Hoe fokt Don Schufro?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Hoe fokt Don Schufro?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 02:21

Hmmm als ik die types hier voorbij zie komen...dan kan Don Schufro wel wat zijn voor mijn merrie. Ik wil juist een klassiek(lees Gelders)type

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:06

DS geeft toch echt geen Gelders type...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:15

s0173957 schreef:
DS geeft toch echt geen Gelders type...

Nou de paarden die ik hier voorbij zie komen vindt ik redelijk Gelders ogen.(ze zijn dat uiteraard niet vanwege de bloedvoering en wellicht niet helemaal kwa bouw)
Veel front, een wat klassieker kruis(wat minder afhangend kruis) en wat meer bot en massa. DS

Bij de Gelderse hebben we bloedspreiding nodig dan kan je gebruik maken van een klassiek fokkende rijpaard hengst.die niet teveel bloed toevoegd. Zeker als je een wat te ouderwetse Gelderse hebt of een die wat teveel in het tuigpaardtype staat kan je met zo'n hengst wat ruimte creeren.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 19-09-11 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:18

ik ben het wel wat met je eens hoor natasja, althans.. snap wat je bedoeld don schufro kan wel wat klassiek fokken, dat vind ik helemaal niet erg want mijn merrie compenseerd dat weer door haar bloed

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:22

essiesilly schreef:
ik ben het wel wat met je eens hoor natasja, althans.. snap wat je bedoeld don schufro kan wel wat klassiek fokken, dat vind ik helemaal niet erg want mijn merrie compenseerd dat weer door haar bloed

Veel mensen denken bij Gelders nog aan een hele ouderwetse tuiger met een grote kop, een dambord als kruis en korte pootjes.
Dat zijn ze niet meer of zouden ze niet meer moeten zijn(gelukkig want daar vindt ik ook niks aan)

Mijn merrie "compenseerd" het "te" bloederige aan DS wel weer. :D vanuit de Gelderse kant bekeken dan he.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:56

Ik heb voor mijn gelderse merrie een don schuffro zoon gebruikt en dat heeft zeer goed uitgepakt. Tot voor kort een heel fijn bloederige ding maar nu is ze 3,5 en begint uit te zwaren. Ik moet gauw eens recente fotó's maken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:06

Snap je gedachtengang ook NatasjavE. Zou inderdaad wel een goede zijn om bloedspreiding binnen de Gelderse richting te hebben.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:23

voyou schreef:
ijsdame schreef:
hij/zij heeft wel veel weg van mijn eigen merrie, wat zit er achter moeders kant??
leuk paard!

Ze (het is een merrie) komt uit een Sandro hit x Nimmerdor. Qua kleur en aftekeningen is ze precies Don Schufro.
Moeder:
[img]http:/www.mijnalbum.nl/Foto-Q8RSWNTC.jpg[/img]

leuk om te zien dat de nakomeling van DS het fundament van moeders heeft verstevigd, namelijk de schouderpartij en halslengste ziet er mooier uit, al wat ik kan beoordelen vanaf de foto ;)
Hoe ervaar je het zelf? Wat is verbeterd ten opzichte van de merrie? beweging/karakter/fundament...?!

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:24

Wilawander schreef:
Ik heb voor mijn gelderse merrie een don schuffro zoon gebruikt en dat heeft zeer goed uitgepakt. Tot voor kort een heel fijn bloederige ding maar nu is ze 3,5 en begint uit te zwaren. Ik moet gauw eens recente fotó's maken.

ok welke zoon?
Don romantic?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:14

ik heb een don romantic hengst van vorig jaar :) uit mijn lauries crusador merrie die nu van don schufro drachtig is
maar een heeeell mooi type, wel veel bloed!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:10

ijsdame schreef:
Wilawander schreef:

ok welke zoon?
Don romantic?

Don Laurie II (mv: Lauries Crusador xx uit de moeder van Weltmeyer)

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:12

[
ijsdame schreef:
leuk om te zien dat de nakomeling van DS het fundament van moeders heeft verstevigd, namelijk de schouderpartij en halslengste ziet er mooier uit, al wat ik kan beoordelen vanaf de foto ;)
Hoe ervaar je het zelf? Wat is verbeterd ten opzichte van de merrie? beweging/karakter/fundament...?!

Halslengte en richting is inderdaad flink verbeterd. Fundament lijkt misschien op de foto zo, maar in het echt is ze wel iets steviger dan mams, maar niet zo heel veel. Ze zeggen dat Don Schufro vaak een groot hoofd vererft, maar dochter past het hoofdstel van moeders niet. Ik heb een Cob maat hoofdstel moeten kopen.. ;)
Beweging is vlakker geworden (minder knietje), maar losser door het lijf.
Karakter lijkt ze erg op haar moeder en had ik gehoopt wat wat meer relaxte houding. Al zijn ze allebei heel goed te rijden en trainen. En ik weet nog niet voldoende hoe de dochter op vreemd terrein is. Misschien komt dan Don Schufro naar voren. :D

Ik ben heel blij met dit fokproduct, al ga ik bij een volgende keer dekken kijken naar meer kans op een groter paard en een wat minder klassiek type.

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 00:11

essiesilly schreef:
ik heb een don romantic hengst van vorig jaar :) uit mijn lauries crusador merrie die nu van don schufro drachtig is
maar een heeeell mooi type, wel veel bloed!

gaaf dier!!! ik hou van veel bloed, moet wel eerlijk zijn!
de united op jou profiel is een flinke man!
Stoer paard ook!

@Wilawander
omdat jou merrie gelders is zal het ook meewerken dat de 3,5 jarige gaat uitdijen, zie mijn profiel voor fotos van mijn merrie, ze heeft een heel iel voorfront en achter wat klassieker uiterlijk.
Ben heel benieuwd naar fotos :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:39

dank je, ik bedoel veel bloed in uiterlijk want in karakter heb ik nog nooit zo n makkelijke als die gefokt en heb echt brave gefokt. maar donny kon je gewoon bij of op liggen als veulen, nu nogsteeds maakt hij zich nergens druk om in de groep kan hem er zo tussen uit pakken, bekappen enz geen probleem heerlijk :) m n merrie heeft dan wel 75% volbloed maar heeft en geeft geweldig karakter is nooit onnodig druk en 1x EE is genoeg maar eigenlijk hoef ik zelfs dat al nooit te zeggen. ze is veel relaxter als bijv een andere merrie die ik heb gehad terwijl die veel minder bloed had dus ik vind dat je daar niet te snel over kan oordelen als dat ze meteen druk of ril zullen zijn. (niet persoonlijk op jou gericht hoor ;) )

ja de united is een beetje uit de kluiten gewassen :P (1.83 en 4 jaar) maar wel een gaaf dier :9 absoluut niet slap en heel vlug

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:28

@essiesilly is ook heel verschillend met bloedvoering wat wel of niet gemakkelijk is, snap helemaal wat je bedoelt! die united is echt een gaaf dier ja, gigantisch wel :wow:

Zat te denken evt aan heel oud bloed..... :roll:
Aktion... weet niet of er nog sperma te krijgen is??!!

Wil graag de merrie verbeteren, maar wel bloedspreiding houden...
de stamboom van haar komt veel bekend en gebruikt bloed in naar voor.
zie onderschrift..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:41

Ik zou niet snel terug gaan naar zulk oud bloed als aktion, wat ook heel interessant is is maestro, contango x joost een geweldig karakter! Geeft veel souplesse en geweldige galop, allemaal heel makkelijke beesten, heb nu de 1e generatie (3 jaar) Zadelmak en allemaal super braaf ook al meegeweest naar het bos langs de straat
Maestro is vrij van bekend bloed loopt grand prix, ook altijd fijn als je weet dat ze dat kunnen ;)

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:37

das toevalligheb net op de dalhoeve hem bekeken en zie je reactie!
Diamo gold leek me leuk... alleen erg onbekend! nog niks gepresteerd etc.
maar DS staat bovenaan haha!