Zijn Arabieren eenkennig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:57

xAntgillya schreef:
Mijne is echt heel erg eenkennig. Je hebt echt geluk als je zomaar aan haar hoofd mag zitten, alleen mensen die ze vaak ziet mogen dat haha.
En met rijden is ze echt erg, met vreemden neemt ze een sprint, niet bokken ofzo maar gewoon racen.
Maar met kinderen is ze dan wel weer heel lief, voelt ze meteen dan doet ze net alsof ze 10 kilo goud draagt !
En laatst was ze wel heel erg, iemand anders probeerde haar beetje op te jagen in de bak, toen ging ze bokken en probeerde ze zelfs te steigeren naar haar, terwijl ze dat nog nooit bij mij heeft gedaan (dus nu laat ik geen vreemden meer bij haar in de bak, lijkt me niet meer veilig), heb het zelfs nog nooit gezien hahah.
Ze mag je, of ze mag je niet, en als ze je niet mag, pakt ze zelfs geen eten van je aan hahaha :')
En zoals hier boven al gezegt, grote mannen... ~~}>

Dan lijkt ze sprekend op mijn merrie kwa karakter :D :j

Drx

Re: Zijn Arabieren eenkennig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:36

verschrikkelijk eenkennig, voor mij goud.
een tijd zelfs zo geweest dat hij zonder mij niet at, maar alleen liep te gillen en te hinniken.
Na verhuizing gelukkig niet meer :)
Gelukkig is dat nu niet meer zo, maar nog wel verschrikkelijk eenkennig.
Liever niet iets met andere mensen te maken willen hebben...

renateschaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:45

Ligt aan het paard ze zijn wel eenkennigen is mijn ervaring

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:01

Mijn AV is ook erg eenkennig. Hij is in principe tegen niemand lelijk, heeft ook nog nooit lelijk gedaan, maar uit zich in vervelende oninteresse. Als er nieuwe mensen aan zijn stal verschijnen, verdwijnt hij naar de achterkant van zijn box en kijkt je gewoon weg.
Aan zijn hoofd zitten hoort er dan ook niet bij, want dat is gewoon verboden voor mensen die hij niet kent.

Wel is hij snel met accepteren. Als hij iemand voor de tweede of derde keer ziet, dan vind hij het al minder erg. Dan wil hij wel eventjes blijven staan zodat je hem even aan kan raken, maar zeker niet te lang.

Inderdaad met kinderen een heel ander verhaal. Hij verzet geen stap en laat zich gemoedelijk aaien en poetsen. Met rijden stapt hij rustig zijn rondje en luistert uiterst braaf. Mijn buurmeisje van 3 zat op zijn rug te wiebelen met haar benen en ze riep : DAYA STAPPEN! En toen trok ze wat aan de teugels (zoals 3 jarigen dat kunnen doen, zo onhandig :D ) en daar ging hij hoor, haha.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:29

Goh Jolinda: heb je het over onze arabier? :D Dochter heeft een ruin van 7 jaar. Het is een heel braaf ding, maar wel een ontzettende boef. Hij is redelijk eenkennig, hij accepteert een heleboel mensen, maar daar houdt het op. Je kan hem ook niet zomaar aan zijn hoofd zitten of aaien. Dat vindt hij echt niet leuk. Hij ziet mijn dochter als maatje/baas en doet alles voor haar. Ik ben nummer 2 op zijn lijst, maar dat komt omdat ik hem ook regelmatig uit de wei haal, of even poets. Tijdens wedstrijden (endurance) is hij wel heel eenkennig. Niet zomaar iedereen mag hem vasthouden, wassen, koelen, en noem maar op. Ik mag nu een heleboel met hem doen, maar de rest van de familie mag dat niet. Gaat hij draaien, even waarschuwen met een achterbeentje, klieren. Hij is wel heel duidelijk in wat hij wil en wie hij om zich heen wil. Hij is ook heel gevoelig voor stemmingen, spanningen, lichaamstaal. Als je hem snapt is het een open boek. Zo niet, dan is zijn gebruiksaanwijzing in het Chinees of zo. Voor de rest is hij goudeerlijk. Ik weet niet of het echt eenkennig is, meer hij selecteert zijn vrienden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:45

Haha grappig he! Het zijn typetjes hoor :)

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:39

Zoals ik arabieren ken, vooral ook degenen die ik intensief bij gereden heb zijn het paarden die hun mensen uitkiezen, ze moeten je kennen en je moet ze ook aanstaan, maar eenkennig? nee, wijs en gevoelig, ja, ze zijn selectief in we ze toelaten. Dat maakt het schitterende paarden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:25

Mooi gezegd, LovingSonja :) Zo ken ik idd mijn arab ook!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:41

Ja LOvingSonja. Zo kun je het ook zeggen. De een noemt het eenkennig, de ander wijs en selectief.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:52

LovingSonja schreef:
Zoals ik arabieren ken, vooral ook degenen die ik intensief bij gereden heb zijn het paarden die hun mensen uitkiezen, ze moeten je kennen en je moet ze ook aanstaan, maar eenkennig? nee, wijs en gevoelig, ja, ze zijn selectief in we ze toelaten. Dat maakt het schitterende paarden.

_/-\o_ Prachtig verwoord.

Wat ik tijdje geleden toch wel heel bijzonder vond... Mn merrie en hengst stonden naast elkaar op stal, merrie werd ziek. Ik 2x per dag temperaturen, met haar in de weer, etc. Hengst stond rustig hooi te knabbelen. Zo ook als mijn beste vriendin met haar bezig was, maar we zijn dan ook altijd samen op stal. Merrie gaf verder geen enkel probleem, hartstikke braaf staart omhoog doen, echt super.
Uiteindelijk toch maar de da erbij gehad. Die liep de stal in en mn hengst brak de tent zowat af. Wilde temperaturen en merrie klemde haar staart tussen de billen, hengst intussen neurotisch doen, was echt heel vreemd. Uiteindelijk allemaal gelukt, maar kostte echt flink wat moeite.
Ik de volgende dag weer temperaturen, niks aan de hand, beiden hartstikke lief.

Dat Nashwa selectief is en niet door de da getempt wilde worden, dat vind ik niet eens vreemd. Maar dat mn hengst zo heftig reageerde vond ik toch wel heel erg apart.. Alsof hij niet wilde dat ''zomaar iemand'' aan ''zijn meisje'' kwam. :)

Het zijn beiden echt schatten maar absoluut selectief. Ze hebben mij uitgekozen als baas en hoewel ze bij vrijwel iedereen braaf zijn, merk ik toch dat ik meer van ze kan vragen dan een ander. Ben echt blij dat ik altijd samen met mn vriendin naar stal ga, want als er ooit iets gebeurt oid weet ik dat ze haar ook vertrouwen.. :)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:26

Heerlijk die Arabjes!
Zie mijn profiel voor mijn penny verhaal haha.. ze kiezen idd hun mens uit en ik was het slachtoffer van Zig! Als ik op stal kom en ik fluit stuift hij zijn stal uit (uitloop op) en gilt de hele boel bij elkaar.. als ik dan in de loods nog even sta te kletsen word meneer ongeduldig en gaat hij staan roepen.. want hallo je komt voor mij! Als hij in de wei staat komt hij als een malle aan rennen.. super schattig!!

Het is een heerlijke knuffel en vind iedereen lief! Maar voor mij gaat hij door het vuur. Ik moet altijd wel lachen dat mijn moeder hem streng wil aanpakken en hij haar elke keer weer in de maling neemt en mijn moeder er elke keer weer intrapt.. als iemand denkt het allemaal wel te weten en te kunnen is het een draak en zoek je het maar uit. Terwijl als je er een klein kind op zet die net weet wat de voor en achterkant is, zet hij geen stap fout. Hij is gek op andere paarden en vooral de wat grovere rassen.. Zijn beste vriend is een bruine draver ruin met 1 oog.. Dikke liefde tussen die 2

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:02

Moet zeggen dat Daya ook erg sociaal is naar andere paarden toe! Hij staat samen met mijn moeders Clydesdale op een uitloop, allebei wel een aparte stal die altijd open staan. Als het koud wordt, staan ze samen in 1 stal te keuvelen, haha. Lekker warm tegen die grote clydesdale aan en Aapje (de clydesdale) vindt het allemaal maar prima. Baby daya, haha.

Gister kwam ik aan op stal en normaal hoort hij mij wel al vanaf het hek, maar hij stond te dutten. Toen ik de hoek om kwam schrok hij en begroette me met een hysterisch, schuldig hinnekje, haha. Ze zijn geweldig, zolang je weet ermee om te gaan.

Ik heb het echt moeten leren. Ik stapte van hafjes en friezen over naar een AV en ik heb best lang nodig gehad om te leren hoe ik met hem moest communiceren, maar nu <3

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:47

Ik heb ook altijd hafjes gereden gek genoeg haha
Ik ben altijd het tupe geweest voor grovere paarden..
Maar met Zig was het liefde op het eerste gezicht haha. We spiegelen ook wel veel.. Een beetje het zelfde karakter! Soms erg confronterend haha!

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:25

Een ieder paard is zo eenkennig als de lichaamstaal van die gene die het probeert te benaderen!!!

dieseliris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:27

ja toch

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:54

@LovingSonja, precies zoals ik die van mij ken.
Volgens mij zitten ze gewoon zo in elkaar.