welke maat shetlander

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maia

Re: welke maat shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:48

Leuk ding! Ben benieuwd hoe het beleren gaat, hou ons op de hoogte!

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:49

Ik zou trouwens wel meer willen weten hoe dat precies zit met hoeveel een pony kan trekken. Is dat een standaard rekentruukje, 1x het eigen gewicht? Ik neem aan dat er wel meer factoren zijn die daar bij komen kijken?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:50

de oude eigenaar hield de manen en pony altijd kort wij laten het gewoon aangroeien in ieder geval de pony zeker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:32

Mijn verzorg shet die trekt makkelijk een slee met 100 kilo erop ( ik + mijn zusje ) door hoge sneeuw, en moeilijke stukken zowel in draf als stap. Hij is best luxe gebouwd en heeft een gespierde, brede borst. Hij is 1.05.

Chellebel21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:00

Ik heb een grof gebouwde shet hengst van +95 cm.
Ik men met hem met een klein concourswagentje..
Een hele mooie lichte speciaal voor shetties, weegt
ongeveer 40kg. Als ik er met een vriendin op zit trekt
hij dit makkelijk (totaal gewicht 180kg)!

Veel plezier met je shet :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:25

dank je.
we hebben een sulke gevonden voor A pony's waar ze goed voor past.(licht gewicht)
we hebben haar al verschillende keren laten slepen en ook met iemand op de sleep ze doet dit allemaal zonder problemen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:29

Wat ik zelf merk is dat idefix mijn shetlander van ruim een meter het al lastig heeft met 2 volwassenen van rond de 65 kilo. En ik ben dan ook nog een twee wieler. Zozio zul je dan of een extreem goed getrainde shetlander moeten kopen, of eerst een hele tijd in je eentje mennen, want je kan het de pony niet aandoen om vanaf vrij nieuwe beleerd al 2 volwassenen en een kind te laten trekken, maargoed dat is mijn mening.

Edit: ik weer met mijn eigenwijze hoofd gelijk iets gezecht, maar gefeliciteerd met je paardje! ik blijf er wel bij dat ik vind dat je het rustig op moet bouwen met haar, ze ziet er nog al schriel uit eigenlijk, weinig bespiering :o

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 05:42

loveidefix schreef:
Wat ik zelf merk is dat idefix mijn shetlander van ruim een meter het al lastig heeft met 2 volwassenen van rond de 65 kilo. En ik ben dan ook nog een twee wieler. Zozio zul je dan of een extreem goed getrainde shetlander moeten kopen, of eerst een hele tijd in je eentje mennen, want je kan het de pony niet aandoen om vanaf vrij nieuwe beleerd al 2 volwassenen en een kind te laten trekken, maargoed dat is mijn mening.

Edit: ik weer met mijn eigenwijze hoofd gelijk iets gezecht, maar gefeliciteerd met je paardje! ik blijf er wel bij dat ik vind dat je het rustig op moet bouwen met haar, ze ziet er nog al schriel uit eigenlijk, weinig bespiering :o

Dank je, eroverheen kijken ken altijd.
Momenteel wordt ze bereden door me zoontje van 5 jaar en hebben we gisteren een ruitertje gevonden die haar goed en netjes kon berijden.
ze is nog redelijk groen dus zal nog veel bij moet leren.
ze heeft nog geen stap verkeert gezet met het beleren onder het zadel niet.

we zijn ook bezig om met haar te beleren in het tuig.
ze heeft dit nu ook al verschillende keren gedaan en ook al een paar keer gesleept.
ze reageert overal heel erg goed op.

we bouwen alles rustig op ze hoeft niet volgende week al voor de wagen te lopen eerst meer bespiering en 100% zeker zijn dat ze er ook klaar voor is.
eerst zullen we als ze zover is voor de kar spannen en dan langzaam 1 iemand erop en 1 iemand die erbij loopt.
zo zullen we een heel tijd door gaan voor er een 2e erop komt.
ze moet leren het gewicht te trekken en dit kan niet in 1 dag ze zal eerst die bespiering moeten opbouwen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 07:18

nou ik denk dat dat per pony verschilt hoor,wij hadden shet hengst van 1m pas beleerd door ons voor de wagen,maar een echte werker hij trok makkelijk een sulky cavelleti met 2 mensen(geen zwaar gewichte)maar dit ging makkelijk.en wij wonen in zuid limburg dus ook bergen op en nooit problemen gehad.hij loopt nu in het dubbelsspan van een kennis en hij is nog steeds niet te stoppen het is een echte werker.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 05:34

Ik zou voor iets groters kijken, misschien een kruising met een shet! :) Mijn "shetlander" is 1.19, is gekruisd met ijslander! :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 08:55

Mochten we merken dat het te zwaar is voor haar dan zullen we aan een 2-span gaan denken.
het scheelt idd denk ook aan per pony eraan heb vroeger met een A welsh gereden ( niet van mij) die trok een huifkar met 4-5 personen erin waaronder 2 kleine kinderen en 2 13 jarige en 1 volwassenen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:14

je hebt een leuk paardje gekocht, zal vast wel goedkomen, ik wou nog zeggen , een appaloosa staat ook zo gááf voor een wagentje en die heb je in álle maten ;)

xSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:28

ik was een keer aan t mennen (shet is 1.04) en mijn vader fietst altijd mee.
er zaten 3 kinderen in de kar.
we kwamen bij los zand en mijn vader kon niet meer fietsen dus kwam hij in de kar maar Kareltje kon de kar toen bijna niet meer vooruit krijgen (kan ook met z'n leeftijd of conditie te maken hebben)
dus tjaa...

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:32

IK ZAG LAATST OP MARKTPLAATS EEN SHET VAN 1.12