Veel paarden in de verkoop door crisis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:29

Marktplaats staat ook meer dan vol hoor. Maar nu nog één vinden waar geen mits of maar aan zit en die voor elke ruiter te rijden is ;) . Zal in Duitsland niet veel anders zijn vermoed ik.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:36

Men zou ook kunnen beginnen met rijles te nemen. ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 12:56

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:36

"Uit de voorlopige cijfers van de zogeheten landbouwtelling blijkt ook dat het aantal paarden en pony's in één jaar tijd met 6000 gedaald is naar 136.700, de grootste krimp in de laatste 30 jaar."

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... nder.dhtml

Er worden dus meer paarden gedood en/of er wordt minder gefokt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:41

;) Of geregistreert!

sarabande

Re: Veel paarden in de verkoop door crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:52

Wat een kul artikel in dat Brabants Dagblad
Ze zeggen terecht dat de handel in recreatiepaarden op zijn gat ligt, het gewone spul dus en dat is waar
Vervolgens roept een ander dat dat komt omdat de handel naar Amerika gestopt is

Een paard naar Amerika vliegen kost meer dan 5000 euro dus alleen daarom gaan "gewone" paarden niet naar Amerika.
De handel in goede paarden bestaat nog steeds en in plaats van Amerika zijn er markten in Azie, Rusland en Oost Europa bij gekomen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:34

Rusland en Brazilie kochten in Holstein ongeveer de helft van de veulens :j
maar dat maakt toch duidelijk dat de rest vd landen die vroeger kochten de knip erin zetten
en wat als deze "nieuwe " klanten er niet waren geweest ?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:39

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Depressie
Als veel mensen op hun centen gaan zitten of nauwelijks centen meer hebben, dan is het logisch dat de vraag vermindert. En paarden kosten een hoop geld en zijn pure luxe. Nu alles zo onzeker en onvoorspelbaar is qua economie is het logisch dat veel mensen paarden willen verkopen en er niet zoveel kopers zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:56

besita schreef:
Rusland en Brazilie kochten in Holstein ongeveer de helft van de veulens :j

Voor Rusland moet je rekening houden met ruim 2 maanden quarantaine.
En dan het transport, 2 ordners papieren..en dan is ie bij de klant. ;)

Oh ja..voor Nederland geldt dat ie daar minimaal een half jaar op het laatste adres heeft gestaan en er geen besmettelijke ziektes als Rhino ,droes in de omgeving zijn geweest..DA is verantwoordelijk die moet tekenen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:30

En Amerika of China zijn om de hoek :?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:56

En dan blijven er nog 6000 + 1 over. ;(

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:23

Griekenland laat men vanuit europa "gecontroleerd failliet" gaan.
(lees men probeert met onze belastingcenten te voorkomen dat de rest ook gaat)
De financiele markten (banken) moeten hieraan ook bijdragen.
(lees wat men dan doorberekend naar hun klanten)(wij dus)
De overheid doet net of men sinterklaas is om de beschrijvingskosten bij de koop van een huis te verlagen naar 2%
(Lees men kreeg geen geld meer binnen, en dat krijgen ze met die 2% nog steeds niet) men geeft dus niets weg

Het grote probleem is dat we al jaren boven onze stand leven. En dat nog steeds denken te kunnen doen.
Dat geldt voor de maatschappij. Maar zeker ook bij de verkoop van paarden.
Zolang de balans niet terug is zal de crisis doorgaan.
En misschien is het wel heel verstandig om door te gaan met fokken.
Dan ben je er verzekerd van dat je over een paar jaar nog een stukje vlees kunt eten bij je aardappels. ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:43

De crisis van 80 jaar geleden is wat moeilijk te vergelijken met die van nu.

Ik heb wel eens wat onderzoek gedaan naar de crisis in de Welsh pony. Die begon gewoon al in 1922, lang vóór de beurskrach van 1929. de grondslag daarvan is de invoering van Ford Model T en vergelijkbare automobielen. In 1920 kon je al een Ford T kopen voor onder de 300 dollar, dus de auto was betaalbaar geworden voor de grootste doelgroep van luxe Welsh pony's en Hackneys: een sjieke pony voor de koets om patienten/klanten te mee bezoeken voor huisartsen en andere notabelen. In 1922 was de markt volledig kapot, aldus een aantal vooraanstaande fokkers in Wales.

Je ziet dat tussen 1901 en 1922, 8000 merries geregistreerd werden in het moederland. Tussen 1922 en 1952 waren dat er 2000. Dat verdeeld over 4 sekties, kom je op een gemiddelde van 500 merrieveulens per sektie oftewel 17 geregistreerde merrieveulens per jaar! Ter vergelijking: in 1983 werden er alleen al in het moederland 2000 merrieveulens geregistreerd.

In het artikel wordt gewag gemaakt van een overvloed van paarden na de tweede wereldoorlog. Normaal gesproken zouden die in het leger blijven, maar de eerste mechanisatie vond in het leger plaats, de klassieke cavalerie was behoorlijk overbodig.

Ik denk wel dat de fokkerij een behoorlijke uitlaatklep was voor boeren en boerenzonen die toch nog iets met dieren wilden doen. En door de goede prijzen tot zelfs bij de minder getalenteerde paarden was er ook veel animo om te fokken. De lat gaat echter steeds hoger en de markt groeit niet echt. Dat komt met name omdat er in de jongere generatie nog maar weinig echte liefhebbers zijn, of dat het werk zo'n hobby voor velen simpelweg niet toestaat. Voor degenen die dan wel werk hebben dat gecombineerd kan worden, is vaak de portemonnee een probleem.

Maar goed, ik zie dit als een conjunctureel verschijnsel. Zoals ik afgelopen zaterdag nog op een verjaardag riep moet er maar een forse campagne komen om paardenvlees te eten. Niks meer de grens over voor salami en het Nederlandse volk het beste scharrelvlees zelf op laten eten. En doe daar in hemelsnaam ook wat (fok)merries en hengsten bij waarvan het niet de moeite waard is om een veulen te fokken.

Overigens denk ik dat de markt voor paarden nooit veel groter geweest is dan nu, maar het aanbod overstijgt de vraag nou eenmaal ernstig. De kopers lachen zich nu rot, want die krijgen voor te weinig geld goede dieren in hun hand.

Voorbeeld: In het moederland werden op een veiling voor Welsh pony's al dragende merries verkocht voor 30 pond. De slager werd weggejaagd bij de veiling, want: "dat hoort niet". Dat is systematisch een probleem instandhouden. Overigens werd een week eerder op een andere veiling een Welsh pony verkocht voor 13000 Euro. De top blijft duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:49

Nederlanders zijn potters, als ze niet meer honderden euros per maand op hun spaarrekening kunnen zetten, worden ze zuur en hebben ze het slecht.

In veel anderen landen leeft men met wat men heeft en die leven veel losser met veeeel minder...

Natuurlijk is allles duur en houden we minder over dan andere jaren, maar kom op zeg, wie heeft er geen pc in huis? Bestaat het nog een gezin zonder laptop? Zie zelfs naast de pc, de laptop ook een tablet, want dat moet ook, duur telefoontje....de meeste landen is men blij met een baan, een dak boven het hoofd en eten op de plank en het eten is dan ook nog eens niet gevarieerd. Die mensen zijn rijk.
Wij zijn verpest, want zelf in Amerika heeft de meerderheid het gewoon heel erg arm en zij die net rond kunnen komen hebben beiden 2 banen.

Een heel klein percentage is schatrijk en die beelden zien we op tv, die films kijken we, maar Amerika is gewoon altijd al een arm land geweest, hele staten waar mensen op straat leven en uit vuilnisbakken eten, op roof gaan om te overleven.

Hier rooft men om zich te verrijken, niet om in leven te blijven.

Zolang iedereen nog dagelijks lappen vlees kan kopen en alles wat een paar dagen oud is de kliko in gaat, zelf conserveren waar een houdbaarheidsdatum op zit die gewoon niets met voedselvergiftiging te maken heeft...is er hier geen crisis..

Crisis is honger en kou....dat was in en na de oorlog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:02

De slogan de sky is the limit is al een tijdje achterhaald. dus het wordt niet 5 keer per jaar een nieuwe
I-phone, maar gewoon 1x per 2 jaar. dat heet consuminderen( voor sommigen niet bespreekbaar).Dat geldt ook voor de paardenwereld. Goede fokkers en mensen die niet elk half jaar een nieuw paard/zadel ed kopen vallen zich geen buil, de rest gilt en schreeuwt moord en brand. en als je geen geld heb voor dit soort fratsen begin er dan ook niet aan. je zadelt Jan en alleman met jouw problemen op. Maar helaas is deze wereld gewoon erg egoistisch geworden, ikke ikke ikke en de rest kan lekker... juist ja. Of ik cynisch ben?? Nope. Gewoon met twee benen op de grond. Er is meer dan alleen materieel genoegen.Gewoon gezond zijn is onbetaalbaar. de rest is bijzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:07

Ik heb nu een nieuwe laptop :D Mijn oude die ik niet weg doe, maar in een ander kamertje komt te staan, mist 5 toetsen, zit een witte streep van 1 cm door het beeld en loopt soms vast.....voor mij was het niet nodig een nieuwe, maar gegevens kwijt raken wat voor mij de doorslag.

Iphone??? watisdatte????die zal ik nooit hebben, vind het leuk maar verkwisting van geld en zolang dat nog zo is, hebben we het goed. Mijn lappie was 8 jaar oud en mijn vorige telefoon ook ook en wat baalde ik dat ze beiden stuk zijn.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:09

Maar niet gezond zijn is nog onbetaalbaarder.....haha, want ook die post gaat omhoog, en als je medicijnen gebruikt mag je mooi alles betalen en straks ook je eigen consulten, vraag je je toch af waar je voor verzekerd bent??????

Ook de gezondheidszorg is ziek, want de heren hebben besloten dat arts zijn geen roeping meer is en een paar ton verdienen per jaar te weinig....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:16

russel schreef:
Ik heb nu een nieuwe laptop :D Mijn oude die ik niet weg doe, maar in een ander kamertje komt te staan, mist 5 toetsen, zit een witte streep van 1 cm door het beeld en loopt soms vast.....voor mij was het niet nodig een nieuwe, maar gegevens kwijt raken wat voor mij de doorslag.

Iphone??? watisdatte????die zal ik nooit hebben, vind het leuk maar verkwisting van geld en zolang dat nog zo is, hebben we het goed. Mijn lappie was 8 jaar oud en mijn vorige telefoon ook ook en wat baalde ik dat ze beiden stuk zijn.... :+

Dat is toch niet relevant voor de huidige crisis. Dat is gewoon wat je 8 jaar geleden, toen er nog geen crisis was ook deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:22

russel schreef:

I-phone, zo'n stukje speelgoed wat sommigen belangrijker vinden dan het betalen van hun ziektekosten. ~~}>
Ja, mijn lapje is een tweede handsje van 2007 en mijn stereo is van 1986 en doet het nog steeds .heb er alleen een paar jaar geleden een DVD speler bij gekocht. waarom niet vervangen?? gewoon omdat alles het nog doet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:31

russel schreef:
Maar niet gezond zijn is nog onbetaalbaarder.....haha, want ook die post gaat omhoog, en als je medicijnen gebruikt mag je mooi alles betalen en straks ook je eigen consulten, vraag je je toch af waar je voor verzekerd bent??????

Ook de gezondheidszorg is ziek, want de heren hebben besloten dat arts zijn geen roeping meer is en een paar ton verdienen per jaar te weinig....

Klopt. heb de rekening gezien van mijn gebroken bovenarm. Jezus 800 ballen voor een A3 rit en 1200 DBC omdat een radioloog, een arts in opleiding en en chirurg er alleen maar naar gekeken hebben. ze hoefden verder niets te doen. Was nl een schone breuk.
de rekening van 1.5 maand thuiszorg voor 1 uur per dag moet ik nog krijgen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:27

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven, het topic gaat over crisis in de paardenverkoop, wat iedereen thuis wel en niet aan verdere luxe heeft, is niet direct iets om op Fokkerij en Afstamming te bespreken.