ingevallen merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: ingevallen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:44

Ik heb een veulen van 18 juni 2011. Mijn merrie krijgt nu:
Ochtend 1,5 kilo Pavo Podo Lac en 0,5 Cavalor Probreed
2 plak hooi in de wei (staat niet veel gras)

Avond 1,5 kilo Podo Lac en 0,5 Probreed
1 plak hooi

Later op de avond nog 0,5 Podo Lac en 0,5 Probreed en 1 plak hooi

Veulen krijgt 1 x daags 0,5 Probreed en 0,5 Podo start en eet het hooi mee

Paard is ong 1.70 mtr en veulen 1.20 mtr

Mijn merrie viel ong. 2 week geleden ook in. Schijnt rond de drie maanden het ergste te zijn. Dus rond deze tijd goed voeren. Daarna gaat het veulen steeds minder drinken en kan de merrie weer wat bijkomen.
Mijn veulen gaat er begin/half november af

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 09:51

Het gaat nu al wel iets beter en heb de voerboer al gebeld voor bietenpulp. Dan ga uik einde van de week ophalen en erbij voeren.
Dat 3 maanden ... klopt wel mijn veulen is van 2 juli (dus bijna 3 maanden) ons veulen is wel erg groot en zelfstandig voor zijn leeftijd hoor. je zou hem al wel 6 maanden geven als je hem ziet!

Ik zie dat ik eerder 2 juni als geboorte datum heb geschreven maar dat is dus 2 juli!!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 01:25

Ik kreeg Chica met krap op mijn aandringen 5 maandjes oud.(had haar al een maand eerder kunnen ophalen).
Oke,het is wel een minimerrie,maar net zoveel veulen als andere veulens toch?
Haar moeder was totaal niet ingevallen,Zag eruit als hollands welvaren.
Veulen was ook al wat afgespeent door haar in de nachten in aparte stal te zetten,en at ook prima brokjes en hooi.
Maar voor mij was met 4 maanden van haar moeder af,gewoon gevoelsmatig veel te vroeg.
Dus gevraagt of ze tot 5 maandjes mocht blijven,en dat was geen probleem.
Vond achteraf gezien,zelfs dat nog wat kort..maar het was mn eerste veulentjes aankoop,en wist zelf ook niet beter.
Zou ik ooit weer gaan voor een veulentje,dan zou ik zeker wachten tot een half jaar of tot moeders aangeeft dat het genoeg is geweest.
Mocht moeders het snel zat zijn,dan kan het wat eerder,als het veulen zich zelfstandig goed kan redden.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 01:28

suuzepuus schreef:
Het gaat nu al wel iets beter en heb de voerboer al gebeld voor bietenpulp. Dan ga uik einde van de week ophalen en erbij voeren.
Dat 3 maanden ... klopt wel mijn veulen is van 2 juli (dus bijna 3 maanden) ons veulen is wel erg groot en zelfstandig voor zijn leeftijd hoor. je zou hem al wel 6 maanden geven als je hem ziet!

Ik zie dat ik eerder 2 juni als geboorte datum heb geschreven maar dat is dus 2 juli!!

Geef die twee maar zoveel mogelijk tijd samen,als de merrie het zat is,merk je dat snel genoeg...
Tot die tijd maar voer erin gooien,en dan komt vanzelf het moment dat je zonder schuldgevoel die 2 kan scheiden.
Zelfstandig of groot lijkend...het kereltje heeft zn moeder nog nodig,zolang ze dat toelaat.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 09:45

Mevrouwtje vindt bietenpulp niet lekker..... pfff straks maar wat slobber erdoor en weer proberen!!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:57

Aan pulp moeten paarden even wennen, gewoon een tijdje doorvoeren.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:27

Hier moeten ze er soms ook even aan wennen, maar nu wordt het met smaak gegeten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:20

Het gaat al wel een stuk beter hoor. meisje moest er even an wennen maar met een kilo bix erdoor gaat het er wel in!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:31

begint ze nu ook al aan te komen suuzepuus?Ik begin bij mijn merrie ook wel te begrijpen waarom ze zo eng mager was.ruana is namelijk flink in de groei!tja dan heb je ook meer voedingstoffen nodig.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:45

Ja, ik heb wel het idee dat ze aankomt. ze krijgt 2 keer per dag bietenpulp m,et bix, 1 keer gewone bix en verder hooi of gras. Ook heb ik het idee dat ze meer energie heeft de laatste dagen. ze is veel enthousiaster!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:51

ze wordt lekker gevoerd merk ik,dat kan ze ook wel hebben met een kleine die vaak aan de bar hangt.gelukkig drinkt kyona niet zo vaak meer,maar als ze drinkt dan drinkt ze ook langer!
zal binnekort weer eens wat foto's sturen van m'n dames!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:57

Ik moet ook ec ht weer foto's maken...... je ziet ze wel verschijnen! de kleine mn is al zoooooooooo groot geworden!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:16

ja die van mij ook,alhoewel ruana nu ook flink aan het groeien is!nog een week of 3 en dan gaat kyona mij verlaten voor een nieuw baasje!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:36

Phoenix blijft nog even. ik denk dt hij begin november weggaat. Hij heeft al wel een nieuw baasje gevonden gelukkig!

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:08

mijn veulen is 5 maanden en mijn merrie is echt super dik
ze krijgt een supplement van pavo : 300 gram podo supply en een halve schep spelt per dag
en het veulen krijgt +/- 150 gram podo supply per dag
ze staan 24/7 op de wei

ik begrijp niet hoe ze zo mager worden, ik moet alsmaar opletten dat ze niet te dik worden en het veulen drinkt echt vaak bij mijn merrie, hij eet gras en nu geef ik ook wat hooi bij...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:32

Bij mijn merrie is het probleem dat ze in de groei is,dus daar heeft ze ook voedingstoffen voor nodig.Bovendien heb ik niet bij kunnen voeren omdat we pas laat wisten van haar dracht.pas 3 weken voor tijd kreeg ze merriebrok.
dat geldt als ik me niet vergis ook voor suuzepuus..

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:39

oh dat verklaart veel...

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:20

geeft niet hoor,bovendien kon mijn paard lange tijd niet het gras op met het veulen omdat ze niet bij de rest konden!

xsharonxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:41

Maismeel help wel maar niet alleen dat.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:21

arabs mijn merrie kreeg per dag ruim 3 kilo podo lac, 1,5 kilo muesli en wortelen. Daarbij goed onbeperkt hooi en ze werd graatmager. Veulen kreeg per dag 1 kilo podo start en ruim een halve kilo muesli, dus die kreeg ook genoeg binnen. Veulen was lekker dik, maar mijn merrie kon ik echt niet dik krijgen.

De kleine is er bij mij nu een week af en mijn merrie ziet er nu al een stuk beter uit. Het echt eng magere is er nu gelukkig weer af. Ze is ook weer ondeugend en een stuk fitter, veulen vroeg echt heel veel van haar. Op het moment krijgt ze even helemaal geen muesli of brok, alleen een kilo haver per dag.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:24

Ik moet zeggen dat ruana al aardig aan het bijtrekken is,veulen drinkt niet meer zo veel.ergens rond de 23ste oktober gaat de kleine weg,ze gaat meteen bij moeders weg en moeders krijgt even een paar dagen schraal te eten

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:18

amai Ineke da's veel eten! ik denk dat het het gras is, want die van mij heb ik na een week op een vette wei kunnen zetten
in het begin gaf ik ook nog podo lac, maar mijn merrie werd super vet: ben dat snel gaan afbouwen en hou het sindsdien bij podo supply, ik vind ze nog wat dik maar ik ben bang dat als ik daarmee stop ik hetzelfde krijg als jullie en wil ze graag zo lang mogelijk bij elkaar houden als het kan...
ik vind dat zo moeilijk dat eten geven, zeker als je rekening moet houden met merrie en veulen...
ik zal blij zijn als het veulen volledig zelfstandig eet, da's iets makkelijker :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:31

Ik zet mn merrie of mn veulen in de stal als ik voer. o krijgt de kleine alleen brokjes binnen, hij eet nog niet zo snel dus duurt wel ff. en moeder eet dan pulp met bix. Gaat prima!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:34

Bij mij gingen merrie en veulen ook op stal met voeren. Merrie kreeg brokjes en muesli en de kleine gaven we uit een bakje dat we vasthielden. Anders jatte mijn merrie namelijk ook het voer van haar veulen.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:54

ja dat was bij mij ook een probleem, maar ondertussen heb ik mijn merrie redelijk goed 'onder controle' en moet ik nog maar iets 'zeggen' en dan blijft ze van de kleine zijn eten af, lukt niet altijd maar toch meestal :D
hij eet nu gelukkig wel sneller dan in het begin en die 150 gram korrels zijn snel binnen...
maar ik vind het vooral moeilijk om het voer juist af te stemmen: voldoende voor de merrie, voldoende voor het veulen... ik volg nu gewoon wat pavo voorschrijft, maar ze hebben allebei een beetje een rond buikje... da's ook niet zo goed naar het schijnt
hebben jullie ook een hengstje?