat merrie er goed doorheen komt.
Mocht het slecht gaan dan heb je 1) ontiegelijk veel kosten 2) je merrie kan het loodje leggen 3) waarschijnlijk nog geen veulen

Nee echt TS bespaar je dit geld, en koop iets leuks, voor 2000 euro kun jij een hele leuke jonge sport pony kopen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:49

@Yessy
Ik ga er dan vanuit dat het veulen thuis kan blijven staan.
Maar je hebt gelijk; kan dat niet, dan is het bedrag nog (veel) hoger.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:50

veulens kosten echt wel meer hoe duur het word heb je zelf in de hand. Tot het afspenen zijn ze inderdaad niet zo duur. Na het afspenen moet het diertje toch ook lekker in stal in de winter, moet toch naar de smid heeft toch zijn entingen nodig en ga maar door. Kost dus wel degelijk meer als €50,- per maand.

Brainless ook bij thuis laten staan van het veulen kost het meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:52

Mijn 2 paarden kosten (zonder ijzers), 65/75 E per maand (samen) in de winter.
's Zomers 25 Euro.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:53

Dat red ik niet. Enkel aan stro en voordroog ben ik al meer kwijt en daar komt de smid, entingen en de jaarlijkse check ups

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:03

Ik betaal voor voordroog zelf 15 Euro per baal (eigen land) en daar voer ik een maand van.
Als ik het in moet kopen (deze winter helaas) dan betaal ik 35/40 per baal.

Voor entingen ga ik met paard naar de kliniek, dan betaal ik geen voorrijkosten (paard wordt direct op de trailer geënt) en kost +/- 20 Euro per paard.
Mijn paardjes staan nu nog 24/7 buiten met een schuilstal (zandbodem). Toen ze nog op stro stonden (in de winter 's avonds) kostte mij dat 1 grote baal stro per maand van 25 Euro.

Deze winter blijven ze ook buiten (met stallen open), en mijn paardjes mesten dan niet op stal (ze lopen dan alsnog naar hun vaste mestplek buiten).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:07

Stro moet ik dit jaar redelijk duur aan, gaan hier per stal 3 grote balen per maand in a €25,- per grote baal
dus enkel aan bodembedekking ben ik al €75,- kwijt voordroog komt van eigen land €15,- per baal en voer voor de kleine 1 baal per 2 week dus €30,- per maand. DA komt altijd aan huis omdat ik niet continu met een trailer op en neer ga rijden ben ik duurder uit gezien je de benzine wel mee moet rekenen als je het heel zwart wit gaat zien. hoefsmid komt elke 6 week.
In de zomer staat de kleine dag en nacht buiten mits het weer het toelaat en is het afentoe eens bijvoeren in de wat nattere periodes.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:08

Wat is de naam van de hengst? En de afstamming van de merrie?

Ik zou het risico niet nemen.. sowieso zou ik geen veulentje fokken in deze tijd, koop liever een goed veulen of een leuke pony, er zijn al veel te veel veulentjes uit dit soort kruizingen (met de hengst "van de buurman") die naar de slacht gaan.
Je merrie laten dekken geeft altijd risico's en zeker voor oudere merries.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:11

De veulens van een oudere merrie hebben het toch vaak moeilijker.
In de rensport zijn het de veulens die de merrie op een jonge leeftijd gekregen heeft, die het beste presteren.
De doorbloeding van de uterus is minder bij een oudere merrie.
Veulens worden daar ook vaker overdragen.
Bij de veulens van oudere merries die ik gezien heb, was de antistoftiter in het bloed 2 dagen na bevallen lager dan bij de veulens van oudere merries. Dat betekent dat ook de biest van mindere kwaliteit is.
Ook de leeftijd van de eicel en de kwaliteit van het sperma van een oudere hengst hebben invloed op de foetus.

En dan, als er na de dracht en de bevalling een gezond veulen naast staat, beginnen de kosten pas.
Als je je paard ergens stalt, en de veulenopfok goed wilt doen en hem in gaat scharen, ben je zowel de kosten voor de merrie als de kosten voor het veulen kwijt.
Beetje opfok kost 150 Euro, en dan is er nog geen DA of smid bij komen kijken.
Een opfoktraject van 3 jaar, ingeschaard a 150 Euro per maand, is een flink bedrag.
Kun je een leuk jong dier voor kopen, heb je het risico niet dat er wat mee gebeurt of dat het veulen komt te overlijden, en kun je meteen aan de slag.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:14

Ik snap het prima heb ook voor mezelf een veulentje gefokt uit mijn Haflinger merrie met een Paint hengst, mijn veulen heb ik geregistreerd bij het NRPS. Dat was voor mij wel een voorwaarde het moest een goedgekeurde hengst zijn anders kon ik de ouders niet beide op papier krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:15

@Pashon
Ik neem de DA vaak mee op de terugrit van een buitenrit.
Daarnaast is de kliniek 18 km bij mij vandaan en (incl) benzine goedkoper dan 1x voorrijkosten.
(36 km = 3 liter benzine = 5E). ;)
Qua prijzen ligt het er aan wat (en hoeveel) je voert en hoe je je paarden stalt natuurlijk.

Maar dan nog is het fokken en opfokken van een veulen een dure aangelegenheid.
Zelfs in mijn (goedkope) geval is het heel duur.

TS
Lekker rondkijken naar een jonge pony die aan de je eisen voldoet.
Dan weet je precies wat je krijgt voor je geld.

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:17

het gaat hier nu alleen maar over kosten en andere dingen en hoeveel je voor een baal stro word betaald ect??? _/-\o_
vind het heel ombeschoft dat een ander mij niet verstandig vind lijken.
ik vind het nog onberschofter dat somige mensen zeggen dat ik eerst aan de merrie moet denken en dan aan mij zelf?

Ik denk absoluut aan mijn merrie, ze is de belangrijkste voor me en voor mijn dochter.
En bovendien ben ik nog in overleg met de dierenarst zoals ik al eerder zei, ik denk dat hun hier het meeste verstand van hebben.

ik kom hier net verder mee.. en krijg de verkeerde informatie waar ik duidelijk niet om gevraagt heb.

dus bijdeze een slotje!