Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:45

Maar zoals gezegd weten we niet of de betreffende prok merrie ook een prok moeder had! Dus als dit pas de eerste generatie prok is kan dat natuurlijk nog steeds gebeuren!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:02

Plus zou prok herhaald moeten worden, daarbij meenemende wat merrie doet, hoe ze leeft etc

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:23

CM_ je bedoelt dat er elke zeg 5 jaar geprokt moet worden?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:53

Is er wetenschappelijk onderzoek naar dit onderwerp bekend? Dus meerdere generaties geprokte merries en percentage nakomelingen met OC / OCD, met een controlegroep van veulens van ongeprokte merries? Variabelen als voeding etc ook meegenomen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:12

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 00:16

ponyparadijs schreef:
Maar zoals gezegd weten we niet of de betreffende prok merrie ook een prok moeder had! Dus als dit pas de eerste generatie prok is kan dat natuurlijk nog steeds gebeuren!

De moeder van de merrie is niet PROK gekeurd. Is dus de eerste generatie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 00:25

Niemand kan garanderen dat een PROK gekeurde merrie (op leeftijd van 3 jaar of eerder) bestand is tegen het werk en er geen slijtage optreedt.

PROK is net als een aankoopkeuring, een momentopname....

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:12

Cassidy dat klopt. Maar dit is geen gevalletje slijtage. Een 4 jarige, maandje of 5 onder het zadel, met 3tjes voor het straalbeen lijkt mij toch eerder erfelijk.
Paard van mijn schoonzus is ook PROK, maar heeft nu, op 12 jarige leeftijd, waarschijnlijk artrose. Dus weet ook best dat er op lange termijn geen zekerheid is.
Toch had ik niet verwacht dat het straalbeen zo slecht zou zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:51

Hoeft niet perse erfelijk te zijn. Voeding, beweging op jonge leeftijd, heeft er allemaal mee te maken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:55

Maar als ze het veulen thuis hebben gehad en ervan overtuigd zijn dat er goed gevoerd is en voldoende beweging is gegeven gaan ze toch eerder van een erfelijke factor uit!

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:57

Zou mooi zijn als prok-keuring een garantie was voor nageslacht, zou er geen paard meer worden afgekeurd!! dat kan natuurlijk nooit!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:27

ponyparadijs schreef:
Maar als ze het veulen thuis hebben gehad en ervan overtuigd zijn dat er goed gevoerd is en voldoende beweging is gegeven gaan ze toch eerder van een erfelijke factor uit!

Definieer goed gevoerd en voldoende beweging...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:58

Dat weet ik uiteraard niet want ik ken het veulen niet.
Maar ik denk dat als ik een veulen op fok thuis ik ook het beste denk te doen voor het veulen. En als dan later blijkt dat hij wat mankeerd wat erfelijk kan zijn of kan liggen aan de voeding en beweging ik er ook vanuit ga dat het erfelijk is.
Snap je wat ik bedoel Cassidy?

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:16

wille schreef:
Zou mooi zijn als prok-keuring een garantie was voor nageslacht, zou er geen paard meer worden afgekeurd!! dat kan natuurlijk nooit!!

Zo'n keuring geeft nooit garantie. Weet ik ook wel. Afwijkingen als bv chipje e.d. onstaan vaak in de groei. En ook OC/OCD is in een aantal gevallen veroorzaakt door snelle groei en/of slechte opfok. Had dus eerder daar rekening mee gehouden dan een slecht straalbeen.

Dan blijft altijd weer de vraag; wat is de beste manier van opfokken. (En voeding)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:31

Maar het veulen zou ook alleen de erfelijk aanleg er voor hebben en als het op een andere plek was grootgebracht dan was deze 'aanleg' misschien niet uit gekomen.

Er zijn overal 'nuances' te vinden: het zou genetisch/erfelijk aanwezig kunnen zijn maar omdat juist de 'externe' factoren niet voor die type aanleg gunstig waren om het te onderdrukken is het in het veulen/jong paard nu in der mate te zien.
Als deze veulen/jong paard misschien weg was geweest in de opfok, of onder andere externe factoren (bijv. schraal voeding, geen winter opstalling, enz enz), dan is het mogelijk dat dit vorm van aanleg niet te zien was.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:29

Marion71 schreef:
PROKfoto's worden vanuit andere hoek genomen en beoordeeld door da commissie (3 of 4 da's) van het KWPN. Ook zijn de klinieken die de foto's maken erkend dit te doen. Afvlakking (bijv. na OCD-operatie) in welk gewicht dan ook is voor PROK niet toegestaan, voor sport wel. Kogels worden bij PROK niet meegenomen, voor sport wel.

Bullshit Kogels worden wel degelijk meegenomen staat iig wel op mijn Prok-certificaat alleen voor prok mag het een 3-tje zijn en voor de sport absoluut niet.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:18

tita schreef:
Bullshit Kogels worden wel degelijk meegenomen staat iig wel op mijn Prok-certificaat alleen voor prok mag het een 3-tje zijn en voor de sport absoluut niet.

Tsjonge, wat een felheid.
Dat 3-tje heeft betrekking op kogelatrose. Voor sport levert OCD op de kogels een bemerking op, voor PROK is t/m klasse E toegestaan. Dat geldt niet voor de andere beengewrichten.

1 generatie PROK zegt idd nog niet zoveel, maar vele generaties achter elkaar zullen echt verschil maken. Kijk maar een aandoening als bijv. cornage. Dat komt nu bijna niet meer voor. Je moet alleen ergens beginnen....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:31

amazing_lady schreef:
Cassidy dat klopt. Maar dit is geen gevalletje slijtage. Een 4 jarige, maandje of 5 onder het zadel, met 3tjes voor het straalbeen lijkt mij toch eerder erfelijk.
Paard van mijn schoonzus is ook PROK, maar heeft nu, op 12 jarige leeftijd, waarschijnlijk artrose. Dus weet ook best dat er op lange termijn geen zekerheid is.
Toch had ik niet verwacht dat het straalbeen zo slecht zou zijn.

het kan ook zijn dat de moeder met 2 of 3 jaar geprokt is, maar met 5 jaar een 3 op het straalbeen had; moeder kan dus geprokt zijn en toch een erfelijke component bij zich dragen die NU na het prokken ook zichtbaar is. of niet. het enige wat je met zekerheid weet is dat het niet met zekerheid te zeggen is :+

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:28

Tja ... Als dat zo is heeft een Prok keuring alleen waarde als je deze elke 2 of 3 jaar herhaald. Je betaald dus een hoop centjes en uiteindelijk heb je eigenlijk nog niks.

Dus: fokken blijft gokken. Blijkt maar weer.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:34

dat ben ik niet met je eens, prok heeft voor mij toegevoegde waarde, omdat ik weet dat het dier op dat moment goed is (geweest), dat geeft mij meer zekerheid dan wanneer ik uberhaupt niet weet of het dier goed is geweest.
aan de andere kant vraag ik ook vaak naar de moeder of oma afhankelijk van de leeftijd, omdat ik een fokmerrie van 15 die er piekgaaf uitziet op haar lijf ook meerwaarde vind hebben tov een fokmerrie die met 15 op haar tandvlees loopt.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:37

Oké ... Maar een gewone keuring geeft ook aan dat een paard goed is geweest.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:41

dat klopt, maar over het algemeen hoor je daar als kijker niet zoveel over, en weet je ook niet zo snel of het dier enkel klinisch is gekeurd of niet en/of met rontgenologische bemerkingen (en om die reden misschien zelfs wel niet voor de sport is ingezet maar voor de fok)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:47

ponyparadijs schreef:

Het kan ook aangeboren zijn zonder dat er sprake is van een erfelijke factor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:19

Sammyoo schreef:
ponyparadijs schreef:

Het kan ook aangeboren zijn zonder dat er sprake is van een erfelijke factor.

Met de huidige dierenwelzijn wetten is het haast onmogelijk om een drachtige merrie in dusdanig slechte condities te houden dat zij eruit ziet als een wandelende stok ... zo'n conditie of situ is wel nodig om de foetus dusdanig te compromeren in de bot groei waardoor het later een 'aangeboren' afwijking toont.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:57

Inderdaad, maar wellicht zijn andere, ons onbekende, dan erfelijke factoren verantwoordelijk voor deze mogelijk aangeboren afwijking. Misschien is het gewoon vette pech. Veulens kunnen met uiteenlopende afwijkingen geboren worden zonder dat er sprake is van erfelijkheid. Voor mij staat zeker niet vast dat nakomelingen van meerdere generaties geprokte merries geen botgebreken hebben.