Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ragdollcat schreef:spicegirl schreef:een totale fok-stop, met enkel uitzonderingen , zou goed zijn. het merendeel van de ponys en trekpaarden eindigen in de salami.
sowieso voor paarden zonder papier , waar het toch maar vermeerderen is.
uitzondering ook voor iemand die 1 malig een veulen fokt voor zichzelf, en dan ook daadwerkelijk houd.
en dan krijgen de paardjes die er nu zijn ook een goede kans op een baas !
(evenzo voor katten en honden )
Daar ben ik het helemaal mee eens, dat zal wel altijd een probleem blijven, ze fokken toch door.
liberia schreef:Ben heel benieuwd of dit jaar aan de dekcijfers al te zien is dat er minder merries gedekt zijn.
Toch zijn er volgens mij best wel veel mensen, vooral bij de ponies, die hun merrie door de hengst van de buren laten dekken. Kost op dat moment niet. Persoonlijk denk ik dat het merendeel van deze veulens rechtstreeks in de salamie terecht komt.
Waarschijnlijk is de enige mogelijkheid om het lukraak dekken in te dammen een soort van dekvergunning. Bijv. alleen met een dekvergunning (die je moet kopen) mag je bij je merrie een veulen fokken. Zit dan wel weer een hele administratieve en controlerende rompslomp aan vast.
s0173957 schreef:Zoiets als een veulen fokken voor jezelf bestaat amper... hoeveel van die 'veulens voor mezelf' komen ook niet ooit in de handel?
Joolien schreef:En KWPN moet kappen met elk jaar hengstenkeuring, dit loopt nu volledig zijn doel mis en er wordt steeds meer gefokt met 'goedkope' hengsten wat er toe leidt dat er niks bijzonders gefokt wordt, of met allerlei gebreken.