Golden wonder bloed te mijden of koesteren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ben10

Re: Golden wonder bloed te mijden of koesteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:29

Omdat het inderdaad niet bewezen hoef je nog niet paniekpolitiek te voeren en zou u anderom het voordeel van de tijfel ook kunnen geven, zoals ik al zei vindt ik bovendien het gw bloed eerder een voordeel dan een nadeel.
In geval van ellepelle zou ik ook kiezen om een ander stamboek maar hoef niet noodzakelijker wijs een nrps hengst te zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:37

Even voor mijn beeld: over hoelang geleden spreken we als we het over GW hebben? Hoeveel generaties terug?

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:24

Hey
het GW verhaal is reeds enkele generaties geleden.
Bij wat rond surfen ben ik nog op een interessant artikel gevallen waarbij ik mij voor een groot deel kan aansluiten, het stamboek heeft steeds kunnen genieten van allerhande inschrijvingen en inkomsten maar neemt ten nadelen van de fokkers, eigenaars te pas en te onpas beslissingen die ten nadelen zijn van laatst genoemden.
Hierbij het artikel;

Bestuur neemt onwettelijke beslissing.

Nederland is een rechtsstaat / Europa is een rechts organisatie.

Het bestuur Nederlands New Forest stamboek wil art. 11.3 van de reglementen wijzigen, maar dit gaat zomaar niet.

In Nederland kennen wij een verjaringstermijn. Dit termijn is maximaal 20 jaar (art. 6.2 BW). In het geval van GW bedraagt het verjaringstermijn slechts 5 jaar. Deze 5 jaar zijn reeds ruimschoots overschreden. We hebben het hier over een zaak die 40 jaar geleden diende. Aan de zaak GW kan wettelijk dan ook geen sancties worden verbonden, niet door Engeland maar ook niet door Nederland. Zeker gezien het feit dat er de afgelopen 40 jaar een gedoogbeleid is gevoerd door zowel het Nederlands als het Engels stamboek. Het Nederlands New Forest stamboek heeft overigens wel 40 jaar lang de lusten mogen incasseren voor de predicaten die zijn uitgegeven aan afstammelingen van Golden Wonder.

Als deze kwestie voor de rechter komt is de eerste vraag , is er ooit aangetoond dat GW geen forester was. Dit is nooit wettelijk aangetoond. Omdat GW echter wel goedgekeurd is als dekhengst volgens de statuten en reglementen van het New Forest stamboek. Mag er dan ook aangenomen worden dat Golden Wonder wel een New Forest hengst was.

Nu is er ook nog de wet ongelijke behandeling. Pony’s van voor 1 januari 2013 met meer dan 6.25% zijn nog wel New Forest pony’s. de pony’s van naar 31 Dec. 2012 niet meer. Hiermee worden de eigenaren van merries met 12.5% of meer GW zwaar gedupeerd. Er treed namelijk een waardevermindering op voor nakomelingen. Ook het stamboek zelf zal hier nadelige gevolgen van gaan ondervinden. Nakomelingen met meer dan 6.25% kunnen geen predicaten meer behalen en zullen dan ook niet op keuringen verschijnen (inkomsten verlies), ook de nakomelingen daarvan komen niet op keuringen en kunnen ook geen predicaten behalen ook als ze minder dan 6.25% GW hebben.

Volgens artikel 2:9 van het Burgerlijk wetboek. Hoofdelijk en Collectief.
Voor bestuurstaken geld een collectieve verantwoordelijkheid en voor alle bestuurders een hoofdelijke aansprakelijkheid. Dit betekent dat een individuele bestuurder aansprakelijk gesteld kan worden voor de volledige schade die voortvloeit uit fouten van een of meerdere bestuurders.

Personen die door deze onwettige wijziging nadeel oplopen kunnen het bestuur zowel persoonlijk als collectief aansprakelijk stellen. Dit ivm waarde vermindering van nakomelingen en de daaruit vloeiende financiële schade.
Hiermee is de de tekst van het bestuur “stelt zich niet aansprakelijk” juridisch niet onderbouwd.

De heer Molenaar heeft tot twee keer toe, het laatst op de vergadering van 7 december 2010 te kennen gegeven dat als er een goede delegatie van bestuursleden naar Engeland was afgereisd voor het internationaal overleg het hele X register verhaal van de baan zou zijn geweest.

Ook hierin is het bestuur in gebreke gebleven.

Voor eventuele vragen of bijstand kunt u terecht via gertiespijkers@home.nl

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:33

ellepelle27 schreef:
Ik zie dit topic nu pas,maar wil toch graag reageren.
Wij hebben een 2 jarige Nf merrie,met het echte forrester type,maar voert 11.33% Gw bloed.

ben10 schreef:
Pony’s van voor 1 januari 2013 met meer dan 6.25% zijn nog wel New Forest pony’s. de pony’s van naar 31 Dec. 2012 niet meer.

11.33 : 2 = 5.67% een veulen gefokt met een GW vrije NF vader zou dan dus gewoon een vol NF papier moeten krijgen? Merrie is nu 2, dus van voor 2013. Of mis ik nu iets?

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:45

om echt zeker te zijn kun je beter een mail sturen naar het nf stamboek, regels veranderen nogal eens

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:34

Gezien het artikel hierboven zou jouw pony op de keuringen gewoon predikaten kunnen halen en nakomelingen kunnen gewoon opgenomen worden in het stamboek. :)

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:54

Ik had nl begrepen dat als een merrie in het F register staat,haar nakomelingen nooit in het normale stamboek kunnen komen.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:54

Nu ik even rustig het artikel hierboven lees,zit mijn merrie dus onterecht in het F register,Ze is dus van 2009,en zou dus een gewoon new forest papier moeten hebben,en geen oranje F registerblaadje.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:37

X register is voor GW het F register heeft daar niets mee te maken.

Als jouw merrie F register is is dat omdat de vader als F hengst is gekeurd en staat los van haar GW percentage

Met een F registerpapier kan je hetzelfde als met een veulenboek papier

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:43

@ Ellepelle: Onderstaande staat op de site van het New Forest Pony Stamboek. Je pony kan dus ook om een andere reden in het F-register opgenomen zijn.

Artikel 6.1 F-register
Tot inschrijving in het F-register zal worden overgegaan, indien is gebleken dat van de pony :
a1 De vader een erkende hengst is en de moeder ingeschreven staat in het F-register, dan wel
a2 De vader een hengst is met een F-register deklicentie en dat de moeder staat ingeschreven in het
veulenboek of importveulenboek, of stamboek of importboek of F-register.
b De geboorteaangifte van de in te schrijven pony binnen 14 dagen na de geboorte is ontvangen en
de daarop vermelde geboortedatum overeenstemt met de datum van dekking van de moeder,
vermeld op het gelijktijdig ontvangen dekbewijs van die moeder.
c. Bij veulencontrole is gebleken, dat de gegevens van de moeder en het veulen op het dekbewijs
en het geboortebericht vermeld, juist zijn.
d. Het % GW-bloed van de pony 6.25 % of minder bedraagt bij inschrijving vanaf 1 januari 2013.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:24

Oke,dan heb ik denk ik 2 dingen door elkaar gehaald,ga dan eerst even zoeken wat het F register nu precies inhoud.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:15

Volgens mij is het zo dat veulens die in en na 2013 geboren worden, en een hoger percentage hebben dan (ik geloof...)6,25% GW sowieso in het F register komen. klopt?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:17

Als je de eerdere posts hebt gelezen.....klopt dit niet.

X Register is GW

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:41

Oke,mijn merrie staat dus in het F register omdat haar vader een F register hengst is,haar hoge percentage gw heeft daar dus niks mee te maken,pff wat een gedoe,we hebben ook een merrie is het wedstrijdregister,heeft dat dan ook een letter-

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:35

Als je F-register pony sterwaardig wordt bevonden op de keuring kan ze wel in het gewone stamboek opgenomen worden.
Het wedstrijdregister heeft volgens mij geen letter.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:02

o ja, sorry...letterverwarring. Wij hebben een hengst met 6,25% van dit jaar. Erg mooi dier, maar voor de HK te hoog in het GW vrees ik.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:00

Ik heb hier ook verschillende new forest veulens staan en heb er maar eentje die helemaal GW vrij is..Kreeg net een paspoort binnen van een merrie en die heeft dus ook geluk(3,91) :)

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:01

balloon schreef:
o ja, sorry...letterverwarring. Wij hebben een hengst met 6,25% van dit jaar. Erg mooi dier, maar voor de HK te hoog in het GW vrees ik.

tot 6,25 mag,veulens van deze hengst zouden dan 3,12 meekrijgen van zijn kant.moeder niet meegerekend.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:06

Ik vind zelf het GW Bloed erg fijn, New foresters zijn vaak net niet pittig genoeg maar door een wat hoger gw% worden ze dus net iets pittiger maar het is wat je zelf fijn vind natuurlijk :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:15

kollee3 schreef:
Ik vind zelf het GW Bloed erg fijn, New foresters zijn vaak net niet pittig genoeg maar door een wat hoger gw% worden ze dus net iets pittiger maar het is wat je zelf fijn vind natuurlijk :j

dan moet je mijn new forest pony eens zien, daar zien bijna geen gw in en die is echt zo heet

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:32

Haha,en onze met 11.33 is echt een schaapmak,doodbraaf dier,de grootste goedzak hier op stal.

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 10:29

alleen het GW bloed verteld altijd niet hoe heet, werkwillig een pony is en zijn uiteraard meer factoren in het spel dan alleen het gw bloed, oa hoe de bloedlijn op zichzelf is en uiteraard is niet het gw bloed alleen verantwoordelijk voor hete pony's en kan prefect een pony heet zijn zonder gw bloed.
Ook bij volbloeden ziet men dikwijls grote verschillen, dus een % zegt niet altijd alles, kijk maar ook naar koudbloeden waar grote verschillen in zitten waar soms ook hete paarden in zitten en hebben 0 % bloed.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:09

Volgens mij verwarren sommige mensen het GW ook met het % bloed in een pony.
Is er ooit al eens onderzocht of GoldenWonder een volle forester was of niet?! Gezien het hele verhaal hoe hij hier terecht is gekomen kan het ook gewoon een volle forester geweest zijn. Het was alleen niet de pony die men dacht dat het was.

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 00:30

GW bloed is heeft idd niets met volbloed % te maken, wel ziet men dat pony's met een gw gehalte dikwijls zeer werkwillig zijn.
Idd is er tot op heden nog altijd geen uitsluitsel of het gw verhaal klopt of niet en zou iid desgevallend een andere zuivere NF kunnen zijn, de piste ligt geheel open.