Kleuren niet toestaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:50

Talishe schreef:
Dus wel. Verdunning van de 'gewone' fjorden kleur is Ulsblakke, wat wel is toegestaan bij het stamboek. Dus als je Ulsblakke x Ulsblakke doet heb je 25% kans op een dubbele verdunning, die niet is toegestaan bij het stamboek.

Ah dat wist ik niet! Dacht dat ze alleen de wildkleur verdunningen hadden en dat de verschillende kleuren voort kwamen uit vos, bruin of zwart.

Dan is het inderdaad wel raar dat een enkele verdunning wel mag en een dubbele niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:58

Talishe schreef:
Maar toch is het bij de friezen tenminste duidelijk, ze willen gewoon alleen zwart. Aannemend dat die 'bruine' friezen niet stiekem agouti dragen. Op de keuring kijken ze ook wel naar de intesiteit van de kleur.

Maar vos kwam vroeger ook gewoon voor bij Friezen en af en toe wordt er nog steeds een voskleurig veulen geboren uit 100% Friese ouders.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:50

janouk schreef:
Maar als je geen cremello genen wilt in het stamboek, dan heeft het opnemen van dit dier geen enkele toegevoegde waarde voor het stamboek.
Maar het kan nog steeds een geweldig Fjord zijn voor de sport. Dat doet niets af aan zijn/haar kwaliteiten als gebruikspaard.

Ik denk dat ik anders tegen een stamboek aankijk als jij. Het stamboek heeft een fokdoel en zoekt paarden voor de fokkerij om richting het fokdoel te komen.
In het haflingerstamboek worden Hengsten met teveel wit op de benen of het hoofd ook niet toegestaan, omdat ze dat niet graag zien bij een Haflinger. En dat heeft niets te maken met zijn kwaliteiten als sport/gebruikspaard.
Een zo'n Hengst toelaten, kan bij veel veulens ongewenst veel wit overbrengen en dat duurt weer heel wat generaties om het eruit te fokken.

Dus uw mening is dat al de KLEUR van een goede (mogelijke top sport hengst) hengst niet in de zg 'fokdoel' van een Stamboek past dan moet die hengst niet goedgekeurd worden?!

Dit is dan zuiver discriminatie op kleur want iedereen die maar dan ook iets van paarden genetica afweet, weet dat kleur niet met sport potentie te maken heeft.

Zo zijn er al decenia verschillende paarden rassen (zuiver dan wel te verstaan) waar kleur en patroon wel in voorkwamen maar die door mode van de tijd eruit zijn gefokt ... heeft niets fokdoelen of sportpotenties te maken zuiver over wat een mens graag ziet en als de beherende 'bestuur' op dat moment het niet graag zag of geen kennis van had dan werdt dat kleur of patroon geweert.

Overduidelijk voorbeeld is het vos en bruin en bont bij de Friezen paarden! Deze kleuren en patronen bestonden wel maar de mode en vraag van des tijds heeft het (op vos na) eruit gefokt.

Zo is het ook met het creme gen in Arabieren ... bestond vroeger wel en is duidelijk door de aanwezigheid in nog het Berber Arabier ras ... maar wegens superstitie en bijgeloof werden gekleurde paarden gedood of niet verder mee gefokt waardoor het kleur verdween.

Het zelfde verhaal met bont en creme bij de engelsvolbloeden ... bestond wel in vorm van Sabino, Splash en Overo wat bont betreft maar hierook was het bijgeloof: wit (zeker wat benen betreft) = zwak dus werd er niet mee gefokt. Wat het creme betreft vecht je tegen eeuwen! ontwetendheid, bureaucratie en prestige/hoogmoed/edelheid (of hoe je het wilt noemen) ... twee van de stamvaders van het EV in England waren zeker creme dragers en verschillende nakomelingen daarvan waren cremedragers, maar aangezien er geen naam bestond voor de kleur werdt het als vos beschreven ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:55

stef schreef:
Juliette86 schreef:
Het kleurstamboek ten top (NAS, appaloosa) weigert blauwe oogjes 8)7 .

Tja, daar is wat voor te zeggen, want blauwe ogen hangen vaak samen met splash, en splash is een bont patroon.

Het NAS keurt ALLES wat een appaloosa tekening heeft, dat kunnen dus ook paarden zijn die bont zijn of een verdunning hebben. Dat maakt ze niet uit, als het maar een appie is, maar als hij als gevolg van bont patroon of verdunning blauwe oogjes heeft mag het niet...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:04

Bandida schreef:
Het is ondertussen toch ook wel duidelijk dat aan bepaalde kleuren en patronen genetische problemen gelinkt zijn die het ras zware problemen kunnen bezorgen. Genoeg literatuur over op het web..
Ik begrijp best dat die sterke verdunningen niet gewenst zijn, idem met veel wit..
Kan wel zijn dat mensen dat allemaal mooi vinden en zo, maar kleurfok zonder meer, louter kiezen op kleurtjes, is gewoon een slechte zaak als je binnen 100 jaar nog een gezonde paardenpopulatie wil hebben.

Maar het zijn juist die mensen die met kleur in hun paardenstapel fokken die op de hoogte zijn van de genetisch onderzoeken en resultaten en de gevolgen van met die kleur fokken. Het zijn net die mensen die geen verstand hebben van kleur en een 'speciaal' kleurtje willen die voor de meeste problemen zorgen!

Bij zilver : hebt je verschillende type oog en zicht problemen.
Bij Frame overo : hebt je ALLEEN in homozygoot voor OLWS en daardoor sterft het veulen binnen 72 uur.
Bij roan : en dan alleen in homozygoot vorm hebt je foetus reabsorptie

Bij andere verdunningen (creme, dun, pearl, champagne) of wit-geboren paarden (niet schimmels dus) hebt je geen bewezen medische of genetische problemen ... dus waarom zouden deze kleuen in enkel of dubbel vorm geweert worden? Gewoon omdat bepaalde mensen ze niet leuk vinden? Of omdat dezelfde mensen nog zo ouderwets geworteld zijn in wat zij denken 'hoort te passen'?

Waarom wordt dan niet de 'kleur' schimmel geweert? Als er een kleur is dat heel veel voorkomt en dat voor heeeel veeeeel medische problemen zorgt dan is het deze 'kleur'! Denk aan sarcoides en tumoren, of huidkanker ...... en dit is bewezen gelinkt aan het gen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:13

Peterina schreef:
Maar het zijn juist die mensen die met kleur in hun paardenstapel fokken die op de hoogte zijn van de genetisch onderzoeken en resultaten en de gevolgen van met die kleur fokken.
Bij andere verdunningen (creme, dun, pearl, champagne) of wit-geboren paarden (niet schimmels dus) hebt je geen bewezen medische of genetische problemen ... dus waarom zouden deze kleuen in enkel of dubbel vorm geweert worden?

Ik ben het volledig met je eens, afgezien van wat hier net boven staat, ik dacht dat er toch wel ernstige vermoedens zijn.. wat me op zich genoeg reden tot voorzichtigheid zou lijken.
Verder is op de hoogte zijn van genetica uiteraard noodzaak, maar het fokken van een uiterlijk (kleur of wat anders) zou nooit mogen primeren op functionaliteit en prestaties.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:18

Peterina schreef:
...

Bij zilver : hebt je verschillende type oog en zicht problemen.
Bij Frame overo : hebt je ALLEEN in homozygoot voor OLWS en daardoor sterft het veulen binnen 72 uur.
Bij roan : en dan alleen in homozygoot vorm hebt je foetus reabsorptie
...

bij few-spot (homo-ap): nachtblindheid

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:29

anneliesdj schreef:
Het NAS keurt ALLES wat een appaloosa tekening heeft, dat kunnen dus ook paarden zijn die bont zijn of een verdunning hebben. Dat maakt ze niet uit, als het maar een appie is, maar als hij als gevolg van bont patroon of verdunning blauwe oogjes heeft mag het niet...

Volgens mij mag pintaloossa ook niet :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:29

Bandida schreef:
maar kleurfok zonder meer, louter kiezen op kleurtjes, is gewoon een slechte zaak als je binnen 100 jaar nog een gezonde paardenpopulatie wil hebben.

Als je denkt dat dit topic over kleurenfok gaat heb je de insteek van het topic niet begrepen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:49

stef schreef:
anneliesdj schreef:

Sinds wanneer niet? Ik zag ze vorige maand nog lopen op de stamboekkeuring.

LadyMadonna

Re: Kleuren niet toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:08

Je kan natuurlijk ook gewoon uitleggen dat die wel toegestaan zijn.... Er staat niet voor niets een "volgens mij" en een :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:27

Nee dat kan ik niet want zo goed ben ik ook niet op de hoogte, ik weet alleen dat ze appaloosa patroon eisen en ik zag pintaloosa's lopen daar, als dat niet mag vraag ik me af wat ze er deden.
Ik heb nog nooit ergens gelezen dat ze verdere eisen stellen aan kleur maar ik ben ook niet zo goed op de hoogte zoals ik zei.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:31

Tsja, een Fries is zwart, Welshjes en Arabieren zijn nooit bont en Haflingers hebben geen hoge witte benen. Simpel toch? :P Kleuren die voorkomen bij echt goede paarden, tsja, of je die dan idd moet gaan weren.. Maar denk dat je ook niet moet vergeten dat het er bewust weer in fokken van bepaalde kleuren er toe kan gaan leiden dat er niet gekeken wordt naar of de combi geslaagd is maar alleen naar t kleurtje. Bij mijn weten (correct me if I'm wrong) kan een paard alleen bont zijn als 1 van beide ouders dat ook is. Zou betekenen dat je dus moet gaan kruisen om die kleur er bij veel rassen in te krijgen. Ook niet ideaal. Daarom zeg ik: heb je eens een voskleurige Fries bijv die op alle fronten geschikt zou zijn voor de fok is t zonde om die te weren. Maar om je ras in stand te houden moet je denk ik niet willen fokken met kleuren die er al heel lang niet (meer) in voor komen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:33

stef schreef:
anneliesdj schreef:

bont valt onder 'effen', dus pintaloosa ook.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:58

Citaat:
@ Peterina Dus uw mening is dat al de KLEUR van een goede (mogelijke top sport hengst) hengst niet in de zg 'fokdoel' van een Stamboek past dan moet die hengst niet goedgekeurd worden?!

Dit is dan zuiver discriminatie op kleur want iedereen die maar dan ook iets van paarden genetica afweet, weet dat kleur niet met sport potentie te maken heeft.

Niet ieder stamboek heeft als doel een topsport paard te fokken. Een haflinger met 4 hoge witte benen en veel wit op het hoofd en grijze of zwarte manen is niet gewenst in het stamboek, dus het fokken met een dergelijke hengst zou zorgen dat je als stamboek verder van je fokdoel komt.
Dat doet niets af aan het feit dat het een goed sport paard kan zijn. Alleen niet geschikt om het stamboek vooruit te helpen als vaderdier.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:26

Dus wordt die hengst of paard gediscrimineert op zijn kleur en niet op zijn sportprestatie of wat hij aan exterieur kan aanbieden!
Een stamboek dat zou klein van gedachten is dat zij potentiele exterieurmatig goede vaderdieren uitsluit omdat het een 'verkeerde' of kleur-afwijking heeft is volgens mij verkeerd bezig.
OK hier is bijvoorbeeld het Haflinger als voorbeeld maar het kan net zo goed een Fries zijn ... en wij weten allemaal de genetisch problemen dat het Friezen Stamboek heeft omdat het zo'n gesloten stamboek is en alleen op zwart fokt ... maar dat gezegt, men moet niet vergeten dat vroeger er bruinen en geheel vos-gekleurde (manen en staart) haflingers waren. Maar net als bij de Fries, is het hier een 'mode' geworden en zag men liever de lichtere manen en werdt dus met die kleur schakeling verder gefokt en werden de andere kleuren uitgefokt.

Beetje stout misschien = Stamboeken die fokken op kleur:
- Fries
- Haflinger
- ....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 18:36

Fjord?
Apart blijft dat kvik (dubbele verdunning, meen dat het zo heet) niet mag, maar wel gewoon voor kan komen uit twee stamboek ouders

Elien, en hoe zit het met effen bij het nas? Mij is ooit verteld dat bont en schimmel niet toegestaan zijn, dus pintaloosa ook niet. Ik heb dat voor waar aangenomen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:41

IcePrincess schreef:
Nee, Merens is ook enkel zwart, een beetje wit is toegestaan maar daar mag dan niet mee gefokt worden, de hengstjes met witte haren worden dan ook vrijwel meteen geruint, of iig bij de fokkerijen waar ik mee te maken had. Maar meer dan twee witte sokken of een grote kol heb ik ze daar ook nooit gezien, en ook vos heb ik daar nooit bij gezien.
.

Wil ik even op inhaken.
Een merens moet idd zwart zijn, vos komt voor (er lopen er enkele van in nederland en ook een bokker, ben haar naam ff kwijt heeft er eentje) maar wordt niet opgenomen in het stamboek, zelfde reden als de fries al zul je daar niet snel iemand over horen dat die er zijn.
Er zijn ook enkele goedgekeurde hengsten met vosfactor en ook goede merries met vosfactor. Deze worden wel voor de fokkerij gebruikt maar dan zal er erg goed over de combinatie ouderdieren nagedacht moeten worden. Wat overigens ook opvalt is dat als er een vos geboren wordt bij de merens deze ook 9 van 10 keer vrij veel wit draagt, denk dan aan een bles soms zelfs in combinatie met witte voeten.

Een kol wordt bij de merens wel geaccepteerd, er zijn diverse goedgekeurde hengsten met een kolletje of enkele witte haren. Ook merries kunnen een kol hebben en daar wordt echt wel mee gefokt. Had zelf een merrie met vage kol, deze gaf een merrieveulen met redelijke kol, dit merrieveulen werd op de keuring als 2e geplaatst met een 1e premie en zo ken ik meer voorbeelden van merens met kolletje die toch op de keuringen hoog geplaatst worden Witte sokken bestaan ook bij de merens, maar dat is inderdaad niet gewenst.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:17

stef schreef:
Elien, en hoe zit het met effen bij het nas? Mij is ooit verteld dat bont en schimmel niet toegestaan zijn, dus pintaloosa ook niet. Ik heb dat voor waar aangenomen

Citaat:
chimmel (grijs); Platenbont en andere bontvormen, zoals pinto, overo, sabino en tobiano. Onveranderlijke schimmels (moorkoppen) worden als ongewenst gezien.
De uitgeselecteerde dieren zullen niet voor goedkeuring van de dekdienst en/of het toekennen van predikaten in aanmerking komen. Zij zullen alleen voor een premiekeuring in aanmerking komen in een daarvoor vastgestelde rubriek.

ze worden dus wel geaccepteerd, maar komen niet in het hoofdstamboek. ze mogen wel gewoon naar de keuring. daar worden ze in een 'effen' rubriek ingedeeld en gewoon geprimeerd. ze kunnen enkel geen predikaten krijgen en komen niet in aanmerking voor de kampioenskeuring. voor hengsten komt er wat meer bij kijken; die kunnen dus niet ggk worden.
ons merrieveulen fleur is bijvoorbeeld effen (uit een appaloosa moeder en ggk vader). ze is wel geregistreerd en gekeurd door het nas. stel dat je er een stippelveulentje uit fokt, krijgt deze wel weer gewoon een vol papier. het si dus zonde om fleur niet te registreren, want het fokdoel is meer dan alleen het kleurtje.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:52

Merens toch ook wel vos? Er werd bij ons namelijk geen woord over vos gesproken dus ik wist niet zeker of dat nu wel of niet zo was, met wit werd daar dus ook niet gefokt en ook bij de franse fokkers waar ze veel samen mee deden werd niet met wit gefokt. Maar ik heb me verder ook al jaren niet meer met de merens bezig gehouden.

Heb je toevallig foto's van de voskleurige? Ben ik nu wel erg naar benieuwd, ik hou niet van zwart maar wel van vos :D

Peterina schreef:
Beetje stout misschien = Stamboeken die fokken op kleur:
- Fries
- Haflinger
- ....

- Cleveland Bay
- American Cream
- PRM/Pura Raza Menorquina

Camarillo White mag ook alleen maar helemaal wit zijn en wordt gericht op gefokt maar is geloof ik officieel niet echt een ras en de basiskleur maakt ook niet uit, als ze maar wit geboren zijn en het specifieke gen dragen aangetoond dmv dna als ik me niet vergis dus hij hoort niet helemaal in het rijtje thuis maar toch ook weer wel :+ .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:50

xElienx schreef:
ze worden dus wel geaccepteerd, maar komen niet in het hoofdstamboek. ze mogen wel gewoon naar de keuring. daar worden ze in een 'effen' rubriek ingedeeld en gewoon geprimeerd. ze kunnen enkel geen predikaten krijgen en komen niet in aanmerking voor de kampioenskeuring. voor hengsten komt er wat meer bij kijken; die kunnen dus niet ggk worden.
ons merrieveulen fleur is bijvoorbeeld effen (uit een appaloosa moeder en ggk vader). ze is wel geregistreerd en gekeurd door het nas. stel dat je er een stippelveulentje uit fokt, krijgt deze wel weer gewoon een vol papier. het si dus zonde om fleur niet te registreren, want het fokdoel is meer dan alleen het kleurtje.

Hoezo is het fokdoel meer dan het kleurtje? Waarom kan elk willekeurig paard ingeschreven en geprimeerd worden als het maar een appaloosa is? En het is toch ook zo dat jouw merrieveulen niet geprimeerd kan worden? Terwijl zij wel afstamt van 2 stamboekpaarden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:04

anneliesdj schreef:
Hoezo is het fokdoel meer dan het kleurtje?

Het fokdoel in het kort is het verkrijgen van correcte, rijtypische paarden en pony's goed bruikbaar in de sport en de recreatie.
Natuurlijk met die ene unieke extra eigenschap: de Appaloosa vlekken.
kortom, primeren op de keuring echt niet op het kleurtje hoor. ons stiploze merrietje kan een kwalitatief heel goed moederdier zijn.

ven opgezocht:
Citaat:
artikel 6, Stamboek:
In het stamboek kunnen ingeschreven worden:
a) Nakomelingen van een NAS hoofdstamboekmerrie, NAS stamboekmerrie of NAS hulpstamboekmerrie (van de NAS hulpstamboek merrie dienen ouders opgenomen te zijn en grootouders geregistreerd te zijn in een erkend stamboek) maal een goedgekeurde premiehengst van onderstaande stamboeken:
- K.W.P.N, rijpaardhengsten
- Arabisch volbloedpaarden Stamboek Nederland
- Engels volbloed
- Anglo-Arabisch volbloed
- N.R.P.S
- Ned. New Forest Pony Stamboek
- Ver. Ned. Welsh Pony en Cob Stamboek (uitgezonderd Welsh Cob)
- Welsh Pony en Cob Vereniging (uitgezonderd Welsh Cob)
- Ned. Shetland Pony Stamboek
tenzij deze hengst de ongewenste kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b v.h. stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement.
b) Nakomelingen van een NAS Stamboek- of NAS Hoofdstamboekhengst maal NAS Hoofdstamboek, NAS Stamboek, NAS Hulpstamboek of NAS Register­ stamboekmerrie.
c) Nakomelingen van een NAS Hulpstamboekhengst maal NAS Stamboek- of NAS Hoofdstamboek merrie.
d) Nakomelingen van een NAS Hulpstamboekhengst maal NAS Hulpstamboekmerrie, indien aan beide zijden de ouders opgenomen zijn en de grootouders geregistreerd zijn in een erkend stamboek
e) Nakomelingen van een goedgekeurde NAS hengst maal een merrie van de in artikel 6a van dit stamboekreglement vermelde lijst van stamboeken met ster, keur of hieraan gelijkwaardig predikaat, tenzij de merrie de ongewenste kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement
Tot inschrijving zal worden overgegaan, nadat is gebleken, dat het dier in het betreffende verenigingsjaar de leeftijd van tenminste 3 jaar heeft bereikt, geen gebreken en/of erfelijke afwijkingen heeft zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement en geen kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement en voldoet aan de eisen gesteld in art. 1, 2b, 36 en 37 van het keuringsreglement en het verschuldigde bedrag is voldaan aan de secretaris/penningmeester van de vereniging.

anneliesdj schreef:
Waarom kan elk willekeurig paard ingeschreven en geprimeerd worden als het maar een appaloosa is? .

dit heb ik nergens gezegd. maar het stamboek heeft wel een aantal erkende stamboeken waar ze dekbonnen van accepteren (zie hierboven).
je kunt papierloze dieren, of dieren uit een ander stamboek, met of zonder stippen, volgens mij niet zomaar op laten nemen in het nas stamboek

anneliesdj schreef:
En het is toch ook zo dat jouw merrieveulen niet geprimeerd kan worden? Terwijl zij wel afstamt van 2 stamboekpaarden.

ze kan wel degelijk geprimeerd worden. ze heeft zelfs een 1A premie behaald. ze kan alleen niet door naar de kampioenskeuring en ze kan bijvorbeeld geen Ster (=predikaat) worden. maar door haar wel in te schrijven, 'gooi' je haar afstamming/papier niet weg. stel dat ze een gestipt veulen krijgt, heeft deze wel weer een volledige afstamming op papier en kan in het hoofdstamboek opgenomen worden. kwa type, bouw etc voldoet ze namelijk wel aan de citeria van het stamboek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:09

IcePrincess schreef:
Nee, Merens is ook enkel zwart, een beetje wit is toegestaan maar daar mag dan niet mee gefokt worden, de hengstjes met witte haren worden dan ook vrijwel meteen geruint, of iig bij de fokkerijen waar ik mee te maken had. Maar meer dan twee witte sokken of een grote kol heb ik ze daar ook nooit gezien, en ook vos heb ik daar nooit bij gezien.

Op zich vind ik het geen probleem om een bepaalde kleur of patroon niet te accepteren, maar het is zo krom dat ze hetrozygote vormen wel accepteren maar homozygoot niet of nog erger, het ene patroon niet accepteren maar datzelfde wat er iets anders uit ziet wel, en zelfs nu er voor het merendeel van de kleuren genetische tests zijn willen ze de stamboek regels niet aanpassen, heel erg jammer en hopelijk komt er ooit wel verandering in.

Sommige fjorden dragen wel creme ulsblakke is buckskin en gulblak palomino als ik me niet vergis? Over fjorden gesproken, ik heb nog ergens afbeeldingen van niet wildkleurige fjorden en zelf een bonte :D , maar dat is er wel allemaal zorgvuldig uitgefokt geloof ik.

*is wel erg benieuwd naar die afbeeldingen* :D

fjorden hebben zeker verdunning :j

*even info van stamboek site gepikt*

Genotypes van bruin-vaal

AA BB CC ZZ
paarden van dit genotype welke gekruist worden met rood-vale of bruin-vale paarden
geven alleen bruinvale nakomelingen. Als ze worden gekruist met Grå-kleurige, uls-dun of
geel-vale dan kunnen de nakomelingen bruin-vaal en uls-dun zijn.
AA Bb CC ZZ
Paarden van dit genotype welke worden gekruist met bruin en roodvale kunnen bruin en
roodvale nakomelingen krijgen. Gekruist met grå-kleurige,uls en geelduns geeft dit bruin,rood,geel en ulsvale nakomelingen.
Aa BB CC ZZ
Paarden van dit genotype welke worden gekruist met bruin en roodvale kunnen bruinvale
en grå-kleurige nakomelingen krijgen. Gekruist met grå,uls en geelvaal kunnen de nakomelingen bruin, grå en ulsvaal zijn.
Aa Bb CC ZZ
Paarden met dit genotype welke gekruist worden met bruin- en roodvale kunnen bruinvale roodvale of grå-kleurige paarden geven. Gekruist met grå-kleurige, ulsen geelvale geeft
het resultaat bruin, rood,uls en geelvale nakomelingen evenals gråkleurige.

Genotypes van de roodvale.

AA bb CC ZZ
Paarden van dit genotype gekruist met bruin-vale, kunnen bruin-en roodvale nakomelingen geven. Gekruist met gråkleurige of ulsvale paarden kunnen
nakomelingen geven die bruin, rood, uls, of geelvaal zijn.
Aa bb CC ZZ
Paarden met dit genotype gekruist met bruin-vale geven bruin-vale, roodvale en
grå-kleurige nakomelingen. Gekruist met grå- en ulsvale geeft dit bruin-vale, rood-vale
grå-kleurige ulsvale en geelvale nakomelingen.
aa bb CC ZZ
Paarden van dit genotype gekruist met bruin-vale geeft bruin-vale, roodvale en grå- kleurige nakomelingen. Gekruist met grå kunnen de nakomelingen rood- geelvaal of
grå-kleurig zijn. Gekruist met uls-duns is de mogelijkheid bruinvaal, roodvaal, uls of geelvaal of grå-kleurig.

Genotypes van de grå-kleurige

aa BB CC ZZ
Paarden van dit genotype gekruist met bruin en rood-vale kunnen bruin-vale en grå-
kleurige paarden geven. Gekruist met grå kan alleen grå geven. Gekruist met uls- en
geelvaal kan bruin-vaal, grå of ulsvaal geven.
aa Bb CC ZZ
Paarden van dit genotype gekruist met bruinvale en roodvale geven bruinvale, roodvale en
gråkleurige nakomelingen. Gekruist met grå geeft rood,geelvaal en grå. Gekruist met
uls en geelvaal geeft bruinvaal, roodvaal, geelvaal, ulsvaal en grå.
aa BB CCcr ZZ
Paarden met dit genotype gekruist met bruin en roodvale geeft bruinvaal, ulsvaal of grå.
Gekruist met grå geeft dit grå of albino. Gekruist met ulsvaal of geelvaal geeft dit bruinvaal, grå, ulsvaal , geelvaal of albino.
aa Bb CCcr ZZ
Paarden van dit genotype gekruist met bruin of roodvale geeft bruin of roodvale, grå,
ulsvaal of geelvaal. Gekruist met grå geeft dit roodvaal, grå, geelvaal en albino.
Gekruist met uls en geelvale geeft dit bruinvaal, roodvaal, grå, ulsvaal , geelvaal en
albino.

Genotypes van de Ulsvale

Over het algemeen zullen ulsvale gekruist met ulsvale en geelvale voor 25 % wit met maanogen geven in de volksmond albino genaamd. Hetzelfde komt voor als ulsdun wordt gekruist met gråkleurige van het genotype 3 en 4.

AA BB CCcr ZZ
Paarden met dit genotype gekruist met bruinvale en roodvale geeft bruinvale en
ulsvale. Gekruist met grå-kleurige, uls en geelvale geeft dit bruinvaal, ulsvaal en albino.
AA Bb CCcr ZZ
Paarden met dit genotype gekruist met bruinvale, en roodvale geeft bruinvale, roodvale
ulsvale en geelvale. Gekruist met gråkleurige , ulsvale en geelvale geeft dit bruinvale
roodvale, ulsvale, geelvale en albino.
Aa BB CCcr ZZ
Paarden van dit genotype gekruist met bruin en roodvale geeft bruinvaal, grå en ulsvaal.
Gekruist met grå, uls en geelvaal geeft dit bruinvaal, grå, ulsvaal en albino.
Aa Bb CCcr ZZ
Paarden van dit genotype gekruist met bruin en roodvaal, geeft bruinvaal, roodvaal
grå, uls en geelvaal. Gekruist met grå, uls en geelvaal geeft dit bruinvaal, roodvaal,
uls en geelvaal, grå en albino.
Genotypes van geelvaal

Alle drie genotypes van geelvaal gekruist met roodvaal geeft rood of geelvaal. Gekruist met geelvaal geven alle drie de types roodvaal (25%), geelvaal (50%) of albino (25 %)

AA bb CCcr ZZ
Paarden met dit genotype gekruist met bruinvale geven bruin,rood, uls en geelvale.
Gekruist met grå en ulsvale geeft dit bruin, rood, uls en geelvaal en ook albino
Aa bb CCcr ZZ
Paarden met dit genotype, gekruist met bruinvale geeft bruinvaal, roodvaal, grå, uls en geelvaal.
aa bb CC ZZ
Paarden met dit genotype gekruist met bruinvale geeft bruinvaal, roodvaal, en grå.
Gekruist met grå geeft dit roodvaal, geelvaal of grå. Gekruist met ulsdun geeft dit bruinvaal, roodvaal ,grå, ulsvaal of geelvaal.

edit (staat ook op de website):
Het gen voor het verdunnen is de factor welke de variaties geeft binnen het uls-dun en het geel-dun. Het dan ook voorkomen in de genen van grijze paarden.
Bij een genenpaar van cCr x cCr geeft dit witte paarden met maanogen. Deze paarden hebben lichtblauwe ogen en zijn daardoor niet werkelijk albino's. In het dagelijkse taalgebruik worden deze paarden echter wel albino genoemd en deze term word hier ook gebruikt.

Ik vraag me dus soms af of die verdunning onder de gra verstopt kan zitten. De gra kleurige fjorden zijn meestal echt grijs donker, de mijne zit tegen wit aan, vooral zomers.
Of is dat wat ze daar zeggen? (ik heb er de ballen verstand van met al die types) :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:10

stef schreef:
Fjord?
Apart blijft dat kvik (dubbele verdunning, meen dat het zo heet) niet mag, maar wel gewoon voor kan komen uit twee stamboek ouders

het is Kvit :)
en volgens mij is Fimke van de bokster hier de enige Kvit die het stamboek in nederland ooit heeft meegemaakt.
en het is nogal een star ouderwets stamboek.. (vind ik ;) )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:17

xElienx schreef:
anneliesdj schreef:
Waarom kan elk willekeurig paard ingeschreven en geprimeerd worden als het maar een appaloosa is? .

dit heb ik nergens gezegd. maar het stamboek heeft wel een aantal erkende stamboeken waar ze dekbonnen van accepteren (zie hierboven).
je kunt papierloze dieren, of dieren uit een ander stamboek, met of zonder stippen, volgens mij niet zomaar op laten nemen in het nas stamboek

anneliesdj schreef:
En het is toch ook zo dat jouw merrieveulen niet geprimeerd kan worden? Terwijl zij wel afstamt van 2 stamboekpaarden.

ze kan wel degelijk geprimeerd worden. ze heeft zelfs een 1A premie behaald. ze kan alleen niet door naar de kampioenskeuring en ze kan bijvorbeeld geen Ster (=predikaat) worden. maar door haar wel in te schrijven, 'gooi' je haar afstamming/papier niet weg. stel dat ze een gestipt veulen krijgt, heeft deze wel weer een volledige afstamming op papier en kan in het hoofdstamboek opgenomen worden. kwa type, bouw etc voldoet ze namelijk wel aan de citeria van het stamboek

Bij mijn weten kan elk dier wat appaloosa is (dus stippen heeft) ingeschreven worden, komt dan wel eerst op de keuring en bij goedkeuring in het hulpstamboek (?) maar dat is ook opname.

Wat jij zegt is wat ik bedoel; ze willen dus wel die kleur. Want jouw veulen kan dus nooit een stermerrie worden, ookal is ze nog zo goed, rijtypisch enz.