Doorfokken ondanks overschot?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:55

Ben heel benieuwd of dit jaar aan de dekcijfers al te zien is dat er minder merries gedekt zijn.
Toch zijn er volgens mij best wel veel mensen, vooral bij de ponies, die hun merrie door de hengst van de buren laten dekken. Kost op dat moment niet. Persoonlijk denk ik dat het merendeel van deze veulens rechtstreeks in de salamie terecht komt.
Waarschijnlijk is de enige mogelijkheid om het lukraak dekken in te dammen een soort van dekvergunning. Bijv. alleen met een dekvergunning (die je moet kopen) mag je bij je merrie een veulen fokken. Zit dan wel weer een hele administratieve en controlerende rompslomp aan vast.

s0173957

Re: Doorfokken ondanks overschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:57

Akkoord dat een fokmerrie gezond moet zijn.
Maar ik vind dat er voor écht goeie merries gerust een uitzondering kan gemaakt worden qua foto's.

Op foto's kan je niet rijden. Maar uiteraard, een compleet 'rotte' merrie gebruiken is in je eigen voeten schieten...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:02

Ragdollcat schreef:
spicegirl schreef:
een totale fok-stop, met enkel uitzonderingen , zou goed zijn. het merendeel van de ponys en trekpaarden eindigen in de salami.
sowieso voor paarden zonder papier , waar het toch maar vermeerderen is.
uitzondering ook voor iemand die 1 malig een veulen fokt voor zichzelf, en dan ook daadwerkelijk houd.
en dan krijgen de paardjes die er nu zijn ook een goede kans op een baas !
(evenzo voor katten en honden )

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat zal wel altijd een probleem blijven, ze fokken toch door.

hier sluit ik me ook volledig bij aan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:03

Zoiets als een veulen fokken voor jezelf bestaat amper... hoeveel van die 'veulens voor mezelf' komen ook niet ooit in de handel?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:23

liberia schreef:
Ben heel benieuwd of dit jaar aan de dekcijfers al te zien is dat er minder merries gedekt zijn.
Toch zijn er volgens mij best wel veel mensen, vooral bij de ponies, die hun merrie door de hengst van de buren laten dekken. Kost op dat moment niet. Persoonlijk denk ik dat het merendeel van deze veulens rechtstreeks in de salamie terecht komt.
Waarschijnlijk is de enige mogelijkheid om het lukraak dekken in te dammen een soort van dekvergunning. Bijv. alleen met een dekvergunning (die je moet kopen) mag je bij je merrie een veulen fokken. Zit dan wel weer een hele administratieve en controlerende rompslomp aan vast.

is al een paar jaar dat er duidelijk minder (kwpn) veulens geboren worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:32

s0173957 schreef:
Zoiets als een veulen fokken voor jezelf bestaat amper... hoeveel van die 'veulens voor mezelf' komen ook niet ooit in de handel?

Ja zo lust er nog wel een paar. Niemand kan 30 jaar vooruit kijken. Je kunt je baan kwijtraken, ziek worden, je huis stort in, krijgt ruzie met de schoonfamilie waar paardlief voor weinig staat, veulen blijft te klein/wordt te groot, characters botsen, je stopt helemaal met de paarden....pick one.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:56

Ik kan me voorstellen dat je even met fokken stopt. Als je niet eens uit de kosten komt? Waar doe je het dan voor?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:08

Uit de kosten kom je zelden. Maar je fokt niet om je fokproduct linea recta naar de slager of anders twijfelachtige handen te zien gaan.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:14

Momenteel zijn de paarden die te koop staan, de paarden die >15 jaar zijn, en groene paarden.
Er zijn een hoop mensen die een paard zoeken die al het eea heeft gezien, en die paarden worden volgens mij nog steeds goed betaald. Veulens en groene paarden zijn een stuk minder gewild. En omdat men minder te besteden heeft, zal er minder verwachtingswaarde worden betaald.
Dus als fokker zal je zelf behoorlijk moeten investeren in je materiaal om het weer kwijt te kunnen. En als je dat niet zelf in huis hebt, wordt het prijskaartje van je fokproduct wel heel hoog.
Dus zal een fokker momenteel minder laten dekken.

Momenteel vraag ik me wel af hoeveel zwart geld er in de veulenveilingen rond gaat...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:16

Wij krijgen volgend jaar 3 veulens, ten opzichte van in het verleden weleens 10/15 veulens per jaar.
Mijn eigen pony's zijn ook niet drachtig (1 zowiezo te jong ;) ) maar ik vind het risico dat je ze niet kwijt raakt te groot.

Wat me wel opvalt is dat er bij de paarden die gevraagt worden steeds meer onmogelijke eissen worden gesteld. Ze hebben het liefst een 3 jarige die bomproof en GP is, voor 500 euro.....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:16

Tja, als wij niet zelf onze fokproducten zadelmak maakten en aanreden zouden we er ook nooit aan beginnen.
Aan paarden die niet onder het zadel zijn valt momenteel niks te verdienen, helemaal niks.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:04

Ik heb 2 veulens gefokt uit mijn sportmerrie die verongelukt is.

Merrie is rontgen 100% goed (geen PROK want toen ik haar kocht wist ik niet dat het bestond, en ondertussen geen zin om alles opnieuw te moeten betalen!), merrie heeft ook sport dressuur predikaat in de pocket.

Maar heb deze jaar niet meer mee gedekt.
Bedoeling was van 2 veulens te fokken, eentje voor mijn vriend en eentje voor mij.
Verleden jaar in oktober heeft mijn vriend beslist zijn veulen niet te houden. Was natuurlijk te laat, merrie was al vol.
Veulen is dus (heel vlug trouwens) verkocht geweest naar Frankrijk (ook voor weinig geld, moest vlug weg ivm opfokprijzen).
Deze veulen is nu van mijzelf, vriend heeft niets meer mee te maken, en die houd ik momenteel wel voor mezelf.
Maar niemand weet inderdaad wat de toekomst is, dus kan wel zijn dat hij binnen een paar jaar verkocht moet.

Ik zal met deze merrie niet meer dekken.

Met de merrie die ik nu heb, zal ik zeker niet dekken voor dat ze ook de sport predikaat binnen krijgt (nog een paar jaar geduld, lol), en dan misschien opnieuw naar de keuring met hopen op een keur merrie ==> direct elite.
Maar ja, plannen doe ik niet meer, het kan zoveel gebeuren!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:20

Er is momenteel veel vraag naar leuke recreatiepaarden, dus voor het buitenritten hobbelen zeg maar.
Die zijn er niet zo veel.
Als er dan ook een leuke staat, voor een fatsoenlijke prijs is ie ook zo weg.
Ik zie ook veel hele oude paarden/pony's, of met gebreken e.d.
Tja die hoef ik zelf ook niet.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:24

Wat ik ook zie, is dat beginnende ruiters heel vlug paarden kopen.
De top kwpners zijn voor die mensen helemaal niet geschikt, vaak te moeilijk wegens kwaliteit.
Die mensen willen ook vaak een heel goedkoop paard met een leuke kleur om buiten te kunnen gaan wandelen.
Braaf wandelpaarden die gezond zijn met liefs een leuke kleur zijn zomaar weg ook.
Niet iedereen wilt hoog presteren in de sport, in Belgie zijn er heel veel recreatie ruiters, oudere mensen ook, die hoeven geen ferrari te kopen!

Daardoor zien we ook veel quarter horses en appaloosas rondlopen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:26

Ja precies dat is ook wat ik zoek al zo'n 2,5 jaar.
Maar niet te krijgen of vol met gebreken.
En als er dan al 1 op marktplaats o.i.d. komt ben je tegen de tijd dat je belt al te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:30

Ik roep ook al 2 jaar dat mensen niet zoveel moeten fokken. Ik vind dat de stamboeken hier wat aan moeten doen. En KWPN moet kappen met elk jaar hengstenkeuring, dit loopt nu volledig zijn doel mis en er wordt steeds meer gefokt met 'goedkope' hengsten wat er toe leidt dat er niks bijzonders gefokt wordt, of met allerlei gebreken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:37

Joolien schreef:
En KWPN moet kappen met elk jaar hengstenkeuring, dit loopt nu volledig zijn doel mis en er wordt steeds meer gefokt met 'goedkope' hengsten wat er toe leidt dat er niks bijzonders gefokt wordt, of met allerlei gebreken.

Zou je de context tussen deze uitspraken die je in een zin zet even kunnen toelichten???

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:42

Ik denk dat je heel erg goed moet nadenken of er markt is voor het dier dat je fokt en je moet ook vooral geen haast hebben met de verkoop.

Voldoe je aan een van bovenstaande voorwaarden niet, moet je niet fokken.
Als ik geen zeldzaam ras zou hebben waar toch wel vraag naar is zou ik niet gewoon maar doorfokken.

Mijn merrie verwacht volgend jaar een veulen die al een eigenaar heeft en ik twijfel of ik haar opnieuw laat dekken. Vermoedelijk wacht ik een paar jaar en gaan we eerst eens lekker een paar jaartjes samen op pad. Dan laat ik haar en haar dochter van dit jaar samen dekken zodra die kleine oud genoeg is.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:51

Die zie ik ook niet Joolien?
Het is je reinste varkenscyclus, als je nu de kans/geld hebt om te fokken met goed materiaal en de mogelijkheid om die eventueel 3 jaar weg te zetten en zelf op te leiden, moet je dat absoluut doen.
Er wordt al 2 a 3 jaar minder gedekt, maar die vraag naar goede paarden komt heus wel weer. Over 5 jaar wordt er misschien weer sky high betaald voor een paard omdat er zo weinig van te koop zijn......

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:54

Daar hoopt iedereen op, maar de boerenjaren die we gekend hebben zijn mss wel voor altijd achter de rug...
Fokken met kwaliteit, anders niet doen, en dat is ook hetgeen nu gebeurt... met vorig jaar al 20% minder dekkingen als het jaar ervoor, en ook dit jaar wordt eenzelfde daling verwacht...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:57

De chinezen, indiers etc. hebben een booming economie in opkomst. Ik ben er heilig vanovertuigd dat onze paarden de komende jaren naar het oosten gaan vertrekken. Geef ze daar nog even de tijd om een fatsoenlijke middenklasse op te bouwen met genoeg geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:59

Ik wil mijn quarterhorse een keer laten dekken. Maar nu dus niet. Over een paar jaar denk ik, eerst eens kijken wat ze ervan bakt in de sport, en wachten tot de crisis tijd voorbij is.
Al doen wij het niet voor het geld en stel we raken een veulen niet kwijt (kan me niet voorstellen) hebben we de ruimte om het aan te houden totdat dat wel lukt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:03

Wij hebben erover gedacht om onze grote appaloosa te laten dekken maar het toch niet gedaan dit jaar, misschien in de toekomst weer als de paardenmarkt beter is.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:04

6 jaar geleden heb ik mijn merrie laten dekken. Hobby paard! Het veulen was bedoeld om zelf te houden. Paardje is nu 5 jaar, super gezond, erg leuk om te zien, maar niet bijzonder. (tweede premie bij keuring en stamboekopname) Zo in gedachten denk ik dat ik hem binnen no time verkocht zou hebben. Maar dit is nooit het uitgangspunt geweest. Toch zou het in de toekomst misschien aan de orde komen, dit had ik dan 6 jaar geleden ook niet gedacht.
Voordeel van paarden is dat ze maar 1 x per jaar één veulen krijgen t.o.v. honden/katten meerdere per nest/per jaar. Het overschot zou dus zo weggewerkt moeten kunnen worden als een paar jaar met goed beleid wordt gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:09

Even mijn post toelichten. Er wordt tegenwoordig veel meer gefokt met jonge, dus goedkopere hengsten, omdat mensen tegenwoordig vaak minder geld overhebben voor een goede bewezen hengst. Dit zijn vaak hengsten die wel goedgekeurd zijn maar nog helemaal niet bekend is wat ze doorfokken en wat dus nog geen garantie geeft op een goed paard. Ik vind dus dat de KWPN beter moet gaan kijken naar wat ze goedkeuren, er zijn al zooveel hengsten, de markt wordt hierdoor troebel.

Ik vind dat er gefokt moet worden met bewezen hengsten. Dit houdt de markt ook beter op pijl en zo kun je de fokkerij beter overzichtelijk houden. En je moet een fokbrevet krijgen om je merrie te kunnen laten dekken. Dit om te voorkomen dat er wildfok ontstaat.